اخباروگزارشات کارگری ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  نازل حقوق مقابل مجلس

– تجمع اعتراضی کارگران ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی واقع در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دالان نسبت به خارج شدن از شمول طرح طبقه بندی مشاغل وبیمه تکلمیلی

– تجمع اعتراضی کارگران پسماند شهرداری بجنورد نسبت به عدم تبدیل وضعیت برای دومین بار درسال جاری

– ادامه سریال اعتراضات مربیان پیش دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمعی دیگر مقابل استانداری خوزستان

انتقال چند نفر ازتجمع کنندگان به اورژانس بدلیل ضعف جسمانی

– اعتراض کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نسبت به محرومیت از حق سختی کار دوران کرونا

– تجمع اعتراضی اعضای انجمن‌های‌های بیماری‌های نادر نسبت به وضعیت واکسیناسیون مقابل بنیاد بیماری‌های نادر

– کانون نویسندگان ایران:جمعی از زندانیان بند ۸ زندان اوین: زندان‌ها به قتل‌گاه تبدیل نشوند

– آزادی بازنشستگان بازداشت شده در تجمع روز گذشته رشت

– گزارش تجمع تامین اجتماعی از رشت

– تجمع اعتراضی جمعی از جانبازان ۷۰ درصدی چهارمحال و بختیاری نسبت به بلاتکلیفی ۱۸ ساله برای ساخت درزمین های واگذارشده مقابل استانداری

– ادامه اعتراضات اهالی روستاهای منطقه چهارگنبد سیرجان نسبت به بی آبی مقابل معدن مس تخت‌گنبد

تجمع کنندگان: این معدن آب را از ما گرفته. این جنگ؛ جنگ آب است. این رانت است. چطور چنین چیزی ممکن است؟

– مرگ ۲ کارگر شهرک صنعتی بوکان بر اثر برق گرفتگی

– مرگ یک کارگر در سنندج

– جان باختن یک کارگردرآشتیان بر اثر سقوط در مخزن آب و آهک

*تجمع اعتراضی معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  نازل حقوق مقابل مجلس

روز دوشنبه ۲۳ فروردین برای باری دیگر، معلمان تازه استخدام شده کشوربا برپایی تجمع مقابل مجلس با بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق وتبعیض در پرداخت حقوق ،بابرافراشتن بنرها،سردادن شعارها وایراد قطعنامه خواهان همسان سازی،رتبه بندی واقعی و حقوق برابردرمقابل کاریکسان شدند.

شعارها:

– ما نو معلمانیم خواهان حق مانیم

– شعار هر معلم مرگ بر استثمار

– همسانی حقوق ها حق ماست حق ماست

– حقوق ما ۲ میلیون  خط فقر ۱۰ میلیون

– حقوق ها همسان بشه تبعیض برداشته شه

– زحمت چند برابر حقوق نابرابر

– ننگ ما ننگ ما صدا وسیمای ما

– صدا وسیما کجاست حقوق ما رو هواست

درهمین رابطه:

+تجمع اعتراضی دوباره معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  نازل حقوق مقابل مجلس

روزیکشنبه ۱۲ بهمن برای دومین بار طی دوهفته گذشته،برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق مقابل مجلس تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده دریکی ازبنرهایی که تجمع کنندگان دردست داشتند خطاب به بهارستان نشینان آمده است:

به استحضار می‌رساند با توجه به وضعیت نامساعد شرایط اقتصادی و عدم هماهنگی که میان حقوق دریافتی و هزینه‌های جاری زندگی برای ورودی‌های جدید ماده ۲۸(با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌های دولتی و وضعیت متأهل بودن با حقوق دریافتی ۲۸میلیون ریال) وجود دارد، تقاضا داریم:

–  نسبت به افزایش پایه حقوق فرهنگیان در راستای همسان‌سازی با سایر نهادها اقدام نموده (پایه حقوق سایر نهادها ۷۰میلیون ریال است)

– قانون رتبه‌بندی (سابقه‌بندی) معلمان را که قانونی تبعیض‌آمیز است از دستور کار خارج نمایید.

+تجمع اعتراضی معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  پایین حقوق مقابل مجلس

روز دوشنبه ۲۹ دی،جمعی از معلمان تازه استخدام شده کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح  پایین حقوق دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

در این جمع تعدادی از معلمان  تازه استخدام شده  کهگیلویه و بویراحمد نیز حضور داشتند که با اشاره به پایین بودن حقوق خود،به خبرنگار رسانه ای گفتند:حکم حقوقی معلمانی که اولین سال تدریس آنهاست از اول مهر ۹۹ خورده است،در حالی که سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ماه شروع شده است،تکلیف این ۱۵  روز که نه بیمه داریم و نه حقوق چیست؟

معلمان تازه استخدام در انتقاد از سیاست‌های دولت به خبرنگار رسانه ای دیگر گفتند: باید حقوق معلمان با کارمندان سایر ارگان‌ها همسان‌سازی شود.

این معلمان که به تازگی استخدام آموزش و پرورش شده‌اند اما مزایای رتبه‌بندی چندان شامل حال آنها نمی‌شود؛اضافه کردند: اینکه حقوق معلمان را با ترفندهایی مانند رتبه‌بندی افزایش دهند که بعضاً دائمی و همه ‌شمول نیست، اصلاً عادلانه نیست؛ باید حقوق معلمان با کارمندان سایر ارگان‌ها همسان‌سازی شود.

به گفته این معلمان، رتبه‌بندی مشمول معلمان جدید‌الورود نمی‌شود و از سوی دیگر، هر سال باید معلمان منتظر مابه‌التفات دولت و سازمان برنامه و بودجه باشند تا اعتبار لازم برای رتبه‌بندی را در قانون بودجه اختصاص داده و برای آن نقدینگی تعریف کنند.

این معلمان با انتقاد از تبعیض حاکم بر سیاست‌های مزدی دولت،افزودند: در برخی ارگان‌های دولتی، متوسط حقوق کارمندان، هفت میلیون تومان است ولی به معلمان که می‌رسد، هزار اما و اگر برای افزایش حقوق تعریف می‌کنند!

*تجمع اعتراضی کارگران ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی واقع در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دالان نسبت به خارج شدن از شمول طرح طبقه بندی مشاغل وبیمه تکلمیلی

روز دوشنبه ۲۳ فروردین، کارگران پیمانی(رانندگان) ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی واقع در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دالان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به حذفشان از سامانه ساپنا مبنی بر خارج شدن از شمول طرح طبقه بندی مشاغل وبیمه تکلمیلی دست به تجمع مقابل ساختمان اداری منطقه عملیاتی پارسیان و آغار و دالان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:مدیران شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی در روز ۲۹ اسفند ۹۹(سالروز صنعت ملی نفت) همه رانندگان واحد ترابری را که هر یک ۱۰ تا ۲۵ سال سابقه مستمر کار در این واحد را دارند، از سامانه ساپنا (که سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی در کل صنعت نفت می‌باشد) حذف کرده‌اند که در نتیجه آن همه کارگران راننده از مطالباتی همانند طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای قانونی و عرفی که همه پرسنل رسمی، قراردادی و سایر نیروهای پیمانکاری دریافت می‌کنند، محروم خواهند شد.

یکی از این کارگران معترض افزود:در حال حاضر حدود ۱۴۵ نفر در منطقه عملیاتی پارسیان و حدود ۱۳۱ نفر دیگر در مناطق عملیاتی آغار و دالان با سوابق کاری ۱۰ تا ۲۵ سال کار مشغول جابجایی نیروی کار روی حدود ۲۵۰ حلقه چاه هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران پسماند شهرداری بجنورد نسبت به عدم تبدیل وضعیت برای دومین بار درسال جاری

روز دوشنبه ۲۳ فروردین، کارگران پسماند شهرداری بجنورد در دومین اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وبلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان دراستان خراسان شمالی زدند.

کارگران پسماند شهرداری بجنورد هفته گذشته اولین تجمع اعتراضیشان را مقابل استانداری برپاکرده بودند.

سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی به خبرنگاریک رسانه محلی درباره تجمع امروز کارگران سازمان پسماند خراسان شمالی و هفته گذشته مقابل درب استانداری به خبرنگاررسانه ای گفت: مطالبه این کارگران آن است که از سوی شهرداری بجنورد جذب و استخدام شوند.

وی افزود:با توجه به اینکه شهرداری بجنورد توان مالی جذب این کارگران را ندارد، به این کارگران توصیه کرده ایم که به فعالیت خود در سازمان پسماند استان برای حفظ شغل خود ادامه دهند.

اودرخاتمه گفت: با این وجود، مطالبه آنان را به وزارت کشور و سازمان استخدامی های کشور به منظور صدور مجوز استخدامی در شهرداری بجنورد را انتقال داده ایم که در حال حاضر منتظر پاسخ و اجازه این دو نهاد هستیم.

*ادامه سریال اعتراضات مربیان پیش دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمعی دیگر مقابل استانداری خوزستان

انتقال چند نفر ازتجمع کنندگان به اورژانس بدلیل ضعف جسمانی

روز دوشنبه ۲۳ فروردین، مربیان پیش دبستانی ایذه  درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی برای باری دیگرمقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند.

به گزارش یک منبع خبری، چند نفر ازتجمع کنندگان درپی بدحال شدن بدلیل ضعف جسمانی به اورژانس منتقل شدند.

*اعتراض کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نسبت به محرومیت از حق سختی کار دوران کرونا

روز دوشنبه ۲۳ فروردین، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اعتراضشان را نسبت به محرومیت از حق سختی کار دوران کرونا،رسانه ای کردند.

کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان درگفتگوبا خبرنگاررسانه ای اعلام کردند با وجود اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودجه‌ای را بابت پرداخت حق سختی کار دوران کرونا به این دانشگاه تخصیص داده، اما تاکنون پولی میان آن گروه از کادر بهداشت و درمان که با کرونا درگیر هستند، توزیع نشده است.

به گفته‌ی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، وزارت بهداشت این بودجه را از سال گذشته در نظر گرفته بود و تا این لحظه بیشتر مراکز علوم پزشکی کشور آن را به کادر خود پرداخت کرده‌اند و علوم پزشکی گلستان جزو معدود دانشگاه‌هایی است که این کار را انجام نداده است. 

آن‌ها با اشاره به تورم موجود در اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی یادآور شدند: مبالغ جزوی که قرار است روزی میان کادر بهداشت و درمان توزیع شود، در گذر زمان دچار افت شدید ارزش شده است. دیگر حتی این پول قدرت خرید سال گذشته را هم ندارد و پرداخت سریع‌تر آن باید در دستور کار قرار گیرد. 

کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به درگیری خود با مسائل بهداشتی و درمانی بیمارانی که از فاز خیزشی چهارم کرونا آسیب دیده‌اند، افزودند: انتظار داریم که اگر تعهدی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تعریف می‌شود آن را اجرا کنند. امروز ما با تحمل بی‌خوابی، کار سنگین و جانفرسا از خانواده‌های خود دور مانده‌ایم و حداقل انتظارمان این است که حق سختی کار خود را دریافت کنیم. 

کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه رئیس دانشگاه استدلال می‌کند که محل هزینه‌ی این بودجه مشخص نیست، افزودند: رئیس علوم پزشکی گلستان اعلام کرد که مشخص نیست بودجه‌ای که به دستشان رسیده باید به چه شکل هزینه شود؛ یعنی اینکه باید صرف پرداخت سختی کار دوران کرونا شود یا در محل دیگری هزینه شود؛ البته دانشگاه‌های دیگر این بودجه را بدون مشکل برای کادر بهداشت و درمان خود هزینه کرده‌اند و قاعدتا دانشگاه گلستان هم باید همین کار را انجام دهد.

*تجمع اعتراضی اعضای انجمن‌های‌های بیماری‌های نادر نسبت به وضعیت واکسیناسیون مقابل بنیاد بیماری‌های نادر

روز دوشنبه ۲۳ فروردین،جمعی از اعضای انجمن‌های بیماری‌های نادر برای اعتراض به عدم رسیدگی به واکسیناسیون بیماران نادر مقابل بنیاد بیماری‌های نادر تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده به نقل از روابط عمومی بنیاد بیماری‌های نادر ایران؛ مدیران و نمایندگان انجمن‌های ایکتیوز، ای بی، نوروفیبروماتوز، آلوپسی، میاستنی گراویس، نقص سیستم ایمنی، فنیل کتونوری و استئوژنز ایمپرفکتا، باتوجه به آسیب‌پذیری بیشتر این بیماران در برابر ویروس کرونا به نامشخص بودن اولویت‌بندی در واکسیناسیون عمومی اعتراض کردند.

بر اساس ابلاغیه معاونت درمان وزارت بهداشت در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹، تعدادی از بیماران تحت عنوان بیماران خاص شامل بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، MPS، CF، SMA، اتیسم، پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان، بیماران به نقص سیستم ایمنی بدن (PID) به عنوان گروه‌های پرخطر شناخته شده و در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند که از بین آنها تنها بیماران MPS و SMA و نقص سیستم ایمنی جزو بیماران نادر هستند.

این در حالیست که بر اساس آخرین آمار کمیسیون پزشکی بنیاد بیماری‌های نادر تعداد ۳۵۵ نوع بیماری نادر تاکنون شناسایی شده است که نه تنها در دریافت داروهای کمیاب و گرانقیمت خود دچار مشکل هستند، بلکه وضعیت آنها در برنامه واکسیناسیون نیز نا مشخص است.

به گفته دکتر حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران تاکنون مکاتبات زیادی با معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص اولویت‌بندی بیماران نادر در برنامه ملی واکسیناسیون صورت گرفته است؛ اما همچنان تنها بیماری‌های صعب‌العلاج و بیشتر شناخته شده در نظر گرفته شده است.

ادراکی در ادامه بیان داشت: هیچ پروتکل مشخصی برای شیوه اولویت‌بندی این بیماران وجود ندارد و باتوجه به اینکه برخی از انجمن‌های بیماری هنوز ثبت نشده‌اند یا تعداد آنها بسیارکم است صدایشان به جایی نمی‌رسد.

ادراکی در ادامه خواستار تهیه واکسن برای این گروه از بیماری‌ها شد و افزود: ضعف سیستم ایمنی و نقص ژنتیکی ویژگی مشترک اکثر بیماران نادر است و در این وضعیت نیاز به توجه ویژه‌تری دارند.

*کانون نویسندگان ایران:جمعی از زندانیان بند ۸ زندان اوین: زندان‌ها به قتل‌گاه تبدیل نشوند

روز گذشته، ۲۲ فروردین ماه، جمعی از زندانیان بند ۸ زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای خواستار “اعطای فوری و عاجل مرخصی ویژه‌ی کرونا” به زندانیان شدند. این بیانیه که به امضای برخی از زندانیان بند ۸ “اعم از سیاسی، مالی و غیره و حتی اتباع خارجی” رسیده با اشاره به شروع موج چهارم کرونا و ابتلای حداقل ۵ نفر از زندانیان این بند به این بیماری، بازگرداندن اجباری بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران، به بند ۸ را با وجود ابتلای او به کرونا، عامل تشدید بیماری او و انتقال بیماری در این بند ۳۰۰ نفره عنوان کرده‌ است.

امضاکنندگان اعلام کرده‌اند پیش از وقوع اتفاق ناگوار در زندان‌ها، خواستار اعطای مرخصی به هزاران زندانی در سراسر کشورند که “اجبارا به صورت جمعی و در فواصل بسیار نزدیک با یکدیگر زندگی می‌کنند”.

*آزادی بازنشستگان بازداشت شده در تجمع روز گذشته رشت

دیروز یکشنبه ۲۲ فروردین نیروی انتظامی به تجمع بازنشستگان و‌ مستمری بگیران تأمین اجتماعی در رشت یورش برده و مردان و‌ زنان سالخورده را با اسپری فلفل مورد حمله قرار دادند.

در‌ جریان این‌ حمله که به قصد متفرق کردن اجتماع بازنشستگان ‌و مستمری بگیران صورت گرفت ۵ نفر از این تجمع کنندگان دستگیر شدند. 

امروز و پس از یک شب بازداشت هر ۵ نفر از بازداشت شدگان آزاد شدند. لازم به ذکر است که بازداشت شدگان بنا به دلایل شخصی مایل به انتشار اسامی‌شان نبودند.

ما ضمن ابراز تنفر از برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی و انتظامی اعلام میداریم که کسانی که باید دستگیر شوند غارتگران اموال کارگران ‌‌و بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی و نهادهای دولتی هستند نه بازنشستگانی که تنها به مطالبه حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران حمله به تجمع بازنشستگان و‌ مستمری بگیران در رشت و دستگیری ۵ نفر از این عزیزان را قویاً محکوم مینماید و خواهان خاتمه دادن به برخوردهای امنیتی به بازنشستگان و کارگران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

*گزارش تجمع تامین اجتماعی از رشت

از حدود یک هفته قبل در اغلب گروه‌های بازنشستگان، با همرسانی اطلاعیه‌هایی از همه‌ی بازنشستگان اعم از تأمین اجتماعی، کشوری و لشگری دعوت شده بود که در تهران جلوی مجلس و در شهرستان‌ها جلوی ادارات تأمین اجتماعی به‌عنوان اعتراض به عملی نکردن وعده‌ها و احکام ناعادلانه، ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۲۲ فروردین گرد هم آیند.

امروز، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ از دقایقی قبل از ساعت ۱۰ سر وکلّه‌ی تعدادی از بازنشستگان در اطراف اداره‌ی تأمین اجتماعی واقع در شهرک گلسار رشت پیدا شد که متآسفانه تقریبا همگی از بازنشستگان تأمین اجتماعی بودند و از بقیه‌ی بازنشستگان به ندرت حضور داشتند. لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد.

 زمان زیادی نگذشته بود شاید هم همزمان با شروع گرد آمدن بازنشستگان، چند ماشین نیروی انتظامی به همراه یک ون درست در مجاورت اداره‌ی تأمین اجتماعی پارک کردند و نیروهای انتظامی با پیاده شدن از ماشین‌ها به سمت بازنشستگان آمدند و با گفتن این که تجمع شما در اینجا جرم است، خواستند که آنها را متفرّق کنند. ولی اضافه شدن جمعیت بازنشسته‌ها و حلقه زدنشان به دور نیروهای انتظامی و صحبت کردن با آنان، عملا مانع از آن شد که بتوانند در همان دقایق اول موفق به برهم زدن تجمع و پراکنده کردن معترضین بشوند. در همین حال به راحتی مشهود بود که چند نفری که با نیروهای انتظامی هماهنگ بودند، در حال عکس گرفتن و فیلمبرداری از معترضین هستند. اگر فردی خارج از این افراد مبادرت به فیلم یا عکس گرفتن می‌کرد، بلافاصله با هجوم چند نفری به رویش، موبایل را از او می‌گرفتند. بازنشستگان، مخصوصا خانم‌های بازنشسته به نیروهای انتظامی با زبانی مادرانه می‌گفتند که شما واقعا نمی‌توانید ما را درک کنید که چطور دولتمردان با دادن وعده‌های دروغ و با این وضعیت دشواری که برای معیشت ما فراهم کرده‌اند، ما را به استیصال کشانده‌اند؟ نمی‌دانید که با این حقوق ناچیزی که به ما می‌دهند، ما قادر به تأمین حداقل نیازمندی هایمان نیستیم؟ برخی از نیروهای انتظامی ضمن این که می پذیرفتند که حق با بازنشستگان است ولی می‌گفتند که این کار شما غیر قانونی است و وقتی که از آنها شیوه‌ی اعتراض قانونی را جویا می شدند، هاج و واج می‌ماندند و می‌گفتند ما جوابی برای شما نداریم و از ما انتظار جواب نداشته باشید. برخی دیگر هم بدون کمترین توجّهی به حرف‌های بازنشستگان، با توپ و تشر و هُل دادن، فقط درصدد پراکنده کردن تجمع بودند. به تدریج زمزمه‌ی شعارها شنیده شد که بلافاصله زمزمه‌ها تبدیل به فریادهای رسا شد:

*درآمدا ریالیه

هزینه‌ها دلاریه

*سفره‌ی ما خالیه

دروغ دیگه کافیه

*فقط کف خیابون

به دست میاد حقمون

*از بس دروغ شنیدیم

ما دیگه رأی نمی‌دیم.

* اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

بعد از سر دادن شعارها بود که نیروهای انتظامی بی‌سیم به دست هجوم بیشتری به سمت معترضین آوردند و شروع به دستگیری ۵_۶ نفر از از تجمع کنندگان کردند. در این لحظه تعداد قابل ملاحظه‌ای از بازنشستگان و به‌طور عمده زنان بازنشسته به وسط خیابان رفتند و با ممانعت از حرکت ون خواستار آزادی دستگیر شدگان شدند. زمانی که با تحکم بیشتر نیروهای انتظامی مواجه شدند، تصمیم گرفتند که وسط خیابان بنشینند. کلافگی نیروهای انتظامی کاملا آشکار بود. بسیار سراسیمه شده بودند و مرتب با بی‌سیم هایشان صحبت می‌کردند.

بعد از گذشت زمان کوتاهی، در لحظه‌ای ناگهان گاز فلفل زدند که با رفتن گاز به درون ریه‌های بازنشستگان با توجه به کهولت سنشان همه به سُرفه افتادند و فاصله گرفتند. در حالی که نیروهای انتظامی مردم را هل می‌دادند، ماشین ون راه را باز کرد و به جلو حرکت کرد و معترضان هم با صدای بلند هو می‌کردند. مجددا ۵۰ متر جلو تر دوباره عمدتا  زنان بازنشسته جلوی ون را گرفتند و به هر طریقی بود نیروی انتظامی را راضی کردند که همه‌ی دستگیر شدگان را آزاد کنند. 

با این ترتیب تجمع بازنشستگان در روز ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در شهر رشت به پایان رسید، بدون این که تغییری در زندگی آنان رخ داده باشد اما طعم شیرین اتحاد را چشیدند.

 آنچه که مسلّم است، همبستگی بیشتر بازنشستگان تأمینی و کشوری و لشگری می‌تواند نویدبخش گشایشی در زندگی بازنشستگان باشد. ببینیم تا بعد از این چه پیش آید. به راستی که اگر تدبیر و احساس مسئولیت در دولتمردان وجود داشت، نیازی بود که بازنشستگان در کهنسالی، با ضعف قوای جسمانی و در شرایطی که ویروس کرونا هم بیداد می‌کند، در خیابان‌ها مطالباتشان را برای یک زندگی معمولی، فریاد بزنند؟! و این‌گونه کرامت انسانی‌شان زیر سوأل برود؟!

ارسالی از یک بازنشسته

*تجمع اعتراضی جمعی از جانبازان ۷۰ درصدی چهارمحال و بختیاری نسبت به بلاتکلیفی ۱۸ ساله برای ساخت درزمین های واگذارشده مقابل استانداری

روز دوشنبه ۲۳ فروردین، جمعی از جانبازان ۷۰ درصدی استان چهارمحال و بختیاری برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی ۱۸ ساله برای ساخت و سازدرزمین های واگذارشده مقابل استانداری تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:مطالبه اصلیشان تعیین تکلیف با  اراضی واگذار شده به آن‌ها در سال ۸۲ می باشد.

آنها افزودند:پس از گذشت نزدیک به ۱۸ سال از واگذاری این اراضی به جانبازان بالای ۷۰درصد هنوز مجوزی برای ساخت و ساز صادر نشده و پیگیری‌های آن‌ها از مراجع ذی‌صلاح بی‌نتیجه بوده است.

بدنبال این تجمع جلسه‌ای با حضور مدیرکل بنیادشهید و امور ایثارگران، مشاور استاندار در امور ایثارگران، معاون بازرسی استانداری و معاون عمرانی استاندار در محل استانداری برای حل مشکل این جانبازان برگزار شد.

*ادامه اعتراضات اهالی روستاهای منطقه چهارگنبد سیرجان نسبت به بی آبی مقابل معدن مس تخت‌گنبد

تجمع کنندگان: این معدن آب را از ما گرفته. این جنگ؛ جنگ آب است. این رانت است. چطور چنین چیزی ممکن است؟

روزشنبه ۲۱ فروردین، اهالی روستاهای منطقه چهارگنبد سیرجان درادامه اعتراضاتشان نسبت به بی آبی مقابل معدن مس تخت‌گنبد تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این بار اولی نیست که اهالی چهار‌گنبد سیرجان اعتراض می‌کنند و می‌گویند معدن مس تخت‌گنبد زندگی‌شان را تحت‌تاثیر قرار داده. نگرانی‌شان فقط برای چهارگنبد نیست. آن‌ها می‌گویند این معدن آب شرب این منطقه را هم برای فعالیت معدنی خواهد خورد.

ماجرا از این قرار است که راه رود تنگوییه که از ارتفاعات منطقه سرچشمه می‌گیرد و به روستاهای پایین‌دست می‌ریزد، در زمستان سال گذشته بسته شد. معدن مس در میانه‌های حرکت رودخانه سدی بست و آب این رود را برای فعالیت معدنی‌اش گرفت. به دنبال این کار بیش از ۶۰ روستای پایین‌دست منطقه چهارگنبد بی‌آب شده‌اند.

صاحبان معدن در زمستان راه آب را بستند و روستاییان مطلع نشدند و حالا که فصل کشاورزی و دامداری رسیده، دیده‌اند آبی از رودهای همیشه جاری نمی‌آید. برای همین رد خشکی را گرفتند و به این آب‌بند رسیدند. روز شنبه عده‌ای از آنها به محل رفتند و صدایشان در کوه‌های منطقه پیچید که می‌گفتند «این معدن آب را از ما گرفته. این جنگ؛ جنگ آب است. این رانت است. چطور چنین چیزی ممکن است؟»

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:صدای اعتراض اهالی در سال‌های گذشته هم به جایی نرسیده و همه می‌گویند صاحب این معدن چنان نفوذ و پولی خرج کرده که هیچ سازمانی نتواند پیگیر مطالبات آن‌ها باشد.

او می‌گوید قدمت این منطقه به حدود هفتصد سال پیش می‌رسد و در حال حاضر هم حدود شش هزار نفر ساکنان روستاهای این منطقه هستند. «یک سوم روستاها در بالادست قرار دارند و دو سوم روستاها در پایین‌دست. روستاهای پایین‌دست با مشکل فعلی مواجه شده‌اند و دیگر آبی برای کشاورزی و دامداری ندارند. این در حالی است که بر اساس قانون هم رودخانه‌ها جزو اموال ملی محسوب می‌شوند. چطور می‌شود یک معدن‌دار آب را روی روستاییان ببندد. روستاییان شغل و زندگیشان وابسته به همین آب است. علاوه بر این‌ها معدن تا دو سال قبل آب را از روستاییان می‌خرید و بسیاری از آنها از روی ناآگاهی از عواقبش یا سودجویی آب را می‌فروختند اما حالا دیگر خودش روی رودخانه سد زده و آب را محصور کرده است.»

مشکل فقط به روستاییان و نیاز فعلیشان به آب ختم نمی‌شود. آب این رودخانه‌ به سد تنگوییه ریخته می‌شود و این سد هم آب شرب سیرجان را تامین می‌کند و در صورت ادامه‌دار شدن این وضعیت در سال‌های نزدیک این سد هم دیگر آب نخواهد داشت و در نتیجه مشکل بزرگی کل استان را درگیر می‌کند.

*مرگ ۲ کارگر شهرک صنعتی بوکان بر اثر برق گرفتگی

۲ کارگر حین کار جمع آوری دستگاه های خط تولید یک کارگاه واقع درشهرک صنعتی بوکان دچاربرق گرفتگی شدند وجان باختند.

روزدوشنبه ۲۳ فروردین،مدیرعامل شهرک صنعتی بوکان با اشاره به این کارگاه قبلا به یک فرد اهل تبریز واگذار شده و مالک این ۲ نفر کارگر تبریزی را برای برچیدن قطعات دستگاه ها به این کارگاه فرستاده بود، به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: حین کار یکی از کارگران در یک حوض که گویا بدنه آن به برق وصل بوده دچار برق گرفتگی می شود و در دم جان خود را از دست می دهدو کارگر دیگر نیز برای نجات وی وارد حوض می شود و او هم دچار برق گرفتگی شده و چند ساعت بعد در بیمارستان فوت می شود.  

*مرگ یک کارگر در سنندج

طبق خبر رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در هنگام حفاری چاه فاضلاب در شهرک ارشاد سنندج، زمین ریزش کرد و سه نفر کارگر که مشغول کندن چاه فاضلاب بودند زیر خاک گرفتار شدند که دو ‌نفر از آنان نجات یافتند اما یکی از کارگران که به عمق ۴/۵ متری جاه سقوط کرده بود جانش را از دست داد و پس از یکساعت آتش نشانی توانست خاک ها را کنار زده و جسدش را بیرون آورد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

*جان باختن یک کارگردرآشتیان بر اثر سقوط در مخزن آب و آهک 

روزیکشنبه ۲۲ فروردین،یک کارگر۴۲ ساله حین کار درکارخانه ای واقع در شهرک صنعتی “مزرعه نو “شهرستان آشتیان در استان مرکزی بر اثر سقوط در مخزن آب و آهک جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate