اخباروگزارشات کارگری اول فروردین ماه ١٤٠٠

با گرمترین شادباش ها وبهترین آرزوها به مناسبت فرارسیدن بهار ونوشدن سال

هنگامه جوشش است خورشید دمید    سرسبزی خاک توده ها گشت پدید

آوازه ما  شکفته زهرسوی   جهان       برخیز که  بشکفد  گل های امید

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

فرا رسیدن بهاری دیگر و نوروز را درحالی به جامعه کارگری و همکارانمان  شادباش میگوییم،  که سال ۹۹ یکی از سخت ترین سال ها، برای کارگران و فرودستان و مزدبگیران بوده است 

– اسماعیل عبدی به جای مناسب تری فرستاده شد

– گزارش اختصاصی اتحادیه آزاد کارگران ایران از وضعیت کارگران توزیع آب و فاضلاب اهواز

– بازنشستگان همچنان خواهند گفت: «فقط توی خیابون بدست میاد حقمون»

– دلالان و کاسبان صنفی را از خود برانیم

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

فرا رسیدن بهاری دیگر و نوروز را درحالی به جامعه کارگری و همکارانمان  شادباش میگوییم،  که سال ۹۹ یکی از سخت ترین سال ها، برای کارگران و فرودستان و مزدبگیران بوده است 

سالی که  گذشت، بیشترین اعتراضات کارگران و بازنشستگان و دیگر اقشار جامعه به دلیل شرایط سخت معیشتی و سوء مدیریتی عوامل حکومتی و دولتی را شاهد بوده ایم،  بطوری که برخوردهای پلیسی وامنیتی و قضایی برای فعالین کارگری وصنفی و حامیان  طبقه کارگر بشدت افزایش یافته و با صدور احکام ناعادلانه از سوی دستگاه قضایی،  تعدادی از فعالین کارگری، صنفی و معلمان و حامیان طبقه کارگر یا در زندان هستند و یا با احکام سنگین روبرو شده اند.

 شیوع بیماری کرونا در جهان و در ایران مشکلات بسیار جدی برای تمامی مردم جهان و کشورمان بوجود آورده است. در اکثرکشورها در جهان در صد بالایی از مردم را به دلیل شیوع بیماری کرونا، واکسینه کرده اند اما متاسفانه درکشور ما مسئولین حکومتی و دولتی هنوز به یک تصمیم مشترک و فوری برای واکسیناسیون مردم نرسیده اند و همچنان درگیر جنگ های جناحی و انتخاباتی خودشان برای حفظ و رسیدن به قدرت  هستند .

سندیکای کارگران شرکت واحد، تازه شدن فصل و رسیدن بهار و نوروز را به عموم مردم، علی الخصوص خانواده های زندانیان کارگری، معلمان، دانشجویان و جامعه کارگری شادباش میگوید و خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی فعالین کارگری، معلمان ، دانشجویان، حامیان دربند طبقه کارگر می باشد.

*اسماعیل عبدی به جای مناسب تری فرستاده شد

روز شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶ اسماعیل عبدی از سوله ی ۳۰ نفره در ندامتگاه مرکزی کرج به اتاقی ویژه و مناسب در همان ندامتگاه منتقل شد.

روز شنبه به دستور دادستان، اسماعیل عبدی از اتاق معروف به سوله ، به اتاقی ویژه که دارای امکانات بهتر و آرامش بیشتری هست ، منتقل شد.

همچنین مسئولین قضایی قول داده اند، که در پایان تعطیلات اسماعیل را از ندامتگاه مرکزی کرج به جای بهتری منتقل کنند.

 در دیداری که مسئولین از زندان ندامتگاه مرکزی کرج داشتند، به زندانبانها  تاکید شد که از هیچگونه همکاری با اسماعیل عبدی دریغ نکنند.

اسماعیل عبدی در این اتاق از امکان کتابخوانی و تماس تلفنی چند بار در روز نیز برخوردار است.

نیاز به یاد آوری است که معلمان کشور خواهان آزادی بی قید وشرط این فعال صنفی معلمان  هستند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*گزارش اختصاصی اتحادیه آزاد کارگران ایران از وضعیت کارگران توزیع آب و فاضلاب اهواز

روز پنجشنبه ۲۸ اسفند ماه و پس از ۴ روز اعتصاب کارگران توزیع آبفای اهواز در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان، مبلغ عیدی به حساب کارگران واریز شد.

این کارگران در گفتگو با اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز نارضایتی با مبلغ واریزی از سوی پیمانکار، اعلام داشتند که آنان حقوق ماه های بهمن و اسفند و حق سنوات سال ۹۹ و ۹۸ و نیز حق بن کارگری را از شرکت طلب دارند و همچنین شرکت حق بیمه ۴ ماه از این کارگران را پرداخت نکرده است و با این وضعیت وارد سال جدید میشوند. این کارگران که تعداد آن‌ها بالغ بر ۵۰۰ نفر است میگویند که مبلغ عیدی هم با مشکلاتی که به دلیل تغییر پیمانکار در طول سال ایجاد شد به صورت ناقص پرداخت شده است. چون این کارگران ۴ ماه اول از سال را با یک پیمانکار طرف قرارداد بودند و پس از اتمام دوره پیمانکار اول، ۸ ماه بعد سال را با پیمانکار دیگری در قرارداد بودند و این باعث شد هر کدام از این پیمانکارها سهم عیدی پرداختی سال ۹۹ را به صورت ناقص به کارگران پرداخت نمایند.

از تعداد بالغ بر ۵۰۰ نفر از کارگران آبفای اهواز اکثریت آنها از روز دوشنبه ۲۵ اسفند وارد اعتصاب شدند و با حضور در اداره اما اقدام به کار نمی‌کردند و به صورت جمعی با حمل پلاکارهایی در مقابل استانداری خوزستان اقدام به تجمع اعتراضی مینمودند.

کارگران توزیع آبفای اهواز در این گفتگو با اعتراض به نحوه اجرای آیین‌نامه ادغام کارگران آبفای استان، اعلام کردند که از زمان تصمیم به اجرای ادغام کارگران آبفای روستایی و سیاستهای جدید مدیریت، مشکلات پرداخت حقوق و مزایای آنها افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل به مدیریت آقای حقیقی‌پور مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز و تیم‌اش معترض بوده و خواهان تغییر مدیریت آبفا نیز هستند.

لازم به ذکر است که کارگران آبفای اهواز همگی از ۱۰ سال به بالا سابقه کار دارند و کارگران متخصص محسوب می‌شوند اما طرح طبقه‌بندی مشاغل برای آنها اجرا نشده است و در قرارداد با پیمانکار با رتبه شغلی ۵ در استخدام هستند و از این جهت تمامی آنها کارگران حداقل‌بگیر میباشند.

کارگران اعتصابی آب و فاضلاب اهواز در گفتگو با اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز نارضایتی خود مبنی بر پرداخت ناقص عیدی و عدم پرداخت حقوق ماههای بهمن و اسفند و نیز سنوات سالهای ۹۹ و ۹۸ و حق بن، تصریح کردند که اعتصاب آنها بخاطر فرارسیدن تعطیلات به تعویق افتاده است و چنانچه در روزهای آتی مطالبات معوق آنها پرداخت نگردد دوباره به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- یکم فروردین یکهزار و چهارصد

*بازنشستگان همچنان خواهند گفت: «فقط توی خیابون بدست میاد حقمون»

مرادی: بازنشستگان در سال۹۹

بازنشستگان و مستمری بگیران و از کار افتادگان و بازماندگان اجتماعی مسیر با شکوهی را در مطالبه گری از ۲۵ تیرماه گذشته تا آخرین روزهای سال ۹۹ طی کردند. مسیری که به عنوان یک تجربه با ارزش درسی و آموزشی در زمینه مطالبه گری برای سایر اقشار کشور است.

هر  چند که بازنشستگان در این مسیر به مطالبات خود نرسیدند اما توانستند به چند هدف مهم دست پیدا کنند که به آنها اشاره می‌کنیم:

۱-مهمترین دست آورد بازنشستگان، ایجاد همدلی و همبستگی عمومی در سراسر کشور بود به نحوی که از اقصا نقاط کشور به فراخوان برگزاری تجمع بازنشستگان پاسخ مثبت داده می‌شد و بازنشستگان با وجود کهولت و انبوهی مشکلات و بیماریها در آن شرکت کرده و یا به نحوی حمایت می‌کردند. 

۲-رو شدن دست عناصر سازشکار که از یک سو داعیه حمایت از  حقوق بازنشستگان را داشتند و از سوی دیگر دست در دست غارتگران و عناصری داشتند که اساسا در صف مقابل بازنشستگان بودند.

۳-بازنشستگان در تجمعات خود اثبات کردند که نمی‌شود به آنها انگ اغتشاشگر و یا مارک های مختلفی زد که هدف از آن صرفا شانتاژ و بهم زدن تجمعات بود.

۴-صفوف بهم فشرده بازنشستگان و مطالبات برحق آنها، موجب شرمساری و عقب نشینی کسانی شد که به این پدران و مادران زحمتکش بی احترامی کرده و در برگزاری تجمعات دست روی آنها بلند کرده و یا اقدام به بازداشت تعدادی از آنها نمودند.

۵–بازنشستگان هیچگاه فریب تجمعات فرمایشی و مهندسی شده خانه کارگر و عوامل حکومتی را نخوردند و با شعار فقط توی خیابون بدست میاد حقمون، خط بطلانی بر راه حلهای سازشکارانه و مشکوک کشیدند.

۶-با اینکه در این مسیر بارها و بارها مسئولین و مقامات دست اندرکار با دادن وعده و وعید تلاش کردند که بازنشستگان را دلسرد کرده و عزم جزم آنها را در مطالبه گری بهم بزنند، اما آگاهی و همبستگی بازنشستگان این اقدامات مذبوحانه را به شکست کشاند. آخرین اقدام از این قبیل وعده پرداخت علی الحساب پیش از عید بود . وزیر کار میخواست این پرداخت را به فرداهای نامعلومی موکول کند. اما بازنشستگان با یک اعلام تجمع فوری ، دولت و سازمان تامین اجتماعی را مجبور به عقب نشینی کردند به نحویکه در ساعات اولیه بامداد آخرین روزهای سال ۹۹ بانکها ملزم به واریز مبلغ علی الحساب شدند که البته این بار نیز مثل هر بار ناقص صورت گرفت .

نتیجه: بازنشستگان و مستمری بگیران تجربه سال گذشته را توشه راه سال ۱۴۰۰ کرده و با عزمی صد چندان بر مطالبه گری تا رسیدن به اهداف خود و برگشت حق و حقوق پایمال شده شان ادامه خواهند داد. 

و همچنان خواهند گفت: فقط توی خیابون بدست میاد حقمون

سال نو و روز نو و عزم نو بر همه مبارک باد

*دلالان و کاسبان صنفی را از خود برانیم

منوچهر اکبری؛ عضو انجمن صنفی بازنشستگان کشوری

بنام آن‌که عزت می‌آفریند 

دوستان ، همکاران ، بازنشستگان پیشاپیش سال نو را بر همه عزیزان شادباش عرض نموده موفقیت و سرافرازی همه را از درگاه احدیت مسئلت داریم.

سال ۹۹ را با همه فراز و نشیب ها و با همه نامهربانی ها سپری نمودیم ، ولی متاسفانه هم چنان در ابتدای احقاق حقوق قانونی خود بوده و هستیم !!!؟

همه عزیزان شاهد و ناظر بودند ؛ برنامه دعوت نوبخت از تعدادی از بازنشستگان که به جز یک نفر، دیگران برای مطالبه‌گران ناشناخته بوده و سرانجام این شوی از پیش تدارک دیده که منجر به بستن توافقنامه ای به‌نام متناسب‌ سازی !!! حقوق شدند،  فریاد برآوردیم که باز این برنامه یکی از صدها حیله هایی است که دولت و در راس آن نوبخت برای فرار از زیر بار فشار اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و هم چنین فرار از پرداخت معوقات و دیون ۱۳ساله بازنشستگان بوده که پست ها و پیام های روشنگرانه و مستدل در این زمینه فراوان توسط دوستان و مطالبه گران راستین گواه این مدعا می تواند باشد.

ولی از همان ابتدا مورد هجوم و حمله عده ای معامله گر و هم چنین تعدادی از دوستان ناآگاه قرار گرفتیم و ما را محکوم بر ضدیت با حقوق بازنشستگان نمودند !!؟، افرادی را به این صفات متهم نمودند که هریک حداقل ۱۰سال سابقه مطالبه‌گری داشته و در این راه زیان های مادی و معنوی بیشماری را متحمل شده بودند ، از همان ابتدا فریاد برآوردیم که این قراردادنامه نمی تواند حقوق مغفول مانده ما را تامین نماید !!!!؟ اما ابتدا همه به اصطلاح کارشناسان و گماشتگان نوبخت ادعا داشتند ؛  این اصل قانونی است که مادام العمر حقوق بازنشستگان را تامین خواهد نمود !!!؟ و برای این ادعای خو د، ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه را اعلام می داشتند !!؟ در صورتی که ماده ۳۰ برنامه  ششم توسعه ؛ دولت را موظف نموده است تا امکانات رفع و تبعیض و برقراری عدالت در پرداختی های حقوق را بررسی و طی لایحه ای به مجلس جهت تصویب ارائه نماید، که نوبخت با زرنگی خود این افزایش اندک حقوق را پرداخت قسمتی از دیون بازنشستگان نامید !!!؟؟

چه در غیر این صورت می بایست ابتدا لایحه ای در این زمینه تقدیم مجلس نموده و پس از تصویب مجلس اجرایی گردد !! ، که این مراحل قانونی طی نگردید !!؟ 

همان طور که اشاره نمودیم ابتدا گفتند این قانون است و نیازی به تصویب مجدد ندارد و حتی نوبخت در رسانه ملی اعلام داشت که این متناسب سازی تا ظهور حضرت مهدی ادامه خواهد داشت !! اما خیلی زود این ادعا غلط از آب درآمد و دوستان مشاور آقای نوبخت دستشان رو شد و درصدد دائمی شدن این توافق نامه برآمدند و در بوق و کرنا به صدا درآورده و هر روزه در گروه ها سیل پیام ها برای نمایندگان به راه انداخته و مدعی گردیدند که بیش از ۲۰۰ نفر نماینده  موافق دائمی شدن توافقنامه را امضا نموده !!!! که دیدیم و شاهد بودیم که همه این ها سر کار گذاشتن بازنشستگان وخریدن وقت برای دولت بوده است !!؟

 درصورتی که از همان ابتدا اعلام داشتیم که اگر واقعا نوبخت می خواهد همسانسازی را اجرا نماید قانون مصوب و دائمی قانون مدیریت خدمات کشوری  را اجرایی نماید که دیگر نه نیازی به قانون جدید بوده و نه اشکالی را درپی داشته است .

 حال که به پایان سال رسیدیم و همه ادعا هایمان بر همگان ثابت گشته و اکثریت پی به معامله عده ای فرصت طلب برده اند ، بیاییم گذشته ها و کدورت ها و اختلاف سلیقه ها را کنار گذاشته و با اتحاد و همدلی در سال جدید بدنبال احقاق حقوق قانونی خود که‌ همانا اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری ، اجرای احکام صادره دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری و هم چنین خواستار پرداخت معوقات ناشی از عدم اجرای قانون در مدت ۱۳ سال و نیز خواستار احیای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری باشیم‌.

 ما موفق خواهیم شد هرگاه که با هم متحد بوده و دلالان و کاسبان صنفی را از خود برانیم… !!!؟؟

 ما موفق خواهیم شد چون حق با ماست … .

 پی نوشت:

هنگامی که تبر به جنگل آمد ……!!!؟

همه درختان  یک صدا هوار…. کشیدند:

ای وای …..!!!!!  

فریاد……….. !!!!

 دسته‌اش از جنس خودمان است …!!!!!!؟؟

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate