اخباروگزارشات کارگری ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰

فراخوان تجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران ساز مان تامین اجتماعی

زمان :یکشنبه ۱۵ فروردین ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه

اماکن:

تهران:  مقابل سازمان تامین اجتماعی درخیابان آزادی

شهرستان‌ها: مقابل  اداره کل تامین اجتماعی

– هشتمین روز اعتراضات در کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بابرپایی تجمع کارگران بخش دفع آفات کشاورزی دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت

– ادامه اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعیدی

– بازهم صدای اعتراض کارگران شهرداری منجیل‌ نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان ریز ودرشت بلند شد

– کارگران کارخانه هپکو اراک: سرمایه‌های هپکو متعلق به کارگران این مجموعه است و باید بدانیم این سرمایه‌ها کجا صرف می‌شود

– محکومیت جوانمیر مرادی به یک سال حبس تعزیری

– بازگشت محمد رضارمضانزاده به زندان مرکزی بجنورد

– تجمع اعتراضی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند و خلف وعده وزارت علوم

 *هشتمین روز اعتراضات در کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بابرپایی تجمع کارگران بخش دفع آفات کشاورزی دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت

روز شنبه ۱۴ فروردین، کارگران بخش دفع آفات کشاورزی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه به اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت با تجمع در مجتمع ادامه دادند.

گزارش رسانه ای شده:کارگران فصلی دفع آفات هفت تپه تجمع کردند

گروهی از کارگران فصلی شاغل در واحد دفع آفات مجتمع کشت و صنعت هفت تپه برای پیگیری وضعیت شغلی خود تجمع کردند.

منابع کارگری در مجتمع نیشکر هفت‌تپه گفتند: صبح امروز شنبه (۱۴فروردین ماه) شماری از جمعیت حدود ۱۶۰ نفری کارگران دفع آفات مجتمع نیشکر هفت تپه که به صورت فصلی در مزارع نیشکر مشغول کارند، با تجمع مقابل ساختمان اداره کشاورزی مجتمع خواستار پیگیری وضعیت شغلی خود با کارفرما شدند.

یکی از کارگران حاضر در این اجتماع گفت: اعتراض امروز کارگران فصلی واحد دفع آفات برای مشخص شدن وضعیت شغلی آن‌ها برپا شده است. این کارگران به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود از فصلی به قراردادی هستند.

به گفته وی، باتوجه به اینکه حِرفِه یک کارگر فصلی دفع آفات همانند کارگران فصلی نی‌بر مجتمع موقتی است، کارگرانی که این حرفه را انجام می‌دهند تنها در طول فصل بهره‌برداری به صورت موقت در این شغل بکار گرفته می‌شوند و مابقی فصول سال بیکار هستند بنابراین درخواست این گروه از کارگران از مدیریت مجموعه عقد قرارداد سالانه است تا امنیت شغلی داشته باشند.

*ادامه اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعیدی

با ادامه اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعیدی وخودداری از جمع آوری زباله ها از سطح شهرها منجر به انباشت و ده‌ها تُن‌ زباله در سطح شهرشده است.

بنا به گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۴ فروردین،گروهی از مردم با اجاره یک خودروی باری سنگین، خودشان برای جمع آوری زباله‌ها از سطح شهر دست به‌کار شدند.

خاطرنشان میشود که روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰،جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعیدی دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زده بودند.

*بازهم صدای اعتراض کارگران شهرداری منجیل‌ نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان ریز ودرشت بلند شد

روز شنبه ۱۴ فروردین، کارگران شهرداری منجیل‌ دراستان گیلان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق،عیدی سال جدید وسنوات سال و وعده های توخالی مسئولان ریز ودرشت۹۹ رسانه ای کردند.

کارگران مجموعه شهرداری منجیل که تعداد آن‌ها حدود ۲۵ نفر است و تحت مسئولیت پیمانکار فعالیت دارند، درباره طلب وصول نشده خودبه خبرنگار رسانه ای گفتند: مطالبات مزدی ما مربوط به شش ماه طلب مزدی (مهر، آبان و آذر، دی، بهمن و اسفند) سال گذشته می‌شود. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی عیدی و سنوات پایان سال ۹۹ را پرداخت نکرده است.

این کارگران با ابراز نارضایتی از وضعیت معیشتی خود ،گفتند: متاسفانه بعد از سال‌ها خدمت در شهرداری منجیل، از پرداخت به موقع مزایای مزدی و عیدی و سنوات محروم هستیم.

یکی از کارگران شاغل بخش خدمات شهرداری منجیل با یادآوری اینکه به دلیل کمبود منابع مالی، چند سال گذشته برای آن‌ها با چالش‌هایی همراه بوده است، افزود: دست‌کم طی یک الی دو سال گذشته مدیریت شهری منجیل به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و عیدی آن‌ها را با تاخیر پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه هرکدام از ما به‌صورت میانگین ۶ تا ۱۰ سال سابقه کار داریم،اضافه کرد: در نتیجه وضعیت پیش آمده ممکن است امنیت شغلی خود را از دست بدهیم.

به گفته وی؛ آخرین پولی که به حساب کارگران واریز شده ۲۸ اسفند سال پیش بود که شهرداری حقوق شهریور سال ۹۹ را به حساب هر کارگر واریز کرد. در عین حال تعداد ۴ تا ۵ نفر از کارگران با تاخیر تا شش ماه بازنشسته شده‌اند که هنوز هیچ خبری از پرداخت مطالبات بازنشستگی آن‌ها نیست.

این کارگران در خاتمه گفتند: با اینکه مسئولان شهرستانی و شهرداری منجیل بارها وعده پیگیری مطالباتمان را داده است اما هنوز مشکل باقی است.

*کارگران کارخانه هپکو اراک: سرمایه‌های هپکو متعلق به کارگران این مجموعه است و باید بدانیم این سرمایه‌ها کجا صرف می‌شود

کارگران کارخانه هپکو: میزان سهام خریداری شده توسط هپکو در معدن مس طارم باید مشخص شود.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۴ فروردین،خبر جدید، خبر افتتاح معدن مس طارم توسط رئیس جمهور است که درصدی از سهام این معدن توسط سهامدار اول هپکو به نام هپکو خریداری شده است. کارگران هپکو می‌گویند: در همه جلسات، نمایندگان کارگران خواستار این شدند که از خرید معدن مس طارم یک گزارش و حسابرسی ویژه‌ای صورت گیرد تا اگر حقی از هپکو ضایع شده است به آن برگردانده شود که متاسفانه گوش شنوایی نیست!

این کارگران با بیان اینکه باید اطلاعات شفاف در این زمینه منتشر شود، می‌گویند: سرمایه‌های هپکو متعلق به کارگران این مجموعه است و باید بدانیم این سرمایه‌ها کجا صرف می‌شود.

از قرار بخشی از سهام به نام سهامدار اول و مدیرعامل هدلینگ خریداری شده که کارگران در این زمینه خواستار حسابرسی دقیق و اطلاع‌رسانی روشن هستند.

کارگران هپکو که دغدغه تولید و رونق تولید در این مجموعه را دارند، اعلام کردند: مسئولان باید پاسخ دقیق بدهند تا بدانیم چه اتفاقاتی افتاده است و این سهام به نام چه کسانی است و قرار است چه آورده‌ای برای مجموعه هپکو داشته باشد.

*محکومیت جوانمیر مرادی به یک سال حبس تعزیری

امروز شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، شعبه یک دادگاه انقلاب کرمانشاه طی تماس تلفنی، جوانمیر مرادی را جهت ابلاغ رأی حکم دادگاه بدوی به وی احضار کرد.

حکم ابلاغ شده ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی می باشد.

اتهام جوانمیر مرادی، تبلیغ علیه نظام است و اصلی ترین مورد فعالیتی که دادگاه آن را مبنای صدور رای یک سال حبس تعزیری قرار داده است، انتشار کلیپی از خود در رابطه با کشته شدگان آبان ۹۸ می باشد.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*بازگشت محمد رضارمضانزاده به زندان مرکزی بجنورد

روز شنبه ۱۴ فروردین، محمد رضارمضانزاده رییس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی در پی عدم تمدید مرخصی و به رغم شرایط خطرناک کرونایی،با مشایعت گرم خانواده و همکاران به زندان مرکزی بجنورد  برگشت.

*تجمع اعتراضی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند و خلف وعده وزارت علوم

روز شنبه ۱۴ فروردین، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند برای اعتراض نسبت ادغام این دانشگاه در دانشگاه بیرجند، حذف کدرشته‌های دانشگاه صنعتی از دفترچه انتخاب رشته و خلف وعده وزارت علوم دست به تجمع  در محوطهاین واحد آموزش عالی در مرکز استان خراسان جنوبی زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،اوایل اسفندماه سال گذشته بحث ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند با دانشگاه بیرجند مطرح شد و اعتراض بسیار زیادی را به دنبال داشت.

با توجه به اعتراضاتی که در این خصوص انجام شد و دیداری که توسط نمایندگان مجلس با مسئولان وزارت علوم برگزار شد مقرر شد بحث ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند با دانشگاه بیرجند به تعویق بیفتد.

یکی از کارکنان دانشگاه صنعتی بیرجند در این خصوص گفت: در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال گذشته نمایندگان مجلس خراسان‌جنوبی دیداری با معاون پژوهشی وزارت علوم مبنی بر ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند با دانشگاه بیرجند داشتند.

وی افزود: به توجه به این‌که ادغام این دو دانشگاه بدون انجام کار کارشناسی و شتاب‌زده انجام شده بود قرار شد به حالت تعویق و تعلیق در بیاید. 

اوادامه داد: وزارت علوم به این مسئله متعهد شده و مقرر شد بحث ادغام دو دانشگاه تا حصول کار به صورت کارشناسی از کارگروه آمایش آموزش عالی استان و مقامات استانی به دست وزارت علوم برسد، متوقف شود.

وی اظهار کرد: اما در تاریخ ۲۷ اسفند دقیقا فردای این دیدار، نامه‌ای مبنی بر حذف کد رشته‌های دانشگاه صنعتی بیرجند به سازمان سنجش از طریق وزارت علوم ابلاغ و ارسال شده است.

او گفت: این اقدام، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به درخواست مجموعه نخبگان استان خراسان‌جنوبی بوده که با اعتراض دانشگاهیان مواجه شده است.

 وی افزود: پشت پرده این اقدامات لابی‌گری سیاسی وجود دارد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate