٢٤ اسفند: تجمعات سراسری و با شکوه بازنشستگان برگزار شد

ساعت ده و نیم صبح روز ٢٤ اسفند بازنشستگان تامین اجتماعی بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده در مقابل وزارت تامین اجتماعی و مراکز آن در شهرستانها تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. این تجمعات سراسری بود و جمعیت بسیاری در آنها شرکت کرده بودند. این بازنشستگان از ٢٣ آذر ماه تا کنون هر هفته تجمع داشته و خواستهایشان را طلب کرده اند. بر اساس گزارشات تا کنونی در این روز علاوه بر تهران در شهرهای سنندج، تبریز، خرم آباد، سقز، کرمانشاه، رشت، اردبیل، اصفهان، اراک، اهواز، یزد، کرج، مشهد، شوشتر و… بازنشستگان تجمع داشتند.

در تجمع ٢٤ اسفند در تهران با آنکه حضور نیروی انتظامی و خودروهای پلیس محسوس بود اما جمعیت کثیری گردآمده بودند و هر لحظه بر شمار شرکت کنندگان افزوده میشد. در این تجمع سخنرانان متعددی از مشکلات خود سخن گفتند و با شعاردهی و همراهی جمعیت پاسخ گرفتند. از جمله خانم روح زاد همسر اسماعیل گرامی که در جریان یورش نیروی انتظامی به تجمع هفده اسفند آنان بازداشت و سپس آزاد شده بود، سخنرانی کرد و در اعتراض به برخورد امنیتی با فعالین و بازنشستگان و سرکوبگری نیروی انتظامی اعلام انزجار کرد و با استقبال بسیاری روبرو گردید. همچنین دو نفر دیگر از بازنشستگان در رابطه با وضعیت اسفناک معیشتی و کیفیت نامناسب خدمات بهداشتی و درمانی و تفاوت فاحش دستمزد بازنشستگان با سبد هزینه واقعی سخن گفتند و اعتراض خود را به حمله به تجمع هفدهم اسفند در تهران بیان کردند. این سخنرانی ها همراه با شعارهای کوبنده بازنشستگان فضای پرشوری از اعتراض ایجاد کرده بود. در خاتمه این تجمع با شعار “میریم وبر میگردیم” پایان یافت.

شعارهای بازنشستگان در تجمعات امروز از جمله عبارت بودند از:” بازنشسته بیداراست، از تبعیض بیزار است”، ” نه تهدید نه سرکوب هرگز اثر ندارد”، ” کشور ما رو گنجه، بازنشسته به رنجه”، “زندانی کارگری آزاد باید گردد”، “حقوق ما ریالیه، هزینه ها دلاریه”، “زحمتکشان دیروز، معترضان امروز”، “خواسته ما همینه ، زندگی بهینه”، “حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی”، ” اینهمه بیعدالتی، هرگز ندیده ملتی”، ” حقوق ۳برابر زیرخط فقر نمیخوایم”، ” مجلس دولت بس است فریب ملت”، ” دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته”، ” بیمه های تکمیلی، دزدان سر گردنه”، ” تامین اجتماعی خجالت خجالت”، “ظلم وستم کافیه سفره ما خالیه”، “ما همه با هم هستیم”، “گرانی، تورم، بلای جان مردم”، ” صندوق بازنشسته غارت دزدان گشته”، “فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون”.

در تجمعات این روز همچنین بنرهایی با نوشته های اعتراضی به چشم میخورد. از جمله “وقتی سبد معیشت ۱۲ میلیون است، حقوقهای ۳ و۴ میلیونی حکم مرگ است برای خانواده ها”، “حقوق سبد معیشت افزایش با نرخ تورم”، “معیشت، سلامت، حق مسلم ماست”، “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”، “درمان رایگان”، “۳۰ سال حق بیمه دادیم والان درمان رایگان حق ماست” بیانگر صدای اعتراض بازنشستگان بود.

همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن برای همه، حق تشکل، اعتصاب و تجمع و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها و بازگرداندن پولهای به سرقت رفته از صندوق بازنشستگی از جمله مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی است و این مطالبات را در قطعنامه ها، بیانیه ها و در سخنرانی هایشان بارها اعلام کرده اند. بازنشستگان به فقر و فلاکت و گرسنگی، به تبعیض و نابرابری، به سرکوب و زندان و به بساط چپاولگری حاکم اعتراض دارند و این را در شعارهای رزمنده خود فریاد زده اند.

بازنشستگان یک بخش پیشتاز و معترض جامعه هستند و خواستهای آنها مطالبات همه مردم است و باید وسیعا از اعتراضات آنها حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٤ اسفند۱۳۹۹، ١٤ مارس ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate