اخباروگزارشات کارگری ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹

اخباروگزارشات کارگری ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹

– ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با اعتصاب وبرپایی تجمع

اعتصاب همزمان کارگران راه آهن کرج،اراک و ورامین:

۱- اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن کرج دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و وضعیت شغلی ناروشن

۲- اعتصاب کارگران راه آهن ورامین

۳- اعتصاب کارگران راه آهن اراک

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان نسبت به توخالی درآمدن وعده و وعیدهای مسئولان مقابل دفتر امام جمعه کرمان

– تجمع اعتراضی کارکنان آتش نشانی آبادان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی مسئولان مقابل شهرداری

– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند یاسوج نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع  مقابل بانک تجارت

– ادامه بلاتکلیفی و آزار اسماعیل عبدی – اسماعیل عبدی در قرنطینه زندان اوین محبوس است

– بازگرداندن شاپور احسانی راد به بند ۱۰ تیپ ۲ در زندان تهران بزرگ

– فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل: مهران رئوف، شهروند ایرانی بریتانیایی و مدافع حقوق کارگران باید آزاد شود

*ادامه اعتراضات کارگران راه آهن نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با اعتصاب وبرپایی تجمع

اعتصاب همزمان کارگران راه آهن کرج،اراک و ورامین:

۱- اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن کرج دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و وضعیت شغلی ناروشن

روز دوشنبه ۲۵ اسفند، کارگران راه آهن کرج(شرکت تراورس)برای اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و وضعیت شغلی ناروشن دست به اعتصاب زدند ومقابل ایستگاه کرج تجمع کردند.

به گزارش یکی از کارگران راه آهن کرج منتشره در کانال تگرام،قبل اعتصاب زیدآبادی که به گفته خیلی از نیروهای خط نمیشه روش حساب باز کرد با خطی ها صحبت کرد و نتیجه ای نداد چون حرفای تکراری تحویل کارگران دادن و وقت اعتصاب برای بستن خط چون از قبل نامه نگاری شده بود .

از استانداری و نیروی انتظامی هیچ دخالتی نمی کردن تا اینکه محمدی از تهران رسید که اونم هممون جملات همیشکی رو زدن تا این که یگان ویژه رسید با کارگران صحبت کرد. 

تا اینکه فرمانده یگان رو به محمدی گفت کار با یک روز و دو روز حل نمیشه از ریشه درستش کنید با گفت گو حل نشد تا اینکه از امنیت ملی نفراتی اومدن و چند نفر از کارگران و رئیس و روئسا رو بردن برای مناظره .

کارگران معترض با بیان اینکه پیش از این؛ روز ۱۹ اسفند ماه دست به اعتراض زدیم و آن روز برخی مسئولان وعده دادند هم وضعیت شغلی وهم مطالباتمان تا امروز دوشنبه ۲۵ اسفند مشخص می‌شود، به خبرنگار رسانه ای گفتند: با بی‌توجهی مسئولان به مطالبات کارگران درنهایت تصمیم گرفتیم طبق فراخوانی که از قبل داده بودیم به اعتراضات خود ادامه دهیم.

طبق اظهارات یکی از کارگران؛ طبق رای شعبه ۲۱ مجتمع قضائی بهشتی تهران فعالیت مدیریت بخش خصوصی تراورس تا پایان سال جاری به دولت واگذار می‌شود. آنچه کارگران را نگران کرده کندی روند واگذاری است و نیز نامشخص بودن وضعیت شغلی کارگران و پرداخت مطالباتشان.

او گفت: از آذر ماه منتظر تغییر و تبدیل وضعیت کارگران به بخش دولتی هستیم اما هنوز به جز واگذاری بخشی از املاک و دارایی‌های تراورس شاهد اتفاق خاص دیگری نبوده‌ایم ضمن اینکه مدیریت راه‌آهن بارها اعلام کرده به زودی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره جدید شرکت تراورس را معرفی خواهد کرد.

طبق اظهارات یکی دیگر از کارگران؛ در طول مدتی که شرکت تراورس به بخش خصوصی واگذار شده است کارگران فاقد امنیت شغلی بوده و هر ماه مطالبات مزدی خود را به صورت حداقلی آنهم با تاخیر چند ماهه دریافت می‌کنند.

او با بیان اینکه کارگران شرکت تراورس همواره به دنبال احقاق حقوقشان از طریق قانون هستند، اظهار داشت: کارگران نگرانند در آستانه سال نو همزمان با اتمام فعالیت پیمانکار سابق شرکت تراورس، آن‌ها نتوانند معوقات مزدی خود را دریافت کنند بنابراین قصد داریم قبل از خروج پیمانکار بخش خصوصی از راه‌آهن همه طلب‌های مالی خود را از کارفرما وصول کنیم.

به گفته او،شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور بیش از ۵ هزار کارگر دارد که گفته می‌شود همزمان با کارگران ناحیه کرج، کارگران نواحی ریلی ورامین و اراک هم دست به اعتراض زده‌اند.

۲- اعتصاب کارگران راه آهن ورامین

روز دوشنبه ۲۵ اسفند،کارگران راه آهن ورامین دست به اعتصاب زدند.

براساس گزارش منتشره درکانال تلگرام،روز دوشنبه ۲۵ اسفندراهدار های ورامین  شیفت را تحویل نگرفتند و اعتراضشان را نشان دادند.

کارگران گفتند:  تمام رئیس هارو از تهران آوردیم ورامین. بچه ها میگن یا پول یا نمی‌ریم سر کار. 

۳- اعتصاب کارگران راه آهن اراک

روز شنبه ۲۵ اسفند، کارگران راه آهن اراک همزمان با همکارانشان درکرج و ورامین با خودداری از رفتن برسرکارشان اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی اعلام کردند.

یادآوری:ادامه اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات واجرایی نشدن تجمیع قراردادها:

۱- ادامه اعتصاب کارگران راه آهن لرستان برای چهارمین روز متوالی

روز سه شنبه ۱۹ اسفند برای چهارمین روزمتوالی، کارگران خط و ابنیه فنی لرستان(شرکت تراورس)به اعتصابشان ادامه دادند و خواهان اعتصاب سراسری کارگران تمامی نواحی برای احقاق حقوقشان شدند.

۲- آغازاعتصاب وتجمع کارگران راه آهن کرج دراعتراض به پرداخت  نشدن بموقع حقوق وعدم تجمیع قراردادها

روز سه شنبه ۱۹ اسفند، کارگران راه آهن کرج(شرکت تراورس) دراعتراض به پرداخت  نشدن بموقع حقوق وعدم تجمیع قراردادها اعتصابشان را آغاز کردند ودست به تجمع زدند.

براساس گزارشات منتشره ، کارگران راه آهن کرج از روز قبل فراخوان به اعتصاب داده بودند و برای همه یعنی فرمانداری ، استانداری و امام جمعه فرستاده بودند و در آن اعلام کرده بودند که بدلیل دریافت نکردن چندین ماه بیمه و حقوق درست به اعتصاب خواهیم زد تا به مطالبات ما پاسخ داده شود.

کارگران معترض اعلام کردند تا دستیابی به مطالبات برحقشان به اعتصاب و تجمعاتشان ادامه خواهند داد.

۳- اعتصاب وضرب الاجل دوباره کارگران را ه آهن ورامین با خاتمه ضرب الاجل تعیین شده

روز سه شنبه ۱۹ اسفند با خاتمه ضرب الاجل ازپیش تعیین شده،دوباره دست به اعتصاب زدند واعلام کردند در صورت پرداخت نشدن عیدی امروز،راهدارها شب شیفت را تحویل نخواهند گرفت.

بدنبال پرداخت شدن عیدی، کارگران را ه آهن ورامین اعلام کردند: اگر تا دوشنبه باقی مطالبات پرداخت نشود دست به اعتصاب خواهند زد و نه راهدار و نه راهبان و نه کارگر هیچکس سر کار حاضر نخواهد شد.

۴- تعیین ضرب الاجل کارگران خط ۵ مترو تهران

روز سه شنبه ۱۹ اسفند،عزم راسخشان را برای احقاق حقوق اعلام کردند:اگر تا روز پنج شنبه۲۱ اسفند عیدی و حقوق دی ماه و بن خرید کالارا براشون واریزنکنند دست به اعتراض خواهند زد .

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان نسبت به توخالی درآمدن وعده و وعیدهای مسئولان مقابل دفتر امام جمعه کرمان

روز دوشنبه ۲۵ اسفند،جمعی از کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان برای اعتراض به توخالی درآمدن وعده و وعیدهای مسئولان منجمله اجرا نشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل، تبدیل وضعیت و…. دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه کرمان زدند.

درپی اعتصاب اردیبهشت ماه سال جاری کارگران معدن زغال سنگ کرمان، امام جمعه کرمان ضمن درخواست فرصتی ۴۵ روزه از کارگران برای رسیدگی به مشکلات آن ها قول پیگیری مطالبات را به کارگران داد.

اکنون ۲۵ اسفندماه ۹۹است و اینبار کارگران با حضور در برابر دفتر امام جمعه کرمان اعتراض خود را مبنی بر عدم اجرای بند های توافق نامه ای که در ۸ بند تنظیم شده  و توسط مسئولان استان امضاء شده بود، اعلام کرده اند، مصوباتی که قرار بود ۴۵ روز محقق شود اما با گذشت ۲۹۴ روز همچنان بر روی کاغذ مانده اند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: هیچ یک از وعده هایی که مسئولان پای آن را امضاء کردند، عملی نشد با توجه به آن که ما رای رویه ی دیوان عدالت اداری مبنی بر دولتی بودن شرکت زغال سنگ را داریم اما هیچ اقدامی برای کارگران به عنوان شاغل در یک مرکز دولتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت دخانیات و یا سنگ آهن بافق که در رویه ی دیوان عدالت  اداری نبوده، شرایط برایشان طبق مراکز دولتی در نظر گرفته شده است اما شرکت زغال سنگ با داشتن رای دیوان عدالت اداری چنین شرایطی برای کارگرانش در نظر نگرفته است.

این کارگرافزود: بر اساس رای دادنامه ی آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده ما نیز زیر مجموعه ی دولت شویم و حتی طبق دستور مجلس مبنی بر استخدام فرزندان شهید و ایثارگر در دستگاه های دولتی نیز برای ما انجام نداده اند.

وی بیان کرد: بسیاری از مسئولان درحضور رئیس اداره کار با امضای یک توافقنامه دارای ۸ بند موظف شدند که مشکلات کارگران را ۴۵ روزه حل کنند اما فقط مدیر عامل عوض شد و طرح طبقه بندی را ناقص به اجرا گذاشتند، بعد از آن قطره چکانی به ما کمک کرده اند اما بر اساس مصوبات جلسه هیچ یک از کارها انجام نشده است.

این کارگر معدن زغال سنگ کرمان درخاتمه گفت:مهم ترین خواسته ی کارگران معدن زغال سنگ تبدیل وضعیت ما است با توجه به این که شزکت زغال سنگ دولتی است و دارای رای دولت است پس ما نیز باید استخدام دولت می شدیم اما هیچ جواب قانع کننده ای به ما نمی دهند.

جهت اطلاع:

+کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان ضرب الاجل ۴۵ روزه برای تحقق خواسته هایشان تعیین کردند

روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت،با افزودن ۶ بند به مفاد جلسه روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت وتعیین ضرب الاجل ۴۵ روزه برای تحققششان،بنابه گزارش یک منبع خبری محلی بطور موقت به اعتراضاتشان خاتمه دادند واز روزدوشنبه ۲۹ اردیبشهت برسرکارشان بازگشتند.

براساس گزارش ۲۹ اردیبهشت یک منبع خبری محلی، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان طی نشستی در روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت با شرکت امام جمعه کرمان و افزودن ۶ بند به مفاد جلسه روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت وتعیین ضرب الاجل ۴۵ روزه برای تحققششان، بطور موقت به اعتراضاتشان خاتمه دادند واز روزدوشنبه ۲۹ اردیبشهت برسرکارشان بازگشتند.

یکی از اعضای کارگران حاضر درجلسه گفت: در نشست روز گذشته کارگران با امام جمعه کرمان مقرر شد پیگیری مطالبات کارگران از سوی حجت الاسلام علیدادی سلیمانی انجام شده و در بازه زمانی ۴۵ روز مطالبات آن ها محقق شود.

وی افزود: روز گذشته تجمعات کارگری در استان کرمان پایان یافت و معادن رغالسنگ استان کرمان امروز صبح فعالیت خود را از سر گرفتند.

اواضافه کرئ: بر اساس نتیجه نشست روز گذشته آن دسته از مطالبات کارگران که مانعی برای آن ها وجود ندارد، باید در بازه زمانی ۴۵ روز محقق شود و شفاف سازی لازم برای درخواست هایی که محقق نشده، صورت گیرد.

وی ابراز کرد: از دیدگاه مسئولان تغییر ضریب بازنشستگی بر عهده مجلس است و استان برای اجرای آن نمی تواند اقدامی کند، اما مسئله عقد قرارداد دائمی کارگران مطالبه ای است که اجرای آن امکان پذیر است.

وی یاد آور شد:کارگران خواهان دائمی شدن قراردادهای خود و برقراری امنیت شغلی هستند.کارگری که ۲۰ سال سابقه کار دارد اکنون خواهان عقد قراردادی دائمی برای تضمین ادامه فعالیت خود است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مطالبات کارگری ممانعت از واگذاری زغالسنگ به شرکت دالاهو بود و مطالبه جدیدی به مفاد قرارداد پیشین افزوده نشده است.

اوگفت: اولین مطالبه کارگران پرداخت حقوق فروردین ماه به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا بود، شنیده ها حاکی از آن است که در چند روز آینده حقوق کارگران واریز می شود و این اولین قدم مسئولان در راستای رسیدگی به مطالبات کارگری است.

++عزم راسخ کارگران معادن زغال سنگ کرمان برای دستیابی به مطالبات برحقشان با ادامه اعتصاب وتجمعات خانوادگی مقابل ساختمان شرکت

روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت،صدها کارگرمعادن زغال سنگ کرمان با ادامه اعتصاب وبرپایی تجمع بهمراه خانواده مقابل ساختمان شرکت عزم راسخشان را برای دست یابی به مطالبات برحقشان بنمایش گذاشتند.

کارگران معادن زغال سنگ کرمان علیرغم تقاضای مسئول بسیج کارگری و مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان مبنی بر خاتمه اعتراضات با ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی خانوادگی خواهان تحقق کامل خواسته هایشان بقرارزیر شدند:

۱-جلوگیری از تصاحب شرکت توسط شرکت‌های ساخته شده با عناوین و روش‌های خاص

۲-اجرای صحیح، کامل و بدون مشکل طرح طبقه‌بندی مشاغل

۳-اجرای ضریب شغلی بازنشستگی پانزده سال

۴-افزایش دستمزد ثابت اداره کار در شغل معدن

۵-نظارت شفاف بر مایملک شرکت و چگونگی واگذاری و محل استفاده آن‌ها

۶-تزریق نیروی جدید در معادن

۷-تامین مسکن کارگری با توجه به داشتن زمین در شهرستان

۸-تعیین تکلیف حقوق فروردین با توجه به شیوع کرونا

۹-برقرای امنیت شغلی با بستن قرارداد دائم

۱۰- عدم استفاده از مدیران بازنشسته در سطوح مدیریتی

+++دومین اعتصاب وتجمع کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی ،سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت برای دومین بار در ماه جاری، کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی ،سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان دست از کارکشیدند ومقابل دفتر شرکت تجمع کردند.

پیش ازاین صبح روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه سال جاری،۳هزار کارگر شرکت معادن زغال سنگ کرمان دست از کارکشیدند وبا راهپیمایی وبرپایی تجمعات در سطح شهرهای زرند،کوهبنان وراور اعتراضشان را نسبت به واگذاری به بخش خصوصی بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:شرکتی که عهده دار زغال سنگ کرمان در بخش خصوصی می شود، شرکت دالاهو است از این رو مدیرعامل این شرکت برای آرامش خاطر کارگران تضمین دادند که مشکلی در زمینه حقوق و مزایای آن ها ایجاد نمی شود.

اما این تضمین برای کارگران کافی نیست و بسیاری بر این باورند که با خصوصی سازی این شرکت پرداخت حقوق کارگران و تمدید قراردادها با مشکل رو به رو خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر اعتراض کارگران برای عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل است و آنچه که در اولویت پیگیری برای آن ها قرار دارد، برقراری امنیت شغلی و انعقاد قرارداد کاری است.

این کارگر گفت: چندین سال است که کارگران به دنبال تصویب واجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند و تاکنون موفق نشده اند، اکنون که بعد از سال ها قرار است این طرح اجرا شود، شکل ناقص آن در دستور کار قرار گرفته است.

کارگران هم امروز در اعتراض به جدید ترین تصمیم مسئولان زغال سنگ در رابطه با اجرای طرح طبقه بندی اعتراض کرده اند و تنها با برطرف شدن این مشکل به اعتراضات خاتمه می دهند.

وی ادامه داد: کارگران تاکید بسیاری بر اجرای طرح طبقه بندی دارند چرا که به دنبال اجرای این طرح بر اساس سابقه کار، مدرک تحصیلی و سختی کار حقوق و مزایای آن ها تعیین می شود.

وی افزود:در حال حاضر یک معدن کار در شرایط بهینه حدود ۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان حقوق دریافت می کند، در حالی که بسیاری از آن ها کمتر از این مبلغ را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از این کارگران با وجود سابقه کاری بیش از ۱۰سال همچنان قرارداد موقت دارند از این رو این کارگران خواستار دائمی شدن قراردادهای خود هستند.

این کارگر اضافه کرد: با توجه به اینکه کارگران به صورت مستمر کار می کنند، پیش از این مسئولان وعده داده بودند که قراردادهای آن ها دائمی می شود اما این امر محقق نشد و اکنون سبب اعتراض کارگران شده است.

اوادامه داد: اکنون کارگران روزهای خود را با دغدغه آینده شغلی مبهم پشت سر می گذارند از این رو کمترین توقع کارگران این است که مسئولان پاسخگوی این شرایط باشند و راهکاری مناسب برای آن ارائه دهند. 

*تجمع اعتراضی کارکنان آتش نشانی آبادان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی مسئولان مقابل شهرداری

روز دوشنبه ۲۵ اسفند، کارکنان آتش نشانی آبادان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل شهرداری این شهر در استان خوزستان زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، کارکنان معترض با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرا رسیدن عید نوروز خواستار پرداخت مطالبات خود شدند و  از وعده‌های عمل نشده ابراز گلایه کرده و خوستار توجه مسئولان به وضعیت معیشتی خود شدند.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند یاسوج نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع  مقابل بانک تجارت

روز دوشنبه ۲۵ اسفند، کارگران کارخانه قند یاسوج در ادامه سریال اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی برای باری دیگر مقابل جلوی بانک تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند یاسوج نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بابرپایی تجمع مقابل استانداری وبانک تجارت

روزسه شنبه ۱۴ بهمن، کارگران کارخانه قند یاسوج درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی دست به تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد وبانک تجارت زدند و خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر وضعیت این کارخانه  وبازپس گیریش توسط بانک تجارت شدند.

برپایه گزارش یک منبع خبری محلی،کارگران کارخانه قند یاسوج گفتند: چندین ماه از آخرین حکم ابطال معامله کارخانه می‌گذرد، اما بانک به دلایل نامعلوم برای پس گرفتن کارخانه تعلل و سهل‌انگاری می‌کند.

به گفته یکی از کارگران کارخانه قند یاسوج، کار نقل و انتقال کارخانه قند بعد از حکم ابطال از سوی دستگاه قضا در اداره‌کل ثبت و اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت. اما مدیران بانک تجارت کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد برای باز پس گرفتن کارخانه قند یاسوج تعلل و کم کاری می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران گفت: بانک تجارت باید هر چه سریعتر این سرمایه عظیم استان را به دست بگیرد. برای کارگرانش فراخوان بزند. آنها را سر و سامان بدهد و کارخانه قند یاسوج را به تلاش مضاعف به مدار تولید بازگرداند.

*ادامه بلاتکلیفی و آزار اسماعیل عبدی – اسماعیل عبدی در قرنطینه زندان اوین محبوس است

روز گذشته (یکشنبه ۲۴ اسفند)پس از اینکه زندان اوین اسماعیل عبدی را به بهانه اینکه انتقال وی در سیستم زندان ثبت شده است نپذیرفت، تا ساعت ۸ شب او را در ماشین زندان نگه‌داشته‌اند و در نهایت وی را به قرنطینه زندان اوین بردند.

 امروز(دوشنبه ۲۵ اسفند) نیز رئیس شعبه اجرای احکام اوین ضمن ابراز بی اطلاعی از چرایی این وضعیت اسماعیل به خانواده عبدی گفته است که دستور انتقال به زندان رجایی شهر را همان روز شنبه صادر کرده است. همچنین گفته که فردا نیز شعبه تعطیل است و در روزهای آتی تکلیف انتقال اسماعیل مشخص میشود. فعلا تا تعیین تکلیف، اسماعیل عبدی در قرنطینه زندان اوین محبوس است.

*بازگرداندن شاپور احسانی راد به بند ۱۰ تیپ ۲ در زندان تهران بزرگ

امروز دوشنبه ۲۵ اسفندماه شاپور احسانی راد را از بند قرنطینه به بند ۱۰ در تیپ ۲ زندان تهران بزرگ بازگرداند.

روز چهارشنبه ۲۰ اسفند شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به همراه پویا قبادی دیگر زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ توسط افسر نگهبانی و به دستور رئیس زندان در اقدامی تبیهی به سالن ۶ که بند قرنطینه تیپ ۲ است منتقل شده بودند که امروز هر دو این زندانیان به بند قبلی خود بازگردانده شده‌اند. سالن قرنطینه مکان بسیار خطرناکی برای این زندانیان بود و به جز آلودگی شدید بهداشتی چند زندانی مشکوک به کرونا آنجا نگهداری میشدند.

دلیل اینگونه برخورد به این زندانیان سیاسی تاکنون مشخص نیست و به خود آنان نیز هیچ توضیحی داده نشده است.

منبع ۲ خبربالا:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل: مهران رئوف، شهروند ایرانی بریتانیایی و مدافع حقوق کارگران باید آزاد شود

مهران رئوف، فعال ۶۴ ساله حقوق کارگران که از زمان دستگیریش در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۹ در در بند ۲الف زندان اوین به سر می‌برد. مأموران سپاه پاسداران به خانه وی در تهران هجوم برده و وسایل شخصی وی از جمله رایانه‌اش را جست‌وجو و توقیف کردند. وی به مدت یک ماه بدون هرگونه امکان ارتباطی با جهان بیرون تحت بازداشت بوده است تا این که اجازه یافته با یکی از بستگان دورش در ایران تماس تلفنی کوتاهی برقرار کند. وی از امکان تماس با بستگان درجه یکش که همگی خارج از ایران ساکن هستند و نیز از حق دسترسی به مشاور حقوقی، حتی از میان وکلای مورد تأیید قوه قضاییه که خانواده‌اش به نمایندگی از وی اختیار کرده‌اند، محروم شده است. وی برای ماه‌ها در حبس انفرادی طولانی‌مدت نگه داشته شده است.

عفو بین‌الملل نگران آن است که وی در معرض خطر جدی شکنجه بیشتر و نقض سایر حقوق انسانی خود است، به‌ویژه با توجه به الگوی سپاه پاسداران مبنی بر اعمال شکنجه علیه بازداشت‌شدگان به منظور اخذ «اعترافات» اجباری که متعاقبا برای صدور محکومیت در دادگاه‌های غیرمنصفانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مهران رئوف دارای تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی است و بین ایران و انگلستان در رفت و آمد بوده است. سازمان عفو بین‌الملل اطلاع دارد که دوستان وی تلاش کرده‌اند وکیل مستقلی را به انتخاب و به نمایندگی از وی اختیار کنند، اما مقامات از در اختیار قرار دادن پرونده او به وکیلش تا زمان دادگاه خودداری کرده‌اند. مهران رئوف حدودا همزمان با چندین تن از دیگر فعالان حقوق کارگران در سراسر کشور در مهر ماه ۱۳۹۹ دستگیر شد و این دستگیری‌ها بخشی از کارزار سرکوب هماهنگ مقامات ایران علیه مدافعان حقوق کارگران بوده است.  

اقدام شما موثر است؛ به زبان و قلم خودتان یا با استفاده از متن پیشنهادی عفو بین‌الملل به مقامات ایران نامه بنویسید و از آن‌ها بخواهید که؛

مهران رئوف را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند، چرا که وی یک زندانی عقیدتی است که صرفا به خاطر استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق انسانی‌اش به واسطه فعالیت در حوزه حقوق کارگران دستگیر شده است.، 

تا زمان آزادی وی، اطمینان حاصل کنند که وی از دسترسی منظم به خانواده‌اش در خارج از ایران، وکیل انتخابی و کلیه مراقبت‌های پزشکی مورد نیازش برخوردار باشد،

بلافاصله به حبس انفرادی وی پایان دهید و از او در مقابل شکنجه بیش‌تر و سایر بدرفتاری‌ها محافظت کنید. همچنین تضمین کنید که وی از امکان دسترسی به کمک‌های کنسولی از سوی مقامات بریتانیا برخوردار باشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate