نگاه هفته

نگاه هفته

تهیه کننده؛ پروین معاذی

به پاس حضور بازنشستگان سنندج در اعتراضات سال جاری

در سومین تجمع اعتراضی بازنشستگان در سال جاری (یکشنبه های اعتراض) بازنشستگان سنندج هم حضور فعال دارند. شرکت بازنشستگان سنندج در اعتراضات سراسری اقدامی بجا و خوشحال کننده است. هزاران بازنشسته در شهرهای مختلف کردستان با مشکلات  فقر و گرانی و بیحقوقی دست و پنجه نرم میکنند. دست فروشی، کولبری و رانندگی در سن بازنشستگی شغلهای دوم و سوم بازنشستگان در کردستان هستند.  معیشت هشتاد درصد از بازنشستگان در ایران رنج آور و تلخ است. در جوامع بین المللی بازنشستگی آغاز دوره ای دیگر در ادامه دوره کار مفید و تلاش بیش از ٣٠ سال کار است. دوره ای از ادامه زندگی است که مورد بیشترین احترام و حمایت قرار میگیرند، دوره پختگی است، دوران کمال فکری است. در ایران اما اقتصاد ویران و بحران مالی و اقتصادی، زندگی هشتاد در صد از بازنسشتگان را  به تباهی و دوندگی برای تامین معیشت کشانده است. دولت و نهادهای وزارت کار و اجتماعی بجای احترام و تامین زندگی شایسته دوره بازنشستگی معیشت میلیون ها نفر از بازنشستگان را تلخ کرده اند. شاخص رفاه در ایران در بدترین شرایط قرار دارد. سقوط شاخص رفاه بر روی معیشت و رفاه و امکانات بهداشتی، دارویی، پزشکی، مراقبت و خدمات اجتماعی، گردش و تفریح تاثیرات مستقیم خود را دارد. کودکان و بازنشستگان آسیب پذیرترین قشر هستند. هر روز بر میزان کودکان خیابانی افزوده میشود و سطح معیشت بازنشستگان بد و بدتر شده است.  با وجود مشکلات عدیده و سختی های معیشتی در زندگی روزانه، اما، بازنشستگان با روحیه ای اعتراضی و  مبارزاتی علیه وضع موجود بپا خواسته اند. مبارزه میکنند و  یک بخش معترض جامعه هستند و بارها و بارها در رابطه با سطح نازل مستمری خود تجمعات اعتراضی بر پا کرده اند. در چند سال گذشته هزاران بازنشسته در سطح کشوری در تهران و ده ها شهر بزرگ بشکل پیگیر و مداومی دست بمبارزه زده اند. خیابان ها با تجمعات مبارزاتی بازنشسته های کشوری محل ملاقات و اعتراض آنها بوده است.  بازنشستگان شهرهای سقز. بانه. مریوان. کامیاران. مهاباد. بوکان و…  را به شرکت فعال در اعتراضات سراسری دعوت میکنم. و آنها را فرا میخوانم دست در دست کانون های بازنشستگان کشوری برای تقویت و سراسری کردن اعتراضات گام بردارند. امروز عرصه مهم و میدانی تقویت اعتراضات در کردستان حمایت و پیوستن به اعتراضات سراسری در عرصه های مختلف کارگری، معلمان، بازنشستگان و دانشجویان است. فعالین کارگری و خانواده های کارگران و بازنشستگان نقش مهمی در تقویت اعتراضات دارند.

پیام تبریک بمناسبت آزادی جعفر عظیم زاده 

روز شنبه مورخ ۲۱/۱/۱۴۰۰ مطلع شدیم که جعفر عظیم زاده کارگر زندانی با سپری کردن احکام صادره از زندان آزاد شد. ما آزادی جعفر عظیم زاده را  به خانواده  و همه کارگران ایران تبریک می گویم و خواستار آزادی کلیه زندانیان  سیاسی هستیم. 

از طرف عثمان اسماعیلی و محمود صالحی

آمار کولبران که در سال ١٣٩٩ با شلیک نبروهای جنایتکار حکومت جانباخته اند.  

طبق اخبار منتشر شده؛ طی سال ۱۳۹۹ دست‌کم ۲۳۸ کولبر  که ۶۷ نفر از آنها جانشان را از دست داده‌اند.((جانباختن  صدها کارگر درسال، و ده ها کولبر عملا بمعنی جنگ نظام اسلامی و کارفرماها، علیه بخش مشخصی از جامعه است. علیه طبقه کارگر.   طبقه کارگر در ایران نباید چنین موقعیت  نا امن و پر خطری را قبول کند. باید با گسترش اعتراضاتمان کارفرما ها و دولتشان را وادارکنیم تا بالاترین استانداردهای بین الــملــلــی  از نظر امنیت  را درمحیطهای کار برقرار کنند. شلیک به کولبران متوقف شود. و به کارگران بیکار حقوقهای مکفی بیمه های بیکاری پرداخت شود)). 

ناامنی محیط کار و جانباختن کارگران مرگ یک کارگر در سنندج

 ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در هنگام حفاری چاه فاضلاب در شهرک ارشاد سنندج،  بر اثر ریزش  سه نفر کارگر که مشغول کندن چاه فاضلاب بودند زیر خاک گرفتار شدند که دو ‌نفر از آنان نجات یافتند اما یکی از کارگران که به عمق ۴/۵ متری جاه سقوط کرده بود جانش را از دست داد.

سقوط مرگبار کارگر ساختمانی ۲۵ ساله اهل اهواز در چاهک آسانسور

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اهواز: کارگر ساختمانی ۲۵ ساله از طبقه هفتم ساختمان در حال ساخت به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و جان باخت.

محکومیت دو تن از معترضین ماه ۹۸

جلال نامداری از کرمانشاه و سعید خالدی از پاوه به اتهام شرکت در اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ کرمانشاه (نوامبر ۲۰۱۹) توسط  شعبه یکم دادگاه انقلاب کرمانشاه محاکمه و به حبس محکوم شده‌اند.بر طبق حکم صادره، جلال نامداری از بابت “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران به ۵ سال حبس و از بابت “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم” به واسطه شرکت و تشویق مردم برای شرکت در اعتراضات آبان‌ماه به ۳ سال حبس محکوم شده است که بر طبق قانون تجمیع احکام اشد مجازات عینی حکم ۵ سال حبس قابل اجرا است.

همچنین، سعید خالدی، از بابت “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق همکاری با گروهای مخالف نظام به ۴ سال حبس و از بابت “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است که ۴ سال آن قابل اجرا است. ((کمپین برای آزادی زندانیان سیاسی با حمایت بیش از دوهزار و سی صد نفر در جریان است. خانواده های دستگیر شدگان  دی و آبان ماه ٩٨ از امضا کنندگان و فعالین این کمپین هستند. برای تقویت و امضا خانواده های دستگیر شدگان و زندانیان سیاسی، کارگراو و عقیدتی را به پیوستن به این کمپین فرا میخوانی.)). 

گزارش‌گران بدون مرز محرومیت زندانیان عقیدتی از درمان را محکوم می‌کند

زارش‌گران بدون مرز (RSF) محروم کردن زندانیان عقیدتی از درمان بایسته از آن میان  سه روزنامه‌نگار بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان صمیمی بهبهانی را محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری آن‌هاست. بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان صمیمی بهبهانی مبتلا و دارای علایم بیماری کوید شده‌اند. بکتاش آبتین ۴۹ ساله، به تاریخ ۱۵ فروردین پس از مشخص شدن درگیر بودن ریه‌اش با اسکن، در درمانگاه زندان اوین بستری شده است. سه روز پیش از این تست کورنای وی منفی شده بود. دو همبند ایشان رضا خندان مهابادی ۵۹ ساله و کیوان صمیمی بهبهانی ۷۲ ساله دارای علایم بیماری هستند و وضعیت جسمی‌شان نگران کننده است.

سه روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن به تاریخ ۵ مهر۱۳۹۹ برای سپری کردن احکامی از سه سال و نیم تا شش سال زندانی شدند. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران این سه نویسنده و روزنامه نگار را به اتهام‌های چون “انتشار نشریه غیر قانونی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به زندان محکوم کرده بود.

خطاب به مقامات قضایی و اجرایی کشور

آزادی بیان و آزادی قلم جرم نیست

ما نویسندگان، شاعران و اهالی مستقلِ قلم و فرهنگ، مصرّانه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند هستیم. با توجه به اخباری که از شیوع بیماری کرونا در زندان اوین و ابتلای برخی از همکاران در بندمان به این بیماری منتشر شده است، مسئولیت تام و تمام حفظ جان و سلامتی آنان را بر عهده شما می دانیم. در این شرایط وخیم، به مرخصی فرستادن زندانیان سیاسی و عقیدتی، خصوصا نویسندگان در بند، کمترین اقدامی بود که شما در راستای صیانت از جان ارزشمند همکاران ما می توانستید انجام دهید. اکنون که متاسفانه بکتاش آبتین درگیر بیماری مهلک کرونا شده است، با یقین بدین موضوع که درمان او باید حتما در خارج از محیط زندان پیگیری و انجام شود، از شما (قوه قضاییه، دولت و سازمان زندان ها) می خواهیم تا پیش از وقوع فاجعه ای جبران ناپذیر، او و  دیگر یاران اهل قلم در بندمان را به فوریت آزاد کنید! بکتاش آبتین و یارانش، چشمان بینای فرهنگ این سرزمین هستند و هرگونه آسیب به جان و سلامت آنان، لطمه ای گران به پیکره ی فرهنگ این مرز و بوم به شمار می آید.

 در پایان، امیدواریم همه دگر اندیشان، فعالان فرهنگی مستقل و نویسندگان آزادی خواه، که جرمی جز باور راسخ به آزادی بیان و آزادی قلم  ندارند، هر چه زودتر از حبس و بند ناروا رهایی یابند و به آغوش خانواده ها و دوستدارانشان بازگردند.

بکتاش آبتین و دیگر اهالی قلم را آزاد کنید.


ایسکرا  ۱۰۸۸

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate