اخباروگزارشات کارگری ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰

– سومین روز اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه واگن‌سازی زرند در اعتراض به عدم پایبندی به توافق صورت گرفته مبنی برافزایش حقوق

– تجمع اعتراضی کارگران پسماند شهرداری بوشهر نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه وسنوات

– تجمع اعتراضی معلمان فارغ‌التحصیل دانش ‌سرایی تبریز

– کنش های دامنه دار کارکنان اورژانس ۱۱۵  استان بوشهرنسبت به پایمالی حقوقشان ازطرف دانشگاه علوم پزشکی بوشهروبی تفاوتی مسئولان طراز اول استان وتعیین ضرب الاجل برای پاسخویی به خواسته هایشان

– فراخوان:بکتاش آبتین و دیگر اهالی قلم را آزاد کنید!

– کارگران شرکت یاران ساختار آذر در تبریز ۴ ماه حقوق معوقه دارند

– اهالی جلوان اصفهان برای اعتراض به وضعیت نا ایمن جاده این منطقه به حصه خیابان را مسدود کردند

– تجمع اعتراضی کسبه زنجان نسبت به بسته شدن مغازه هابراساس تصمیم ستادکرونا وعدم حمایت دولت مقابل اتاق اصناف

– تجمع اعتراضی سهامداران شرکت پلی اکریل ایران(شپلی) مقابل وزارت صنعت

– جان باختن یک کارگر جوان دراهواز براثر سقوط در چاهک آسانسور

– زنده زنده سوختن یک کارگر ۲۱ ساله در حادثه آتش سوزی خیابان آجودانیه تهران

*سومین روز اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه واگن‌سازی زرند در اعتراض به عدم پایبندی به توافق صورت گرفته مبنی برافزایش حقوق

روز چهارشنبه ۱۸ فروردین برای سومین روز متوالی، کارگران کارخانه واگن‌سازی زرند برای عدم پایبندی به توافق صورت گرفته مبنی برافزایش حقوق از رفتن برسرکار خودداری کردند ومقابل این واحدتولیدی زیرمجموعه گروه صنعتی پلور سبزدراستان کرمان تجمع کردند.

درهمین رابطه،علیرضا کریمی نیک مدیر کارخانه واگن‌سازی زرند به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:

ان‌شاالله این مشکل کارگران تا شنبه حل خواهد شد. 

وی با اشاره به تعویض مدیرعامل، افزود: ما قصد داریم از مدیرعامل جدید به خوبی استقبال کنیم بنابراین نمی‌توانیم در این شرایط استقبال خوبی از ایشان داشته باشیم؛ برای همین از کارگران تقاضا کردیم که از شنبه به داخل کارخانه بیایند، از آن طرف نیز از دکتر شیخ طاهری تقاضا خواهیم کرد که به کارخانه آمده و با لغو توافق مدیرعامل قبلی مبنی بر افزایش یک میلیون تومانی در حقوق، ان‌شاالله شاهد توافق جدیدی با افزایش مناسب در حقوق کارگران باشیم.

او در مورد وعدۀ افزایش حقوق این کارگران پیش از عید بیان داشت: کارگران قبل از عید به دلیل مشکلات مالی که داشتند، یک توافقی را با مدیرعامل وقت داشتند که مهندس امام با صحبت‌هایی که با تهران داشت قول افزایش یک میلیون تومان در حقوق اسفند را به بچه‌ها دادند و قرار بود پانصدهزار تومان آن در پایه بنشیند و پانصدهزار تومان دیگر هم در آیتم حق جذب، تا با این کار در سال جدید با حقوق بیشتری ضریب افزایش حقوق اعمال شود.

وی ادامه داد: مهندس امام به تعهد خود عمل کرد، اما به دلیل کمبود وقت فرصت زدن حکم جدید نبود و این یک میلیون تومان به عنوان اضافه کار و تشویقی موردیِ موقت پرداخت شد و کارگران فکر کردند که مهندس امام دبه کرده است و ما هرچه توضیح دادیم کارگران راضی نشدند و در جلوی ورودی کارخانه جمع شدند و هنوز تا امروز (چهارشنبه) هم به این تجمع ادامه دادند.

*تجمع اعتراضی کارگران پسماند شهرداری بوشهر نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه وسنوات

روز چهارشنبه ۱۸ فروردین، کارگران پسماند شهرداری بوشهر برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه، ۴ماه حق بیمه و۶ میلیون تومان سنوات دست به تجمع مقابل شهرداری مرکز استان بوشهر زدند.

روز پنج شنبه ۱۹ فروردین،سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهرگفت: روز گذشته حقوق اسفند ماه کارگران واریز شده است.

وی افزود: برخی از کارگران برای مطلع شدن از وضعیت مطالبه سنوات خود پیگیر این مسئله بودند که آن هم در روال قانونی شهرداری برایشان واریز خواهد شد.

اوگفت: سه ماه بیمه کارگران مشکل دارد و مربوط به اول سال است که متأسفانه شرکت پیمانکار آن را انجام نداده بود، در این میان شهرداری کارهای سه ماه را انجام داده و با همکاری سازمان تأمین اجتماعی برای ادامه سال مشکلی وجود ندارد.

*تجمع اعتراضی معلمان فارغ‌التحصیل دانش ‌سرایی تبریز

روز سه شنبه ۱۷ فروردین، معلمان فارغ‌التحصیل دانش ‌سرایی تبریز همزمان با تجمع همکارانشان در شهرهای اصفهان،بوشهر،شیراز،کرج،گرگان و…+برای اعتراض به حذف سنوات فاصله ی خدمتی دست به تجمع مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی زدند.

+تجمع سراسری معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشور نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی مقابل اداره کل آموزش وپرورش

روز سه شنبه ۱۷ فروردین، معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای با برپایی همزمان تجمع مقابل اداره کل آموزش وپرورش در شهرهای اصفهان،بوشهر،شیراز،کرج،گرگان و….اعتراضشان را نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی بنمایش گذاشتند.

*کنش های دامنه دار کارکنان اورژانس ۱۱۵  استان بوشهرنسبت به پایمالی حقوقشان ازطرف دانشگاه علوم پزشکی بوشهروبی تفاوتی مسئولان طراز اول استان وتعیین ضرب الاجل برای پاسخویی به خواسته هایشان

روز پنج شنبه ۱۹ فروردین،کارکنان اورژانس ۱۱۵  استان بوشهربا انتشار نامه ای سرگشاده از کنش های دامنه دارشان نسبت به پایمالی حقوقشان ازطرف دانشگاه علوم پزشکی بوشهروبی تفاوتی مسئولان طراز اول استان ازجمله نمایندگان مجلس ، استانداری بوشهر، بازرسی استانداری و بازرسی کل استان بوشهرخبردادند.

کارکنان اورژانس ۱۱۵  استان بوشهردر این ناهه رسانه ای شده پایمالی حقوقشان را بقرارزیر اعلام کردند:

۱- عدم اجرای قانون بهره‌وری و پرداخت مطالبات از سال ۸۸ 

۲- عدم پرداخت اضافه کاری واقعی پرسنل از سالیان قبل 

۳- عدم پرداخت چندین سال حق لباس 

۴- عدم پرداخت حق غذا 

۵- عدم پرداخت هزینه ایاب و ذهاب 

۶- پرداخت حقوق کمتر از مبلغ واقعی نیروهای شرکتی نسبت به سایر استانها

۷-  پرداخت‌کارانه ۳۰هزار تومانی 

کارکنان معترض اورژانس ۱۱۵  استان بوشهردرخاتمه نامه یادآورشدند:

با توجه به پیگیری‌های متعدد وعدم حصول نتیجه مورد نظر همکاران ۱۱۵، فرودین ماه ۱۴۰۰را طبق قانون بهره‌وری و تعهد نامه محضری مبنی بر انجام شیفت طبق قانون بهره‌وری کار خواهند کرد که این موضوع تا بیستم فرودین ماه را پوشش خواهد داد و بعد از آن تاریخ، عواقب احتمالی تعطیلی پایگاه‌های استان با توجه به مکاتبات متعدد متوجه مسؤولین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است. 

*فراخوان:بکتاش آبتین و دیگر اهالی قلم را آزاد کنید!

خطاب به مقامات قضایی و اجرایی کشور 

(آزادی بیان و آزادی قلم جرم نیست) 

بیانیه ی اهالی مستقل قلم وفرهنگ

ما نویسندگان، شاعران و اهالی مستقلِ قلم و فرهنگ، مصرّانه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند هستیم. 

با توجه به اخبار موحشی که از شیوع بیماری کرونا در زندان اوین و ابتلای برخی از همکاران در بندمان به این بیماری منتشر شده است، مسوولیت تام و تمام حفظ جان و سلامتی آنان را بر عهده شما می دانیم. در این شرایط وخیم، به مرخصی فرستادن زندانیان سیاسی و عقیدتی، خصوصا نویسندگان در بند، کمترین اقدامی بود که شما در راستای صیانت از جان ارزشمند همکاران ما می توانستید انجام دهید.

اکنون که متاسفانه بکتاش آبتین درگیر بیماری مهلک کرونا شده است، با یقین بدین موضوع که درمان او باید حتما در خارج از محیط زندان پیگیری و انجام شود، از شما (قوه قضاییه، دولت و سازمان زندان ها) می خواهیم تا پیش از وقوع فاجعه ای جبران ناپذیر، او و  دیگر یاران اهل قلم در بندمان را به فوریت آزاد کنید! بکتاش آبتین و یارانش، چشمان بینای فرهنگ این سرزمین هستند و هرگونه آسیب به جان و سلامت آنان، لطمه ای گران به پیکره ی فرهنگ این مرز و بوم به شمار می آید.

در پایان، امیدواریم همه دگر اندیشان، فعالان فرهنگی مستقل و نویسندگان آزادی خواه، که جرمی جز باور راسخ به آزادی بیان و آزادی قلم  ندارند، هر چه زودتر از حبس و بند ناروا رهایی یابند و به آغوش خانواده ها و دوستدارانشان بازگردند.

برای امضا به کانال  تلگرام شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران مراجعه شود.

*کارگران شرکت یاران ساختار آذر در تبریز ۴ ماه حقوق معوقه دارند

(گزارش اختصاصی که بر اساس گفتگوی یکی از کارگران شرکت با کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران تنظیم شده است)

کارگران گروه صنعتی یاران ساختار آذر ۴ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند و عیدی و پاداش آخر سال را نیز از کارفرما طلب دارند. همچنین کارفرمای شرکت به بهانه تعیین تکلیف مالکیت و مدیریت کارخانه نزدیک به یک ماه است که خط تولید را تعطیل کرده است و کارگران حق ورود به شرکت و حضور در سر کار را ندارند.

تاکنون چند نفر از کارگران که پیگیر حقوق خود و تعیین تکلیف وضعیتشان بودند از سوی کارفرما اخراج شده‌اند.

مالک سابق شرکت آقای جعفر حق شناس مهرماه سال گذشته فوت کرده است و اکنون اداره امور در اختیار پسر وی احسان حق شناس است و در این مدت به بهانه روند انحصار وراثت و اعلام انسداد حسابهای شرکت، حقوق کارگران را پرداخت نکرده است و از اسفندماه نیز بخاطر همین امر خطوط تولید را تعطیل کرده است.

شرکت یاران ساختار که در ۴۰ کیلومتری تبریز به سمت آذرشهر در شهرک صنعتی شهید سلیمی واقع شده است حدود ۲۰۰ نفر کارگر دارد.

کارگران شرکت با قراردادهای یکساله مشغول به کار هستند و همگی چندین سال سابقه کار دارند.

این شرکت تولید کننده کیسه‌های پروپتلین است که برای بسته‌بندی کارخانجات سیمان استفاده میگردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران-۱۹ فروردین ۱۴۰۰

*اهالی جلوان اصفهان برای اعتراض به وضعیت نا ایمن جاده این منطقه به حصه خیابان را مسدود کردند

روز دوشنبه ۱۶ فروردین،جمعی از اهالی جلوان از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به وضعیت ناایمن جاده این منطقه به حصه  وجان باختن تعدادی از اهالی براثرتصادف خیابان ولی عصر را باتجمع مسدود کردند.

*تجمع اعتراضی کسبه زنجان نسبت به بسته شدن مغازه هابراساس تصمیم ستادکرونا وعدم حمایت دولت مقابل اتاق اصناف

روز چهارشنبه ۱۸ فروردین،جمعی از کسبه زنجان برای اعتراض به بسته شدن مغازه هابراساس تصمیم ستادکرونا وعدم حمایت دولت دست به تجمع مقابل اتاق اصناف زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده ،با قرمز شدن وضعیت شهرستان زنجان، قوانین ستاد کرونای کشور در خصوص شهرهای قرمز بر شهر زنجان نیز اعمال شد و بر همین اساس مجتمع‌های تجاری و گروه‌های شغلی دو، سه و چهار بسته شدند. البته این روند تا زمان خارج شدن از وضعیت قرمز کرونایی ادامه خواهد داشت.

از یک سو وضعیت نه چندان خوب اقتصادی جامعه و از سوی دیگر مسدود شدن مغازه‌ها فشار زیادی را این روزها  به کاسبان و اصناف وارد کرده است به طوری که بسیاری از این کاسبان توانایی پرداخت کرایه‌های خود را به مالکان ندارند. البته بماند به خاطر شیوع ویروس کرونا از سال گذشته بسیاری از کاسبان مجبور به جمع‌آوری مغازه‌های خود شدند.

درهمین رابطه،رئیس اتاق اصناف استان زنجان گفت: روز چهارشنبه جمعی از کاسبان شهرستان زنجان مقابل اتاق اصناف تجمع کردند و خواستار بازگشایی مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری شدند. البته این کاسبان به نوعی حق دارند چرا که وضعیت اقتصادی کشور به شدت به این قشر آسیب وارد کرده و در هزینه‌های جاری زندگیشان معطل مانده‌اند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان ادامه داد: با صحبت‌هایی که با نمایندگان این کاسبان شد سرانجام تجمع‌کنندگان قانع شدند که قانون بسته شدن گروه‌های شغلی دو، سه و چهار “کشوری” است و اصلا در استان زنجان تصمیم‌گیری نشده است.

*تجمع اعتراضی سهامداران شرکت پلی اکریل ایران(شپلی) مقابل وزارت صنعت

روزچهارشنبه ۱۸ فروردین، سهامداران شرکت پلی اکریل ایران برای اعتراض تضییع حقوقشان دست به تجمع مقابل وزارت صنعت زدند وخواهان تحویل کارخانه به هیئت مدیره، پایان تخلفات و رسیدگی قضایی به تخلفات و شفافیت مالی شرکت بود.

*جان باختن یک کارگر جوان دراهواز براثر سقوط در چاهک آسانسور

روزپنج شنبه ۱۹ فروردین،یک کارگر۲۵ ساله حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت در منطقه زیتون کارمندی کلانشهر اهوازبراثر سقوط از طبقه هفتم به داخل چاهک آسانسوردردم جانش را ازدست داد.

*زنده زنده سوختن یک کارگر ۲۱ ساله در حادثه آتش سوزی خیابان آجودانیه تهران

بامداد روز پنج شنبه ۱۹ فروردین،یک کارگر۲۱ ساله تبعه افغانستان در حادثه آتش سوزی ساختمان در حال احداث خیابان آجودانیه تهران زنده زنده سوخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate