اخباروگزارشات کارگری ٢١ اسفند ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢١ اسفند ماه ١٣٩٩

– دومین روزاعتصاب کارگران شرکت ساخت مخازن نفت کوهمبارک جاسک دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وعیدی وقراردادهای ناروشن

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار

– ادامه اعتراضات کارگران مجتمع تجاری کنزالمال (اروند مال)خرمشهر نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر با تجمع مقابل سازمان بازرسی منطقه آزاد اروند

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار از طرف مدیران شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند

– تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه یاسوج نسبت به سطح نازل حقوق  وعدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان مدیریت

– تجمع اعتراضی دستفروشان خیابان فردوسی سنندج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کردستان همزمان باسفر قالیباف

– صدور قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای کامیار فکوراز بازداشت شدگان تجمع حق طلبانه ۱۷ اسفند خیابان آزادی تهران

– آخرین دفاعیات ۵ کارگر حق طلب کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بنقل ازوکیل فرزانه زیلابی:

تناقض‌های آشکاری در پرونده وجود دارد و به همین دلیل انتظار صدور قرار منع تعقیب کارگران را داریم

– آخرین اطلاعات درباره ۱۲ بازداشتی اعتراضات نسبت به قتل سوختبران

– جان باختن یک کارگر شرکت حمل ونقل اثاثیه بجنورد براثر سقوط از ماشین

*دومین روزاعتصاب کارگران شرکت ساخت مخازن نفت کوهمبارک جاسک دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وعیدی وقراردادهای ناروشن

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار

روزچهارشنبه ۲۰اسفند برای دومین روز متوالی،کارگران شرکت کیسون که کار ساخت مخازن نفت در کوهمبارک جاسک در استان هرمزگان را برعهده دارند،به اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وعیدی وقراردادهای ناروشن ادامه دادند.

یکی از این کارگران اعتصابی به خبرنگاریک منبع خبری محلی گفت:مشخص نبودن مبالغ قرار دادها طبق قانون کار و موضوع مرخصی از جمله ابهامات کارگران است که این شرکت حاضر نیست یک نسخه از قرار داد را در اختیار ما بگذارد. 

وی افزود:کارگران اعتصاب کننده خواستار پرداخت معوقات مزدی خود هستند اما مسئولین شرکت آنها را تهدید به اخراج کرده اند.

*ادامه اعتراضات کارگران مجتمع تجاری کنزالمال (اروند مال)خرمشهر نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر با تجمع مقابل سازمان بازرسی منطقه آزاد اروند

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار از طرف مدیران شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند

روز چهارشنبه ۲۰ اسفند، کارگران مجتمع تجاری کنزالمال «اروند مال»خرمشهر(شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند)درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات دست به تجمع مقابل سازمان بازرسی منطقه آزاد اروند زدند.

بعدازاین تجمع اعتراضی تعدادی از کارگران حق طلب مجتمع تجاری کنزالمال از سوی شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند احضار و تهدید به اخراج شده‌اند.

کارگران تجمع کننده به خبرگاررسانه ای گفتند: به دنبال مراجعه حضوری تعدادی از کارگران به دفتر منطقه آزاد اروند، بلافاصله بازرسی منطقه آزاد اروند، با احضار تعدادی از مسئولان شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند، پیمانکار و مدیران مجتمع تجاری، دستور کتبی پرداخت حقوق، عیدی و سنوات کارگران پیمانکاری شاغل در مجتمع تجاری اروند (کنزالمال) را تا ۲۵ ماه جاری صادر کرد.

یکی از کارگران ضمن تایید این خبر گفت: حدود ۴۰ کارگر هستیم که در بخش نگهبانی، تاسیسات، خدمات و فضای سبز مجتمع تجاری کنزالمال یا به عبارتی اروند مال خرمشهر با سوابق ۶ تا ۸ سال مشغول کاریم. در حال حاضر سه ماه حقوق ماه‌های دی، بهمن و اسفند ما کارگران پرداخت نشده است. به همین دلیل روز گذشته ما کارگران این مجتمع بزرگ و بین‌المللی در انتقاد به بی‌توجهی مسئولان منطقه آزاد تجاری به پرداخت مطالباتمان به حراست و بازرسی منطقه آزاد مراجعه کردیم.

وی با بیان اینکه همه ما تحت مسئولیت یک پیمانکار تامین نیرو و با نظارت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند مشغول کاریم، افزود: ما بارها به‌ عدم پرداخت مطالباتمان به این شرکت اعتراض کرده‌ایم اما در پاسخ به ما، می‌گویند شما نیروی پیمانکارید و ما منابع مالی برای پرداخت حقوق نداریم. مگر می‌شود مجتمع بزرگ کنزالمال که در یک قطعه زمین ۱۶ تا ۱۷ هکتاری با حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد تجاری بزرگ و کوچک دارد، توانایی مالی ۴۰ کارگر را نداشته باشد.

وی درخاتمه گفت:روز گذشته بعد از مراجعه کارگران از سازمان بازرسی منطقه آزاد، تعدادی از کارگران از سوی شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند احضار و تهدید به اخراج شده‌اند.

*تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه یاسوج نسبت به سطح نازل حقوق  وعدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان مدیریت

روز چهارشنبه ۲۰ اسفند، کارکنان دانشگاه یاسوج برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق  وعدم پرداخت پاداش و عیدی و سنوات دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت این دانشگاه دراستان کهگیلویه و بویراحمد زدند.

 معاون اداری و مالی دانشگاه در جمع کارکنان معترض حضور یافت و پس از مطالعه و در جریان قرار گرفتن مطالبات کارکنان در سخنانی عجیب و با عصبانیت خطاب به کارکنان گفت من کارهای خیلی مهم‌تری دارم مناقصه داشتم و از جلسه بلند شدم و اینجا آمدم نباید می‌آمدم.

درهمین رابطه،یکی از کارکنان دانشگاه یاسوج ضمن انتقاد از صحبت‌های معاون اداری و مالی دانشگاه گفت: اولاً انتظار می‌رفت رئیس دانشگاه در جمع کارکنان حاضر می‌شد و صحبت‌ها و حرفه‌های آنان را می‌شنید ثانیاً این سخنان یعنی بیش از ۱۵۰ کارمند دانشگاه یاسوج مهم نیستند و مناقصه برای آن‌ها ارجعیت دارد.

وی افزود: معاون دانشگاه پس از اینکه بندهای مطالباتی ما را مطالعه کرد گفت تمامی کارهایی که انجام می‌دهم در قالب قانون است و از قانون عدول نمی‌کنم ما هم اعلام کردیم خواسته ما خارج از چارچوب و قوانین نیست. خواسته کارکنان دانشگاه این است که کارکنان دانشگاه مانند سایر سازمان‌هایی که در این استان هستند در پرداختی‌های پاداش آخر سال، رفاهیات، اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی مثل روز زن و روز مرد دیده شوند. 

اوادامه داد: معاون دانشگاه در جواب ما گفت دانشگاه‌هایی داریم که کارکنان مثل شما هستند و مبلغی برای آنها پرداخت نمی‌شود. معاون دانشگاه منظورش از دانشگاه‌ها دانشگاه‌های بوشهر و شیراز است حرف ما این است دانشگاهی مثل دانشگاه شیراز اگر پرداختی پاداش برای کارکنان ندارد اما باشگاه، شرکت تعاونی دارد که کارکنان از آنجا اجناس را با قیمت مناسب خرید می‌کنند یا نهار و شام کارکنان را در اختیار آنها می‌گذارد که این عدم پرداخت‌ها جبران شود.

 وی عنوان کرد: سایر سازمان‌ها برای معیشت کارکنان، مأموریت نشستی و اضافه کار در نظر می‌گیرند ما می‌خواهیم در ماه ۵۰-۶۰ ساعت برای کمک معیشتی ما در نظر بگیرند و پرداخت کنند.

 این کارمند دانشگاه یاسوج با بیان اینکه برخی از مطالبات مانند معوقات ۵۰ درصد و همسان‌سازی حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی که در مجلس برای معلمان و اعضای هیات علمی به تصویب رسیده ولی برای کارکنان رد شده گفت: این موارد باید از طریق وزارتخانه پیگیری شود و ما هم این موارد را می‌پذیرم اما پاداش، اعیاد ملی مذهبی، اضافه کار یا پیگیری فوق‌العاده سختی کار را می‌توانند پیگیری کرده و در احکام ما بگنجانند معاون دانشگاه قولی نداد اما گفت پیگیر هستیم که باید بگویم این جلسه نتیجه‌ای برای کارکنان دانشگاه نداشت.

 وی با اشاره به نبود شورای صنفی کارکنان دانشگاه یاسوج، عنوان کرد: اگر مسئولان دانشگاه جواب قطعی ندادند احتمالاً هفته آینده مجدداً کارکنان باز هم در تجمع مصالحت‌آمیز، آرام خواستار رسیدگی مسئولان دانشگاه به خواسته آنها شود.

 وی با بیان اینکه رفاهیات ما پرداخت می‌شد اما بسیار ناچیز بود، افزود: شنیده شده رئیس دانشگاه گفته امسال عیدی به کارکنان دانشگاه پرداخت نشود. 

این کارمند دانشگاه با بیان اینکه تنها به دنبال مسائل مالی نیستیم عنوان کرد: بحث اصلی ما احترام و عزت گذاشتن به کارکنان است مسائل مالی یک طرف دیگر قضیه است. چرا معاون دانشگاه باید بگوید من کار داشتم و لزومی نداشت بیام این بی‌احترامی به کارکنان است، احترام به کارکنان احیاء شود.

 وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان دانشگاه، وزارت و مسئولان ارشد استان صدای ما را بشنوند و تصمیم خوب و قانع کننده‌ای برای ما داشته باشند. 

وی با اشاره به وضعیت نیروهای شرکتی دانشگاه یاسوج گفت: طرحی به نام طرح طبقه بندی مشاغل از سوی پیمان کاران در دانشگاه اجرا نشده در حالی که از دید اداره کار و قانون، هر کارگاه دارای ۵۰ نیرو باشد باید این طرح اجرا شود امیدوارم مسئولان دانشگاه در راستای کمک به نیروهای شرکتی همکاری و مساعدت کنند.

*تجمع اعتراضی دستفروشان خیابان فردوسی سنندج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کردستان همزمان باسفر قالیباف

روز چهارشنبه ۲۰ اسفند همزمان باسفر قالیباف، دستفروشان خیابان فردوسی سنندج برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل استانداری کردستان همزمان باسفر قالیباف اجتماع کردند.

*صدور قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای کامیار فکوراز بازداشت شدگان تجمع حق طلبانه ۱۷ اسفند خیابان آزادی تهران

کامیار فکور روزپنج شنه ۲۱ اسفند در تماسی با خانواده‌اش اعلام کرده که روز چهارشنبه ۲۰ اسفند تفهیم اتهام شده و قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برایش صادر شده است.

*آخرین دفاعیات ۵ کارگر حق طلب کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بنقل ازوکیل فرزانه زیلابی:

تناقض‌های آشکاری در پرونده وجود دارد و به همین دلیل انتظار صدور قرار منع تعقیب کارگران را داریم

فرزانه زیلابی با اشاره به فشارهای امنیتی علیه  کارگران حق طلب هفت تپه به خبرنگار رسانه ای گفت:اوایل آبان‌ماه سال جاری، تعدادی از کارگران نسبت به پرداخت ناقص حقوق و حق بیمه خود اعتراض داشتند که پس از حضور آمیلی، نماینده تام الاختیار کارفرما در شرکت در صدد بیان خواسته‌های خود برآمدند.

نمایندگان کارگران، درخواست نشستی با حضور آمیلی برای بیان خواسته‌ها و مطالبات خود را داشتند که متأسفانه با پاسخ و برخورد نامناسب و ناموجه وی مواجه شدند.

پیرو همین مسئله، پرونده‌ای علیه تعدادی از کارگران به نام‌های یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی منجزی، مسعود حیوری، حمید ممبینی و حسین حمدانی شکل گرفت.

عناوین اتهامی مطروحه: اخلال در نظم عمومی، توهین و ممانعت از حق مطرح شد. در همان زمان و با تصمیم دادیار کشیک و البته تأیید دادستان، چهار تن از کارگران با وجود بیم ابتلا به کرونا در زندان بازداشت شدند. این اقدام در حالی صورت گرفت که دو تن از کارگران بازداشتی، بیمار و دارای شرایط خاص بودند.

فعالان و نمایندگان کارگری نامبرده، پس از دستور ورود به منزل و جلب غیرضروری در روز تعطیل و تداوم بازداشت، بدون علت موجه پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شدند. این در حالی بود که متاسفانه بازجویی و تفهیم اتهام از آن‌ها، بدون حضور وکیل صورت گرفته بود. 

نسبت به اتهام توهین، توسط دادیار شعبه دوم داسرای شوش قرار منع تعقیب صادر شد که مورد اعتراض کارفرما واقع و نسبت به اتهام اخلال در نظم عمومی، روز گذشته با حضور در شعبه آخرین دفاع آن‌ها شنیده شد.

انتظار آن می رود که با وجود تناقض‌های آشکاری که درشکایت شاکی، گزارش‌های ضابطان قضایی، فیلم پیوست، شهادت شاهدان ناشناس کارفرما و البته سایر شواهد و قرائن موجود در پرونده، قرار منع تعقیب کارگران صادر شود.

*آخرین اطلاعات درباره ۱۲ بازداشتی اعتراضات نسبت به قتل سوختبران

– روز سه‌شنبه ۵اسفند:مأموران اطلاعات سراوان در پی اعتراضات مردمی دستکم ۳ معترض را که یکی از آنها کودک بود بازداشت کردند. 

۱- محمد شهرسان زهی اهل مهرستان فرزند کاهم داد

۲-عزیز شهرسان زهی،۱۶ساله اهل مهرستان فرزند لهداد

۳- محمد درزاده فرزند عبدالغفور ساکن روستای دزک

– پنج شنبه ۷ اسفند:مأموران امنیتی شماری از معترضان را در شورو همراه با ضرب و شتم بازداشت کردندازجمله:

۱- عبدالجلیل فرزند ملاحسین

۲-زکریا فرزند یارمحمد

۳- سعید  فرزند یارمحمد 

۴- عمرفرزند ملاحسین

 که همگی از طایفه شه بخش هستند. 

قابلیاد آوری است که عمردر حالی بازداشت شد که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی دو گلوله به دست و یک گلوله به پایش اصابت کرده بود و در بیمارستان به سر می برد. 

– جمعه ۸ اسفند:،مأموران آگاهی ایرانشهر با تیراندازی به سمت معترضان، دستکم ۴ نفر را پس از ضرب و شتم بازداشت کردند. ازجمله:

۱- یحیی شکل زهی که در جریان تیراندازی مأموران آگاهی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح شد.  

یکشنبه ۱۰ اسفند:

۱- ایرج دهواری

 ۲- عبدالطیف ملک زاده فرزند محمدامین

 توسط اداره اطلاعات در محله شهرک سراوان بازداشت شدند. 

نیروهای اطلاعات ساعت ۱۰ صبح با یورش به مغازه ایرج و بنگاه اتومبیل عبدالطیف آنها را به اتهام “مشارکت در اعتراضات” بازداشت کردند.

– شنبه ۱۶ اسفند:

مالک خیری اهل روستای ابتر از توابع شهرستان ایرانشهر توسط نیروهای سپاه پاسداران به اتهام “انتشار ویدیوهای اعتراضات در فضای مجازی” بازداشت شد.

– یکشنبه ۱۷ اسفند:

فرزاد سپاهی به اتهام تجمع در برابر فرمانداری سراوان توسط اداره اطلاعات سپاه بازداشت شد.

‎*جان باختن یک کارگر شرکت حمل ونقل اثاثیه بجنورد براثر سقوط از ماشین

یک کارگر ۴۳ ساله شرکت حمل ونقل اثاثیه حین جابجایی وسایل از روستایی به شهرستان بجنورد براثر ترمز شدید وناگهانیاز پشت وانت نیسان به پایین پرت میشود وجانش را ازدست می دهد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate