نامه به اداره مهاجرت و وزارت کشور ترکيه …در مورد پناهجویان بازداشتی در شهر دینزلی و افشین سهراب زاده

 

نامه فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی ایرانی 

 

به اداره مهاجرت و وزارت کشور ترکیه

 

رونوشت به کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل، سازمان عفو بین الملل و آی او ام در ترکیه 

 

کپی: محمود کاچان، وکیل افشین سهراب زاده

 

شماره پرونده در  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل:  ۴۹۵-۱۶c00055

 

پناهنده ایرانی، افشین سهراب زاده، در ترکیه بازداشت شده است و قرار است به ایران دیپورت شود! جان افشین سهراب زاده در خطر است! 

 

افشین سهراب زاده که به حکم محاربه با خدا و مفسد فی الاعرض به مدت ۷ سال در زندان جمهوری اسلامی بود در صورت دیپورت به ایران با مجازات مرگ مواجه خواهد شد. برطبق مدارکی که در اختیار فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی قرار گرفته است افشین در زندان جمهوری اسلامی بیمار شد و با وثیقه سنگین و دخالت پزشکان و داشتن گواهی پزشکی به بیمارستان انتقال یافته و از آنجا موفق به فرار شد. 

 

افشین که در ایران به ۲۵ سال زندان و سپس تبعید به شهرمیناب محکوم شده بود، پس از فرار از بیمارستان، در سال ۲۰۱۶ خود را به ترکیه رسانده و از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل درخوست پناهندگی کرد. هم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و هم دولت ترکیه درخواست پناهندگی افشین را قبلا پذیرفته بودند. 

 

افشین در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۱ در شهر اسکیشهیر توسط پلیس مهاجرت دستگیر و بازداشت شد. 

 

پس از دستگیری او، طی چند روز گذشته فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی (IFIR) از طریق منابع مختلفی دلیل بازداشت افشین را در جزئیات دنبال کرده است. دولت ترکیه در پاسخ به محمود کاچان، وکیل افشین سهراب زاده، فقط در یک جمله کوتاه نوشته است: “او را بدلیل اقدام علیه امنیت ملی ترکیه بازداشت کرده اند” و هیچ توضیح دیگری در این مورد نداده اند. 

 

افشین در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۱ به مصاحبه کشوری درشهر اسکیشهیر – محل اقامتش – رفته بود و روز دوشنبه ۵ آوریل برای گرفتن برگه خروج از شهر به اداره مهاجرت مراجعه می کند و پلیس مهاجرت در همانجا وی را دستگیر و بازداشت می نماید.

 

فرشته تاج، همسر افشین با شنیدن خبر دستگیری همسرش خود را به اداره مهاجرت می رساند در جواب به این سئوال که چرا افشین را بازداشت کرده اید به او می گویند افشین باید برای پاسخ به بعضی سوالات به آنکارا برود.

 

به دنبال این ماجرا افشین سهراب زاده در یک تماس تلفنی به همسرش گفته است که او را به کمپ دیپورتی ها در شهر کایسری برده اند نه آنکارا. محمود کاچان وکیل افشین پرونده وی را پیگیری کرده ولی متاسفانه تا زمان انتشار این نامه نتیجه ای در مورد متوقف کردن حکم دیپورت وی نگرفته است. 

 

طبق گزارش هایی که به دفتر مرکزی IFIR رسیده است پلیس ترکیه برای گرفتن امضاء از افشین جهت دیپورت او به ایران به خشونت متوسل شده و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده است. افشین در اعتراض به خشونت پلیس رگ گردن خود را بریده است. 

 

حتی اگر افشین سهراب زاده در ترکیه جرمی مرتکب شده باشد، طبق معیارها و مقررات بین المللی نباید به دولت ایران تحویل داده شود چون در درجه اول او در ایران زندانی سیاسی بوده و از زندان فرار کرده و دوم اینکه پناهندگی افشین از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پذیرفته شده است. از این جهت مسئولیت هرخطری که درصورت دیپوت به ایران، جان و زندگی افشین سهراب زاده را تهدید کند به عهده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و دولت ترکیه خواهد بود.

 

فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی

۱۰ آوریل ۲۰۲۱

++++++++++++++

نامه فوری به وزارت کشور و اداره امور مهاجرت  ترکیه 

 رونوشت: UNHCR در ترکیه 

موضوع: پرونده پناهجویان بازداشتی در شهر دینزلی به تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۱

طبق اخبار رسیده به دفتر مرکزی فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی IFIR) ) ۵ نفر از پناهجویان ایرانی  ساکن شهر دنیزلی ترکیه به نامهای لیلی فرجی از حامیان کیفرخواست زنان در انقلاب زنانه و از امضا کنندگان بایکوت جمهوری اسلامی،‌ زینب صحافی معروف به زینب پرسپولیسی،‌ اسماعیل‌ فتاحی و محمد پوراکبری توسط پلیس امنیت ترکیه دستگیر شده اند و در حال حاضر در بازداشت پلیس دنیزلی بسر می برند.
طبق اخبار منتشر شده و تماس های اولیه با دستگیر شدگان، این ۵ نفر به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی به خروج دولت ترکیه از معاهده منع خشونت علیه زنان بازداشت شده اند. 

پناهجویان ایرانی در تجمع ۵ آوریل شرکت نکرده بودند تا علیه دولت ترکیه شعار بدهند، روی پلاکارد هایی که پناهجویان بازداشتی در دست داشتند نوشته شده بود “نه به جمهوری اسلامی” و “بایکوت جمهوری اسلامی”.  آنها از این فرصت استفاده کرده بودند که توجه عموم را به اوضاع در ایران جلب کنند. 

 حتی اگر آنها برای برگزاری تجمع ۵ آوریل مجوز قانونی هم نمی داشتند، نباید بازداشت می شدند. آنها نه به جایی حمله کردند ونه به کسی خسارتی وارد کرده اند. دستگیری آنها ناعادلانه و حتی غیر قانونی است! طبق خود قوانین دولت ترکیه کسی را نباید صرفا بخاطر شرکت در یک تجمع آرام و بدون درگیری بازداشت نمایند. 
فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی IFIR)) به اطلاع اداره مهاجرت و وزارت کشور ترکیه می رساند که خبر بازداشت و خطر بازگرداندن پناهجویان در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور تا همینجا بازتاب گسترده ای پیدا کرده و مخالفین دولت ایران بشدت نگران بازگرداندن این پناهجویان به ایران هستند.

 سال گذشته پلیس ترکیه محمد رجبی و سعید تمجیدی دو تن از معترضان آبان ماه خونین ۹۸ را از ترکیه به ایران دیپورت کرد که جمهوری اسلامی برای آنها حکم اعدام صادر کرد. فدراسیون امیدوار است دولت ترکیه در ارتباط با پناهجویان بازداشتی در شهر دنیزلی دست به چنین اقدامی نزند و هرچه زودتر آنها را آزاد کند، آزادی آنها مایه خوشحالی همه ایرانیان خواهد بود.

عبدالله اسدی مسئول فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی 

۶ آوریل ۲۰۲۱
۱۷ فروردین ۱۴۰۰

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate