اخباروگزارشات کارگری ٢٦ اسفند ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢٦ اسفند ماه ١٣٩٩

– تجمع اعتراضی کارگران شرکتی وحجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق منجمله تبعیض در پرداخت حقوق وهمسان سازی نشدنش  وبرای حذف شرکت های پیمانکاری مقابل مجلس برای سومین بار درماه جاری

– تجمع کارگران راه آهن اراک در دومین روز اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل استانداری مرکزی 

– ادامه اعتراض کارگران کارخانه پارس متال نسبت به پرداخت نشدن اقساط وام دریافتی از سوی کارفرما بابرپایی تجمع

– ادامه اعتراضات کارگران پارس جنوبی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی وزیر نفت و سایر مسئولان ذیربط

– اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بهبهان مقابل ساختمان شورای شهربرای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق و وعده های توخالی مسئولان

– ادامه کنش های کارگران قند ممسنی برای بازگشایی کارخانه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– صدور قرار جلب به دادرسی برای ۵ کارگر حق طلب کشت وصنعت هفت‌تپه

– علی نجاتی: سخنگوی قوه قضائیه چرارسما اعلام نمی کند که عفو شامل حالم نشده؟!

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در محکومیت نحوه رفتار با اسماعیل عبدی در انتقال از زندان اوین به رجایی شهر

– کانون نویسندگان ایران:

انجمن پن ملبورن با حمایت پن سیدنی و پن پرث خواستار لغو فوری و بی‌قید و شرط احکام صادره علیه آرش گنجی شد

– بازهم واژگونی وانت حامل کارگران واینبار مصدومیت ۶ کارگر فصلی شوش

*تجمع اعتراضی کارگران شرکتی وحجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق منجمله تبعیض در پرداخت حقوق وهمسان سازی نشدنش  وبرای حذف شرکت های پیمانکاری مقابل مجلس برای سومین بار درماه جاری

روزسه شنبه ۲۶ اسفند برای سومین باردر ماه جاری، کارگران شرکتی وحجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشوربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق منجمله تبعیض در پرداخت حقوق وهمسان سازی نشدنش نشدنش  وبرای حذف شرکت های پیمانکاری دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: من با سابقه بالای ده سال در شرکت توزیع برق کشور به صورت شرکتی استخدام شده ام و از تبدیل وضعیت ما خبری نیست.

وی افزود: حقوق یک نیروی رسمی شرکت توزیع با سابقه و تخصص کمتر حدوداً سه برابر امثال بنده است، حال اینکه کار ما دقیقاً یکسان است.

او در مورد درخواست خود و همکارانش گفت: ما از مسئولان اجرایی و قانون گذار کشور این انتظار را داریم که با توجه به سابقه کاری افراد تبدیل وضعیت را بر اساس اولویت سابقه کاری انجام دهند و به این بی عدالتی های به وجود آمده پایان دهند.

درهمین رابطه:

۱- تجمع اعتراضی صدها کارگرشرکتی وحجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق منجمله تبعیض در پرداخت حقوق وهمسان سازی نشدن حقوق مقابل مجلس

روز سه شنبه ۱۹ اسفند،صدها کارگرشرکتی وحجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور برای انعکاس هرچه بیشترشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق منجمله تبعیض در پرداخت حقوق وهمسان سازی نشدن حقوق راهی تهران شدند وباتجمع مقابل مجلس،برافراشتن پلاکاردها ازجمله« کار مساوی، ولی حقوق نابرابر» وسردادن شعارهایی حواهان حذف آزمون تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی، همسان سازی حقوق و مزایای آن‌ها با نیرو‌های رسمی و حذف شرکت‌های واسط تامین نیروشدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،ده‌ها هزار نفر از کارکنان و نیرو‌های فعلی شاغل در صنعت برق در استخدام رسمی دولت نیستند و شرایطی حقوقی آن‌ها با وظایف مشابه با نیرو‌های رسمی فاصله چند برابری پیدا کرده است. این نیرو‌ها در دو دهه گذشته و بدون سپری کردن آزمون استخدامی جذب وزارت نیرو شده اند و وزارت نیرو نتوانست برنامه‌ای برای جذب آن‌ها و یا همسان سازی حقوق و مزایای آن‌ها داشته باشد.

۲- تجمع اعتراضی کارگران قراردادی شرکت‌های توزیع برق کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق مقابل مجلس

روز پنج شنبه ۱۴ اسفند، کارگران قراردادی شرکت‌های توزیع برق کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق دست به تجمع مقابل مجلس زدند وخواهان حذف شرکت های پیمانکاری،تبدیل وضعیت و یکسان سازی حقوق شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،دلیل تجمع اعتراضی کارگر‌های قراردادی شرکت‌های توزیع جلوی درب شمالی مجلس  یکسان سازی حقوق ،استخدام بدون آزمون و قطع دست شرکت‌های تامین نیرو عنوان شده است.

*تجمع کارگران راه آهن اراک در دومین روز اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل استانداری مرکزی 

روز سه شنبه ۲۶ اسفند،کارگران راه آهن اراک نورآباد(شرکت جوش گستر) در دومین روز اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق دست به تجمع مقابل استانداری مرکزی زدند.

برپایه گزارش منتشره،تجمع کارگران اراک نورآباد موتوری ابنیه فنی جلوی استانداری کسی پاسخگو نیست.

لازم به یاد آوریست این چندمین اعتصاب در سال ۱۳۹۹ است ولی هنوز شرکت جوش گستر حاضر به پرداخت حقوق ومزایا نیست.

*ادامه اعتراض کارگران کارخانه پارس متال نسبت به پرداخت نشدن اقساط وام دریافتی از سوی کارفرما بابرپایی تجمع

روز سه شنبه ۲۶ اسفند، کارگران کارخانه پارس متال واقع در کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج -تهران درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به پرداخت نشدن اقساط وام دریافتی از سوی کارفرما دست به  تجمع زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: این شرکت برای تسویه حساب سنوات معوقه کارگران با بانک مهر اقتصاد وارد مذاکره شده است تا با دریافت وام بانکی، مطالبات عقب مانده کارگران کارخانه را تسویه کند. کارخانه در آن برهه زمانی به دلیل ورشکستگی توانایی پرداخت سنوات کارگران را نداشته است. بانک به منظور تضمین نهایی دریافت اقساط بوده است؛ شرط بانک این بود که کارگران باید ضامن یکدیگر شوند. در حال حاضر، ۱۳۵ نفر به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانکی از سوی کارفرما موفق به دریافت چک‌های خود نشده‌اند. این کارگران به دلیل بدهکاری از انجام امور بانکی محروم هستند. 

آنها ادامه دادند:پیگیری‌های و تجمع‌های مکرر کارگران برای احقاق حقوق، مثمرثمر واقع نشده است. تنها نتیجه حاصله، وعده‌های کارفرما بوده که هنوز جامه‌ی عمل بر آن پوشانده نشده است. 

یکی از کارگران تجمع‌کننده گفت: کارفرما وعده داده بود تا فقره چک را امروز آزاد کند تا توانایی استفاده از خدمات بانکی را داشته باشیم اما چنین اتفاقی صورت نگرفت.

*ادامه اعتراضات کارگران پارس جنوبی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی وزیر نفت و سایر مسئولان ذیربط

روز سه شنبه ۲۶ اسفند برای باری دیگر، کارگران پارس جنوبی اعتراضشان را نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی وزیر نفت و سایر مسئولان ذیربط ،اعلام کردند.

آنهابه خبرنگاررسانه ای گفتند: قرار بود از فرودین ماه، طرح طبقه‌بندی برای همه کارگران پیمانکاری نفت و گاز اجرایی شود اما سال به پایان رسید و خبری از اجرای این طرح نشد.

به گفته این کارگران، اجرای طرح طبقه‌بندی در کارگاه‌های پیمانکاری می‌تواند دریافتی کارگران متخصص را بالاتر ببرد و موجب شود که سابقه، تخصص و مهارت شغلی کارگران هدر نشود.

کارگران پیمانکاری پارس جنوبی با یادآوری وعده‌های وزیر نفت و سایر مسئولان ذیربط می‌گویند: خسته شدیم از بس وعده شنیدیم؛ نه تنها طرح طبقه‌بندی را اجرایی نکردند بلکه امنیت شغلی ما نیز در معرض خطر قرار گرفته است؛ برخی از شرکت‌های پیمانکاری اعلام کرده‌اند در آغاز سال جدید، قرارداد برخی از نیروهای پیمانکاری خود را تمدید نمی‌کنند؛ همین مساله موجب شده که شب عید کارگران نگرانی و دلهره داشته باشند.

یک کارگر پیمانکاری تعمیرات با تاکید بر ضرورت رفع تبعیض در عسلویه می‌گوید: طبقه‌بندی اجرایی نشده است؛ احتمال تعدیل هم هست؛ در این شرایط، ما هیچ امیدی به آینده نداریم.

این کارگر، دو هفته کار و دو هفته مرخصی را یکی دیگر از خواسته‌های پیمانکاری‌ها می‌داند و می‌گوید: برخلاف رسمی‌ها که فقط دو هفته کار می‌کنند، بیست و یک روز در هر ماه کار می‌کنیم اما بسیار کمتر از آنها حقوق می‌گیریم؛ امنیت و امید به آینده هم نداریم.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بهبهان مقابل ساختمان شورای شهربرای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق و وعده های توخالی مسئولان

روز سه شنبه ۲۶ اسفند،کارگران خدمات شهری شهرداری بهبهان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و وعده های توخالی مسئولان دست از کارکشیدند ومقابل ساختمان شورای این شهر دراستان خوزستان زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،کارگران از فشارهای اقتصادی در آستانه عید نوروز و وعده های محقق نشده چند باره شهرداری برای پرداخت حقوق و عیدی خود به شدت گلایه مند بودند.

*ادامه کنش های کارگران قند ممسنی برای بازگشایی کارخانه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کنش های کارگران قند ممسنی برای بازگشایی کارخانه وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کماکان ادامه دارد.

روز سه شنبه ۲۶ اسفند،کارگران قند ممسنی در آستانه ۴ ساله شدن تعطیلی کارخانه واقع درشهرستان رستم استان فارس به خبرنگار رسانه ای گفتند:کارخانه اوایل سال ۹۵ با حدود۳۰۰ کارگر به دلیل مشکلات مالی تعطیل اعلام شد. در حال حاضر حدود ۴۰ کارگر در این واحد باقی مانده‌اند که در انتظار بازگشایی کارخانه و دریافت مطالبات معوقه خود از سوی مسئولان هستند.

کارگران بیکار شده این کارخانه که بر بازگشایی و راه‌اندازی مجدد محل کار خود تاکید دارند، گفتند: این واحد تولیدی حدود ۳۰۰کارگر شاغل داشت که بعد از واگذاری به بخش خصوصی در سال ۷۹ به مرور با مشکل روبه‌رو شد و به صورت نیمه تعطیل به فعالیت خود ادامه داد تا جایی که با افزایش مشکلات مدیریت کارخانه تصمیم به متوقف کردن فعالیت کارخانه گرفت. در نتیجه حدود ۳۰۰ کارگری که در آن مشغول کار بودند به مرور برخی تعدیل و برخی دیگر بازنشسته شدند و در نهایت تعداد کارگران به حداقل۴۰ نفر کاهش یافت که با چندین ماه معوقات مزدی و سنواتی به دنبال بازگشایی کارخانه هستند.

آن‌ها گفتند: باتوجه به شرایط جسمی و سنی، هم‌اکنون در بازار نامتعادل کار برای ما هیچ شانسی برای یافتن فرصت شغلی جدید وجود ندارد اما اگر دولت از بازگشایی این کارخانه با بیش از ۵۰ سال سابقه تولید قند حمایت کند، می‌توانیم به کار قبلی خود بازگردیم و در عین حال امکان اشتغال جوانان بیکاری که جویای کار هستند، فراهم می‌شود.

این کارگران با بیان اینکه از زمان تعطیلی تاکنون هیچ تصمیمی برای تغییر مالکیت کارخانه گرفته نشده است، افزودند: فعالیت تولیدی کارخانه بیش از چهار سال است متوقف شده و بدهی‌های زیادی به بخش‌های دولتی و خصوصی دارد.

کارگران علت تعطیلی و بدهکاری کارخانه را کمبود مواد اولیه و چغندر و نبود نقدینگی عنوان کرده و گفتند: اکنون پس از سال‌ها چالش کارگری با ورود دادگستری استان فارس بناست بخشی از مطالبات کارگران در روزهای آتی پرداخت شود و موضوع حراج کارخانه بابت پرداخت طلب طلبکاران نیز منتفی است.

این کارگران با بیان اینکه قوه قضاییه بنا دارد کارخانه را به چرخه تولید بازگرداند، افزودند: پرداخت مطالبات کارگران از سوی مالکان فعلی کارخانه نیز قرار است با نظارت نماینده دادگستری انجام شود.

آن‌ها اظهار داشتند: تاکنون چندین بار به امید بازگشایی کارخانه و دریافت مطالبات معوقه خود به نهادهای صنفی و دولتی استان مراجعه کردیم اما هنوز پاسخی نگرفته‌ایم.

این کارگران که خواهان بازگشایی دوباره کارخانه هستند، با تاکید بر اینکه کارگران این مجموعه بزرگ از زحمتکشان به حق جامعه هستند، در خاتمه تصریح کردند: تنها منبع درآمدی و اشتغال دست‌کم ۳۰۰کارگر به‌صورت مستقیم است، از شما مسئولان تقاضا داریم که درخصوص رفع مشکلات این واحد تولیدی و بازگشت به کار کارگران آن که اکنون در وضعیت بد معیشتی قرار دارند، اقدام عاجل کنید.

*صدور قرار جلب به دادرسی برای ۵ کارگر حق طلب کشت وصنعت هفت‌تپه

شعبه دوم دادیاری شوش در ۳ پرونده، برای کارگران کشت وصنعت هفت‌تپه منع تعقیب و در یک پرونده برای ۵ کارگر حق طلب قرار جلب به دادرسی صادر کرده است که قابل اعتراض هستند و قطعی محسوب نمی‌شوند. 

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۶ اسفند،در پرونده اول شرکت به ترتیب از ۳۱ نفر، ۱۲ نفر و ۷ نفر از کارگران شکایت کرده بود و در پرونده‌ای که منجر به صدور قرار جلب به دادرسی شده، شرکت از ۵ نفر از کارگران مجموعه به نام‌های یوسف بهمئی، ابراهیم عباسی منجزی، مسعود حیوری، حمید ممبینی و حسین حَمدانی شکایت کرده است؛ البته اسامی این عده در ۳ پرونده یاد شده هم وجود داشته و برای آن‌ها منع تعقیب صادر شده است. این ۵کارگر مانند پرونده‌های دیگر با اتهام اخلال در نظم عمومی مواجه هستند.

علی نجاتی: سخنگوی قوه قضائیه چرارسما اعلام نمی کند که عفو شامل حالم نشده؟!

روز دوشنبه ۲۵ اسفند،علی نجاتی، کارگر بازنشسته شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با اشاره به وضعیت پرونده خود به خبرنگار رسانه ای گفت: آخرین حکمی که برای بنده صادر شد به سال آذرماه ۹۷ برمی‌گردد. در جریان آن، یک روز نیروهای امنیتی در ساعات اولیه صبح، بدون داشتن هیچ مجوز و حکمی به منزل ما آمده و با دستبند و پابند به دادگستری اندیمشک منتقل کردند. در جریان بازجویی، مدعی شدند که من در جریان اعتصابات و اعتراضات آن سال، نقش محوری داشته و آن را هدایت کرده‌ام.

وی افزود: من در پاسخ هم گفتم که از زمان دستگیری در دهه هشتاد، هیچ ارتباطی با کنش‌های کارگری نداشتم و این اتهامات کاملا بی‌اساس بوده است. من بازنشسته شده بودم و هیچ دخالتی در اعتصابات نداشتم.

نجاتی، تصریح کرد: چند روز پس از این ماجرا، خبرگزاری منتسب به قوه قضائیه با جعفری چگینی، رئیس دادگستری شوش صحبت کرده بود که ایشان در این گفتگو، مدعی شد که این شخص بازداشت شده(بنده) به دلیل پرونده‌ای که قبلا داشته دستگیر شده است. در حالی که برخلاف این صحبت‌ها، بنده را به اداره اطلاعات برده و پرونده جدیدی برایم تشکیل دادند.

این کارگر بازنشسته هفت‌تپه، عنوان داشت: در این اداره نیز، من باز هم عنوان کردم که هیچ نقشی در اعتصابات کارگری نداشتم و البته این مسئله را هم گفتم که این اعتصابات و اعتراضات، کاملا صنفی و قانونی بوده و هیچ منعی هم برای این مسئله وجود نداشته است. من به صراحت گفتم که می‌توانم با کارگران هفت تپه ارتباط داشته باشم، مگر اینکه بر اساس قانون مرا از این مسئله منع کنند.

وی ادامه داد: همین پرونده از شوش به اهواز و از اهواز به دستور مقامات قضائی به تهران و شعبه ۲۸ به ریاست قاضی مقیسه منتقل شد. در جریان رسیدگی به این پرونده و پس از اولین جلسه به من گفتند که ابلاغیه دادگاه به دستم خواهد رسید. پس از ابلاغیه هم که به همراه خانم زیلابی، وکیل پرونده به دادگاه مراجعه کردیم، باز هم عناوین اتهامی را تکرار کرده و گفتند که شما، سه پرونده دارید. البته بنده، عنوان کردم که هیچ یک از این اتهامات را به عنوان تبلیغ علیه نظام، قبول نداشته و تنها اعتراضات کارگران را در چارچوب مطالبات صنفی و قانونی می‌دانم.

نجاتی، خاطرنشان کرد: در همان جلسه بحث ارتباط با چپ و راست و مسائلی از این دست مطرح شد که بنده، هیچ یک را قبول نکردم. چرا که همه فعالیت‌های ما در راستای حقوق و مطالبات صنفی و قانونی کارگران بوده است. از قبل هم، متاسفانه بنده را به ارتباط با گروه‌های معاند نظام از فرقه‌های کمونیستی گرفته تا منافقین متهم می‌کردند.

وی یادآور شد: بابت همین پرونده، بعد از دادگاه مطلع شدیم که ۵ سال حکم برای من صادر کرده‌اند. بعد از این هم که زیلابی، وکیل پرونده به حکم صادره اعتراض زد، دادگاه تجدیدنظر نیز، همین حکم را عینا تائید کرد.

این کارگر بازنشسته هفت تپه در ادامه نیز، ضمن اشاره به عفو خود، بیان داشت: بعد از این حکم نیز سه مرتبه از روابط عمومی قوه قضائیه با من تماس گرفته و عنوان کردند که در رابطه با این حکم، رئیس دستگاه قضا در نظر دارد تا در نامه به رهبر انقلاب نام بنده را هم در عفو محکومان مطرح کند. بعد از چندماه نیز با ما تماس گرفته و از عفو خبر دادند.

وی افزود: پیرو این مسئله از اوین تماس گرفته و گفتند که برای آزاد کردن سند مراجعه کنیم. همین اقدام را هم انجام دادیم و سند خود را از اوین تحویل گرفتیم. طبعا، وقتی هم که سند آزاد شود به معنای مختومه شدن پرونده خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه هم رسما و با اعلام اسامی گفت که عفو رهبری، شامل حال کارگران هفت تپه شده

نجاتی، تصریح کرد: متاسفانه بعد از مدتی در خردادماه ۹۹، ابلاغیه‌ای برای من آمد که در آن، عنوان شده بود که برای اجرای حکم خود ظرف چند روز به شعبه یکم اجرای احکام اوین، مراجعه کنید. همین دوماه پیش هم باز از اوین تماس گرفتند و شخصا گفتم که عفو شامل حال پرونده‌ام شده و حتی سند خود را هم گرفته‌ام. حتی سخنگوی قوه قضائیه هم رسما عنوان کرد که عفو رهبری، شامل حال کارگران هفت تپه شده و اسامی‌مان را هم اعلام کردند. در جواب گفتند که به هر حال، اینطور نیست و باید خود را برای اجرای حکم به اوین معرفی کنید!

این کارگر بازنشسته هفت تپه، ادامه داد: در تماس بعدی نیز، عنوان کردند که اگر به اوین مراجعه نکنم از طریق دستگاه قضائی، حساب بانکی‌ام را مسدود خواهند کرد که البته، خیلی زود هم همین اتفاق افتاد و تا این لحظه، همچنان با مسدودی حساب بانکی مواجه هستم.

 نجاتی در ادامه، ضمن اشاره به مشکلات جسمی خود نیز بیان داشت: من با مشکل قلبی مواجه هستم و تا کنون، ۵ بار انواع عمل‌های مراقبتی قلبی را انجام داده‌ام. دو بار فنر به قلب من زده شده و هفته گذشته هم به که پزشک مراجعه کردم، پس از انجام آزمایشات لازم، آنژیو را تجویز کردند. همچنین، مشکل کلیوی و پروستات نیز از دیگر مشکلاتی است که در پروسه درمان آن به سر می‌برم. دو نامه پزشکی قانونی هم دارم که آخرین نامه آن به زمان حضور در زندان دزفول برمی‌گردد و البته به آزادی من در همان سال نیز به دلیل مشکل قلبی منجر شده است. تا حد امکان، امیدوارم که مجبور به حضور در اوین نباشم اما اگر به این مسئله توجه نشود، چاره‌ دیگری نخواهم داشت.

وی همچنین در پایان، گفت: همانگونه که پیرو گفته روابط عمومی این قوه، شخص رئیس قوه قضائیه، طی نامه‌ای درخواست عفو ما کارگران را با رهبری مطرح کرده و سخنگوی قوه نیز، رسما آن را اعلام داشته، مشخص کنند که اگر این عفو شامل حال ما نبوده، از طریق همان سخنگو، این مسئله را اعلام و من را از بلاتکلیفی بیرون بیاورند.

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در محکومیت نحوه رفتار با اسماعیل عبدی در انتقال از زندان اوین به رجایی شهر

روز دوشنبه ۲۵ اسفند کانون صنفی معلمان ایران (تهران) بیانیه ای بشرح زیر در محکومیت نحوه رفتار با اسماعیل عبدی در انتقال از زندان اوین به رجایی شهرمنتشرکرد:

کانون صنفی معلمان برخورد غیر انسانی و غیرقانونی ماموران در انتقال اسماعیل عبدی از زندان اوین به زندان رجایی شهر، در تاریخ ۲۳ اسفند را شدیداً محکوم می‌نماید و آن را اقدامی برخلاف ابتدایی‌ترین اصول اخلاقی و حقوق شهروندی و مدنی می‌داند.

ارسال گزارش خلاف واقع درباره عبدی، جابجایی بی‌دلیل،برخوردهای درون زندان،  محرومیت از تماس با خانواده، برای اثبات خصومت با عبدی کافی نبود برخورد درجه‌دار نیروی انتظامی و یکی از کارکنان اجرای احکام  دادسرای (!؟) عمومی و انقلاب کرج نیز به کلکسیون رفتارهای غیرقانونی و کینه‌توزانه با عبدی اضافه شد. اقداماتی که نه تنها با تمامی موازین حقوقی داخلی بلکه با میثاق‌های بین‌المللی پذیرفته شده در نظام نیز مغایرت دارد.

کانون صنفی معلمان این گونه اقدامات ضدقانونی را شدیدا محکوم نموده و ناشی از ضعف و استیصال مرتکبین دربرابر صبوری و پایداری اسماعیل عبدی و خانواده‌اش در برابر گشودن پرونده جدید برای او پس از پایان دوران محکومیتش می‌داند. بر این باور است که این شیوه برخورد اگر چه به قصد اهانت به اسماعیل عبدی و کنش‌گران صنفی و جامعه معلمان صورت می‌گیرد، اما بیش از آن  هتک حیثیت و مشروعیت دستگاه‌های مسئول را به بار خواهد آورد. لذا اکیدا از مسئولان دستگاه قضایی می‌خواهد ضمن برخورد فوری با خاطیان، شرایط آزادی بی قید و شرط اسماعیل عبدی را که سه ماه از پایان دوران محکومیتش نیز گذشته را فراهم نمایند؛ باشد که گواهی شود بر عملی شدن یکی از بیشمار شعارهای تاکنون غیرعملی!

*کانون نویسندگان ایران:

انجمن پن ملبورن با حمایت پن سیدنی و پن پرث خواستار لغو فوری و بی‌قید و شرط احکام صادره علیه آرش گنجی شد

یازدهم اسفند ماه انجمن پن ملبورن با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به پرونده‌ی آرش گنجی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، همبستگی‌اش را با همکاران خود در ایران اعلام کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه زندانیانی شده که به دلیل استفاده از حق آزادی اندیشه و بیان در زندان به سر می‌برند. این بیانیه در پایان خواستار لغو فوری و بی قید و شرط احکام صادره علیه آرش گنجی شده است.

انجمن پن ملبورن همچنین با حمایت پن سیدنی و پن پرث دو نامه‌ی سرگشاره به رییس قوه قضاییه و سفیر جمهوری اسلامی در کانبرا ارسال کرده‌ و یادآور شده‌اند که حکم ناعادلانه‌ی صادر شده علیه آرش گنجی در تناقض مستقیم با «پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» است که ایران متعهد به اجرای آن شده است. آنها همچنین از مقامات ایران خواسته‌اند که به «توسل به سیستم قانونی برای اعمال فشار به نویسندگان» پایان دهند و فورا کلیه‌ی نویسندگان زندانی را که از حق آزادی بیان و اندیشه خود استفاده کرده‌اند، آزاد کنند. 

کریستین مک کینزی پرزیدنت انجمن پن ملبورن به صدای نو گفته است «ما با پن بین‌الملل در تماس هستیم که این کمپین را به یک کمپین جهانی در حمایت از همکاران‌مان در ایران گسترش دهیم، هر چند که پن بین‌الملل تا به حال از نویسندگان در ایران و آرش گنجی پشتیبانی کرده است.»

پی‌نوشت: متن اصلی بیانیه و نامه‌ها به زبان انگلیسی است و توسط همکاران پن استرالیا به فارسی ترجمه شده و به دست کانون نویسندگان ایران رسیده است.

*بازهم واژگونی وانت حامل کارگران واینبار مصدومیت ۶ کارگر فصلی شوش

ظهر روز سه شنبه ۲۶ اسفند، وانت حامل کارگران در جاده شوش – اهوازواژگون و۶ کارگر فصلی مصدوم وبه بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate