اخباروگزارشات کارگری ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۰

کارگر زندانی آزاد باید   گردد

اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

– سومین تجمع اعتراضی صدها کارگرشرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشورنسبت سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات وعدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

– تجمع سراسری معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشور نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی مقابل اداره کل آموزش وپرورش

– چهارمین روزتجمع اعتراضی کارگران اداره آب و فاضلاب خرمشهرنسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعیدی مقابل ساختمان شرکت

– تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان استانداری برای دومین باردرسال جاری

– ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل ساختمان بازرسی میراث فرهنگی کشور

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز به پخش گزارش خلاف واقع مقابل صداوسیما

– تظاهرات ۱۵ فروردین و حاشیه ها

– تجمع اعتراضی مدیران و کارگران واحدهای تولیدی شن و ماسه رامهرمز نسبت به تعطیلی ۱۴ ماهه به دلیل نبود جاده مقابل استانداری خوزستان

– تجمع اعتراضی کشاورزان شرق وغرب اصفهان نسبت به انتقابل آب فاضلاب درچه توسط نیروگاه اسلام آباداصفهان

*سومین تجمع اعتراضی صدها کارگرشرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشورنسبت سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات وعدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روزسه شنبه ۱۷ فروردین برای سومین باراز۱۴ اسفند ماه۹۹+، صدها کارگر شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات(کارمساوی حقوق نابرابر) وعدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس دست به تجمع مقابل مجلس زدند وخواستارقطع شدن دست شرکت های پیمانکاری،حقوق و مزایای برابر با نیروهای رسمی و لغو آزمون تبدیل وضعیت شدند.

بنابه گزارش رسانه ای آزمون تبدیل وضعیت قرار قبلا قرار بود ۲۰ فرودین ماه ۹۹ توسط توانیردر سال جاری برگزارشود که بدنبال اعتراضات کارگران به ۳۱ اردیبهشت ماه موکول شد.

روزیکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰دوباره،سیدحسین سجادی معاونت تحقیقاتی و منابع انسانی شرکت توانیر طی  نامه‌ای به فدائی رئیس موسسه آموزش‌های تخصصی صنعت آب و برق که متولی برگزاری آزمون تغییر حالت اشتغال شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور است، خواسته است که امکان تغییر شیوه برگزاری آزمون را بررسی نماید.

+تجمع اعتراضی صدها کارگرشرکتی وحجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق منجمله تبعیض در پرداخت حقوق وهمسان سازی نشدن حقوق مقابل مجلس

روز سه شنبه ۱۹ اسفند،صدها کارگرشرکتی وحجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور برای انعکاس هرچه بیشترشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق منجمله تبعیض در پرداخت حقوق وهمسان سازی نشدن حقوق راهی تهران شدند وباتجمع مقابل مجلس،برافراشتن پلاکاردها ازجمله« کار مساوی، ولی حقوق نابرابر» وسردادن شعارهایی حواهان حذف آزمون تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی، همسان سازی حقوق و مزایای آن‌ها با نیرو‌های رسمی و حذف شرکت‌های واسط تامین نیروشدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،ده‌ها هزار نفر از کارکنان و نیرو‌های فعلی شاغل در صنعت برق در استخدام رسمی دولت نیستند و شرایطی حقوقی آن‌ها با وظایف مشابه با نیرو‌های رسمی فاصله چند برابری پیدا کرده است. این نیرو‌ها در دو دهه گذشته و بدون سپری کردن آزمون استخدامی جذب وزارت نیرو شده اند و وزارت نیرو نتوانست برنامه‌ای برای جذب آن‌ها و یا همسان سازی حقوق و مزایای آن‌ها داشته باشد.

+تجمع اعتراضی کارگران قراردادی شرکت‌های توزیع برق کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق مقابل مجلس

روز پنج شنبه ۱۴ اسفند، کارگران قراردادی شرکت‌های توزیع برق کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق دست به تجمع مقابل مجلس زدند وخواهان حذف شرکت های پیمانکاری،تبدیل وضعیت و یکسان سازی حقوق شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،دلیل تجمع اعتراضی کارگر‌های قراردادی شرکت‌های توزیع جلوی درب شمالی مجلس  یکسان سازی حقوق ،استخدام بدون آزمون و قطع دست شرکت‌های تامین نیرو عنوان شده است.

*تجمع سراسری معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشور نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی مقابل اداره کل آموزش وپرورش

روز سه شنبه ۱۷ فروردین، معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای با برپایی همزمان تجمع مقابل اداره کل آموزش وپرورش در شهرهای اصفهان،بوشهر،شیراز،کرج،گرگان و….اعتراضشان را نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی بنمایش گذاشتند.

گزارش تصویری:

گزارش رسانه ای شده:

تجمع اعتراضی معلمان دانشسرایی استان گلستان نسبت به عدم احتساب فاصله فراغت از تحصیل تا استخدام فارغ‌التحصیلان دانشسراها از سوی وزارت آموزش و پرورش

ظهر روز سه شنبه ۱۷ فروردین،جمعی از معلمان دانشسرایی استان گلستان با تجمع مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان گلستان اعتراضشان را نسبت به عدم احتساب فاصله فراغت از تحصیل تا استخدام فارغ‌التحصیلان دانشسراها از سوی وزارت آموزش و پرورش بنمایش گذاشتند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: این اجحاف در حق معلمان دانشسرایی شده است که الان در آستانه بازشستگی هستند اما بنا به اعلام آموزش و پرورش ، معلمان مذکورهم سنوات چند سال را بازگردانده شود و هم ۲ تا چهارسال اضافه خدمت کنند .

وی ادامه داد: در کل کشور حدود ۴هزار معلم مشمول رای جدید دیوان عدالت اداری می شوند.

اواضافه کرد: دیوان عدالت اداری در سال ۸۷-۸۸ رای به نفع معلمان دانشسرایی داده است اما نمی دانیم چرا در آخرین روزهای عمر دولت می خواهند صدای اعتراض این قشر را در بیاورند .

چندی پیش زمان سفر رئیس مجلس به گلستان نامه اعتراض معلمان فارغ التحصیل از دانشسراهای تربیت معلم به قانون عدم احتساب فاصله فراغت از تحصیل تا استخدام فارغ‌التحصیلان دانشسراها که مشخص نیست دولتمردان دولت دوازدهم با چه مستندی پیگیر آن هستند به وی، تحویل شد تا موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری شود .

حدود ۷۰۰معلم دانش سرایی در استان گلستان مشمول این قانون می شوند که در سالهای پایانی فعالیت خود هستند.

به گزارش همین منبع،هفتم فروردین ماه امسال، وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای در سایت این وزارت خانه، از قانونی بودن «احتساب فاصله فراغت از تحصیل تا استخدام فارغ‌التحصیلان دانشسراها»در آخرین سالهای خدمت این معلمان ، خبر داد.

جمعی از معلمان با تشکیل گروههای مجازی در سراسر کشور از طرق قانونی پیگیر این ظلم از سوی مسئولین وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم شدند.

به گفته این معلمان،تعداد زیادی از معلمان رسمی آموزش و پرورش که در سال‌های ۶۹ تا ۷۴بر اساس قانون متعهدین خدمت آموزش و پرورش مصوب۱۳۶۹ جذب دانشسراهای تربیت معلم  شده اند و با ثبت تعهد محضری به این عنوان مقرر شد که پس از ۴ سال آموزش با احتساب سنوات دانش‌آموزی در آموزش و پرورش استخدام  شوند اما متأسفانه در آن سال‌ها آموزش و پرورش زیر بار تعهد خویش نرفت و نهایتاً سال ۷۷ به صورت رسمی وارد آموزش و پرورش شدند.

در سال ۸۸ بر اساس رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری سنوات وقفه پس از فارغ‌التحصیلی با پرداخت حقوق به آموزش و پرورش ایجاب و با اصلاح احکام کارگزینی این کار انجام شد آموزش وپرورش کسورات این چند سال فاصله خدمتی محاسبه کرد و پرداخت شده است.

 این معلمان می افزایند؛ اکنون که در سال آخر خدمت قرار دارند معاونت قضایی دیوان عدالت اداری اقدام به نقض رأی وحدت رویه سال ۸۸کرده است و براین اساس صندوق بازنشستگی و وزارت آموزش و پرورش از پذیرش سنوات وقفه پس از فارغ‌التحصیلی امتناع می‌کند.

با اعلام قبلی این معلمان، در صورت عدم احقاق حق قانونی، معلمان اعتراض خود را از طریق تجمع در جلوی وزارت آموزش و پرورش یا مجلس شورای اسلامی به شکل قانونی انجام خواهند داد.

*چهارمین روزتجمع اعتراضی کارگران اداره آب و فاضلاب خرمشهرنسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعیدی مقابل ساختمان شرکت

روزسه شنبه ۱۷ فروردین برای چهارمین روزمتوالی، کارگران اداره آب و فاضلاب خرمشهربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعیدی به تجمعشان مقابل ساختمان شرکت ادامه دادند.

یکی ازکارگران حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفتند: از دی ماه سال ۹۹ تا کنون حقوق دریافت نکرده اند، همچنین اداره آبفا عیدی کارکنان خود را نیز پرداخت نکرده است.

آنان در ادامه گفتند: با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا و در پیش بودن ماه رمضان برای تامین مخارج زندگی خود  و خانواده با مشکل مواجه شدند و از مسئولان می‌خواهند به این موضوع رسیدگی کنند.

*تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان استانداری برای دومین باردرسال جاری

روزسه شنبه ۱۷ فروردین برای دومین باردرسال جاری+، جمعی ازکارگران آب و فاضلاب اهوازبنمایندگی از حدود هزارنفرازهمکارانشان برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق، عیدی کامل وحق بیمه ،تبعیض در پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:با وجود اینکه قبلا اداره آبفای اهواز برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران اپرتور وعده داده بود اما هنوز عملیاتی نشده و ما کارگران سه ماه مزد معوقه طلبکاریم. در عین حال عیدی ما هم کامل پرداخت نشده است.

یکی از کارگران معترض گفت: مشکلات کارگران آبفای اهواز با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار زمانی آغاز شد که با شرکت آبفار ادغام شدند. در حال حاضر کارگران از شرایط کار خود رضایت ندارند و تقریبا هر ماه حقوق خود را به صورت‌ علی‌الحساب دریافت می‌کنند. در عین حال میزان دریافتی کارگران پیمانکاری نسبت به سایر کارگران قراردادی به ویژه رسمی‌ها به صورت حداقلی پرداخت می‌شود.

او در ادامه گفت: کارگران آبفای اهواز در طی یک الی دو سال گذشته برای تحقق خواسته‌هایشان چندین بار تجمع اعتراض بر پا کرده‌اند که در هر نوبت با بی‌توجهی مسئولان روبرو شدند.

وی افزود:حق بیمه این کارگران نیز با مشکلاتی روبرو است و چندین ماه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

+ادامه اعتراضات کارگران اداره آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمعی دیگر مقابل استانداری خوزستان

تجمع کنندگان خواهان حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم شدند

روز شنبه ۷ فروردین، کارگران اداره آب و فاضلاب اهوازدرادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،برای باری دیگردست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند و خواهان حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: مطالبات حدود ۷۰۰کارگر شبکه آب و فاضلاب اهواز که به عنوان کارگران بهره‌بردار تصفیه‌خانه‌ها و اپراتور و همچنین در بخش انشعابات مشغول فعالیت هستند، دو ماه است پرداخت نشده و ما در این شرایط سخت کرونایی بارها خواستار پرداخت این مطالبات شده‌ایم.

آن‌ها با بیان اینکه جدا از دو ماه معوقات مزدی، مطالباتی از ماه‌های فروردین تا تیرماه نیز طلبکاریم و در عین حال بیمه اجتماعی‌مان چندین ماه پرداخت نشده، در ادامه افزودند: هر ماه به مطالباتمان افزوده می‌شود و در حال حاضر که در فروردین ماه سال ۱۴۰۰قرار داریم علارغم پیگیری‌های مکرر از مسئولان استانی هنوز به مشکل ما رسیدگی نشده و در سال‌های اخیر دریافت منظم حقوق به دل‌مان مانده است.

یکی از کارگران معترض گفت: همه کارگران معترض آبفای این شهر و سایر شهرهای استان که تحت مسئولیت یک تا چند شرکت پیمانکاری مشغول کارند، معوقات مزدی طلبکارند و در خواست اصلی همه این کارگران حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با شرکت آب و فاضلاب است.

طبق اظهارت وی، شرکت‌های پیمانکاری اهمیتی برای کارگران قائل نیستند و مسئولان اداره آبفای شهرستان و استان نیز برای وصول مطالبات کارگران کاری انجام نمی‌دهند.

*ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل ساختمان بازرسی میراث فرهنگی کشور

روزسه شنبه ۱۷ فروردین، کارگران بازنشسته هتل لاله تهران درادامه اعتراضات دامنه دارشان+ نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان بازرسی میراث فرهنگی کشور تجمع کردند وعزم راسخشان را درراه دستیابی به مطالبات برحقشان بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضر در این تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: هدف ما از برپایی تجمع در محدوده داخلی هتل لاله پیگیری مطالبات معوقه بود اما وقتی با بی‌اعتنایی مدیریت این مجموعه خدماتی مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم این‌بار در مقابل سازمان بازرسی سازمان میراث فرهنگی کشور حضور یابیم.

این کارگر بازنشسته با بیان اینکه بی‌توجهی کارفرما به طولانی شدن زمان پرداخت معوقات مزدی و سنواتی باعث نارضایتی همکاران بازنشسته شده است، افزود: از سال ۹۵ به مرور بازنشسته شده‌ایم اما هنوز موفق به دریافت کامل سنوات و بخشی از معوقات مزدی خود نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه میانگین سنوات پایان خدمت هریک از بازنشستگان براساس سوابق کاری حدود۶۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که در حال حاضر سه تا چهار سال است پرداخت آن با مشکل روبرو شده است، تاکید کرد: با تاخیر چند ساله‌ای که در پرداخت بخشی از سنوات بازنشستگان ایجاد شده، ارزش نقدی طلبمان امروز به حداقل کاهش یافته است.

او اضافه کرد:در جریان برپایی این اجتماع ، یکی از مسئولان سازمان باررسی میراث فرهنگی با تعدادی از نمایندگان کارگران بازنشسته دیدار و وعده رسیدگی به مشکلات را در چند روز آینده داد.

این کارگر بازنشسته در ادامه اظهار داشت: با وجود آنکه نسبت به وعده داده شده خوشبین هستیم اما به دلیل مشکلات معیشتی نمی‌توانیم از پیگیری‌های خود صرفنظر کنیم.

+ادامه وگسترش اعتراضات کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات

روز سه شنبه ۱۹ اسفند، کارگران بازنشسته هتل لاله تهران درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات برای باری دیگر دست به تجمع مقابل این هتل در تهران زدند.

یکی از کارگران بازنشسته مجموعه هتل لاله در تشریح گسترده‌تر شدن اعتراض خود و همکارانش به خبرنگار رسانه ای گفت: بعد از گذشت چندین سال از بازنشستگی‌مان (از سال ۹۵ تا هم اکنون) برای وصول مطالبات کامل سنواتی خود سرگردان شده‌ایم، متاسفانه هیج مسئولی در مجموعه هتل لاله حاضر نمی‌شود و پاسخگوی مطالباتمان باشد.

وی افزود:کارگران بازنشسته جدا از معوقات سنواتی خود؛ برخی مزایای قانونی و عرفی خود را هنوز وصول نکرده‌اند.

+تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات

روز سه شنبه ۱۲ اسفند، کارگران بازنشسته هتل لاله تهران درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل ساختمان این هتل در خیابان دکتر فاطمی پایتخت زدند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: کارگرانی که از این واحد بازنشسته می‌شوند امکان دریافت آنی مطالبات سنوات پایان کار خود را ندارند. در عین حال ما کارگرانی که از سال۹۵ به مرور بازنشسته شده‌ایم هنوز موفق به دریافت کامل سنوات خود نشده‌ایم.

او با بیان اینکه درحال حاضر همه کارگران بازنشسته جدا از طلب سنواتی، برخی مزایای عرفی خود را نیز طلبکارند، افزود: کارگرانی که از مجموعه هتل لاله بازنشسته می‌شوند دستکم ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بر اساس سابقه کار سنوات دریافت می‌کنند.

کارگران بازنشسته معترض هتل لاله تهران همچنین گفتند: بعد از ۳۰ سال تلاش و خدمات توانستیم به صورت عادی و با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از این مجموعه بزرگ بین المللی بازنشسته شویم اما ظاهرا کارفرما نبود منابع مالی را دلیل پرداخت نشدن سنوات ما عنوان می‌کند.

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز به پخش گزارش خلاف واقع مقابل صداوسیما

روز سه شنبه ۱۷ فروردین، کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز برای اعتراض به پخش گزارش خلاف واقع در مورد وضعیت شرکت، مقابل صداوسیمای استان فارس درکلانشهر شیرازتجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:این گزارش به صورت یکطرفه تنظیم شده بود و در میزگردی که پس از آن پخش شد، نظر نمایندگان کارگران بازنشسته اخذ نشد. 

آنهاافزودند:در جریان تجمع امروز، معترضان با مدیرکل سیمای فارس دیدار کردند و قرار بر این شد که گزارشی با محورت مطالبات کارگران بازنشسته این شرکت تهیه شود. 

قابل یادآوری است که ۱۵۰۰کارگربازنشسته این شرکت بیش از ۲۰۰میلیارد تومان از بابت سنوات پایان کار و… از کارفرمای این شرکت که به دنبال بحران دهه ۸۰ و اعتراض‌های گسترده به هیات حمایت از صنایع واگذار شد، طلبکار هستند. 

اسفند ماه ۹۹ مصوب شد که پس از مزایده اموال این شرکت، مطالبات طلبکاران پرداخت شود اما معترضان می‌گویند در گزارش صداوسیمای استان فارس، اشاره‌ای به ضرورت فروش اموال مخابرات راه دور شیراز نشده است.

*تظاهرات ۱۵ فروردین و حاشیه ها

برغم اعلام تلویزیون در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در روز ۱۴ فروردین درمورد اراده ی دولت در اجرای همسان سازی و رفع تبعیض از کارگران بازنشسته وبه رغم دستگیری بازنشسته ی ارجمندی که شعار های اجتماعات را مطرح می کردند و نظمی به تظاهرات می دادند. تظاهرات در مقابل تامین اجتماعی در تهران برگزار شد. برخلاف نظر بی بی سی که در گزارش خبری ش اعلام کرده بود: 

خواسته اصلی باز نشستگان کارگری تنهاهمسان سازی حقوق و رفع تبعیض طبق ماده ی ۹۶ تامین اجتماعی است. 

درون مایه تطاهرات در دورانی که حاکمیت برغم فاجعه بحران های اجتماعی چشمان کورش و گوش های کرش را بسته است و هم چنان بر روند ویران گر تعدیل ساختاری و خصوصی سازی ادامه می دهد و توانایی درک این واقعیت را ندارد و یا شاید، مشاوران متعدد نولیبرال  ولیبرال هایش اجازه نمی دهند به این درک برسد که سرمایه داری خواه نا خواه جامعه را به سوی بحران اقتصادی – اجتماعی می کشاند زیرا بحران های دوره ای جزو سرشت این مناسبات است و به خصوص مناسبات نولیبرالی که امام زاده ی جدید حاکمیت شده است، ایران و بزرگترین اقتصاد های امپریالیستی را با بحران های ناگزیرش به چالشی بزرگ گرفته است و همه گیری ویروس “کرونا” بحران زایی این روند اقتصادی نهاد های امپریالیستی را به روشنی آشکار کرده است که بیشترین تلفات انسانی در بزرگ ترین کشور های امپریالیستی به زحمتکشان وارد کرده است. مناسباتی که با تداوم آن ایران را به ویرانه ای بدتر از سوریه بدل خواهد کرد، با این تفاوت که دست اندرکاران امروز دیگرنمی توانند مانند ” اسد” با کمک ایران و روسیه هم چنان بر حاکمیت دیکتاتوری سلسه “اسد” تداوم ببخشند. بر اساس این واقعیت: زمانی که کارگران نسل پس ازانقلاب، در شرایطی که دولت با قانون زدایی هم چنان بر طبل تعدیل ساختاری و قانون زدایی می کوبد بازنشستگان کارگری با تقاضای اجرای ” قانون” در واقع تعدیل ساختاری و خصوصی سازی را که بر اساس قانون زدایی تداوم دارد، به چالش گرفته اند. برخی تنها به دلیل تصور و توهم جدایی مبارزه صنفی از سیاسی آن را به زبان نمی آورند. خواسته ی ” اجرای قانون” دارای سرشت نفی قانون زدایی تعدیل ساختاری حاکمیت است. در هر صورت تظاهرات ۱۵ فروردین همراه با شعار های جدیدی بود که بیان گرخشم و نفرت بازنشسته های کارگری ازتداوم قانون زدایی حاکمیت بود. در کنار شعار های همیشگی: 

تا حق خود نگیریم از پای نمی نشینیم،فقط کف خیابان به دست میاد حق مان،این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی،خواسته بازنشسته حقوق طبق تورم و . . . شعار های جدیدی مطرح شد که گویای شدت گرفتن خشم و نفرتی است که حاکمیت با ادامه تعدیل ساختاری و قانون زدایی به آن دامن می زند. مانند:

حق طلبان زندانند، غارت گران آزادند، دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته، همسان سازی کجا رفت، تو جیب زالوها رفت، کارگر زندانی آزاد باید گردد. ولی شعاری که باعث می شد بازنشسته ها آن را با دست زدن همراهی کنند اخطاری به حاکمیت بود:

بی عدالتی دیدیم، دیگه رای نمی دیم. از بس دروغ شنیدیم ، دیگه رای نمی دیدم. مرگ بر دروغ گو.

در گرما گرم تظاهرات یک روحانی از تامین اجتماعی خارج شد که حیرت جمعیت را به دنبال داشت چند ثانیه ای سکوت بر قرار شد و سپس با هو کشیدن او را بدرقه کردند حرکتی که نفرت از مظهر حاکمیت را می رساند. حاکمیتی که با بی اعتنا به مردم رنج کشیده ایران، راه نهادهای مالی امپریالیسم ( صندوق بین المللی پول) را می پیماید و استقلال اقتصادی ایران را از میان برده است. در این میان چند نفری شعارهای انحرافی دادند از جمله فردی که شعاری بر علیه تفاهم نامه با چین می خواست مطرح کند که جمعیت با او همراهی نکرد. یا، شعار هایی که می توانند آغاز گر شعار های تند تری در آینده باشند، مانند: مرگ بر دروغ گو و مرگ بر وزیر بی کفایت، که برخی مطرح کردند و ناشی از اندکی بی نظمی در طرح شعار ها بود. ولی شعار:

تهدید وزندان دیگه اثر ندارد. اراده بازنشستگان را در تداوم تظاهرات تا رسیدن و ایجاد یک حاکمیتی قانون مدار نشان می داد و پی گیری بدون تزلزل آن ها را. شعار دیگری که بیان گر آگاهی بازنشستگان کارگری از غارت شستا منابع مالی و صنایع کارگران و بازنشسته های کارگری به وسیله دولت روحانی و احمدی نژاد بود، مطرح شد. مطالبه شستا همراه با راهپیمایی کوتاهی از جلوی تامین اجتماعی تا جلوی وزارت کارصورت گرفت که پلیس اجازه ایستادن مقابل وزارت کار را ندادند. خانم ها آغاز گر تظاهرات و شعارها جلوی تامین اجتماعی شدند. در میان جمعیت افرادی بودند که  سن و سال شان نشان می داد نمی توانند بازنشسته باشند ولی برای همراهی با بازنشستگان با آن ها با صدای بلند همراهی می کردند، که با توجه وجود لباس شخصی ها در میان جمعیت وجود این افراد حرکتی اسثنایی نسبت به تلاش حاکمیت در ایجاد رعب و وحشت برای برگزاری نشدن تظاهرات، بود. آخرین شعار، برگزاری تظاهرات هر یک شنبه مقابل تامین اجتماعی بود تا رسیدن به حق مان، نفی قانون زدایی ( تعدیل ساختاری و خصوصی سازی) و عدالت اجتماعی.

ناصر آقاجری 

۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰

*تجمع اعتراضی مدیران و کارگران واحدهای تولیدی شن و ماسه رامهرمز نسبت به تعطیلی ۱۴ ماهه به دلیل نبود جاده مقابل استانداری خوزستان

روزسه شنبه ۱۷ فروردین،تعدادی از مدیران و کارگران حدود ۵۰ واحد تولیدی شن و ماسه در جوبجی رامهرمزبرای اعتراض به تعطیلی ۱۴ ماهه به دلیل نبود جاده مقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند.

یکی از مدیران واحدهای تولیدی به خبرنگاررسانه ای گفت: حدود ۱۴ ماه راه دسترسی به معادن و کارخانه‌ها توسط میراث فرهنگی مسدود شده و باعث تعطیلی این معادن شده است. اداره کل میراث فرهنگی خوزستان دلیل مسدود کردن این جاده را احتمال باستانی بودن منطقه عنوان کرده ولی با گذشت مدت زیادی از این موضوع، اقدامی برای بررسی منطقه و روشن کردن موضوع نکرده است.

او با بیان اینکه این واحدهای تولیدی زیر نظر سازمان صمت فعالیت می‌کنند و این سازمان تاکنون هیچ اقدامی برای این واحدهای تولیدی نکرده است، افزود: کل مسیری که ما نیاز داریم حدود یک کیلومتر است، این جاده در گذشته نیز احداث شد ولی بعد از ۷ روز اجازه تردد به ماشین‌آلات داده نشد.

یکی دیگر از مدیران واحدهای تولیدی گفت: این معادن، شن و ماسه ۱۶ شهرستان استان و مواد اولیه حدود ۵۰ سنگ‌شکن را تأمین می‌کنند.

او با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین مختلف و ۸۰۰ نیرو در این معادن فعالیت می‌کردند که حالا بیکار شده‌اند، اضافه کرد: این معادن در روستای جوبجی واقع شده‌اند و حدود ۱۵سال فعالیت می‌کنند و به‌طور غیرمستقیم بر شغل ۲ هزار نفر تأثیرگذار بودند.

این مدیر معترض ادامه داد: این‌ معادن، شن و ماسه پروژه‌های بزرگی مثل شرکت نفت و صنایع فولاد را تأمین می‌کرد. همچنین فاز ۲ پتروشیمی در بندر امام خمینی به دلیل تعطیل بودن معادن جوبجی و تأمین نشدن مصالح مورد نیاز ۶ ماه خوابیده است.

او گفت: این معادن جزو مهم‌ترین ذخایر معدنی مخلوط خوزستان هستند. در گذشته ماشین‌آلات از روستای جوبجی عبور می‌کردند ولی برای رفاه حال روستاییان و امنیت دام و جان آن‌ها اقدام به تغییر جاده کردیم. جالب است تمام هزینه‌های ساخت‌وساز جاده را به سرمایه گذران متحمل کردند درصورتی‌که اگر شرکت‌های خارجی بودند احترام بیشتری برای آن‌ها قائل می‌شدند.

او در پایان تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ۲ جاده دوکوهک و اعلا را به دلایل احتمال وجود منطقه باستانی مسدود کرده است. بارها گفته‌ایم منطقه را بررسی کنید تا تکلیف واحدهای تولیدی مشخص شود ولی هر بار به بهانه نبود بودجه و دلایل مختلف از این کار سرباز زدند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان شرق وغرب اصفهان نسبت به انتقابل آب فاضلاب درچه توسط نیروگاه اسلام آباداصفهان

روز دوشنبه ۱۶ فروردین، کشاورزان شرق وغرب اصفهان برای اعتراض نسبت به انتقابل آب فاضلاب درچه توسط نیروگاه اسلام آباد دست به تجمع مقابل این نیروگاه درحاشیه زاینده رود زدند.

براساس فیلم کوتاه منتشره از این تجمع اعتراضی،تجمع کنندگان با اعلام اینکه آب برای کشاورزی موجود نیست و فقط آب فاضلاب دارند که آن را هم نیروگاه بر می‌دارد،اعتراضشان را نسبت به دولت ومسئولین ذیربط بنمایش گذاشتند وخواستارجلوگیری از انتقال فاضلاب شهر درچه از توابع شهرستان خمینی‌شهرشدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate