اخباروگزارشات کارگری ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۹

اخباروگزارشات کارگری ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۹

– حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ کارگران ۲میلیون ۶۵۶ هزار و دویست و نود تومان

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تصویب مزد کارگران برای سال ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی  سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق

– آخرین خبرها در باره  اسماعیل عبدی 

– ادامه اعتراضات کارگران ایران مایع تبریز نسبت به تعطیلی کارخانه وبی تفاوتی مسئولان برای دومین روز متوالی با تجمع مقابل فرمانداری

– تجمع اعتراضی کارگران مهمان سراها و باشگاه های شرکت نفت گچساران نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی

– اعتراض کارگران کارخانه پارس متال نسبت به پرداخت نشدن اقساط وام دریافتی از سوی کارفرما

– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه پارس پامچال نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه،عیدی ومطالبات دیگر وشرایط کاری نامناسب وعده های توخالی  زیرسایه بی تفاوتی مسئولان استان

– تجمع  اعتراضی کارگران ساختمانی  سقز نسبت به نبود سهمیه بیمه مقابل اداره تامین اجتماعی 

– تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه چمران اهوازنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وعیدی

– تجمع اعتراضی رانندگان بخش خصوصی اتوبوسرانی بیرجند نسبت به عدم‌دریافت یارانه مشاغل آسیب‌دیده از بیماری کرونا مقابل شهرداری

– تجمع اعتراضی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد  اهواز نسبت به آئین نامه تفاوت پرداخت اعضای هیئت علمی 

– پایان اعتصاب کارگران راه آهن لرستان 

– عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق کارگران شهرداری اندیمشک

– تجمع اعتراضی اهالی  محله سرقنات شهرستان ایذه  نسبت به تخلیه پسماند در این منطقه مقابل شهرداری

– تجمع  اعتراضی سهام داران متضرر بانک دی مقابل بنیاد شهید

*حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ کارگران ۲میلیون ۶۵۶ هزار و دویست و نود تومان

روزشنبه ۲۳ اسفند،شورای عالی کار با ۳۹ درصد افزایش،حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ کارگران را ۲میلیون ۶۵۶ هزار و دویست و نود تومان تعیین کرد.

این شورابرای سایر سطوح نیز افزایش ۲۶درصدی و مقدار ثابت روزانه ۸۲۷۸۵ ریال (ماهانه۲۴۸۳۵۵  ریال) را بتصوب رساند.

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تصویب مزد کارگران برای سال ۱۴۰۰

شب گذشته ۲۳ اسفندماه ۹۹ شورای عالی کار مزد پایه کارگران را به میزان ۲۶۵۵۰۰۰ تومان و برای سایر سطوح مزدی افزایش ۲۶ درصد به اضافه ۲۵۰۰۰۰ تومان مصوب نمود.

این در حالی‌است که هفته گذشته همین نهاد، هزینه سبد معاش خانوار را مبلغ ۶ میلیون ۸۹۵ هزار تومان تصویب کرده بود.

کارگران در مراکز صنعتی و تولیدی از کارگران فولاد اهواز و کارگران غیر رسمی نفت گرفته تا کارگران عضو تشکلهای مستقل کارگری، همگی خواهان افزایش حداقل دستمزد کارگران به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه شده بودند و همین نمایندگان فرمایشی کارگری خود به رقم بالای ۱۰ میلیون تومان در شهرستانها و ۱۱ میلیون تومان در تهران بعنوان نرخ واقعی سبد معیشت خانوار اعتراف کرده بودند.

نهاد ضدکارگری شورای عالی کار امسال صریح‌تر و بی پرواتر از هر سال، اقدام خود برای تعرض به کار و معیشت کارگران و خانواده‌هایشان را به پیش برد. چه کارفرمایان خصوصی و چه دولت بعنوان کارفرمای بزرگ در کشور عزمشان را بیشتر از هر دوره‌ای جزم کرده‌اند که حداکثر سود را از گُرده‌ی کارگران ایران بِکشند و طبقه کارگر ایران را بعنوان فقیرترین و بیحقوق‌ترین کارگران جهان به بهره بگیرند، کمااینکه تاکنون نیز به همین منوال بوده است.

امسال با نمایشی بیشرمانه و از طریق آیین‌نامه دولتی خواستند تا مزد توافقی را به اجرا دربیاورند اما در نهایت با رقم افزایشی پایین ۲۶ درصد برای دیگر سطوح مزدی عملاً همان سیاست کاهش مزد را برای کارگران غیرحداقل‌بگیر قانونی کردند.

گرانی و تورم افسارگسیخته به شکل روزانه و چه بسا ساعتی در حال افزایش است و میلیونها نفر خانواده‌های کارگران در تامین هزینه‌های روزمره‌شان درمانده شده‌اند. تفریح و سرگرمی که هیچ، چیزی به نام آموزش و بهداشت از میان اولویتهای اکثریت جامعه خارج شده است و خوراکِ بیشتر خانواده‌ها دیگر شامل گوشت و مرغ و میوه و حتی لبنیات نیز نمی‌شود و اینها چیزی نیست که انکارشدنی باشد و روزانه ده‌ها تصویر از صفهای طولانی خرید مرغ و روغن دولتی در حال انتشار است.

تامین مسکن به صورت اجاره‌ای نیز دیگر دارد برای جمعیت زیادی از جامعه غیرممکن میشود و بخشی از اقشار فرودست عملاً دارند به سوی بی‌خانمانی واقعی میروند.

جمعیت افراد گرفتار در معضلات اجتماعیِ گسترده‌ای که ریشه در فقر و نداری دارد در حال طغیان است. پدیده‌های شومی مانند اعتیاد، دزدی، تکدی‌گری، تن‌فروشی، موادفروشی، نوزادفروشی، کار کودکان و هزاران درد بی درمان دیگر به حدی در جامعه عادی شده است که گویی اصلاً مشکل نیستند.

از سوی دیگر، اقلیتی بسیار اندک که تمام ثروتهای جامعه و نهادهای قدرت را به تصاحب خود درآورده‌اند هر روز و هر روز رقم‌های اختلاس و غارت و چپاولشان در حال جهش است. غارتگرانی که دسترنج ما کارگران را که به شکل ثروتها و سرمایه‌های کلان اقتصادی و اجتماعی درآمده است به راحتی چپاول میکنند، بی قانونی میکنند، اختلاس میکنند، شیره و شیرازه اقتصادی و اجتماعی جامعه را هم می‌مَکند و هم فرومیپاشند و نه تنها قانون و قَضا علیه‌شان هیچ اقدامی نمیکند بلکه برای ما کارگران و مزدبگیران و کل اقشار جامعه قانون وضع میکنند و قوانین‌شان را به ما تحمیل مینمایند و نمایندگانشان نیز به راحتی بر روی ارزش شیره جان طبقه کارگر چُرتکه انداخته و دستمزدهایی چند برابر زیر خط بقا تعیین میکنند.

در چند ماه گذشته کارگران و بازنشستگان هر روزه و هر لحظه نسبت به این وضعیت فلاکتبار معیشتی در اعتراض و تجمع بوده‌اند اما کارفرمایان و سرمایه‌داران چنان شمشیرهایشان را از رو بسته‌اند که بی اعتنا به این همه اعتراض و مطالبه‌گری، حکم گرسنگی و مرگ را برای ما کارگران و خانواده‌هایمان امضا میکنند.

طبقه کارگر و مزدبگیران ایران دیگر تابِ تحمل این وضعیت فاجعه‌بار را ندارند و اجازه به فنابردن زندگی و معیشت خانواده‌هایشان را به هیچ قدرتی نخواهند داد. طبقه کارگر ایران به هر میزان بیشتر از سوی حاکمان سرمایه مورد تعرض و بیحقوقی قرار میگیرد، به همان میزان مطالبات‌اش انباشته‌تر، خشم‌اش آتشین‌تر و قدرت اعتراض‌اش بیشتر و شدت تغییرآفرینی‌اش عمیق‌تر و بنیادی‌تر خواهد شد.

طبقه کارگر در رأس جنبش عظیم مطالباتی مردم ایران نیک میداند که مناسبات موجود تماماً در تقابل با زندگی و بقای اقتصادی و اجتماعی‌اش قد علم کرده است و به ناگزیر راهی جز تلاش برای ایجاد تغییرات بنیادین اجتماعی، اقتصادی درمقابل خود نمیبیند.

کارگران و سایر مزدبگیران ایران تلاش جمعی خود را روز به روز سازمان‌یافته‌تر میکند و به کمتر از تحقق کُل مطالبات‌اش تن در نخواهد داد و در این راستا نیرو و جنبش عظیم طبقاتی‌اش را علیه مناسبات موجود به پیش خواهد برد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۴ اسفندماه ۹۹

*تجمع اعتراضی  سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق

روزیکشنبه ۲۴اسفند برای باری دیگر، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق دست به تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی در شهرهای آبادان، اراک،اردبیل،اصفهان،اهواز،تبریز،تهران،خرم آباد، رشت، دزفول،سقز،سنندج،شوش ،شوشتر، کرج، کرمان،کرمانشاه،مشهد، یزد و…..زدند.

+دو گزارش:

۱- تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی  

در پاسخ به فراخوان‌های منتشره از سوی تشکل‌های مستقل بازنشستگان تامین اجتماعی امروز یکشنبه ۲۴ اسفند بازنشستگان معترض در ده‌ها شهر کشور در مقابل مراکز و شعبات سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند. تاکنون تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای خرم_آباد، کرج، یزد، تهران، تبریز، اهواز، اراک، اصفهان، رشت، اردبیل و مشهد برگزار شده است.

انتشار خبر توافق بر سر حداقل دستمزد سال آینده در شورای عالی کار به میزان ۳۹ درصد بار دیگر خشم و نارضایتی بازنشستگان را در آستانه‌ی پایان سال شدت داده است. این در حالی است که تا امروز از انجام وعده‌های مدیریت سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت علی‌الحساب به بازنشستگان به جبران تاخیر در صدور احکام همسان‌سازی خبری نیست.

افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزدها دریافتی اکثریت بزرگ شاغلان حداقل بگیر را به حدود ۴میلیون و ٢٠٠هزار تومان می‌رساند. در حالی که تشکل‌های مستقل کارگری حداقل دستمزد را ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه اعلام کرده بودند.

اتحاد بازنشستگان

۲- تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم!

گردهمایی سراسری بازنشستگان در ۲۴ اسفند در ۲۰ شهر در اعتراض به عقب افتادن همسان سازی ها و شیوه غلط همسان سازی در تهران، شوشتر، سنندج، کرمانشاه، اردبیل، رشت، اراک، مشهد، تبریز، کرج، خرم آباد، ایلام، شیراز، یزد، کرمان، شوش و قزوین، سقز، آبادان و خرمشهر برگزار شد. در کرج بازنشستگان با آوردن پارچه نوشته ای مبنی بر «با پایه حقوق دو میلیون ۸۰۰ هزار تومانی در حالی که خط فقر ۱۰ میلیون است امکان اداره زندگی برای بازنشسته ها وجود ندارد» که زنان حمل می کردند، شرکت کرده بودند. در مشهد بازنشستگان فریاد می زدند:« بازنشسته پیره، حقشو پس می گیره» 

در تهران از شب قبل بسیاری از فعالان بازنشسته گروه پایتخت، فلزکارمکانیک با تهدید های تلفنی روبرو شدند و از آنان خواسته شده بود که اعلامیه ای مبنی بر عدم برگزاری تجمع صادر کرده و در گروههای مجازی بازنشستگان آن را منتشر کنند، که فعالان به این تهدیدها اعتنا نکردند. هر چند این تهدیدها فقط دیشب را شامل نمی شد بلکه از دوهفته قبل احضارها و تهدیدها آغاز گشته بود. بطوریکه آقای فراهانی مسوول گروه بازنشستگان پایتخت امروز از طریق قوه قضاییه و دادستانی کل کشور احضار گردید.  

با همه اینها بازنشستگان در تهران با حضور پلیس تجمع کرده و خواسته های خود را اعلام داشتند و از عهدشکنی مسوولان تامین اجتماعی مبنی بر ادامه همسان سازی تا اخر امسال شکایت داشتند. از جمله شعارها: کشور ما تو گنجه باز نشسته تو رنجه/تا حق خود نگیریم از پا نمیشنیم/عیدی چرا کارمندیه وقتی که ما کارگریم/بیمه های تکمیلی دزد سر گردنه.

 در این تجمع که شماری از بازنشستگان شرکت واحد، فلزکارمکانیک، شرکت نفت، برق، چاپ …. شرکت داشتند دو خانم و چند نفر از آقایان از جمله خانم باقری و آقای نعمتی برای بازنشستگان صحبت کردند. در این تجمع بازنشستگان خواستار آزادی فرزند دربندشان، کامیارفکور شدند. در پایان نیز بازنشستگان فلزکارمکانیک با آقای نعمتی صحبت کوتاهی داشتند.  

کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

+گزارش رسانه ای شده:

تجمع بازنشستگان مقابل ادارت تامین اجتماعی/ درخواست اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و صدور احکام جدید

بازنشستگان تامین اجتماعی در استان‌های مختلف کشور مقابل ادارت تامین اجتماعی تجمع کردند و خواهان اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و اجرای عادلانه متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۰ شدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در استان‌های مختلف کشور مقابل ادارت تامین اجتماعی تجمع کردند و خواهان اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و اجرای عادلانه متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۰ شدند.  آنها از سازمان تامین اجتماعی می خواهند که هر چه سریعتر احکام ترمیم حقوق آنها را تا پیش از پایان سال صادر کند. 

معترضان خواهان اقدامات جبرانی تامین اجتماعی برای حفظ قدرت خرید خود در مقابل نوسانات اقتصادی هستند و تاکید دارند که ترمیم حقوق باید با توجه به کوچک شدن درآمد آن‌ها در مقابل تورم و متناسب با هزینه‌های سبد معیشت کارگران انجام شود که محاسبات آن توسط کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار صورت گرفته است و رقم آن در سال جاری به ۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان می‌رسد. 

بازنشستگان همچنین خواهان پایان دادن به کسر ۲ درصد از مستمری خود از بابت سرانه درمان تامین اجتماعی هستند و تاکید دارند که آن‌ها در دوران اشتغال از روی حق بیمه‌های خود سهم صندوق درمان را پرداخت کرده‌اند.

+آخرین خبرها در باره  اسماعیل عبدی 

شنبه ۲۳ اسفند،معاون قضایی زندان اوین به آقای اسماعیل عبدی خبردادتابرای اعزام به زندان رجایی شهرآماده شود،وی ساعت۱۰تحویل یگان بدرقه ناجا شدوباماشین ستادپیشگیری ویژه حمل زندانیان خطرناک بدون صندلی وتاریک به چندکلانتری معرفی شد،هیچکدام اورانپذیرفتند،تااینکه کلانتری ۱۴رسالت کرج او راپذیرفت وتاصبح کنارچندزندانی ازجمله فردی که مرتکب قتل شده درتاریکی بازداشتگاه،بدون وسایل گرمایشی وپتوی مناسب،شب رابه صبح رساند.یگان بدرقه استواریکم محمدنوروزی وجوادکرمی ازهرکدام ازسه زندانی جمعا ۷۵۰ هزارتومان دریافت کردند،تاآنهاراباآژانس به مقصدبرسانند،پس ازدریافت مبلغ،زندانیان باهمان نیسان سرپوشیده راهی شدند.اسماعیل عبدی امروزصبح درکلانتری ناحیه ی ۱۴رسالت کرج توسط استواریکم علی حسین زاده موردبدترین اهانت هاقرار گرفت و وسایل ولوازم شخصیش درحیاط زندان ریخته شد.درمحل‌اجرای احکام کیفری شعبه ی ۱۰دادسرای عمومی وانقلاب کرج هم در اجرای احکام کیفری(شعبه نهم)خانم بابایی پس از برخوردهای غیرانسانی،عبدی راتهدید به تبعید به ندامتگاه کرج یامناطق مرزی کرد.

منبع: کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*ادامه اعتراضات کارگران ایران مایع تبریز نسبت به تعطیلی کارخانه وبی تفاوتی مسئولان برای دومین روز متوالی با تجمع مقابل فرمانداری

روز یکشنبه ۲۴ اسفند، کارگران ایران مایع تبریزدردومین روز اعتراضشان نسبت به تعطیلی کارخانه وبی تفاوتی مسئولان دست به تجمع مقابل فرمانداری کلانشهر تبریز زدند.

روز شنبه ۲۳ اسفند هم این کارگران برای اعتراض به تصمیم کارفرما مبنی برتعطیلی کارخانه و از دست دادن امنیت شغلی  مقابل کارخانه تجمع کرده بودند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: کارخانه ما حدود ۳ الی ۴ روز است که توسط رئیس تعطیل شده و به ما گفته اند که بروید و چند ماه بعد بیایید.

وی ادامه داد: این کارخانه بیش از ۱۰۰ نفر کارگر دارد که هیچ کدام مجرد نبوده و همگی نان آور خانواده خود هستند اما متاسفانه حدود ۴۰ نفر را در آذر ماه  اخراج کردند و ما نیز به مدت ۳ روز است که به علت تعطیلی کارخانه بیکار هستیم.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه گفت: نماینده اداره کار نیز به کارخانه آمد اما نه تنها دردی را دوا نکرد بلکه به ما گفت:«این حق کارفرما است که بعد از مدتی کارگران را اخراج کند و  کارگر نیز می‌تواند به اداره کار شکایت کند!» 

وی افزود: به ما می‌گویند که مواد اولیه نیست و ما حتی راضی هستیم پایان کار ما را ندهند و با این پول مواد اولیه لازم را بخرند اما بازهم به حرف ما گوش نمی‌دهند.

یک کارگر معترض دیگر گفت: جالب اینجاست که حتی یک‌روز هم کار و مواد تولیدی این کارخانه تعطیل نشده است و کار ما هر روز دایر بود، البته کارخانه به دلیل ارزشی که دارد مشتریان زیادی دارد که حاضرند کارخانه را خریداری کنند.

بر اساس گزارش رسانه ای شده،کارخانه ایران‌مایه(گلمایه)  در سال ۱۳۴۶ در تهران به ثبت رسیده است و از آن زمان فعالیت خود را در زمینه تولید انواع خمیر مایع آغاز کرده است. در سال ۱۳۹۱ دفتر مرکزی شرکت از تهران به تبریز انتقال یافت و به مالکیت خصوصی در آمد. این شرکت به عنوان اولین تولید کننده خمیر مایه بهداشتی نان در ایران شناخته می شود .

*تجمع اعتراضی کارگران مهمان سراها و باشگاه های شرکت نفت گچساران نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی

روز شنبه ۲۳ اسفند،جمعی از کارگران مهمان سراها و باشگاه های شرکت نفت گچساران برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان در باره اعمال سلیقه ای طرح طبقه بندی مشاغلبه خبرنگار یک رسانه محلی گفتند: شرکت نفت ۳۸۰ نیرو در چند سال گذشته گرفته است که هیچ سابقه ای ندارند، ولی طرح طبقه بندی به آنها تعلق گرفته است، از طرفی ما که سابقه های ۲۵ ساله هم داریم این طرح به ما تعلق نگرفته است.

 کارگران معترض افزودند:چرا پرسنل ۱۰ کمپ و باشگاه از جمله پرسنل باشگاه کارگری و باشگاه نفت شامل این طرح نشده اند؟ به ما می گویند حجمی هستید! حجمی ای که الان ۲۵ سال سابقه دارد و موقع بازنشسته شدنش است چرا نباید شامل این طرح شود؟ این اسم ها را از خودشان درمی آورند، نورچشمی ها را استخدام می کنند.

این کارگران می گویند هیچ مسئولی تاکنون پاسخگوی ما نبوده است.

*اعتراض کارگران کارخانه پارس متال نسبت به پرداخت نشدن اقساط وام دریافتی از سوی کارفرما

روز یکشنبه ۲۴ اسفند،کارگران کارخانه پارس متال واقع در کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج – تهران اعتراضشان را نسبت به پرداخت نشدن اقساط وام دریافتی از سوی کارفرما که به عنوان معوقات سنوات به آن‌ها پرداخت شده است،ارازکردند.

یکی از کارگران کارخانه پارس متال به خبرنگار رسانه ای گفت : سال ۹۱، شرکت برای تسویه حساب سنوات معوقه کارگران با بانک مهر اقتصاد وارد مذاکره شد تا با دریافت وام بانکی، مطالبات عقب مانده کارگران کارخانه را تسویه کند. کارخانه در آن برهه زمانی به دلیل ورشکستگی توانایی پرداخت سنوات کارگران را نداشت. 

وی افزود:، کارفرما در آن برهه زمانی تعهد می‌دهد تا اقساط بانکی را پرداخت کند و یک فقره چک به مبلغ ۶میلیارد و پانصد میلیون تومان به عنوان ضمانت پرداخت اقساط به بانک می‌دهد. همچنین بانک مهر اقتصاد شروطی مطرح می‌کند. 

اوادامه داد: شروط بانک به منظور تضمین نهایی دریافت اقساط بوده است؛ شرط بانک این بود که کارگران باید ضامن یکدیگر شوند. در حال حاضر، ۱۳۵ نفر به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانکی از سوی کارفرما موفق به دریافت چک‌های خود نشده‌اند. 

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه پارس پامچال نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه،عیدی ومطالبات دیگر وشرایط کاری نامناسب وعده های توخالی  زیرسایه بی تفاوتی مسئولان استان

روز یکشنبه ۲۴ اسفند برای باری دیگر، کارگران کارخانه پارس پامچال واقع  در استان قزوین نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه،عیدی ومطالبات دیگر وشرایط کاری نامناسب وعده های توخالی  زیرسایه بی تفاوتی مسئولان استان اعتراض کردند.

جمعی از کارگران کارخانه پارس پامچال در تمگفتگوبا خبرنگار رسانه ای، از برآورده نشدن مطالبات خود خبر دادند و اضافه کردند: علیرغم رسانه‌ای کردن موضوع مشکلاتمان نسبت به شرایط شغلی نامناسب و عدم پرداخت دست‌کم ۵ماه حقوق و  ۹ تا ۱۰ماه حق بیمه و پرداخت نشدن عیدی و پاداش پایان سال، هم مدیریت کارخانه و هم مسئولان استانی نسبت به مطالبات آن‌ها همچنان بی‌توجه مانده‌اند.

آنها افزودند: از نیمه دوم سال جاری مدیران مرتبا وعده می‌دهند که به زودی بخشی از مطالباتمان را می‌پردازند اما تا امروز ۲۴ اسفند ماه که چندروز مانده به آغاز سال جدید هنوز خبری از پرداختی‌ها نیست.

یکی ازاین کارگران معترض نیز گفت:علی‌رغم اطلاع مسئولان کسی به جدیت برای رفع کامل مشکلات این واحد صنعتی وارد میدان نشده و هرگاه کارگران اعتراضی داشته‌اند اقداماتی موقتی و در حد مسکن انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان استانی و مدیریت شرکت پارس پامچال باید جوابگوی ۱۱۰ نفر از کارگران زحمتکش‌ این واحد صنعتی باشند، گفت: بی‌توجهی به کارگران در این شرکت باعث لطمه وارد آمدن به محوری‌ترین قطب صنعت کشور در زمینه تولید انواع رنگ و استان قزوین شده است که باید مسوولان کشور و استان جلوی این نابسامانی را بگیرند هرچند ما کارگران از پیگیری مسئولان دولتی مستقر در قزوین قطع امید کرده‌ایم.

*تجمع  اعتراضی کارگران ساختمانی  سقز نسبت به نبود سهمیه بیمه مقابل اداره تامین اجتماعی 

روز یکشنبه ۲۴ اسفند،جمعی از برای انعکاس بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به نبود سهمیه بیمه  دست به تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی این شهرستان دراستان کردستان زدند.

*تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه چمران اهوازنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وعیدی

روز سه شنبه ۱۹اسفند، کارکنان دانشگاه چمران اهوازبرای اعتراض نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وعیدی دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه زدند.

*تجمع اعتراضی رانندگان بخش خصوصی اتوبوسرانی بیرجند نسبت به عدم‌دریافت یارانه مشاغل آسیب‌دیده از بیماری کرونا مقابل شهرداری

روز یکشنبه ۲۴ اسفند، رانندگان بخش خصوصی اتوبوسرانی بیرجند برای اعتراض نسبت به عدم‌دریافت یارانه مشاغل آسیب‌دیده از بیماری کرونا مقابل شهرداری این شهر در استان خراسان جنوبی زدند.

*تجمع اعتراضی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد  اهواز نسبت به آئین نامه تفاوت پرداخت اعضای هیئت علمی 

روز شنبه ۲۳ اسفند، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد  اهواز برای اعتراض نسبت به آئین نامه تفاوت پرداخت اعضای هیئت علمی گروه الف و ب دست به تجمع دراین واحد آموزش عالی دراستان خوزستان زدند.

*پایان اعتصاب کارگران راه آهن لرستان 

روزیکشنبه ۲۴ اسفند، کارگران خط و ابنیه فنی لرستان(شرکت تراورس)به اعتصابشان خاتمه دادند وبرسرکارشان بازگشتند.

درهمین رابطه:آغاز دومین هفته اعتصاب کارگران راه آهن لرستان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات واجرایی نشدن تجمیع قراردادها

روز شنبه ۲۳ اسفند،اعتصاب کارگران راه آهن لرستان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات واجرایی نشدن تجمیع قراردادها وارد دومین هفته شد.

این کارگران اعلام کردند به اعتصابشان تا برآورده شدن و وصول خواسته های همه کارگران از جمله:تجمیع و تعیین و تکلیف شرکت ، حقوق هاو سنوات معوق ، بن ماه رمضان ، روز زن ، بن دهه فجر ، بن های خرید (عیدانه )  ادامه خواهد داشت.

*عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق کارگران شهرداری اندیمشک

۱۱ ماه حقوق کارگران شهرداری اندیمشک پرداخت نشده است.

روز یکشنبه ۲۴ اسفند،جمعی از کارگران شهرداری اندیمشک در استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه‌ عدم دریافت حدود ۱۱ماه حقوق خبر دادند واضافه کردند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری اندیمشک ۱۱ ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها در آستانه سال نو هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌ایم.

کارگران شهرداری اندیمشک که در دو سه روز گذشته حقوق فروردین ماه خود را با تاخیر یازده ماهه دریافت کرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی در آستانه سال جدید گفتند: چرا ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری اندیمشک در حالی ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند که هر ماه اقدام به ساخت و ساز انواع پروژه‌های غیرضروری و زیباسازی در شهر می‌کنند.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ فضای سبز و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

آن‌ها با بیان این مطلب که در حال حاضر حدود ۷۰۰کارگر در مجموعه شهرداری اندیمشک به صورت «قرارداد داخلی» «قرارداد استانی» و «قرارداد پیمانی» مشغول کارند، افزود: قرارداد داخلی‌ها و پیمانکاری‌ها مستقیما با شهرداری و پیمانکار طرف قرارداد هستند اما کارگران قرارداد استانی، کارگرانی هستند که تحت مسئولیت استانداری و فرمانداری در شهرداری مشغول کارند ولی حقوقشان را شهرداری می‌پردازد.

*تجمع اعتراضی اهالی  محله سرقنات شهرستان ایذه  نسبت به تخلیه پسماند در این منطقه مقابل شهرداری

روز یکشنبه ۲۴ اسفند،جمعی از اهالی محله سرقنات ایذه  برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تخلیه پسماند در این منطقه موسوم به کوره‌ها دست به تجمع مقابل شهرداری این شهرداری دراستان خوزستان زدند.

*تجمع  اعتراضی سهام داران متضرر بانک دی مقابل بنیاد شهید

روزیکشنبه ۲۴ اسفند،سهام داران بانک دی در اعتراض به متضرر شدن خود مقابل بنیاد شهید تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،ماجرا از این قرار است که همزمان با اوج گیری بازار بورس در نیمه اول سال سهام بانک دی از قیمت هر سهم ۵۵۹ تومان با ۱۴ برابری به قیمت هر سهم ۸هزار تومان در تاریخ بیست مرداد ۹۹ رسیده بود تا این که سهام داران دیگر امکان فروش سهام خود را پیدا نکردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate