اعتصاب کارگران نی بر در هفت تپه + دو خبر

۲۳ فروردین: اعتصاب کارگران نی بر در هفت تپه 

روز سه شنبه ۲۳ فروردین کارگران نی بر در نیشکر هفت تپه در اعتراض به تعطیلی ۵ روزه کارخانه که بدلیل خرابی در بخش هایی از شرکت و عدم حمل نیشکر هفت تپه بود، دست به اعتصاب زدند. 

به گفته کارگران علیرغم حضور کارگران نی بر درمحل کار کارفرما از دادن تایم به این کارگران امتناع می‌کند و این خلاف عرف کاری این شرکت است.  کارگران نیشکر هفت تپه خواهان پرداخت کامل دستمزدشان هستند.  

کارگران نیشکر هفت تپه از هفتم فروردین تا کنون هر روزه در تجمع و اعتراض بوده اند. اعتراض این کارگران به تعرضات هر روز مسئولین شرکت به زندگی و معیشتشان از جمله اخراجها، کاهش مدت قراردادها، و پرونده سازیهاست.  بعلاوه این کارگران همچنان بر خواستهای اعلام شده خود از جمله خلع ید از باند چپاولگر حاکم بر هفته تپه، اخراج مدیران فاسد، پرداخت بموقع دستمزدها و حق بیمه، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، پایان دادن به دزدی ها و اختلاسها و بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی و دائمی شدن قراردادها تاکید دارند. کارگران تعطیلی ۵ روزه شرکت را  تهدیدی برای امنیت شغلی خود میدانند. به این ترتیب جدالی جانانه در نیشکر هفت تپه همچنان در جریان است. این مجتمع کارگری یک سنگر مهم جنبش کارگری است و باید از خواستها و مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۳ فروردین ۱۴۰۰،  ۱۳ آپریل ٢٠٢١

+++

اخباری از اعتراضات کارگری در دو هفته اخیر در شهرهای خوزستان

-بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف خوزستان همچون اهواز، شوش، شوشتر، اندیمشک در تجمعات سراسری شرکت داشته اند. این تجمعات از آغاز سال ۱۴۰۰ تا کنون سه بار برگزار شده است آخرین آن در ۲۲ فروردین برگزار شد که در ۲۶ شهر برگزار گردید.  راهپیمایی در شهر شوش و اهواز برجستگی مهمی به اعتراض بازنشستگان در این دو شهر داد. خواستهای بازنشستگان تامین اجتماعی عبارتند از: همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی، تامین سیستم و بیمه درمانی کارآمد و رایگان،  نظارت و کنترل بر عملکرد صندوق ها توسط نمایندگان مستقل و منتخب، انحلال کانون های بازنشستگی دست ساز حکومتی و ایجاد تشکلات نوین و مستقل بازنشستگان، حق تشکل، اعتصاب و تجمع و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها و بازگرداندن پولهای به سرقت رفته از صندوق بازنشستگی. 

– روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه کارگران شرکتی اداره‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های خوزستان در اعتراض به شرایط کاری و تاخیر در پرداخت دستمزدهایشان مقابل استانداری تجمع کردند. بنا بر خبر ۱۹۶ نفر از این کارگران تهدید به اخراج شده اند.

– کارگران نیشکر هفت تپه در ادامه اعتراضات یکساله خود، دور جدید اعتراضاتشان را از هفتم فروردین ماه آغاز کردند. اعتراضات آنها علیه تعرضات مدیران فاسد و برای پیگیری مطالباتشان است. بنا بر خبرها ۱۹۰ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه هم اکنون با معضل کاهش قراردادهایشان روبرویند و با پایان قرارداد خطر اخراج آنها وجود دارد. از سوی دیگر مدیران میانی هفت‌تپه با دست کاری در قرارداد تعدادی از کارگران و کاهش مدت زمان آن، مشکلات بسیاری  برای آنان ایجاد کرده اند. از جمله حسن کهنگی و ابراهیم عباسی منجزی، دو نفر از کارگران با سابقه و فعال در این شرکت با مشکلات قراردادی روبرو شده‌اند و حتی بحث بر سر اخراج ابراهیم عباسی بود که با اعتراضات گسترده کارگران فعلا این بحث کنار رفته است. در بخش حراست نیز قرار داد تعدادی از کارگران از یک ساله به شش ماهه و سه ماهه کاهش یافته است و کاهش قراردادها مقدمه یکسری اخراجهاست.  در کنار همه این تعرضات رئیس حراست بعضا تلاش کرده است که با تهدید به عدم تمدید قرارداد، کارگرانی از بخش حراست را وادار به دادن شهادت دروغین علیه فعالین کارگری بکند. اما هیچکدام از ترفند ها نتیجه نداده و با سد مبارزه متحد کارگران پاسخ گرفته است. این چنین است که کارگران نیشکر هفت تپه درگیر جدال سختی هستند و از زندگی و مطالبات خود دربرابر دزدان حاکم دفاع میکنند. از خواستها و مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد. 

– صبح امروز ۱۷ فروردین تعدادی از اپراتورهای اداره آب و فاضلاب اهواز به نمایندگی از طرف نزدیک به هزار نفر از اپراتورها در آبفای خوزستان در اعتراض به خلف وعده ها در پرداخت مطالبات معوقه، مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند و خواستار پاسخگویی و دخالت مستقیم شخص استاندار شدند. این کارگران سه ماه مزد و عیدی سال ۹۹ را طلب دارند. بعلاوه چندین ماه است که حق بیمه آنها پرداخت نشده است.  به گفته کارگران از زمان ادغام  آبفای اهواز با شرکت آبفار مشکلات آنها بیشتر شده و این ادغام را تعرضی به کار و معیشت خود میدانند.  از جمله هر ماه کارگران حقوق خود را به صورت‌ علی‌الحساب دریافت می‌کنند و میزان دریافتی آنها حتی  نسبت به سایر کارگران قراردادی کمتر است و به صورت حداقلی پرداخت می‌شود. خواست این کارگران افزایش و پرداخت فوری دستمزدهایشان است. هر کدام از این کارگران ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند. 

– حدود ۴۰ نفر از  کارگران آبفای خرمشهر از روز شنبه ۱۴ فروردین تا کنون با تجمع مقابل این اداره خواستار پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود هستند. این کارگران از دی ماه ۹۹ تا کنون مزدی دریافت نکرده اند.  بعلاوه عیدی آنها پرداخت نشده است. 

-روز شنبه ۱۴ فروردین ماه شماری از نیروهای خدمات و فضای سبز شهرداری منطقه ۵ اهواز، در اعتراض به زیرگرفتن یکی از همکارانشان توسط نماینده پیمانکار و مصدوم شدن وی، در مقابل ساختمان شهرداری اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند و خواهان برخورد قانونی با نماینده خاطی شدند. شهرداری اهواز همواره یکی از مراکز داغ اعتراضی بوده و این کارگران بارها بخاطر تعویق پرداخت دستمزدها، سطح نازل حقوقها و قراردادهای برده وار کاری دست به تجمع و اعتراض زده اند.

– روز یکشنبه ۱۵ فروردین، کارگران شهرداری امیدیه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت مطالبات خود و نداشتن امنیت شغلی وادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۳ همکار معترضشان رسانه ای کردند. به گفته این کارگران شهرداری امیدیه مابه‌التفاوت طرح طبقه‌بندی مشاغل سال ۹۸ و مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه سال ۹۹ را هنوز به آنان بدهکار است.

– در همین روز  جمعی از کارگران خدمات شهری شهرداری کارون، با اعتراض به عدم پرداخت حقوق و همچنین اخراج برخی از همکارانشان مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. این کارگران مزد ماههای ۹، ۱۰ و ۱۱ را به همراه عیدی و سنوات خود از پیمانکار قبلی و ماه ۱۲ را نیز از پیمانکار جدید طلب دارند. بعضی از کارگران ۳ ماه و نیم و گروهی ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند؛ همچنین کارگران حمل زباله ۶ ماه عیدی و سنوات خود را شهریورماه دریافت کرده‌اند. در این شهرداری قبلا بیش از هزار کارگر شاغل بودند که سیصد نفر از آنان به مرور اخراج شدند. اکنون نیز تعدادی از ۷۰۰ کارگر باقیمانده به  بهانه های مختلفی چون فاقد گواهی پایان خدمت، سوء پیشینه و سلامت در لیست اخراج قرار دارند. 

– طی روزهای ۱۰ ، ۱۱، و ۱۵ فروردین ماه شماری از کارگران فولاد اهواز از بخش های مختلف این شرکت در اعتراض به اخراج دو همکار خود غریب حویزاوی و حسین رضایی و خبر در پیش بودن اخراج های بیشتر به بهانه خاتمه قراردادها، دست به تجمع زدند. بدنبال این اعتراضات بنا بر اخبار منتشر شده مدیر حراست فولاد در عقب نشینی ای آشکار به کارگران معترض اعلام داشت که فرصت بدهند تا مشکل را برطرف کنند. کارگران فولاد اهواز اعلام کرده اند که اگر اخراجها متوقف نشود اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت. خواستهای فوری کارگران فولاد بازگشت به کار فوری غریب حویزاوی و حسین رضایی  و توقف اخراج ها، برکناری مدیران فاسد، و بر پایی تشکل واقعی خود و به رسمیت شناخته شدن آنست.  کارگران فولاد به لحاظ مبارزاتی تجربیاتی درخشان دارند. یکی از صحنه های شورانگیز مبارزاتی آنها برهم زدن بساط برپایی شورای اسلامی این نهاد سرکوبگر حکومتی در این مجتمع است. فولاد اهواز در عین حال یکی از مراکز کارگری است که با بلند کردن پرچم خواست افزایش دستمزد ۱۲ میلیونی الگویی شد برای دیگر مراکز کارگری که به جنبش برای افزایش دستمزدها و اعتراض به زندگی زیر خط فقر بپیوندند. 

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳ آپریل ۲۰۲۱

+++

اعتراضات ساکنین و کشاورزان منطقه عین دو در غرب اهواز

روز جمعه بیستم فروردین ماه، شماری از کشاورزان منطقه عین دو در غرب اهواز پس از مطلع شدن از اقدام سازمان آب و برق خوزستان در خاکریزی و مسدود کردن کانال آب موسوم به چمران با تجمع خود از تخریب این کانال جلوگیری کردند.

در گفتگویی که با یکی از کشاورزان این منطقه داشتیم وی اظهار کرد که سالهاست علیرغم کم آبی و خشکسالی این کانال نقش مهمی در رساندن آب به زمین های کشاورزی ما داشته است. از همین رو بسته شدن این کانال مساوی است با نابودی اراضی کشاورزی و به دنبال آن از بین رفتن معیشت هزاران کشاورزی که در حاشیه این کانال زندگی می کنند. این کشاورز می گوید از طرفی دیگر در مواقعی که رودخانه های کارون و کرخه سیلابی می شوند این کانال نقش زیادی در انتقال سیلاب ها به دشت ها و زمین های مسطح شرقی دارد و می تواند جان روستاییان منطقه و احشام آن ها را نجات دهد.  بنابراین اگر بسته شود مرگ و نابودی ما در اثر سیل حتمی خواهد بود.

اما کانال چمران یا به قول محلی ها کانال بنی صدر کجاست و به چه دلیل ساخته شد؟

گفته می شود در اوایل جنگ ایران و عراق، خمینی با طرح تخریب سد دز و ورود آب به دشت های خوزستان برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش عراق موافقت کرده بود. اما از آن جا که اجرای این طرح همه تاسیسات نفتی و شهرهای پایین دست را نابود میکرد بنی صدر با استفاده از امکانات ارتش اقدام به حفر کانالی کرد که آب رودخانه کارون را از شرق به سمت مرزهای غربی و دشت میشان هدایت کند و مانع از ورود ارتش عراق از این مناطق شود. به همین دلیل اکنون کانال مزبور به این نام شناخته می شود.

در سال های گذشته این کانال علاوه بر تامین آب مورد نیاز کشاورزان و کنترل سیلاب های فصلی مقدار قابل توجهی آب به هورالعظیم و بطور مشخص به دهانه پنجم این تالاب منتقل میکرد. اما با احداث تاسيسات شركت نفتي آزادگان جنوبی در اين منطقه برای بهره برداری فوری از مخازن نفتی مشترک بین ایران و عراق به جای حفاری در آب و ایجاد اسکله و برای جلوگيری از آسيب به این تاسیسات اقدام به خشک کردن حوضچه های سه، چهار و پنج این تالاب نمودند. اين تاسيسات نفتي محصول قراردادهاي گذشته با چينی هاست كه برای اكتشاف و استخراج نفت، هورالعظیم را خشک کرده و به یکی از کانون های گرد و غبار تبديل كردند.

با واگذاری هشت هزار هكتار از اراضی تالابی هورالعظيم به وزارت نفت زندگی مردم در این منطقه رو به نابودی گذاشت. خشكاندن بخش های عظيمی از هور، آلودگی های زیست محیطی، آتش زدن نیزارها، تخليه پسماند و جاده سازی، ارمغان نفت برای هورالعظيم و ساکنان اطراف آن بود که از طریق کشاورزی و ماهیگیری امرار معاش میکردند.

روز بیست و دوم فروردین ماه نیز ویدیویی از تخلیه پساب نفتی که به شرکت نفت و گاز مارون نسبت داده شده بود در فضای مجازی منتشر شد. این اقدام باعث اعتراض کشاورزان و اهالی روستاهای مجاور این نهر فصلی در منطقه غیزانیه شده است. کشاورزان معترض می گویند رها شدن پساب‌های نفتی در یکی از کانال‌های آبیاری منطقه به زمین‌های کشاورزی و دام‌های مردم آسیب جدی وارد کرده است. 

شرکت نفت مارون این موضوع را تائید کرده است اما به جای پذیرش مسئولیت خود و جبران خسارات وارده به مردم کشاورز و محیط زیست، این اقدام را به خطای خودروهای استیجاری پیمانکار مربوط دانسته و در اطلاعیه ای که منتشر نموده در کمال گستاخی افراد آسیب دیده از این موضوع که اقدام به تهیه فیلم کرده‌اند را سودجو معرفی کرده و گفته است از این افراد شکایت خواهد کرد!

این ادعا در حالی مطرح می شود که کشاورزان منطقه با دنبال کردن رد ورود آلودگی های نفتی، حفره ای در نزدیکی تاسیسات مارون یافته اند که با توجه به وجود جاده تازه احداث شده برای دسترسی به این حفره نشان می دهد این اقدام یک موضوع برنامه ریزی شده بوده است و همین مسئله خشم بیشتر اهالی روستا را برانگیخته است.

شرکت نفت باید هر چه سریعتر ضمن عذرخواهی از مردم ساکن در روستاهای مجاور تاسیسات مارون، نسبت به پاکسازی منطقه از آلودگی های بوجود آمده و جبران تمامی خسارات وارده به کشاورزان و دام اهالی روستا اقدام فوری بعمل آورد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳ آپریل ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate