اخباروگزارشات کارگری ۶ و ۷ فروردین ماه ۱۴۰۰

– تجمعات اعتراضی جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به قراردادهای کاری وعدم پرداخت مطالبات وبرای همبستگی با همکاران اخراجی

– ادامه اعتراضات کارگران اداره آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمعی دیگر مقابل استانداری خوزستان

تجمع کنندگان خواهان حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم شدند

– ادامه کنش های کارگران کارخانه پارس پامچال برای دریافت مطالباتشان زیر سایه بی خیالی مسئولان

– روزنامه همدلی نیمی از عیدی خبرنگارانش را خورد

– آخرین خبردرباره در خواست اعاده ی دادرسی اسماعیل عبدی

– اطلاعیه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته ی کرمانشاه در محکومیت ده سال زندان برای  

اسماعیل عبدی  و انتقال وی به زندانهای مختلف 

– تجمع اعتراضی باشگاه‌داران اهواز نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت بدلیل تعطیلی اماکن ورزشی درچارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹ مقابل فرمانداری اهواز

جان باختن کارگر۲۰ساله مقنی در چاه ۱۰۰ متری روستای دهچاه نی ریز بر اثر سقوط سنگ برسرش

– جان باختن یک کارگر مقنی جوان در گرگان بر اثر سقوط در چاه

– جان باختن کارگر خدمات شهری شهرداری تبریز پس از ۳روز دست وپنجه نرم کردن در بیمارستان بدنبال تصادف

*تجمعات اعتراضی جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به قراردادهای کاری وعدم پرداخت مطالبات وبرای همبستگی با همکاران اخراجی

روز شنبه ۷ فروردین ماه،کارگران بخش دفع آفات کشاورزی برای اعتراض به قراردادهای کاری وتغییر تغییر در ساعات کاری وعدم پرداخت مطالبات ازجمله لباس کار و سهمیه شکر و بنمایش گذاشتن همبستگیشان با همکاران اخراجی دست به تجمع مقابل درب ورودی نیشکر هفت تپه زدند وسپس وارد مجتمع شدند وبه اجتماعشان در کنار سنگرادامه دادند.

جمع دیگری از کارگران هفت تپه نیز با پیوستن به تجمع ضمن اعتراض به اخراج ۸ کارگر هفت تپه و کاهش زمان قراردادها همبستگیشان را با همکاران اخراجی اعلام کردند.

این تجمع با سخنرانی تعدادی از کارگران ادامه  وبا تاکید براتحاد کارگران برای دست یابی به مطالبات برحقشان خاتمه پیدا کرد.

*ادامه اعتراضات کارگران اداره آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمعی دیگر مقابل استانداری خوزستان

تجمع کنندگان خواهان حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم شدند

روز شنبه ۷ فروردین، کارگران اداره آب و فاضلاب اهوازدرادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،برای باری دیگردست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند و خواهان حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: مطالبات حدود ۷۰۰کارگر شبکه آب و فاضلاب اهواز که به عنوان کارگران بهره‌بردار تصفیه‌خانه‌ها و اپراتور و همچنین در بخش انشعابات مشغول فعالیت هستند، دو ماه است پرداخت نشده و ما در این شرایط سخت کرونایی بارها خواستار پرداخت این مطالبات شده‌ایم.

آن‌ها با بیان اینکه جدا از دو ماه معوقات مزدی، مطالباتی از ماه‌های فروردین تا تیرماه نیز طلبکاریم و در عین حال بیمه اجتماعی‌مان چندین ماه پرداخت نشده، در ادامه افزودند: هر ماه به مطالباتمان افزوده می‌شود و در حال حاضر که در فروردین ماه سال ۱۴۰۰قرار داریم علارغم پیگیری‌های مکرر از مسئولان استانی هنوز به مشکل ما رسیدگی نشده و در سال‌های اخیر دریافت منظم حقوق به دل‌مان مانده است.

یکی از کارگران معترض گفت: همه کارگران معترض آبفای این شهر و سایر شهرهای استان که تحت مسئولیت یک تا چند شرکت پیمانکاری مشغول کارند، معوقات مزدی طلبکارند و در خواست اصلی همه این کارگران حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با شرکت آب و فاضلاب است.

طبق اظهارت وی، شرکت‌های پیمانکاری اهمیتی برای کارگران قائل نیستند و مسئولان اداره آبفای شهرستان و استان نیز برای وصول مطالبات کارگران کاری انجام نمی‌دهند.

*ادامه کنش های کارگران کارخانه پارس پامچال برای دریافت مطالباتشان زیر سایه بی خیالی مسئولان

کنش های کارگران کارخانه پارس پامچال واقع در شهر صنعتی البرز قزوین برای دریافت بخشی از مطالبات ۵ ماهه و عیدی خود مطالباتشان با فروش بیش از ۱۵ تن رنگ زیر سایه بی خیالی مسئولان ادامه پیداکرد.

روزشنبه ۷ فروردین تعدادی از کارگران کارخانه پارس پامچال گفتند: بعد از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های کارگران برای وصول مطالبات معوقه در روز‌های پایانی سال ۹۹، درنهایت کارگران تصمیم گرفتند با هماهنگی کارفرما برای جبران بخشی از مطالبات معوقه ۵ماه گذشته‌شان، مقدار ی از رنگ‌های دپوشده کارخانه که به حدود ۱۵ تن می‌رسید را به فروش برسانند.

یکی از کارگران در  تشریح جزئیات این خبر گفت: قبل از نو۱۴۰۰ حدود ۵ ماه حقوق معوقه و ۸ ماه حق بیمه پرداخت نشده داشتیم. کارفرما می‌گفت به دلیل مشکلات مالی امکان پرداخت حقوق و عیدی کارگران را ندارد. به همین دلیل برای وصول مطالبات معوقه خود مراجعاتی را به نهادهای مختلف استان داشتیم که با بی‌تفاوتی مسئولان بی‌نتیجه ماند و حتی برخی از مسئولان از وضعیت کارگران اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

او گفت: بی‌تفاوتی و بی‌اطلاعی برخی مسئولان استانی از حوادث و رویدادهای کارگری منطقه و استان جای تامل دارد. از این رو کارگرانی همانند پارس پامچال ناچارند برای ادامه حیات و تداوم اشتغال خود دست به فروش اموال مستهلک کارخانه و حتی رنگ‌های دپو شده کارخانه بزنند.

وی با بیان اینکه کارگران از وضعیت پیش آمده رضایت ندارند، در ادامه افزود: با فروش رنگ‌ها حدود ۶۰۰ میلیون تومان منابع مالی به حساب کارخانه واریز شد که حدود ۳۰۰ میلیون آن برای پرداخت دو ماه حقوق عقب افتاده و مبلغ ۱۷۰میلیون تومان هم بابت پرداخت عیدی کارگران هزینه شد. بخش از این پول هم بابت بدهی گاز، برق و تلفن کارخانه هزینه شد.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه همه این اقدامات با هماهنگی کارفرما بوده، در خاتمه افزود: متاسفانه پولی که از فروش رنگ‌های دپوشده کارخانه بدست آمد کفاف پرداخت ۵ماه حقوق و عیدی کارکنان اداری دفتر مرکزی را نداد و آن‌ها همچنان بدون دریافت حقوق و عیدی ایام عید را گذران می‌کنند.

*روزنامه همدلی نیمی از عیدی خبرنگارانش را خورد

روزنامه همدلی نصف مبلغ عیدی را به خبرنگاران پرداخت کرد. 

به گزارش ۶ فروردین کانال روزنامه‌نگاران مستقل ایران،درحالی که کارفرما موظف است معادل شصت روز مزد به خبرنگاران عیدی پرداخت کند اما مدیرمسئول این روزنامه نصف این مبلغ را به عنوان عیدی پایان سال به نیروهای مجموعه  پرداخت کرده است. 

این در حالی است که دستمزد روزنامه‌نگاران همدلی در سال ۹۹ چیزی حدود ۲ میلیون تومان، یعنی کمتر از حداقل دستمزد مصوب سال گذشته  بوده و خبرنگاران از پس هزینه‌های بی‌شمار دم عید به سختی برمی آیند. 

گفتنی‌است روزنامه‌نگاران همدلی پس از شیوع کرونا، به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کردند و این خود بدان معناست که مدیرمسئول این مجموعه حتی هزینه‌های از  پرداخت هزینه‌های جاری، چون آب و برق و تلفن معاف بوده اما یارانه مطبوعات را به‌طور کامل دریافت کرده است. با این‌حال پایان سال گذشته کمبود نقدینگی را دلیل تخلف خود در پرداخت عیدی اعلام کرده است. 

بنابهمین گزارش،در سایه عدم نظارت تشکل‌های کارگری و سلب حق تشکل مستقل روزنامه‌نگاران، تعدادی از روزنامه‌های نامی کشور از پرداخت حداقل مزد و حقوق خبرنگاران طفره رفته‌اند. این در حالی است که خبرنگاران به ارقام پایین حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای‌عالی کار و عدم دخالت تشکل‌های مستقل و سلب حق تشکل انتقاد دارند‌‌. پیش از این خبرنگاران با امضای نامه‌ای با ۱۰۰امضا از عملکرد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و عدم پیگیری خواسته‌های خبرنگاران انتقاد کرده بودند اما رئیس این انجمن در آستانه تعیین دستمزد در حمایت از مدیران مسئول از تعیین غیرقانونی و غیرانسانی دستمزد در این سال‌ها دفاع کرده بود.

*آخرین خبردرباره در خواست اعاده ی دادرسی اسماعیل عبدی

روز جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ در تماسی که دبیرخانه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان با آقای حسین تاج وکیل اسماعیل عبدی داشت . ایشان در باره ی روند پرونده ی اسماعیل بیان داشت :

۳ ماه پیش به خاطر در خواست اعاده ی دادرسی ، پرونده از اجرای احکام زندان اوین به دفتر پیگیری و نظارت قوه ی قضائیه فرستاده شده ، اما هنوز پس از ۳ ماه هیچ خبر تازه ای از دفتر نظارت و پیگیری به دست ما نرسیده .

وی ابراز امیدواری کرد که پرونده به سمت بهتری به پیش رود .

 این پرونده که  از سال ۱۳۸۹ مسکوت بوده و از طرف  قاضی پرونده ، بطور شفاهی به وکیل پرونده و خانواده ی اسماعیل عبدی  مختومه اعلام شده  بود ، حاوی صدور حکم ده  سال زندان علاوه بر ۵ سال گذشته   بوده است.

اطلاعیه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته ی کرمانشاه در محکومیت ده سال زندان برای  

اسماعیل عبدی  و انتقال وی به زندانهای مختلف 

حلول سال۱۴۰۰ بر همه ی فرهنگیان مبارک باد

متاسفانه در آستانه ی سال نو فرهنگی فرهیخته جناب اسماعیل عبدی نه تنها در کنار خانواده ی عزیزشان نبود بلکه با رفتارهای ایذایی و تحقیرآمیز و با دستانی بسته در راهرو مجتمع های قضایی، کلانتری و زندان در رفت و آمد و در مکانی نامناسب کنار مجرمین خطرناک محبوس بود .

 از مسولین قضایی می خواهیم همچنانکه قول داده اند ایشان را به محلی امن و مناسب با امکان دسترسی به کتاب و تلفن منتقل نمایند،

یادآور می شویم که آقای عبدی مدت حبس شان را گذرانده اند بنابراین از مقامات قضایی درخواست می کنیم باسعه ی صدر امکان استفاده از ماده ی ۴۷۷ اعاده ی دادرسی را مهیا و شرایط آزادی نامبرده را فراهم نمایند.

بر همین اساس،کانون صنفی فرهنگیان استان کرمانشاه ، ستم مضاعف، سرکوب، تشدید رفتارهای آزاردهنده به ویژه تبعید زندانیان برخلاف تبصره ۳ قانون دادرسی کیفری  و بدون درنظر گرفتن آئین نامه تفکیک و طبقه بندی زندانیان و نگهداری زندانیان سیاسی در کنار زندانیان عادی مندرج در بند «الف» ماده ۶ قانون جرم سیاسی،  را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان فعال مدنی، محیط زیستی، صنفی که تحت عنوان سیاسی- امنیتی دربند می باشند است.

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته ی کرمانشاه 

فروردین ۱۴۰۰

*تجمع اعتراضی باشگاه‌داران اهواز نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت بدلیل تعطیلی اماکن ورزشی درچارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹ مقابل فرمانداری اهواز

روز شنبه ۷ فروردین، باشگاه‌داران اهواز برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت بدلیل تعطیلی اماکن ورزشی درچارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹دست به تجمع مقابل فرمانداری کلانشهر اهواز زدند.

*جان باختن کارگر۲۰ساله مقنی در چاه ۱۰۰ متری روستای دهچاه نی ریز بر اثر سقوط سنگ برسرش

روز یکشنبه اول فروردین،یک کارگر ۲۰ ساله حین کاردر عمق ۱۰۰ متری یک چاه واقع در منطقه روستای دهچاه به سمت حسن‌آباد،شهرستان نی ریز،استان فارس بر اثر ریزش چاه و سقوط سنگی برسرش در دم جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر مقنی جوان در گرگان بر اثر سقوط در چاه

روز پنج شنبه ۵ فروردین،ی کارگر مقنی ۲۵ ساله حین کار حفر چاه در روستای کفشگیری گرگان براثر سقوط در چاه در دم جان باخت.

*جان باختن کارگر خدمات شهری شهرداری تبریز پس از ۳روز دست وپنجه نرم کردن در بیمارستان بدنبال تصادف

صبح روز سه شنبه ۳ فروردین، یک کارگر خدمات شهری شهرداری منطقه ۴ تبریز حین کاردر میدان آذربایجان بر اثر تصادف شدید دچار خونریزی مغزی شد وبعد از سه روز کما ماندن در بیمارستان عالی نسب تبریز، روز جمعه ۶ فروردین جان خود را از دست داد.

براساس گزارشات رسانه ای شده کارگر جان باخته متاهل ودارای یک دختر در آستانه نامزدی و همچنین یک پسر شش ساله بود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate