اخباروگزارشات کارگری ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰

– چه خبر از کارگران شهرداری های کشور در نیمه اول فروردین ماه ۱۴۰۰؟

– اعتراضات کارگران کارخانه فولاد بافق نسبت به کاهش دوره زمانی قرارداد ها وسطح نازل حقوق و تمدید نشدن قرارداد ۲ همکارحق طلب

– ادامه اعتراضات جمعی از کارگران کشت وصنعت هفت تپه نسبت به کاهش دوره زمانی قراردادها با حضور در دفتر امور اداری

بازگشت بکار ۲کارگر اخراجی وادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۶ کارگراین مجتمع

– تجمع اعتراضی مشاوران ایمنی و بهداشت کارکشورنسبت به بیکاری مقابل وزارت کار

– کانون نویسندگان ایران:

بکتاش آبتین به دلیل ابتلا به کرونا در بهداری زندان اوین بستری شد

– ارجاع پرونده سه فعال دانشجویی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون صدور حکم زندان برای جوانمیر مرادی و تداوم سیاست سرکوب کارگران توسط نهادهای امنیتی

– سومین روز تجمع اعتراضی کارکنان،اعضای هیئت علمی ودانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند و خلف وعده وزارت علوم

– از سرگیری اعتراضات سهامداران در پی سیرنزولی بورس با تجمع مقابل ساختمان سازمان بورس ومجلس

*چه خبر از کارگران شهرداری های کشور در نیمه اول فروردین ماه ۱۴۴۰؟

توضیحات رخداد تحت نظر بخش محل خدمت شهرداری شهر تاریخ
تبریک سال نو به کارگران  اعلامیه دولتی اتوبوسرانی تهران ۰۱/۰۱/۱۴۰۰
کارگر خدمات شهری تبریز درمیدان آذربایجان تبریز دچار سانحه تصادف در حین انجام خدمت میشود و به بیمارستان منتقل میشود سانحه حین کار نامعلوم خدمات شهری تبریز ۰۳/۰۱/۱۴۰۰
کارگر تصادفی در میدان آذربایجان بعد از ۴ روز دسته پنجه نرم کردن مرگ، فوت شد فوت  نا معلوم خدمات شهری تبریز  ۰۶/۰۱/۱۴۰۰
به دلیل مسدود کردن ورودی بازار شهر دست به تجمع زدند تجمع ___ کسبه شهر میناب/هرمزگان ۰۷/۰۱/۱۴۰۰
کارگران اخرجی بخش فضای سبز شهرداری امیدیه از اداره کار حکم بازگشت گرفتند اخراج دولتی فضای سبز امیدیه/خوزستان ۰۸/۰۱/۱۴۰۰
جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله که از بخش های متفاوت این شهرداری بودند به دلیلل عدم پرداخت حقوق ۴ ماه گذشته خود در مقابل استانداری دست به اعتصاب زدند تجمع دولتی تمام بخش ها کوت‌عبدالله / خوزستان ۱۱/۰۱/۱۴۰۰
یک کارگر پسماند منطقه ۵ اهواز توسط نماینده پیمانکار با ماشین زیر گرفته شد سانحه حین کار خصوصی پسماند اهواز ۱۲/۰۱/۱۴۰۰
کارگران پسماند شهرداری کوت عبدااله به دلیل عدم پرداخت حقوق و عیدی خود توسط شهرداری دست به اعتصاب زدند اعتصاب دولتی پسماند کوت‌عبدالله / خوزستان ۱۴/۰۱/۱۴۰۰
کارگران برای دریافت حق و حقوقات معوقه خود در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند تجمع دولتی تمام بخش ها کوت‌عبدالله / خوزستان ۱۴/۰۱/۱۴۰۰
کارگران فضای سبز امیدیه  نسبت به اخراج همکاران خود وعدم دریافت معوقات مزدی خود اعتراض کردند اعتراض دولتی فضای سبز امیدیه / خوزستان ۱۵/۰۱/۱۴۰۰
به دلیل عدم پرداخت حقوق عیدی سنوات دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند تجمع دولتی خدمات شهری کارون / خوزستان ۱۵/۰۱/۱۴۰۰

*اعتراضات کارگران کارخانه فولاد بافق نسبت به کاهش دوره زمانی قرارداد ها وسطح نازل حقوق و تمدید نشدن قرارداد ۲ همکارحق طلب

روز دوشنبه ۱۶ فروردین، کارگران کارخانه فولاد بافق واقع در جنب سنگ آهن چغارت اعتراضشان را نسبت به کاهش دوره زمانی قرارداد ها وسطح نازل حقوق و تمدید نشدن قرارداد ۲ همکارحق طلب،بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران شرکت فولادبافق به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: در این مجتمع فولادی حقوق طبق اداره کار و بدون تاخیر پرداخت می شود اما تولید کارخانه و فروش آن چیزی کمتر از برخی از معادن بزرگ شهرستان نیست پس می توانند مزایای بهتری برای کارگر در نظر گیرند.

وی با اشاره به موضوع پرداخت هزینه سختی کار یادآورشد: در سال شاید ۲ یا ۳ بار پاداش پرداخت می شود اما همان برج حقوق را به میزانی کاهش می دهند.

اوافزود: میزان حقوق هیچ برجی ثابت شده نیست و نمی شود روی عدد آن حساب باز کرد .

این کارگر معترض در ادامه گفت: قرارداد ۲ نفر از کارگرهایی که در مورد شورای کارگری پیگیر بوده اند تمدید نشده است.

وی افزود: ما امنیت شغلی نداشتیم و سال گذشته قرارداد ها یک ساله بوده اما در سال جاری از یک ماه تا ۶ ماه و تعداد اندکی ۱ سال شده است.

کارگر معترض دیگری با اشاره به عدم امنیت شغلی در کارخانه،افزود:یک دفعه خط تولید را تعطیل می کنند و کارگرهای شیفتی روز کار می شوند تا حقوق افزایش پیدا نکند.

وی با اشاره به عدم اجرای طرح طبقه بندی،اضافه کرد: نیروی راننده جریثقیل با کارگر ساده حقوقش یکی است و یا اینکه نیروی که مهارت خاصی دارد با کارگر ساده حقوقش یکسانی دریافت می کند.

این کارگر معترض در پایان  خواهان اجرای طرح طبقه بندی و تشکیل شورای کارگری  دراین مجتمع شد.

*ادامه اعتراضات جمعی از کارگران کشت وصنعت هفت تپه نسبت به کاهش دوره زمانی قراردادها با حضور در دفتر امور اداری

بازگشت بکار ۲کارگر اخراجی وادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۶ کارگراین مجتمع

روز دوشنبه ۱۶ فروردین،جمعی از کارگران بخش های دفع آفات، حراست،تجهیزات و بازرگانی با حضور در دفتر امور اداری اعتراضشان را نسبت به کاهش دوره زمانی قراردادها بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،بیش از ۱۷۰نفر از کارگران این مجتمع دوره زمانی قراردادهایشان به نصف ویا کمتر کاهش پیدا کرده است.

براساس گزارشات رسانه ای شده،از ۸ کارگر اخراجی این مجتمع ۲ نفرشان برسرکاربازگشتند و۶ نفردیگر دربلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بسر می برند.

*تجمع اعتراضی مشاوران ایمنی و بهداشت کارکشورنسبت به بیکاری مقابل وزارت کار

روز دوشنبه ۱۶ فروردین،جمعی از مشاوران ایمنی و بهداشت کارکشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بیکاری دست به تجمع مقابل وزارت کاردرپایتخت زدند.

یکی از مشاوران ایمنی و بهداشت محیط کار حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: تعداد ۲۳۰۰ نفر از کسانی که به عنوان مشاور فنی و مسؤول ایمنی، بهداشت و محیط زیست در کارگاه‌ها با عنوان مسؤولان ایمنی و بهداشت محیط کار مشغول کار بودند، به خاطر بخشنامه معاونت روابط کار که از اول مهر ماه سال ۹۸ اجرا شده و مجوز فعالیت این افراد را تمدید نمی‌کند، بیکار شده‌اند.

وی افزود:‌ در راستای اجرای سیاست کلی اصل ۴۴ و واگذاری تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی معاونت روابط کار وزارت کار و همچنین مرکز تحقیقات وزارت کار آئین‌نامه‌ای در شهریور ۹۸ تدوین کرد که بر اسا‌س آن ۲۸ شرکت به بخش خصوصی تشکیل شده و مقرر کردند تمام کسانی که در بخش مشاوره ایمنی و حفاظت فنی و خدمات بهداشت کار در کارگاه‌های تولیدی این شرکت کار می‌کردند، از طریق این ۲۸ شرکت و بعد از گذراندن آزمون و کسب نمره ۱۴ مشغول به کار شوند.

وی گفت: این در حالی است که کسانی که امروز تجمع کرده‌اند مدرک تحصیلی آنها مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار است و هر کدام بین ۱۵ تا ۱۷ سال سابقه کار دارند و برخی از این افراد طبق معیار قبلی با نمره ۱۲ یا ۱۳ مشغول کار شده‌اند و اکنون سابقه ۱۵ ساله آنها گواه بر این کار است و اکنون شرکت‌های تشکیل شده جدید فقط از رشته‌های مهندسی برق و مکانیک نیرو می‌گیرند و کسانی که دارای لیسانس و یا فوق‌لیسانس ایمنی و بهداشت محیط کار هستند را به کار نمی‌گیرند.

اوادامه داد: دولت به جای رفع انحصار و ایجاد رقابت در عرصه خدمات فنی و بهداشت محیط کار با این بخشنامه نوعی انحصار برای ۲۸ شرکت یاد شده که در یک فراخوان جزئی تشکیل شده‌اند ایجاد کرده و اکنون فقط برای رشته‌های مهندسی برق و مکانیک انحصار ایجاد کرده، در حالی که کار ایمنی و بهداشت محیط کار یک رشته تخصصی است و باید کسانی که متخصص در این امر هستند، به ارائه خدمات در بنگاه‌های تولیدی و کارگاه‌ها اقدام کنند.

وی همچنین گفت:‌طبق رویه گذشته تمام فعالان عرصه ایمنی و بهداشت محیط کار قبلا مجوز خود را از معاونت روابط کار یا وزارت کار سابق دریافت می‌کردند و این مجوزها هر سه سال تمدید می‌شد، اما از مهرماه ۹۸ به بعد این مجوزها طبق آئین‌نامه جدید تمدید نشده و آخرین افرادی که طبق مجوزهای قبلی مشغول کار هستند، حداکثر تا خرداد سال جاری مجوزشان اعتبار دارد و بعد از آن بیکار می‌شوند.

وی گفت:‌سوال این است که کسانی که ۱۵ تا ۱۷ سال سابقه کار حرفه‌ای در زمینه خدمات ایمنی و مشاوره بهداشت محیط کار در کارگاه‌ها و بنگاه‌ها و کارخانه‌ها داشتند چرا باید بیکار شوند و چرا انحصار برای ۲۸ شرکت خصوصی تشکیل شود که فقط از کانال آنها افراد به کار گرفته شوند.

وی افزود : امروز حدود ۲۰۰ نفر از فعالان این رشته اعلام آمادگی کرده  بودند که در این تجمع شرکت کنند اما اکنون تعدادی از آنها شرکت کرده و در مقابل وزارت کار در اعتراض به آئین‌نامه معاونت روابط کار تجمع کرده‌اند.

اودرخاتمه گفت:خواسته این افراد این است که انحصاری در جذب رشته‌های مهندسی برق و مکانیک نباشد و باید دارندگان مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ایمنی، حفاظت و بهداشت محیط کار بتوانند در این آزمون‌ها شرکت کرده و مانند ۱۵ سال گذشته به ارائه خدمات به کارگاه‌ها و بنگاه‌ها بپردازند.

*کانون نویسندگان ایران:

بکتاش آبتین به دلیل ابتلا به کرونا در بهداری زندان اوین بستری شد

بر اساس اخبار رسیده از زندان اوین، یکشنبه ۱۵ فروردین بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان ایران به دلیل بیماری کرونا در بهداری مرکزی زندان اوین بستری شد. 

بکتاش آبتین جمعه ۱۳ فروردین با علائم کرونا به بهداری زندان منتقل شده بود و تست پی‌سی‌آر او را پس از نیم ساعت منفی اعلام کرده بودند؛ اما پس از دو روز با شدت گرفتن علائم مجددا او را به بهداری اوین منتقل کردند و اسکن ریه نشان داد که بخشی از ریه درگیر بیماری است. آبتین اکنون در بهداری زندان اوین بستری است. 

پس از مشخص شدن وضعیت بکتاش آبتین، از رضا خندان (مهابادی)، عضو کانون نویسندگان ایران و کیوان صمیمی به دلیل هم‌اتاق بودن با بکتاش آبتین و داشتن علائم خفیف کرونا تست گرفته شد که پاسخ تست هر دو پس از نیم ساعت منفی اعلام شد.

بکتاش آبتین و رضا خندان (مهابادی) پیشتر با توجه به شرایط بحرانی کرونا، با ارائه‌ی پرونده‌ی پزشکی‌شان درخواست مرخصی کرده بودند که با مخالفت مراجع قضایی روبه‌رو شد.

با بحرانی‌تر شدن وضعیت کرونا در روزهای اخیر و اخباری که از افزایش تعداد زندانیان مبتلا به کرونا به گوش می‌رسد، خانواده‌های زندانیان به شدت نگران وضعیت عزیزان دربند خود هستند. 

کانون نویسندگان ایران پیش از این با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود: “حاکمان جمهوری اسلامی، قوه‌ی قضائیه و وزارت اطلاعات را مسئول حفظ جان و سلامت اعضای در بند خود می‌داند” و خواستار آزادی بی‌قید و شرط اعضای دربند خود و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی شده بود.

*ارجاع پرونده سه فعال دانشجویی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران

امیر رئیسیان وکیل دادگستری، از ارجاع پرونده سه فعال دانشجویی به نام های امیرحسین علی‌بخشی، علی حقیقت‌جوان و ضیاءالدین نبوی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خبر داد. این دانشجویان اوایل اسفندماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و اواسط اسفندماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گفته این وکیل دادگستری، این پرونده با شکایت قرارگاه ثارالله و از بابت اتهامات اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی و همچنین تبلیغ علیه نظام برای این سه فعال دانشجویی گشوده شده است.

ضیاءالدین نبوی در تاریخ ۶ اسفندماه ۹۸ و امیرحسین علی بخشی و علی حقیقت جوان در تاریخ ۴ اسفندماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. آقایان حقیقت‌ جوان و علی بخشی در تاریخ ۱۳ اسفند ماه و ضیاءالدین نبوی مورخ ۱۲ اسفندماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون صدور حکم زندان برای جوانمیر مرادی و تداوم سیاست سرکوب کارگران توسط نهادهای امنیتی

روز شنبه ۱۴ فروردین ماه شعبه یک دادگاه انقلاب کرمانشاه حکمی را به جوانمیر مرادی ابلاغ کرد که طبق آن جوانمیر مرادی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شده است. اصلی‌ترین مصداقی که دادگاه آن را مبنای صدور رأی قرار داده است انتشار کلیپی از جوانمیر مرادی در رابطه با کشته‌شدگان آبان ۹۸ است.

جوانمیر مرادی عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و دبیر انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه است که در روز ۱۴ دیماه ۹۹ توسط مأموران اطلاعات سپاه کرمانشاه دستگیر شد و در روز ۲۳ دیماه با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیونی موقتا آزاد شده بود.

در دو سال اخیر نیروهای امنیتی حملات خود به کارگران و فعالین کارگری را بسیار شدت داده‌اند. در این راستا و برای سرکوب کارگران، هجوم همه‌جانبه‌ای را نیز علیه اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران سازمان دادند که به دستگیری و صدور حکم زندان برای جوانمیر مرادی، جعفر عظیم‌زاده، شاپور احسانی راد، ناهید خداجو، پروین محمدی، حیدر قربانی و نسرین جوادی منجر شد. هم‌اکنون جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد در زندان به سر میبرند و جوانمیر، حیدر، پروین، نسرین و ناهید نیز به احکام طویل‌المدت زندان محکوم شده‌اند.

تعداد دیگری از اعضای اتحادیه آزاد از جمله فرهاد شیخی، هادی سلیمانی و مهدی فخری نیز به احکام تعلیقی محکوم شده‌اند و حتی برای اکرم رحیم‌پور همسر کارگر زندانی جعفر عظیم زاده نیز در راستای اعمال فشار بیشتر به اعضای اتحادیه پرونده قضایی تشکیل شد و تعداد دیگری از اعضای اتحادیه نیز مورد تهدید و اقدام به دستگیری قرار گرفتند.

نهادهای امنیتی علیه کارگران و فعالین پیشرو جنبش کارگری شمشیر را از رو بسته‌اند. فعالیتهای صنفی و طبقاتی کارگران و مزدبگیران را با اتهامات واهی امنیتی روبرو میکنند تا آنها را زندانی کرده و به خیال خود جامعه ایران را که در آستانه تلاطمات جدی اجتماعی قرار دارد از وجود چنین رهبرانی محروم نماید.

فقر و فلاکت، دستمزدهای چندین مرتبه زیر خط فقر، بیکاری و بیحقوقی مفرط کارگران و مزدبگیران شرایط بغایت ضدانسانی را به کل جامعه ایران تحمیل کرده است و نهادهای حاکمیتی قصد دارند تا تنها به نیروی سرکوب، جنبش عظیم مطالباتی مردم ایران و جنبش کارگری را به عقب برانند.

جامعه ایران در کنار تلاش و مبارزه گسترده برای رهایی از مناسبات ضدانسانی کنونی، اعتراض به دستگیری و زندانی نمودن فعالین و رهبران جنبشهای مطالباتی و اعتراضی را به یکی از پرچم‌های اصلی خود تبدیل کرده است و درمقابل آن خواهد ایستاد. تحولات همین روزهای اندک از شروع سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که سال جاری، سال تلاش جامعه برای آزادی زندانیان سیاسی و اجتماعی در کنار مبارزه عمومی و گسترده برای دفاع از معیشت و افزایش دستمزدها خواهد بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز انزجار از صدور حکم زندان برای جوانمیر مرادی خواهان منع فوری تعقیب قضایی علیه جوانمیر مرادی و دیگر فعالین کارگری و آزادی تمامی کارگران زندانی و زندانیان دیگر جنبشهای اجتماعی و سیاسی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- شانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰

*سومین روز تجمع اعتراضی کارکنان،اعضای هیئت علمی ودانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند و خلف وعده وزارت علوم

روز دوشنبه ۱۶ فروردین برای سومین روزمتوالی،جمعی از  کارکنان،اعضای هیئت علمی و دانشجویان  دانشگاه صنعتی بیرجند برای اعتراض نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند در محوطه این واحد آموزش عالی در مرکز استان خراسان جنوبی اجتماع کردند.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند و خلف وعده وزارت علوم

روز شنبه ۱۴ فروردین، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند برای اعتراض نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند، حذف کدرشته‌های دانشگاه صنعتی از دفترچه انتخاب رشته و خلف وعده وزارت علوم دست به تجمع  در محوطهاین واحد آموزش عالی در مرکز استان خراسان جنوبی زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،اوایل اسفندماه سال گذشته بحث ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند با دانشگاه بیرجند مطرح شد و اعتراض بسیار زیادی را به دنبال داشت.

با توجه به اعتراضاتی که در این خصوص انجام شد و دیداری که توسط نمایندگان مجلس با مسئولان وزارت علوم برگزار شد مقرر شد بحث ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند با دانشگاه بیرجند به تعویق بیفتد.

یکی از کارکنان دانشگاه صنعتی بیرجند در این خصوص گفت: در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال گذشته نمایندگان مجلس خراسان‌جنوبی دیداری با معاون پژوهشی وزارت علوم مبنی بر ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند با دانشگاه بیرجند داشتند.

وی افزود: به توجه به این‌که ادغام این دو دانشگاه بدون انجام کار کارشناسی و شتاب‌زده انجام شده بود قرار شد به حالت تعویق و تعلیق در بیاید.

اوادامه داد: وزارت علوم به این مسئله متعهد شده و مقرر شد بحث ادغام دو دانشگاه تا حصول کار به صورت کارشناسی از کارگروه آمایش آموزش عالی استان و مقامات استانی به دست وزارت علوم برسد، متوقف شود.

وی اظهار کرد: اما در تاریخ ۲۷ اسفند دقیقا فردای این دیدار، نامه‌ای مبنی بر حذف کد رشته‌های دانشگاه صنعتی بیرجند به سازمان سنجش از طریق وزارت علوم ابلاغ و ارسال شده است.

او گفت: این اقدام، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به درخواست مجموعه نخبگان استان خراسان‌جنوبی بوده که با اعتراض دانشگاهیان مواجه شده است.

وی افزود: پشت پرده این اقدامات لابی‌گری سیاسی وجود دارد.

*از سرگیری اعتراضات سهامداران در پی سیرنزولی بورس با تجمع مقابل ساختمان سازمان بورس ومجلس

روز دوشنبه ۱۶ فروردین، در پی سیرنزولی بورس طی روزهای گذشته، اعتراضات سهامداران با تجمع مقابل ساختمان سازمان بورس ومجلس درتهران از سر گرفته شد.

تجمع کنندگان با سردادن شعار«مسئول بی کفایت استعفا استعفا»خواهان استعفای مسئولین ذیربط شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate