ادامه اعتصاب کارگران پارس ساوه، حمایت اتحادیه آزاد از تجمع ۱۷ اسفند و دو خبر دیگر

اطلاعیه خبری
ادامه اعتصاب کارگران پارس ساوه، حمایت اتحادیه آزاد از تجمع ۱۷ اسفند و دو خبر دیگر

– روز ۱۴ بهمن اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه وارد یازدهمین روز خود شد. این اعتصاب با وجود توطئه ها و تهدیدات کارفرما متحدانه و با قدرت ادامه دارد و کارگران به سطح پایین دستمزد و عدم تعیین‌تکلیف صندوق پس‌انداز و دزدی ها و اختلاسهای پشت پرده اعتراض دارند. شفاف شدن وضعیت موجودی صندوق تعاون کارگران و بازگردانده شدن سپرده هایشان به صندوق، بازپرداخت مبالغ کسر شده از حقوق کارگران و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از جمله خواستهای این کارگران است. شرکت لاستیک پارس ساوه از دو سال قبل به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی از آن به پیمانکاری واگذار گردیده و این مساله امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته است. به گفته کارگران، در زمان خصوصی‌سازی یکی از بندهای مفاد قرارداد این بود که حداقل تا ۵ سال آینده کارفرما حق اخراج کارگری را ندارد. اما در عمل این بند از قرارداد نقض شده است. اعتراض کارگران لاستیک پارس ساوه ادامه دارد.

– روز ١٤ اسفند اتحادیه آزاد کارگران ایران طی بیانیه ای حمایت خود را از تجمع اعلام شده تشکلهای کارگری، معلمان و بازنشستگان برای ۱۷ اسفند اعلام کرد. تشکلهای کارگری، معلمان وبازنشستگان برای ساعت ده و نیم صبح روز ۱۷ اسفند در مقابل وزارت کار بیانیه ای داده و بار دیگر بر خواست افزایش دستمزدها به بالای دوازده میلیون تاکید کردند. در بخشی از بیانیه اتحادیه آزاد چنین آمده است:” در تجمع روز ۱۷ اسفند پرچم مطالبه افزایش حداقل دستمزد به بالای ۱۲ میلیون تومان را برافرازیم. کارگران ایران از گروه ملی فولاد اهواز تا کارگران صنایع نفت، از بازنشستگان تامین اجتماعی تا معلمان به میدان آمده‌اند تا متحد و یکپارچه پرچم مطالبه افزایش حداقل مزد به بالای ۱۲ میلیون تومان را برافراشته نگاه دارند. امسال نیز نمایندگان دولت و‌ کارفرما و نمایندگان فرمایشی کارگری قصد دارند تا حداقل مزدی چندین برابر زیر خط فقر به طبقه کارگر ایران تحمیل کنند.کارگران ایران یکصدا حداقل مزد بالای ۱۲ میلیون تومان را فریاد میزنند و خواهان مزدی بر پایه تأمین سبد معیشت واقعی هستند”. در بخش پایانی این بیانیه چنین آمده است: “با برافراشته نمودن خواست افزایش حداقل مزد به بالای ۱۲ میلیون تومان در این تجمع بزرگ حضور خواهیم یافت.”

– صبح روز ۱۴ اسفند کارگران راه آهن ورامین بدنبال فراخوان از قبل اعلام شده خود در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ ماه مزد و سایر مزایای کاری و نداشتن امنیت شغلی با خواست پرداخت فوری طلبهای خود و حذف شرکتهای پیمانکاری دست به اعتصاب زده و در محل کار خود تجمع کردند. یک موضوع اعتراضی دیگر این کارگران تاخیر در تامین لباس و کفش ایمنی توسط کارفرماست. کارگران تراورس در ورامین اعلام کرده اند که تا وقتی طلبهایشان پرداخت نشود به اعتراضات خود ادامه خواهند دارد. فشار سنگین معیشتی خصوصا در این روزها ی پایان سال و نزدیک به ایام نوروز فریاد اعتراض بخشهای مختلف کارگران را بلندتر کرده است.

– روز ١٣ اسفند کارگران کارخانه سرامیک فردا در ساوه در اعتراض به پایین بودن پایه حقوق و برای پیگیری دیگر مطالبات خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۴ اسفند ۱۳۹۹، ۴ مارس ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate