اخباروگزارشات کارگری ۵ فروردین ماه ١٤٠٠

– کنش های کارگران شهرداری های کشور درسال ۹۹ درراه دستیابی به مطالبات برحقشان

کنش های کارگران شهرداری های کشور درنیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۹

– اخراج‌ دستکم ۱۰ کارگر کارخانه سیمان کارون در آستانه سال نو

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهردر پشتیبانی از زندانیان صنفی و سیاسی

*کنش های کارگران شهرداری های کشور درسال ۹۹ درراه دستیابی به مطالبات برحقشان

در سالهای اخیربه دلایل متعدد از قبیل تورم افسار گسیخته ، اخراج پیاپی کارگران، واگذاری صنایع و یا بخش های خدماتی کوچک در ادارات و سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی و…  شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای از اعتصابات و اعتراضات کارگری بوده‌ایم. 

در سال ۱۳۹۹ هم ادامه اعتصابات و اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه ، کارخانه های فولاد اهواز ، هپکوو… را شاهد بودیم و اززمستان این سال شاهد تجمعات اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته‌ی ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در بودیم. 

دراین میان اعتصابات و اعتراضات متعدد کارگران شهرداری های سراسر کشور، ما جمعی از افراد “اتحاد بین الملل در حمایت از کارگران در ایران”را بر آن داشت تا نگاه ویژه تری در حوزه رسانه نسبت به آنها داشته باشیم. از اینرو از ابتدای دی ماه بصورت دو هفته یک بار لیست و گزارشی از کنش های کارگران شهرداری های سراسرکشور را تهیه و منتشر کردیم.

مسئله کارگران شهرداری ها در سال ۱۳۹۹ یک مشکل چند وجهی و دامنه دار است.

یکم – در ابتدای سال با همه‌گیری ویروس کرونا و در نبود  تجهیزات بهداشتی متناسب با پروتکل های بهداشتی مانند ماسک و دستکش و  مواد ضد عفونی کننده نیروهای خدمات شهری و پسماند شهرداری ها طبق گفته مدیران دولتی  در “خط مقدم پاکسازی شهرها” قرارداشتند به عنوان قشر آسیب پذیر در مقابل کرونا شناخته شدند اما به دلیل در الویت نبودن ایمنی و بهداشت این کارگران و پایین آوردن هزینه ها، پیمانکاران هیچ‌گونه مسئولیتی در مقابل تهیه اقلام بهداشتی قبول نکردند. با این ادعا که هزینه های مربوط به تهیه این تجهیزات در قرارداد های گنجانده نشده است. با آن که ادعای پیمانکاران تامین نیروی انسانی کاملا مخالف با قانون کار فعلی است. بعضی از شهرداری ها در همان برهه زمانی ،خود تصمیم به  پخش  بعضی از این اقلام بین کارگران کردند.  

بربستر ای شرایط در بهار امسال موجی از اعتراضات را به دلیل عدم دریافت اقلام بهداشتی بین کارگران شهرداری ها شاهد بودیم.

دوم – دیگر مشکل شایع و حتی اصلی ترین دلیل اعتراضات کارگران شهرداری ها انباشت معوقات مزدی آنان بوده است و این مشکل به سه طریق رخ داده است.

۱/ کارگران تحت نظر شهرداری حقوق خود را دریافت نکردند؛ این مورد بسیار نادر است و در صورت وقوع هم امکان آن که کارگران تحت قرارداد مستقیم با شهرداری ها، ماه های زیادی حقوق نگرفته باشند بسیار کم است. غالبا حقوق های عقب افتاده این کارگران یک و حداکثر دو ماه است.

۲/ بعضی پیمانکارها ادعا می‌ کنند که، صورت وضعیت های خود را ازشهرداری دریافت نکرده اند. بسیاری از پیمانکاران با ادعای این مساله که “به دلیل عدم دریافت صورت وضعیت فعالیت ها ، قادر به پرداخت حقوق ها نیستیم.” سعی در توجیه عدم پرداخت حق و حقوقات کارگران میکنند. این ادعا از دو منظر قابل بررسی می‌باشد:

الف/ در بسیاری از موارد عدم پرداخت حقوق ها که مورد بررسی قرارگرفته است در انتها مشخص شده است که یا این ادعا بلکل کذب است یا تعداد ماه های عدم پرداخت حقوق ها بسیار بیشتر از عدم پرداخت صورت وضعیت ها بوده است.

ب/ با فرض بر آنکه شهرداری‌ها هزینه های مربوط به صورت وضعیت را پرداخت نکرده باشند هم؛ عدم پرداخت حقوق ها توجیه پذیر نیست. زیرا کارگران برای پیمانکار کار مکینند.  منوط کردن پرداخت حقوق ها به دریافت صورت وضعیت‌ها امری مغالطه گرانه است.

سوم- یکی دیگر از مشکلات کارگران عدم واریز حق بیمه است؛ کارگران بعضی شهرداری ها با وجود دریافت حقوق ها از پرداخت حق بیمه ها محروم شده اند.

۱/ اداره تامین اجتماعی در بسیاری از موارد از شهرداری ها طلب کار است گاها اتفاق افتاده است که اداره تامین اجتماعی با وجود دریافت حق بیمه کارگران از طرف شهرداری ها ، آن را به عنوان دریافت بدهی خود لحاظ کرده است و کارگران را وسیله فشار بر شهرداری قرارداده تا به طلب خود برسد.

۲/تعدادی از پیمانکاران نیز برای کاهش هزینه های خود با وجود پرداخت حقوق ها از پرداخت حق بیمه ها سرباز زده اند. اینگونه که دفترچه بیمه کارگران را از آنان میگیرند و پس از ارسال به اداره تامین اجتماعی و تمدیدهمه آن ها به مدت یک تا سه ماه دفترچه ها را به کارگران پس میدهند سپس در این مدت حق بیمه ها را واریز نمیکنند و کارگران هم اگر کارشان به بیمارستان تامین اجتماعی نیافتد متوجه عدم واریز حق بیمه ها نمیشوند. 

چهارم –  نبود امنیت شغلی از طریق قرارداد های کوتاه مدت؛ یکی از فشارهایی که به کارگران شهرداری ها وارد میکنند عدم عقد قرارداد بلند مدت با آن هاست. این عامل که تیغی است بر گردن کارگران ، آنان را همیشه در معرض اخراج از کار قرار میدهد. بخش بزرگی از کارگران شهرداری ها که بیش از پنج سال است در شهرداری در حال خدمت هستند از قرارداد های کوتاه مدت رنج میبرند. این امر به یکی از اصلی ترین دغدغه های کارگران شاغل شهرداری ها تبدیل شده است  و بعد از عدم پرداخت حقوق به اصلی ترین عامل اعتراضات در سال جاری تبدیل شده است. 

پنجم – تعدیل و اخراج کارگران؛ این اخراج ها دارای دو دلیل عمده بوده است.

۱/با دلایل واهی و اسم رمز “تعدیل” هر زمان که بخواهند کارگران را اخراج میکنند. 

۲/ با تغییر پیمانکار برای وارد کردن نیروهای پیمانکار جدید دست به اخراج های گسترده میزنند.

اصلی ترین دلیل رنج کارگران شهرداری ها ، تبعیض موجود در شهرداری ها است. یعنی معاونت های شهرداری ها و سازمان های وابسته به شهرداری چنان از یکدیگر جدا عمل میکنند که کارگران هر بخش حقوقی نابرابر با کارگران دیگر بخش ها میگیرد. بطور مثال کارگران سازمان آرامستان ها یا نیروهای پسماند اگر از لحاظ مدرک تحصیلی و سابقه خدمت برابر باشند الزامی ندارد که به اندازه مساوی حقوق دریافت کنند و چون هر بخش منابع پرداخت حقوقی متفاوتی دارد امکان دارد که یک بخش بطور مستمر حقوق خود را دریافت کند اما بخش دیگر ماه ها درگیر عدم دریافت حق و حقوقات خود باشد. این تبعیض ها در مورد مدت و شکل قرارداد ها و میزان و نحوه حقوق و دریافت امکانات رفاهی در بین کارگران متفاوت است.

این تفاوت رفتار و مجزا کردن هر بخش از بخش های دیگر این امر را در ذهن کارگران متواتر میکند که مشکلات هر بخش مختص به کارگران همان بخش است. پس در موقع ضرورت و عدم پرداخت حقوق ها و یا قرارداد های کوتاه مدت به جای آنکه تمامی کارگران بطور هماهنگ با یکدیگر عمل کنند و مطالبات خود را پیگیری نمایند ، کارگران هر بخش بطر مجزا پیگیر مطالبات خود میشوند. این عامل باعث کاهش توان چانه‌زنی و اعمال فشار به مدیران بالا دستی میشود.

اگر کارگران تمام بخش‌های شهرداری یک شهر به شکل واحد درآیند و در گام بعدی یک تشکل سراسری ؛ همانند کانون صنفی معلمان تشکیل بدهند به دلیل این که کارگران شهرداری‌ها، خدمات گسترده ای را در سطح تمام شهر های کشور ارائه میدهند یقیینان نتایج بهتری را خواهند گرفت.

*کنش های کارگران شهرداری های کشور درنیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۹

  توضیحات رخداد   تحت نظر بخش محل خدمت شهرداری شهر تاریخ ردیف
کارگران کوت سید نعیم به دلیل ۷ ماه دریافت نکردن حقوق و عدم واریز حق بیمه دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زداند تجمع دولتی تمام بخش ها کوت سید نعیم/خوزستان ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ۱
به دلیل اجبار فروش ضایعات جمع آوری شده در کل شهر به یک فرد دست به تجمع زداند تجمع خصوصی بازیافت همدان ۱۶/۱۲/۱۳۹۹ ۲
بیانیه در حمیات از زنان به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن بیانیه دولتی اتوبوسرانی تهران ۱۷/۱۲/۱۳۹۹ ۳
پیرامون افزایش حقوق کارگران در سال۱۴۰۰ قطعنامه دولتی اتوبوسرانی تهران ۱۸/۱۲/۱۳۹۹ ۴
به دلیل عدم پرداخت حقوق چهار ماه منتهی به آخر سال دست به اعتصاب زدند اعتصاب خصوصی مترو تهران ۱۸/۱۲/۱۳۹۹ ۵
به دلیل کسر حقوق از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان از هر کارگر مقابل سازمان سیما و منظر شهرداری دست به اعتصاب زدند تجمع خصوصی فضای سبز بندرعباس ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ ۶
به دلیل عدم پرداخت یارانه های ناشی از عوارض کرونا به مشاغل تحت تاثیر مقابل شهرداری بیرجند دست به تجمع زدند تجمع خصوصی اتوبوسرانی بیرجند ۲۳/۱۲/۱۳۹۹ ۷
به عدم پرداخت یازده ماه حقوق سال ۱۳۹۹ اعتراض خصوصی و دولتی تمام بخش ها اندیمشک/خوزستان ۲۴/۱۲/۱۳۹۹ ۸
به دلیل تخلیله پسماند های شهری در این محله دست به تجمع زدند تجمع _________ اهالی محله سرقنات ایذه/ خوزستان ۲۴/۱۲/۱۳۹۹ ۹
به دلیل عدم پرداخت حق حقوقات دست به تجمع مقابل شهرداری آبادن زدند تجمع دولتی آتشنشانی آبادان/خوزستان ۱۳۹۹۹/۱۲/۲۵ ۱۰
درخواست سندیکای شرکت واحد تهران برای مختومه شدن پرونده قضایی کامیار فکور در خواست دولتی اتوبوسرانی تهران ۲۸/۱۲/۱۳۹۹ ۱۱

*اخراج‌ دستکم ۱۰ کارگر کارخانه سیمان کارون در آستانه سال نو

در آستانه سال ۱۴۰۰،دستکم ۱۰ کارگر کارخانه سیمان کارون واقع درشهرگُل‌گیر،۴۲ کیلومتری مسجدسلیمانفاستان خوزستان،به دستور مدیر عامل شرکت از کار اخراج شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۵ فروردین،این‌ کارگران در واحد بارگیری کارخانه سیمان کارون مشغول به‌کار بوده‌اند.

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهردر پشتیبانی از زندانیان صنفی و سیاسی 

درود بر فرهنگیان شریف  و مردم آزاده ی  ایران

«بهاری دیگر آمده است، اما بر آن زمستان ها که گذشت نامی نیست»

بهاری دیگر از راه رسید ، زمستان سرد  در ریزش است ، دانه های تنهایی که دیروز در خاک شدند، امروز با درخشش خورشید بهاری  ارمغان رویش و رهایی می دهند.

در حال و هوای بهاریم و خورشید آگاهی باردیگر  در گل شیپوری امید ، گرم دمیدن است  و نوید پیروزی  می دهد.

این روزها ستارگان فرهنگ برابری و آزادیخواهی این سرزمین که باید گرامی داشته شوند ، در بند خودکامگی گرفتارآمده ، یادست و پابسته گرفتار بازی چوگان بی معرفتانند،  از زندانی به زندان و محکمه به محکمه ای کشان کشان  در گردش اند.

تورا تحمل امثال ما بباید کرد

که هیچ کس نزند بر درخت بی بر سنگ

و ما انبوه آدمیان ، در نبردی نابرابر بین حق و باطل ، به تماشای اسارت فرزندان آگاه و آزاده ی خود ایستاده ایم ، با پرسشهای بیکرانی که معلم ، نویسنده ، وکیل دادگستری، کارگر ، روزنامه نگار ، بازاری و انبوه گرسنگان جان به لب رسیده ، چگونه می توانند امنیت سرزمین خود را به خطر بیندازند؟! 

جای بسی شگفتی ست،که  شکنجه  و آزار این فرهیختگان از کدام آبشخور بی فرهنگی سیراب می شود؟

چگونه است ، در این سرزمین، هر روز صدای نبوغ نابغه های اختلاسگر و دزد ومتجاوز به اموال و حیثیت مردم رسا تر می شود ، اماصدای انسانیت،برابری و آزادی و آزادگی مردان و زنان وطن دوست بیشتر خاموش می گردد؟! 

کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر زندان ، محاکمه ، بازداشت و هرگونه برخوردامنیتی  با زندانیان صنفی / مدنی را محکوم نموده  و دست در دست معلمان ، کارگران روزنامه نگاران ، زنان ، دانشجویان ، وکلای عدالتخواه، کسبه  و سایر اقشار جامعه آماده ی هرگونه کنش اجتماعی بدون خشونت برای رهایی این عزیزان بوده  و پشتیبانی خود را با آنان اعلام می نماییم .

همچنین کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر ، از همبندیان شجاع اسماعیل آقایان: 

امیرسالار داودی (وکیل دادگستری)  

بکتاش آبتین( عضو هیات دبیران کانون نویسندگان )

امیرحسین میرخلیلی

 سینا بهشتی

 سعید اقبالی

 مصطفی خسروی بابادی

عباس سوهانی

پارساگلشنی

به خاطر پشتیبانی از اسماعیل عبدی در این روزهای سخت ، سپاسگزاری می نماید.

مارا سریست با تو که گر خلق روزگار

دشمن شوند و سربرود، هم برآن سریم

کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر 

۶ فروردین۱۴۰۰

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate