انقلاب یعنی در هم شکستن خشونت

انقلاب یعنی در هم شکستن خشونت .
کمون پاریس سرسختی کامل یک انقلاب را نداشت .

انقلاب یعنی در هم شکستن خشونت . کمون پاریس سرسختی کامل یک انقلاب را نداشت .آنهایی که در مورد کمون پاریس مینویسند و در مورد انقلاب اکتبر عمدا” سکوت میکنند ، نظرشان چیست ؟
“درواقع کمون ، سرسختی کامل یک انقلاب را نداشت و به خصوص با دشمنانی که بعدها با قساوت جان تک تک انقلابیون و حتی مردم بیگناه شهر را گرفت ، با انعطاف برخورد کرد و همین ، یکی از دلایل شکست کمون بود.” لنین – درس هایی از کمون

بهروز شادیمقدم
۱۹.۳.۲۰۲۱
از کاروان چه مانده
جز :
رضا پهلوی هم با نفی سلطنت آبی بر سر نگون بخت سلطنت طلبان داخل و خارج کشور ایران ریخت .
اکنون او فقط یک کاندیدای معمولی است . با کارنامۀ سیاسی کج و معجوج که شامل دفاع از سلطنت و ارتش و سپاه پاسداران است .
بهروز شادیمقدم
۱۹.۳.۲۰۲۱
نظام سلطنت یک جریان امتحان پس داده است .
دوست سلطنت طلبی کلیپی در تعریف و ترویج سلطنت برایم فرستاده و خواسته است که آنرا به اشتراک بگذارم . این جواب را برایش فرستادم که :
با تشکر از شما ، بنا به عقاید و دیدگاه های سیاسی ام این کلیپ را به اشتراک نمیگذارم . چرا ؟ چون نظام سلطنت یک جریان امتحان پس داده است . برای آزادی و برابری انسان راه دیگری وجود دارد .
سلطنت در طول تاریخ بشریت عمرش را با استبداد و اختناق و خون سپری کرد . تاریخ ۲۵۰۰ سالۀ این نظام در ایران نمونۀ آن است . تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی در عصر پهلوی یک ضرورت تاریخی نظام سرمایه داری بود که صورت گرفت . اما دیکتاتوری و استبداد دودمان پهلوی اصل مسئله است . سرنگونی شاه جوابی به آن استبداد بود .
دوران سلطنت های آنچنانی سپری شده است . سلطنت های فرمالیته و پارلمانی در کشورهای اروپایی هم یک ساختار دیگر نظام سرمایه داری اند . در جوامع طبقاتی سخن از دمکراسی و آزادی یک شعار بدرد نخوری بیش نیست .
بهروز شادیمقدم
۱۸.۳.۲۰۱۸
استالینیسم و مائوئیسم …
رفیق من ، دستت درد نکند که بخشی از تاریخ را که مربوط به سرمایه داری و تبلیغاتش را بر علیه کمونیسم آورده اید . اما این هنوز برای این تاریخ کافی نیست . تاریخ شوروی بعد مرگ لنین و چین و واقعیات آن در اسناد واقعی موجود است که مختصر به آن اشاره میکنم . سیاست استالین در زمان لنین بلشویکی و قابل دفاع است . اما بعد آن سیاست دیگریست که به کمونیسم ضربۀ مهلکی زده است . آثار تروتسکی (لازم است گفته شود که تروتسکیسم خود یک انحراف است .) و ایزاک دویچر ، در دادگاه تاریخ از مدودف ، کتاب محاکمۀ بوخارین ، کتاب گفتگو با استالین از میلوان جیلاس تاریخ قابل استناد این دوره اند . انقلاب چین هم یک انقلاب ضد فئودالی و آزادیخواهانه بود و با مارکسیسم هیچ سنخیتی نداشت . مائو و مائوئیسم یک جریان پوپولیستی بود و دلبستۀ کمونیسم میشود به آن نام نهاد . نظریه و تئوری سه جهان مائو اساس انحراف فکری این جریان است .
بهروز شادیمقدم
۲۲.۲.۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate