اخباروگزارشات کارگری ١٣ اسفند ماه ١٣٩٩

سندیکای کارگران شرکت واحد از فراخوان تجمع  روز یکشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۰:۳۰ در مقابل وزارت کار حمایت می‌کند

از آنجا که نرخ تعیین  دستمزد کارگران همه ساله درکشور ما توسط کارفرما، دولت و تشکل های فرمایشی و انتصابی دولت  تعیین میشود ، دستمزد کارگران فاصله بسیار زیادی با یک زندگی شایسته دارد و سفره کارگران و بازنشستگان همه ساله کوچک و کوچکتر میشود بطوری که اکثریت کارگران همین  دستمزد ناچیز را برای زنده مانی گاها با تاخیر چند ماهه دریافت میکنند .

بنابر این دستمزد شایسته باید متناسب با هزینه های خوراک و پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان و آموزش که از پایه ترین زندگی شرافتمندانه برای کارگران است، باشد.

با توجه به شرایط اسفبار و افسار گسیخته معیشیت ،   همکاران و کارگران را به حضور در تجمع یکشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۰/۳۰ مقابل وزارت کار دعوت می کنیم .

– ادامه اعتراضات  کارگران بازنشسته  صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات وخدمات نامناسب بیمه بابرپایی تجمع مقابل استانداری های اصفهان وخوزستان

– چهارمین روز تحریم غذای کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و تغییر آیین نامه انضباطی

– فراخوان  اعتصاب کارگران  راه آهن ورامین

– حسابهای بانکی معلم کنشگرمحمدعلی زحمتکش رابستند

– بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در اعتراض به تأیید حکم یازده سال زندان آرش گنجی در دادگاه تجدید نظر

– ادامه اعتراضات کشاورزان هشت بندی نسبت به افت شدید قیمت گوجه فرنگی و وعده های توخالی مسئولان

– تجمع اعتراضی مغازه ‌داران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی  وعدم حمایت دولت اهواز مقابل فرمانداری

– تجمع  اعتراضی جایگاه داران سوخت استان اصفهان مقابل استانداری

– تجمع اعتراضی دانشجویان و کارکنان دانشگاه صنعتی بیرجند نسبت به ادغام با دانشگاه بیرجند مقابل استانداری خراسان جنوبی

– جان باختن یک کارگر جوان دراصفهان براثر گیرکردن سرش در دستگاه تزریق پلاستیک

– جان باختن یک کارگر میانسال در مهابد براثر سقوط در چاهک آسانسور

*ادامه اعتراضات  کارگران بازنشسته  صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات وخدمات نامناسب بیمه بابرپایی تجمع مقابل استانداری های اصفهان وخوزستان

روز چهارشنبه ۱۳ اسفند، کارگران بازنشسته  صنعت فولاد درادامع اعتراضاتشان نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات وخدمات نامناسب بیمه دست به  تجمع مقابل استانداری های اصفهان وخوزستان زدند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضردرباره خواسته هایشان گفت: خواسته‌های متعدد است اما مهم‌ترین این خواسته‌ها به شرح زیر است:

۱- بودجه ۱۴۰۰ صندوق بازنشستگی کارکنان فولاداز جدول۷باهویت مستقل

۲- اصلاح احکام همسان‌سازی و برداشتن سقف

۳- قرارداد درمان برابر آئین نامه استخدامی و دستورالعمل‌های فولاد

۴- پرداخت بن مطابق آئین نامه استخدامی فولاد و دیگر واحدها

۵- پرداخت مطالبات سال۹۱و۹۹

۶- بیمه عمر و حوادث برابردیگر واحدهای فولادی

۷- بکارگیری فرزند بازنشستگان در ذوب آهن و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد

*چهارمین روز تحریم غذای کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و تغییر آیین نامه انضباطی

روز سه شنبه ۱۲ اسفند برای چهارمین روز، کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران(ایرالکو) واقع دراراک برای انعکاس بیشتر صدای اعتراضشان به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و تغییر آیین نامه انضباطی از خوردن غذای شرکت خودداری کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،خواسته های کارگران ایرالکو بدین شرح است: تغییر قراردادهای مدت معین به دائم، برگشت آیین نامه انضباطی به سنوات قبل و تصمیم گیری توسط کمیته انضباطی نه شخص مدیرعامل، ارتقای شغلی براساس تجربه نه تحصیل، جایگزینی فرزندان پرسنل با پدران بازنشسته، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، جذب نیرو در بخش تولید با هدف کاهش فشار کار به پرسنل این قسمت، استخدام ایثارگران شرکت و فرزندشان، تبدیل وضعیت قرارداد پرسنل پیمانکاری و حذف پیمانکاران تامین نیروی انسانی، یکسان سازی ساعت اضافه کاری برای تمام سطوح پرسنلی، تامین ابزار و وسایل کارگاه ها، اختصاص کمک هزینه مسکن به پرسنل(برخی پرسنل در خانه های ویلایی زندگی می کنند)، پرداخت معوقه سرانه ورزشی و رفاهیات.

درهمین رابطه:نامه سرگشاده کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران دراعتراض به تغییر آیین نامه انضباطی کارگاه

روز سه شنبه ۱۲ اسفند، کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران(ایرالکو)با ارسال نامه ای سرگشاده به دفتر بهارستان نشین اراکی اعتراضشان را نسبت به تغییر آیین نامه انضباطی کارگاه رسانه ای کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران اعلام کردند که تغییر آیین نامه انضباطی کار به ویژه بند (ز) ماده ۳۹آن که در تبصره ۱۹ این آیین نامه برخلاف مواد ۱۷ و ۱۸ قانون کار هست، موجب نگرانی کارگران شده است.

کارگران شرکت ایرالکو یادآور شده‌اند که این اتفاق موجب می‌شود که دست شرکت برای انفصال کارگران باز شود که این امر تهدیدی بر علیه امنیت شغلی آن‌هاست؛ در صورتی که به گفته آن‌ها انفضال از خدمت مربوط به کارگران دولت و برخلاف قانون کار است.

در این نامه یادآوری شده است که طبق استعلام نامه شماره۴۱۸۸۲ مورخ ۹ دی ماه سال ۹۹،مدیر حقوقی شرکت، نیز تاکید شده است که انفصال از از خدمت نمی‌تواند برای مشمولان قانون کار صورت گیرد.

*فراخوان  اعتصاب کارگران  راه آهن ورامین

روزچهارشنبه ۱۳ اسفند، کارگران  راه آهن ورامین(شرکت تراورس)فراخوانی برای اعتصاب در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق و مطالبات و وضعیت شغلیشان بدلیل ناروشنی وضعیت شرکت،منتشرکردند.

بخشی از این فراخوان که درشبکه های اجتماعی منتشر شده بقرارزیراست:

با توجه به وضع بسیار اسفناک اقتصادی کارگران در این روزهای پایان سال، ما کارگران شرکت تراورس در حوزه ورامین دیگر بیش از این نمیتوانیم شرمنده زن و بچه خود باشیم آن هم در شب عید که چشمان فرزندانمان به دنبال حداقل ها در سفره ی شب عید است. 

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و طلب های انباشته از حقوق و عیدی و بن شب عید و همچنین نا مشخص بودن وضعیت شرکت و راه آهن تصمیم گرفتیم که دست به اعتصاب بزنیم تا شاید به حق و حقوقی که ده سال است از ما پایمال شده برسیم.

*حسابهای بانکی معلم کنشگرمحمدعلی زحمتکش رابستند

به دستور شعبه نهم اجرای احکام کیفری شیراز، کلیه حسابهای معلم کنشگر محمد علی زحمتکش رابستند و وی را از صد و هفتاد وشش خدمات شهروندی محروم کردند.

*بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در اعتراض به تأیید حکم یازده سال زندان آرش گنجی در دادگاه تجدید نظر

 حکم یازده سال زندان آرش کنجی، نویسنده، مترجم و منشی کانون نویسندگان ایران، در دادگاه تجدید نظر تأیید و در تاریخ نهم اسفند به وکلای او، ناصر زرافشان و راضیه زیدی ابلاغ شد. این حکم  در دی ماه سال جاری بر مبنای اتهام‌های ناروایی چون “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” ، “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام” در دادگاه بدوی به ریاست قاضی عموزاد صادر شده بود و مصداق اتهام های یاد شده چیزی نبود جز ترجمه و انتشار کتاب “کلید کوچک، دروازه‌ای بزرگ” که در برگیرنده‌ی گزارش‌ها و مقالاتی است درباره‌ی تحولات کردستان سوریه پس از رهایی از چنگال دولت اسلامی داعش. صدور این حکم سنگین و ظالمانه اعتراضات گسترده ای در پی داشت. اهالی فرهنگ، شاعران و نویسندگان مستقل و چندین  نهاد مدافع حقوق بشر و آزادی بیان در داخل و خارج کشور به این حکم اعتراض کردند. با وجود این، دادگاه تجدید نظر بدون اعتنا به این اعتراضات و با زیرپا گذاشتن موازین دادرسی عادلانه، حکم اولیه را عینا تایید کرد. سیطره‌ی چنین رویه ای در دستگاه قضایی کشور که سابقه‌ای دور و دراز دارد، حاکی از آن است که نگاه این دستگاه به مقوله‌هایی چون فرهنگ و آزادی اندیشه و بیان، نگاهی “امنیتی” است. پرشمارند شاعران، نویسندگان، هنرمندان و سخنورانی که در این سال‌ها بهای سیطره‌ی نگاه امنیتی بر دستگاه قضایی کشور را با زندان، سانسور، خودسانسوری و احساس عدم امنیت شغلی پرداخته‌اند و می پردازند. گفتنی است هم اکنون پنج عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین، کیوان باژن، گیتی پورفاضل و علیرضا نوری برای پرداختن چنین هزینه‌ای در زندان به سر می‌برند.

کانون نویسندگان ایران حکم ظالمانه‌ی یازده سال زندان آرش گنجی را قاطعانه محکوم می‌کند و خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای زندانی خود و سایر زندانیان عقیدتی و سیاسی است.

۱۳۹۹/۱۲/۱۳

*ادامه اعتراضات کشاورزان هشت بندی نسبت به افت شدید قیمت گوجه فرنگی و وعده های توخالی مسئولان

اعتراضات کشاورزان هشت بندی دراستان هرمزگان نسبت به افت شدید قیمت گوجه فرنگی و وعده های توخالی مسئولان کماکان ادامه دارد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،در پی افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی و پیاز در منطقه هشت بندی هرمزگان برداشت این محصولات صرفه‌ای برای کشاورزان ندارد و دسترنج آنها در مزارع در حال از بین رفتن است. قریب به ۵۰ هزار نفر از طریق فعالیت‌های کشاورزی در منطقه هشت بندی هرمزگان امرار معاش می‌کنند که افت شدید قیمت محصولات معیشت آنها را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

به دلیل افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌های کشاورزی و بالا رفتن هزینه‌های تولید قیمت فعلی محصولات کفاف هزینه‌های تولید کشاورزان را نیز نمی‌دهد.

با وجود وعده‌های متعدد مسئولان هرمزگان برای ساماندهی بازار فروش محصولات کشاورزان به ویژه گوجه فرنگی و پیاز تاکنون اقدامی در حمایت از آنها که در اوج برداشت محصولات خود هستند صورت نگرفته است.

*تجمع اعتراضی مغازه ‌داران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی  وعدم حمایت دولت اهواز مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه ۱۳ اسفند،جمعی از مغازه‌داران اهواز منجمله مرکز خرید کارون، مهزیار در منطقه زیتون ، سلمان فارسی، بازار مرکزی منطقه کیانپارس و… برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی در پی محدودیت های کرونایی وعدم حمایت دولت دست به تجمع مقابل فرمانداری کلانشهر اهواز زدند.

*تجمع  اعتراضی جایگاه داران سوخت استان اصفهان مقابل استانداری

روز سه شنبه ۱۲ اسفند،جایگاه داران سوخت استان اصفهان برای اعتراض نسبت به عدم رفع مشکلاتشان مقابل استانداری تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان و کارکنان دانشگاه صنعتی بیرجند نسبت به ادغام با دانشگاه بیرجند مقابل استانداری خراسان جنوبی

روز چهارشنبه ۱۳ اسفند،جمعی از دانشجویان،کارکنان واساتید دانشگاه صنعتی بیرجند برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به ادغام با دانشگاه بیرجند دست به تجمع مقابل استانداری خراسان جنوبی زدند.

 

به گزارش یک منبع خبری محلی،در این تجمع اعتراضی حدود ۲۰۰نفر از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه صنعتی حضور داشتند. 

دانشجویانی كه در دانشگاه صنعتی در حال تحصیل هستند اعتقاد دارند كه این دانشگاه دارای سطح بالاتری است و این ادغام از سوی وزارت علوم  موجب کاهش اعتبار و سطح علمی دانشگاه و تبدیل آن به پردیس خواهد شد.

قابل یاد آوری است که براساس ابلاغ وزارت علوم به دانشگاه بیرجند، این ادغام در راستای اجرای ماده ۳مصوبه سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در کشور انجام می‌شود.

*جان باختن یک کارگر جوان دراصفهان براثر گیرکردن سرش در دستگاه تزریق پلاستیک

ظهر روز چهارشنبه ۱۳ اسفند،یک کارگر ۳۵ ساله حین کاردر خیابان سلمان فارسی اصفهان براثر گیرکردن سرش در دستگاه تزریق پلاستیک در دم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر میانسال در مهابد براثر سقوط در چاهک آسانسور

بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۳ اسفند،یک کارگر ۵۴ ساله حین کار در یک ساختمان درحال ساخت واقع در بلوار خبرنگار شهر مهاباد براثر سقوط از طبقه پنجم به چاهک اسانسور دردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate