اخباروگزارشات کارگری ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰

اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

– تجمع اعتراضی معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای استان تهران نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی مقابل ساختمان مرکزی دیوان عدالت اداری

فراخوان معلمان فارغ‌التحصیل دانشسراهای کشوربرای ادامه اعتراضات با برپایی تجمع

– سومین تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب اهوازدرسال جدید نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان استانداری

– اعتصاب کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر  هفت تپه

– ادامه اعتراضات معلمان خرید خدماتی و حق‌التدریسی کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق ،تبعیض ،همسان سازی نشدن وتاخیر در پرداخت حقوق  

– اعتراضات کارگران شهرداری سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی ومطالبات دیگروشرایط سخت کاری ازجمله ساعات کاری زیاد ووعده های توخالی مسئولان ادامه دارد

– طومارجمعی از پرستاران کشور برای احقاق حقوق برحقشان

– پیرامون کنش های کارگران بازنشسته درراه دستیابی به مطالبات برحقشان:

ما موفق خواهیم شد هرگاه که با هم باشیم ما موفق خواهیم شد چون حق با ماست

– گزارشی از اجتماع بازنشستگان در روز یکشنبه ۲۲ فروردین ۹۹ – سومین اجتماع باز نشستگان در این ماه و سال

– اعتصب وتجمع تاکسی داران شهر بندرعباس دراعتراض به عدم وجود معاینه فنی خودرو های دوگانه سوز و جریمه های مکرر توسط راهنمایی و رانندگی

*تجمع اعتراضی معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای استان تهران نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی مقابل ساختمان مرکزی دیوان عدالت اداری

فراخوان معلمان فارغ‌التحصیل دانشسراهای کشوربرای ادامه اعتراضات با برپایی تجمع

روز سه شنبه ۲۴ فروردین، معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای استان تهران درادامه اعتراضاتشان نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی دیوان عدالت اداری زدند.

*فراخوان معلمان فارغ‌التحصیل دانشسراهای کشوربرای ادامه اعتراضات با برپایی تجمع

طبق نظرسنجی و توافق نمایندگان استان ها در گروه کشوری در مورد تجمع تهران جلو دیوان عدالت اداری تصمیمات زیر حاصل شد.

۱_ استان تهران و شهرستان های حومه این هفته روز سه شنبه ۲۴ فروردین ساعت ۱۱ روبروی دیوان جهت اعتراض به رای اخیر ۸۲۵ دیوان عدالت اداری  تجمع داشته باشند 

۲_ تجمع سراسری کشوری شامل دانشسرایی‌های همه‌ی استان ها به همراه استان تهران مقابل دیوان عدالت اداری روز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ده صبح  

آدرس دیوان عدالت  : تهران – بزرگراه ستاری – بلوار شهید مخبری – نبش خیابان ایران زمین

درهمین رابطه:

+تجمع سراسری معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشور نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی مقابل اداره کل آموزش وپرورش

روز سه شنبه ۱۷ فروردین، معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای با برپایی همزمان تجمع مقابل اداره کل آموزش وپرورش در شهرهای اصفهان،بوشهر،تبریز،شیراز،کرج،گرگان و….اعتراضشان را نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی بنمایش گذاشتند.

+زنده باد همبستگی کارگران:

بیانیه کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی در رابطه با اجحاف آموزش و پرورش نسبت به فارغ التحصیلان دانشسراهای کل کشور

در شرایطی که وضعیت نامناسب اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و ….عرصه را بر تمامی اقشار مردم تنگتر و تنگتر می نماید و وضعیت زندگی اسفبار مردم هر روز وخیم تر میشود ، وزارت آموزش و پرورش در یک اقدام کاملا غیر انسانی و برده وار   ، نسبت به نیروهایی که از دانشسراهای سراسر کشور از سال ۷۳_۷۴_۷۵ جذب این سازمان شده و در پایان سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ در شرف بازنشستگی بودند، با گرفتن یک رای کذایی از دیوان عدالت اداری ، سعی دارد با یک اجحاف قرون وسطایی ، این نیروها را دو سال دیگر به کار اجباری وادار کند.

واقعیت اینست که این نیروها در آن زمان به علت سو مدیریت مدیران وقت و علیرغم داشتن قرارداد رسمی بین این نیروها و آموزش و پروش دو سال را بدون استخدام ماندند،طی یک پروسه قضایی که منجر به رای وحدت رویه در این زمینه  شد آموزش و پروش مکلف به کسر  حق بیمه آن دو سال از حقوق کارکنان  و  احتساب آن در سنوات این نیروها شد.با گذشت سالها از این موضوع و در آستانه بازنشستگی این نیروها باز هم سو مدیریت در وزارت آموزش و پرورش ، توام با شکستن رای قبلی و صادر شدن رای جدید مبنی بر حذف آن دو سال از سنوات شد.

جالب اینجاست که این مدیران کارنابلد وقتی با اعتراض این نیروها مواجه شدند،انها را به شکایت فرا خوانده و خود را طرفدار فرهنگیان نشان میدهند،در حالیکه خوب میدانند که حتی اگر این اعتراضات به پاسخ مثبتی منجر شود حداقل دوسال زمان خواهد برد و این وقت کشی ها و مرور زمان قطعا منجر به تضییع حقوق این عزیزان خواهد شد.

بدیهی است که اجرای یک چنین سیاستهای وقیحانه و بی‌شرمانه در طول این سالها تمامی انگیزه های این فرهنگیان را از بین برده است.سو مدیریت در این سازمان عریض و طویل  و بی دروپیکر به قدری مرسوم و عادی  شده است که حتی ابایی از کسر سنوات خدمت کارمندان خود  ندارد.

کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی ضمن محکوم نمودن این اقدام وقیحانه ، آموزش و پرورش را به رعایت  حقوق شغلی و انسانی این نیروها فرا میخواند و معتقد است اگر این اجبار دوساله به زور به این فرهنگیان تحمیل شود ، دود حاصل از بی انگیزگی و تبعات ناشی از این اقدام غیر قانونی آموزش و پرورش ، در مرحله اول به چشم دانش آموزان و در مرحله بعد به چشم حاکمیت خواهد رفت.

فروردین ۱۴۰۰

کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

*سومین تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب اهوازدرسال جدید نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان استانداری

روزسه شنبه ۲۴ فروردین برای سومین باردرسال جدید،کارگران آب و فاضلاب اهوازبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: مطالبات حدود هزار نفر از کارگران اپراتور شبکه آب و فاضلاب اهواز سه ماه به تاخیر افتاده و به دلیل پرداخت نشدن کامل عیدی ما بارها از مسئولان استانی درخواست پیگیری مطالباتمان را کرده‌ایم.

آن‌ها افزودند: تاکنون به مشکل ما رسیدگی نشده و در سال‌های اخیر دریافت منظم حقوق و عیدی کامل به دل‌مان مانده است.

یکی از کارگران معترض اضافه کرد: جدا از معوقات مزدی در زمینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نیز اداره آبفا در حق ما کوتاهی کرده است. سوابق بیمه‌ای ما به دلیل پرداخت نشدن به موقع حق بیمه به تامین اجتماعی دچار مشکل شده است. در عین حال سالهاست که پوشش بیمه تکمیلی نداریم و برای تامین نیازهای درمانی خود و خانوادهایمان با مراجعه به مراکز آزاد متحمل هزینه‌های هنگفتی بایت ویزیت و هزینه دارو و سایر خدمات می‌شویم.

وی ادامه داد:از دیگر مشکلات کارگران پیمانکاری آبفای اهواز با ۱۰ تا ۱۵سال سابقه کار، ادغام با کارگران آب و فاضلاب روستایی است که وضعیت کارگران هر دو طرف را نامشخص کرده است.

این کارگر به نمایندگی از همکاران خود گفت: بدون شک قبول چنین شرایطی از روی ناچاری است و کماکان شرمنده زن و فرزندان خود هستیم.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان استانداری برای دومین باردرسال جاری

روزسه شنبه ۱۷ فروردین برای دومین باردرسال جاری، جمعی ازکارگران آب و فاضلاب اهوازبنمایندگی از حدود هزارنفرازهمکارانشان برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق، عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:با وجود اینکه قبلا اداره آبفای اهواز برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران اپرتور وعده داده بود اما هنوز عملیاتی نشده و ما کارگران سه ماه مزد معوقه طلبکاریم. در عین حال عیدی ما هم کامل پرداخت نشده است.

یکی از کارگران معترض گفت: مشکلات کارگران آبفای اهواز با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار زمانی آغاز شد که با شرکت آبفار ادغام شدند. در حال حاضر کارگران از شرایط کار خود رضایت ندارند و تقریبا هر ماه حقوق خود را به صورت‌ علی‌الحساب دریافت می‌کنند. در عین حال میزان دریافتی کارگران پیمانکاری نسبت به سایر کارگران قراردادی به ویژه رسمی‌ها به صورت حداقلی پرداخت می‌شود.

او در ادامه گفت: کارگران آبفای اهواز در طی یک الی دو سال گذشته برای تحقق خواسته‌هایشان چندین بار تجمع اعتراض بر پا کرده‌اند که در هر نوبت با بی‌توجهی مسئولان روبرو شدند.

وی افزود:حق بیمه این کارگران نیز با مشکلاتی روبرو است و چندین ماه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

*اعتصاب کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر  هفت تپه

روز سه شنبه ۲۴ فروردین کارگران نی برمجتمع کشت وصنعت نیشکر  هفت تپه برای اعتراض به تعطیلی چند روز گذشته دست به اعتصاب زدند.

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،این تعطیلی به بهانه خرابی در بخش کارخانه و عدم حمل نیشکر به طرف کارخانه، بوده است.

 علارغم حضور کارگران نی بر در محل کار، کارفرما از دادن تایم به این کارگران امتناع می‌کند، که این عمل کارفرما خلاف عرف کاری شرکت نیشکر هفت تپه می‌باشد.

*ادامه اعتراضات معلمان خرید خدماتی و حق‌التدریسی کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق ،تبعیض ،همسان سازی نشدن وتاخیر در پرداخت حقوق  

روز سه شنبه ۲۴ فروردین برای باری دیگر، معلمان خرید خدماتی و حق‌التدریسی کشوراعتراضشان را نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق ،تبعیض،همسان سازی نشدن وتاخیر در پرداخت حقوق  رسانه ای کردند.

نمایندگان معلمان خرید خدماتی و حق‌التدریسی کشوردراعتراض به سخنان اخیر معاون وزارت آموزش و پرورش به خبرنگاررسانه ای گفتند:رساندن حقوق ما به ۲ میلیون و ۳۰۰هزار تومان مژده نیست؛ بازهم نصف حقوق معلمان رسمی است.

انها با اعتراض به تاخیر واریز حق‌التدریسی‌ها می‌گویند: مبلغی که بعد از چندماه تاخیر به دست‌مان می‌رسد به شدت ناکافی‌ست و با آن نمی‌توانیم حتی کرایه خانه بپردازیم.

معلمان معترض افزودند:دستمزد ما کمتر از نصف معلمان رسمی و کمتر از حداقل حقوق کارگری است.

آنها ادامه دادند: اگر این حقوق را به ما بپردازند بازهم مشکل داریم. بهتر است همسان‌سازی حقوق‌ها در بخش آموزش کشور را مدنظر قرار دهند و قانون بالادستیِ کار یکسان- مزد یکسان اجرایی شود.

قابل یادآوری است که روزدوشنبه ۲۳ فروردین، علی الهیار ترکمن در گفت‌وگو با بخش خبری صداوسیما درباره پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات گفت: بر اساس قرارداد جدید از ابتدای سال تحصیلی جاری معلمان خرید خدمات حداقل حقوق قانون کار را دریافت خواهند کرد، مدیر مدرسه از طرف آموزش و پرورش تعیین می‌شود و موسس باید توانایی مالی کافی داشته باشد تا بتواند حقوق معلمان را مدیریت کند یعنی اینگونه نباشد که نتواند حقوق آنها را پرداخت کند.

وی افزود: بسیاری از مسائلی که تا سال‌های گذشته وجود داشت در سال جاری وجود نخواهد داشت و حقوق معلمان خرید خدمات به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد البته دریافتی آنها پس از کسورات قانونی خواهد بود در گذشته حقوق معلمان خرید خدمات ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

*اعتراضات کارگران شهرداری سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی ومطالبات دیگروشرایط سخت کاری ازجمله ساعات کاری زیاد ووعده های توخالی مسئولان ادامه دارد

روز سه شنبه ۲۴ فروردین برای باری دیگر، کارگران شهرداری سی‌سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی ومطالبات دیگر وشرایط سخت کاری ازجمله ساعات کاری زیاد ووعده های توخالی ،ابرازکردند.

این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ۸۰ نفر است، درباره مطالبتشان گفتند: مطالبات مزدی ما مربوط به ۸ ماه طلب مزدی (تیر، مرداد، شهریور، مهر آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند) سال گذشته می‌شود. همچنین کارفرما عیدی و پاداش پایان سال ۹۹ را پرداخت نکرده است.

این کارگران از وضعیت معیشتی خود ابراز نارضایتی کردند واضافه کرند: متاسفانه بعد از سال‌ها خدمت در شهرداری سی‌سخت علارغم خسارت‌هایی که زلزله اخیر سی سخت به زندگی ما کارگران وارد کرده، از پرداخت به موقع حقوق و عیدی و سنوات محروم هستیم.

یکی از کارگران شاغل بخش خدمات شهرداری سی‌سخت با یادآوری اینکه بعداز وقوع زلزله تقریبا کار روزانه‌مان دو تا سه برابر شده است، افزود: حدودا ۸۰ کارگر خدماتی علارغم انجام کار روزانه و انجام کار بازسازی و جمع آوری آوار ناشی از خسارت‌های ناشی از زلزله که به واحد‌های مسکونی و زیرساخت‌های شهر وارد شده، کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه هرکدام از ما به‌صورت میانگین از صبح زود تا ساعت ۱۱ شب در شهر مشغول خدمت‌رسانی به مردم و شهروندان هستیم، افزود: به نسبت قبل از زلزله هم اکنون کارمان دو تاسه برابر شده است.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان باید به شهرداری و شهر زلزله‌زده سی‌سخت کمک مالی کنند، در خاتمه گفت: شهردار و اعضای شورای شهر چندین مرتبه وعده پرداخت بخشی از مطالباتمان را با دریافت وام از بانک تاپایان سال ۹۹ داده بودند که متاسفانه تاکنون عملی نشده است.

*طومارجمعی از پرستاران کشور برای احقاق حقوق برحقشان

جمعی از پرستاران کشوربا انتشار فراخوانی بتاریخ ۲۱ فروردین،از همکارانشان خواهان امضا تا پایان ماه جاری برای احقاق حقوق برحقشان شدند.

بخش هایی ازاین فراخوان که تحت عنوان «خون‌نامه پرستاران»  وخطاب به سران سه قوه رقم زده شده و تا روز سه شنبه ۲۴ فروردین امضای ۷هزارنفرپایش خورده است بقرارزیراست:

ما، جمعی از پرستاران کشور که از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در بیمارستان‌ها در سخت‌ترین شرایط مشغول خدمت‌رسانی هستیم، در ادامه به ذکر برخی از مشکلات کادر درمان در دوران شیوع کرونا می‌پردازیم:

۱- انکار و منع کارکنان درمان از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، با توجیه ترس بیماران و مراجعین

۲- عرضه محدود وسایل حفاظت فردی غیراستاندارد (لباس نقاشی ساختمان، ماسک تولیدشده در خیاط‌خانه بیمارستان، تهویه نامناسب سیستم‌های بیمارستانی و…)

۳- شلوغی بیش از حد بیمارستان‌ها، کمبود نیرو و نتیجتاً کار بالاتر از ظرفیت توسط تیم درمان

۴- حذف پرستاران از بهره‌مندی قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور و ایجاد مشکلاتی به دلیل استنکاف از قوانین موجود و عدم تبعیت از آرای هیئت عمومی و برخوردهای طیفی با قشر فداکار و ایثارگر پرستاران.

با ابلاغ رأی هیئت عمومی ۱۰۶۴ الی ۱۰۸۲ در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ دیوان عدالت اداری علیرغم وجود قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران و آرای هیئت عمومی و… ، حتی آرای صادره خود را کان لم یکن تلقی نموده و اقدام به ابلاغ رای هیئت عمومی جدید، با تجمیع احکام صادره بر اساس مصادیق غیرقابل استناد و غیرمرتبط کرده و عملاً با صدور این رأی، ناقض شغل سخت و زیان‌آور پرستاری شده است.

در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ نیز سازمان تأمین اجتماعی، بخشنامه تنقیح و تجمیع با موضوع مجموعه قوانین و مقررات بازنشستگی کارکنان سازمان را ابلاغ کرد. همچنین سوابق خدمت سربازی پرستاران را در بیمارستان‌ها، خدمت عادی تلقی کردند.

*پیرامون کنش های کارگران بازنشسته درراه دستیابی به مطالبات برحقشان:

ما موفق خواهیم شد هرگاه که با هم باشیم ما موفق خواهیم شد چون حق با ماست

۱۴ سال از تصویب ق م خ ک سپری گردید، با تصویب این قانون بارقه امیدی به دلها تابیدن گرفت که الحمدالله دیگر ما در کشور شاهد تبعیض وبیعدالتی درنظام پرداخت حقوق نخواهیم بود دیگر حقوق ها براساس سنوات خدمت ، مدرک تحصیلی و شغل تعیین میگردد.

 امااز آنجا که این کشور  نمی خواست بر اساس قانون اداره گرددبلافاصله بعد از تصویب این قانون که بعد از قانون اساسی مدون ترین قانون نظام اداری واستخدامی و کشور میباشد ،بسیاری از وزارتخانه های متمول نظیر وزارت نفت، قوه قضائیه ، وزارت علوم ، بانک مرکزی زیر بار اجرای این قانون که میبایست شامل حال همه مزدبگیران و کارکنان دولت که از بودجه عمومی ارتزاق میکنند باشد نرفتند وبرای دستگاه های خود مقررات پرداختی جداگانه تنظیم نمودند برای مثال یک فوق لیسانس که در وزارت علوم با واسطه تدریس میکند دریافتیش بعنوان هیئت علمی دوبرابر بلکه بیشتر همان رشته تحصیلی در آموزش وپرورش است ویا یک لیسانس حقوق شاغل در قوه قضائیه چندین برابر یک لیسانس در آموزش وپرورش دریافتی دارد و اینها همه نشانه های بارز تبعیض و بیعدالتی در نظام پرداخت حقوق میباشد علاوه بر اینها دولتهای طرفدار ظالمان و ستمگران همین مقدار اندک برابر ق م خ ک را برای سایر کارمندان وزارت خانه  ها اعمال نداشته اند نمونه بارزش عدم اجرای مواد ۱۲۵ و۶۴ و۸۵ میباشد که براساس عدم اجرای ماده ۱۲۵ و۶۴ همواره هر ساله سفره حقوق بگیران و بخصوص بازنشستگان خالی وخالیتر گردید و حتی کار بجایی رسید که درسال ۹۵ در برنامه ششم توسعه عملا ماده ۱۲۵ را خنثی اعلام داشته اند ازهمان ابتدا مطالبه گران از سراسر کشور با اتحاد و انسجام بدنبال حقوق قانونی خود بوده کمابیش هم موفقیت هایی بدست آوردند وهر روز که می گذشت بخصوص با شروع فضای مجازی وپیداکردن بازنشستگان همدیگر را دولت درصدد چاره مزورانه ای برآمده درصفوف یکپارچه بازنشستگان رسوخ پیدا نموده و موجبات تفرقه و اختلافات را بین مطالبه گران فراهم نمودند و دیدیم چه راحت وبااستفاده از پتانسیل بازنشستگان وبا استفاده از همین اختلافات وچنددستگیها مطالبات ما را به انحراف بکشانند حال با گذشت این چندین ماه بر بسیاری از بازنشستگان ومطالبه گران ودلسوزان حیله ها و ترفند های دولتیان ثابت گردیده هرچند باز تعدادی معدود که گماشتگان دولتیان هستند عده ای ناآگاه را با استفاده از جعلیات باخود همراه نموده ولی دستشان برای اکثریت بازنشستگان روگردیده

 بنابراین برهمه ما بازنشستگان است کدورت ها وسوتفاهمات را کنار گذاشته ویکدل همصدا بدنبال مطالبات قانونی خود باشیم ایمان راسخ داریم که تنها راه رسیدن به خواسته های قانونیمان همانا حضور در میدان مطالبه گری و بدست آوردن حقوقمان در کف خیابان هاست این مهم کارساز و عملی خواهد بود درصورتیکه به اختلافات پایان داده ومانند گذشته ید واحده شده و هرآنچه را که حقمان است را بدست آوریم  ما موفق خواهیم شد هرگاه که با هم باشیم ما موفق خواهیم شد چون حق با ماست .

منوچهراکبری فریاد گر صنفی

*گزارشی از اجتماع بازنشستگان در روز یکشنبه ۲۲ فروردین ۹۹ – سومین اجتماع باز نشستگان در این ماه و سال

من طبق عادت پیش از انقلاب همیشه برای بررسی منطقه مورد نظر ۳۰ دقیقه ای پیش تر به محل تظاهرات اعلام شده رفتم تا از وضعیت اطلاع کافی داشته باشم. بر خلاف همیشه که جلوی مجلس از بازنشسته ها و یا فرهنگیان قرارداد موقت پر بود حتی یک نفر هم در آنجا دیده نمی شد از پلیس هم هیچ خبری نبود ولی یک پاسگاه پلیس ساخته شده بود که تک و توکی سرباز در اطراف ان پرسه می زدند. من در محل همیشگی ایستادم وبه تماشای رودخانه ی بدون توقف ماشین هایی که با سرعت عبور می کردند ایستادم. دو بازنشسته از آن سوی خیابان با دیدن من به این سو آمدند و جمع ما سه نفره شد. در همین موقع دیدیم یک افسر با مقداری قپه از مقر خارج شد و به سوی ما آمد و دو پلیس با درجات پایین تر به او پیوستند و از ما خواستند محل را ترک کنیم. چون دولت به دلیل وضعیت قرمز پایتخت و شاید پیش گیری از تظاهرات فرسایشی باز نشسته ها ده روز تعطیلی اعلام کرده است. گفتگوبا پلیس آغاز شد و ما از رفتن خود داری کردیم. پلیس فرمانده همان جا گزارش با بیسیم را شروع کرد وبه سوی مقر برگشت و اعلام کرد فقط سه نفرند، ولی شروع کردند. تا برگشتن مجدد پلیس تعداد ما لحظه به لحظه بیشتر می شد، گروهی از آن سوی خیابان به ما پیوستند. پلیس کمتر از ۵ دقیقه برگشت و دید تعداد ما دیگر به سختی قابل شمارش است باز شروع به گزارش کردن کرد. که دیدیم پلیس مانند مور وملخ ما را محاصره کرده است و یک خط طویل ازپلیس و سرباز از جلوی مجلس تا سازمان برنامه بودجه کشیده شد و در همین زمان دیدیم چند پلیس ارشد به سمت ما آمدند و خواستند: لیدر باز نشسته ها خود را معرفی کند تا یک لباس شخصی که از درون مجلس آمده بود با  او گفتگو کند ونظرات را منعکس کند. یکی از بازنشسته ها گفت ما لیدر نداریم هر باز نشسته یک لیدر است وپرسش گر و پاسخ گوست. پلیس: – شما این ده روز حق تجمع به دلیل سلامتی خودتان ندارید خطر مرگ و میر وجود دارد. بازنشسته: –  این زندگی که ما داریم مرگ تدریجی است و ما برای مردن به اینجا آمده ایم. اولین شعار به وسیله یک باز نشسته آغاز شد:انا لله و انا الیه راجعون ( بازگشت همه به سوی اوست) و همه در پاسخ پلیس با صدای بلند شعار را فریاد زدند. تعدادی  بازنشسته  که آن سوی خیابان به تماشا ایستاده بودند با طرح این شعار که بوی مرگ می داد به این سوی خیابان آمدند و به جمع پیوستند و پلیس های ارشد عقب نشستند و شروع کردند پلیس های اطراف اجتماع را سازمان دادن و سربازها شروع کردند به کشیدن نرده ها. ولی جمعیت لحظه به لحظه بیشتر می شد وشعارهای همیشگی با فریاد بازنشسته ها فضا را پر کرده بود. تا حق خود نگیریم هر یکشنبه همین جا. ولی شعارهای جدید تا کید روی اتحاد باز نشسته ها داشت که در واقع به رادیکال شدن شعار ها منجر شده بود، همراه با شعار آزادی آقای گرامی باز نشسته ای که دستگیرشده بود . شعارها جمعیت را به شورآورد و سخنرانان یکی پس از دیگری حاکمیت را که  از نظر بازنشسته ها دروغ گو است، به چالش گرفتند و بر اجرای قانون و همسان سازی تاکید می کردند. زمانی که انبوه باز نشسته ها از هزار نفر هم گذشته بود در انتهای صف یک خانم جوان که گویی فرزند یک خانم و یا آقای باز نشسته ای بود که نیاز به مراقبت داشت، مورد حمله دو پلیس لباس شخصی خانم و یک پلیس مرد قرار گرفت. بازوی او گرفتند و به زور می خواستند با خود ببرند که دختر جوان فریاد کمک زد. به یک باره جمعیت به سوی حمله کنندگان برگشت شاید بیش از دویست نفر پلیس ها را چنان با خشم و نفرت وتوهین مورد حمله قرار دادند که در میان جمعیت نا پدید شده بودند و دختر را از چنگ آن ها رها کردند. تهاجم و حمله مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها ماهیتی بسیار شجاعانه و پر از نفرت از پلیس مخفی هایی داشت که مرتب با دوربین هایشان تصویر برداری می کردند و برخی در جمع تفرقه می انداختند،  این حمله و تهاجم بزرگ بازنشسته ها پلیس ها را دچار شک کرده بود. ولی نیروی انتظامی در این مورد دخالتی نکردند و تنها شاهد درگیری بودند از ان به بعد پلیس ها فاصله خود با تظاهرکنندگان را حفظ کردند و دخالتی در روند تظاهرات نکردند. پس از آرام شدن خشم بازنشسته ها یک سخنران با اشاره دست پلیس ها را مخاطب قرار داد و با فریاد اعلام کرد: ما طبق اصول قانونی که به شما مشروعیت داده است، در اینجا حق تجمع داریم و هیچ نیرویی حق حمله به اجتماع ما را ندارد. در ادامه سخنرانی ا ش علت عدم صداقت دولت های پس از جنگ و عدم اجرای قوانین را، پذیرفتن مناسبات تعدیل ساختار و خصوصی سازی اعلام  کرد  که می باید تغییر کند زیرا روندی بر خلاف قوانین است. پس از او یک خانم سخنرانی کرد که به دلیل نبودن بلند گو صدای ش به گوش اکثر باز نشسته ها نمی رسید.

*اعتصب وتجمع تاکسی داران شهر بندرعباس دراعتراض به عدم وجود معاینه فنی خودرو های دوگانه سوز و جریمه های مکرر توسط راهنمایی و رانندگی

روز سه شنبه ۲۴ فروردین، تاکسی داران شهر بندرعباس برای اعتراض به عدم وجود معاینه فنی خودرو های دوگانه سوز و جریمه های مکرر توسط راهنمایی و رانندگی برای چند ساعتی دست ازکارکشیدند وتجمع کردند.

یکی از تاکیدارن معترض به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: اکثر تاکسی‌های موجود در شهر بندرعباس فرسوده و قدیمی هستند و عمر آنان بیش از ۱۰ سال است به همین علت داشتن معاینه فنی برای آن‌ها ممکن نیست. پلیس راهنمایی و رانندگی نیز مکررا تاکسی‌ها را به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه می کند.

وی افزود: نزدیک ترین شهر برای مراجعه معاینه فنی خودرو های دو گانه سور استان های همجوار هستند و هزینه رفت و آمد و تردد نیز با توجه به وضعیت آب و هوایی بندرعباس مناسب نیست و امکان تردد نیز با توجه به محدودیت های کرونایی وجود ندارد.

وی ادامه داد:  هیچ حمایتی برای نوسازی ناوگان تاکسی وجود ندارد، درآمد یک راننده تاکسی چقدر است که در هفته دو الی سه بار مبلغ ۵۰ هزار تومان برای نداشتن معاینه فنی خودرو جریمه شود، شرایط آب و هوایی عمر تاکسی‌ها در بندرعباس را بسیار کوتاه کرده است وهزینه تعمیرات نیز بسیار بالا است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate