نگاه هفته

نگاه هفته

تهیه کننده؛ پروین معاذی

چالش کولبری(کارگران بیکار) با حکومت اسلامی

در ادامه سریال حضور مزدوران حکومت اسلامی اینبار صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان به ارتفاعات کوه های اورامانات کردستان  |تشریف” برده اند.

حزب ندای ایرانیان حزب اصلاح طلب در جمهوری اسلامی ایران است که با روی کار آمدن خاتمی فعالیتش را شروع کره است. این حزب همواره بخشی از نظام سیاسی حکومت اسلامی است که در سرکوب، بیکاری و فقر به مردم در ایران شریک سیاسی این نظام بوده است. 

اشک ریختن سران ریز و درشت حکومت اسلامی از محسن رضایی، قالیباف، روحانی، خامنه ای و خرازی نمیتواند قلب مردم کردستان و بویژه کولبران را فتح کند. مردم کردستان بیش از چهار دهه است که اعلام کرده اند از حکومت اسلامی  متنفرند. اعلام کرده اند که حکومت اسلامی نظام سرکوبگر، حکومت اعدام و میلیتاریزم است. حکومت اعدامهای دسته جمعی و سرکوب خونین است.

در کردستان بیش از پنج هزار نفر از کارگران و مردم زحمتکش به کولبری مشغول هستند. کولبری شغل نیست! بردگی مزدی است. در نظام حکومت اسلامی در چندین سال گذشته صدها نفر از کولبران با شلیک نیروهای نظامی و انتظامی جانشان را از دست داده و صدها نفر معلول شده اند.

طی سال ۱۳۹۹ دست‌کم ۲۳۸ کولبر کشته و زخمی شده‌اند.۶۷ نفر از آنها جانشان را از دست داده و ۱۷۱ نفر نیز زخمی شده‌اند.

 مردم کردستان جنایت آشکار بیکاری و فقر و کشتن کولبران و اعدام ها را فراموش نمیکنند. سفر خرازی و اشک تمساح او برای کولبران از نظر مردم کردستان و کولبران مرود است. مردم حکم نابودی رژیم اسلامی را در اعتراضات آبان و دی ماه ٩٨ اعلام کرده اند.  

راه حل مبارزه علیه کولبری و نا امنی جانی آنها، با اتحاد و مبارزه کارگران کولبر و مردم زحمتکش برای تامین معیشت و زندگی عملی است. حکومت اسلامی باید برای کارگران و مردم زحمتکش که در صفوف میلیونی کارگران بیکار هستند باید حقوق های پایه برای تامین زندگی و معیشت را پرداخت کند. 

 کشف مرغ‌های فاسد در سنندج

 سه شنبه ٣ فروردین ١٤٠٠، مرغ های فاسد ٢٠٣ کیلو گرم غیر قابل مصرف در یک مرکز برگزاری مراسم کشف و ضبط شد. کشف مرغ های فاسد توسط دو اکیپ بازرسی به سرپرستی معاون سلامت و رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی، انجام شده است. 

یک نفر دیگر از اعضای شورای شهر سقز بازداشت شد.

تعداد دستگیری ها مرتبط با مسائل مختلف اقتصادی و اداری در سقز در هفته های اخیر تاکنون به بیش از۲۰نفر رسیده که تعدادی با وثیقه آزاد و بالغ بر ۱۲ نفر هنوز در زندان هستند.

دزدی و اختلاس در حکومت اسلامی بنیادی و ساختاری است. تعدادی از عوامل مزدور در دایره حکومت اسلامی در تشکلی به اسم، به اصطلاح شورای شهرها جمع شده اند. اینها مزدورانی هستند که توسط لابی های سپاه پاسداران  و مزدوران محلی در “شورای شهرها” جمع شده اند، که کاری جز اختلاس و دزدی و مزدوری را در پرونده خود ندارند. 

اعضای “شورای” شهرها منتخب مردم نبوده و نیستند. در نظام حکومت اسلامی دخالت مردم و انتخاب نمایندگان واقعی از مردم سلب شده است. مردم در کردستان اعضای “شورای” شهرها را منتخب خود نمی دانند. اختلاس و دزدی های آنها ادامه اختلاس و دزدی های میلیاردی  سران جنایتکار حکومت اسلامی است. 

خبر انتقال آب سد کردستان به همدان موجبات نارضایتی مردم کردستان به ویژه مردم سنندج شد. 

خبر؛ آب سد آزاد کردستان به همدان منتقل میشود . معاون طرح وتوسعه آب همدان به نقل از برنا 

فعالین اجتماعی شهر سنندج در بیانیه ای اعلام کرده اند؛  «آب سد آزاد از لحاظ خصوصیات فیزیکی شیمیایی دقیقا یک آب معدنی به حساب می آید و باید مستقیما به تصفیه خانه شهر سنندج جهت شرب شهر سنندج استفاده شود. چون آب سد وحدت ناسالم و انواع مواد از ام تی تی بی که به شدت سرطانزا است در آن وجود دارد.این خواسته قانونی جهت انتقال آب سد آزاد به جهت شرب شهر سنندج و انتقال مستقیم آن به تصفیه خانه سنندج باید به خواسته عمومی شهر سنندج تبدیل شود».

مردم سنندج بدرست علیه اقدام مقامات حکومت اسلامی دست به اعتراض زده اند. مردم سنندج و فعالین اجتماعی و گروه هایی که دلسوزانه برای آب غیر آلوده مبارزه کرده اند باید تلاش کنند آب سد وحدت که آلوده است و باعث سونامی سرطان در سنندج شده به همدان و جاهای دیگر منتقل نشود.

خواست آب شرب خواستی انسانی است و به سلامتی و زندگی هزاران نفر از مردم مربوط است. 

خرید مرغ اینترنتی شد

این‌روزها مردم برای خرید یک مرغ ساده باید نوبت اینترنتی بگیرند

این روایت تلخ این‌روزهای بازار کم‌ رونق و پرتولید مرغ که معلوم نیست توسط دلالان به کدام سمت هدایت می‌شود، است. گرچه بازدید‌های میدانی از بازار مریوان حاکی از آن است که برای تهیه مرغ باید قبل از رفتن به مغازه‌ مرغ‌فروشی، نوبت اینترنتی گرفت!…

مردم میگویند؛ مردم تنها یک مرغ می‌توانستند بخرند؛ آنهم از سفره بیرون رفت. جنایتهای حکومت اسلامی یکی دو تا نیستند در گوشه و زوایای زندگی آنها امروز دیده میشود. حکومت اسلامی ننگ بشریت است. 

اخبار تاسف بار خودکشی کماکان ادامه دارد.

طی روز های گذشته اخبار خودکشی ۴ زن در شهرهای ایلام، کامیاران، مریوان و سنندج اعلام شده است.

خودکشی زنان پدیده ای سیاه و لکه  ننگی است بر پیکر حکومت اسلامی. این نظام با قوه قضاییه با قوانین شریعه و اسلامی و تحمیل فقر و نا امنی زندگی، مسبب خودکشی زنان است. راه حل مقابله با شرایط خفت باری که به مردم و بویژه زنان تحمیل شده خودکشی نیست. خودکشی و افسروگی نتایج شوم  از خود بیگانگی انسان با زندگی و روابط اجتماعی است. در نظام توتالیتر و دیکتاتوری فاشیسم اسلامی خودکشی ها هر روز بیشتر شده است. 

مبارزه با خودکشی و دسترسی به جامعه انسانی، به  کرامت و حرمت، شادی و رفاه در گرو به میدان آمدن زنان برابری طلب است. در گرو به میدان آمدن مردم و زنان درعرصه اجتماعی و مبارزاتی برای بزیر کشیدن حکومت اسلامی است.    

آمار اعدامها لکه ننگ و جنایت حکومت اسلامی در کردستان!

در سال ١٣٩٩، دست‌کم حکم اعدام ٥٦ نفر در زندان‌های جمهوری اسلامی به اجرا در آمده است. در میان اعدامی ها ۴ زندانی سیاسی بوده اند.  و ٤٨ مورد نیز به دلیل قتل عمد به اعدام محکوم و حکمشان به اجرا در آمده است.

اعدام حکم عمد دولتی است. در ارتباط با اعدام ها سازمانهای حقوق بشری بدرست حکومت اسلامی را «ویرانگران انسانیت» اعلام کرده اند.

قربانیان مین 

در سال ١٣٩٩ در اثر انفجار مین  ٤١ نفر کشته شده اند. در کردستان بر اثر میلیتاریزم و جنگ ویرانگر ایران و عراق مناطق مختلف کردستان به وسعت صدها کیلومتر مین گذاری شده که با سپری شدن بیش از سه دهه هنوز مین ها جمع آوری نشده و جان انسانها را میگیرد. 

حکومت اسلامی ضد شادی و مراسمهای نوروزی

علیرغم نظامی کردن کردستان، مراسمهای نوروزی و چهارشنبه سوری در  ابعاد وسیعی برگزار شد. 

مردم  نظامی کردن کردستان را ناکام کردند و در ده ها شهر و روستاها با برپایی جشن و شادی، رقص و پایکوبی شاد، مراسمهای چهارشنبه سوری و نوروزی را بر گزار کردند. طبق اخبار منتشر شده در میدیای اجتماعی در سنندج یک نفر، در سقز نه نفر و  در روستای «نی» در حومه شهر مریوان چهار نفر به دلیل برگزاری مراسمهای نوروزی دستگیر شده اند.

شادی و برگزاری مراسمهای نوروزی حق بی چون و چرای مردم است. حکومت اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته عملا ضد شادی و برگزاری مراسمهای نوروزی با میلیتاریزم و دستگیری صف بندی کرده است و هر باره با به میدان آمدن مردم سیاستهای ضد شادی و رقص این نظام ضد شادی ناکام شده است. 

ایسکرا  ۱۰۸۶

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate