روز جهانی زن و عرصه های پایدار مبارزه

جایگاه زنان در جنبش اعتراضی توده ای و در اعتراضات کارگری

جایگاه زنان در جنبش اعتراضی توده ای و در اعتراضات کارگری اولین نکته و فاکتور قابل مشاهده است. اگراعتراضات توده ای وکوبنده آبان و دی ماه ٩٨ برای مدت کوتاهی در اثر محدودیتهای کرونا پاندمی  لعنتی ویرانگر پیش نمی آمد، ما امروز شاهد پیشروی های توده ای کارساز قیام مردم برای سرنگونی بودیم و احتمالا در قدمهای نهایی قرار میگرفتیم. زنان مبارز با شور و شعف زیادی در این اعتراضات شرکت کردند و بدرست به زنان در اعتراضات آبان و دی ماه  ٩٨ لیدرهای اعتراضات اسم برده شد.  لیدرهایی که تن به محدودیتهای تبعیض جنسیتی و نگاه مردسالارانه حاکمیت ندادند و با حضور فعالشان صحنه اجتماعی اعتراضات را رادیکال و انقلابی کردند.  

 

مبارزه علیه زن ستیزی و آپارتاید جنسی

بیش از  چهار دهه است که در سلطه و حاکمیت فاشیسم اسلامی (نظامی به اسم حکومت اسلامی)، زنان در موقعیت فاجعه باری قرار گرفته اند. احکام زندان، شکنجه، تجاوز، اعدام و سنگسار در کنار ازدواج کودکان و دختران زیر سن قانونی، چهره سیاه و آپاریاید جنسی اسلامی این نظام را به نمایش گذاشته است. در قوانین جمهوری اسلامی زن جزو اموال و دارائی مرد است. در مناسبات تولیدی کار و در عرصه کارخانه این زنان شاغل و کارگر و کارمند هستند که مورد هجوم بیکاری قرار دارند. با فرستادن آنها به خانه جزو گردان نیروی کار بیکار محسوب نمیشوند. وظایف “خطیر” آنها نگهداری از “خانواده” در “مالکیت” مرد و سرمایه تعریف میشود! این فرهنگ فاشیسم اسلامی است. مردسالاری و ارتجاع محض است.  هشت مارس روز جهانی زن بحکم شرایط ابژکتیو مبارزاتی و حضور فعال و موثر زنان در اعتراضات میتواند عرصه ای از مبارزه علیه زن ستیزی و آپارتاید جنسی تعریف شود.

 

گسترده شدن حضور علنی  زنان سوسیالیست

جنبش زنان آزادیخواه در کردستان در شرایط کنونی به صف گسترده  زنان سوسیالیست با حضور علنی آنها در عرصه نقد اسلام سیاسی، مردسالاری و ظاهر شدن بعنوان سخنگوی اعتراضات اجتماعی و توده ای مردم نیاز مبرم دارد. در کردستان باید تلاش کنیم، جنبش نوین زنان را شکل دهیم. و این امری است که توسط صدها نفر از زنان سوسیالیست و آزادیخواه در کردستان، ممکن میشود.

 

آیکون یا تندیس  ۸ مارس روزجهانی زن امسال را به کارزار آزادی زنان زندانی دربیاوریم. 

بمناسبت روز جهانی زن خواهان آزادی زینب جلالیان. راحله احمدی. صبا کردافشاری. ‏منیره عربشاهی. ‏یاسمن آریانی. مریم اکبری منفرد. سپیده قلیان.‏ مژگان کشاورز. سپیده فرهان. پریسا رفیعی، سها مرتضایی. ‏رها احمدی، مکیه نیسی، ‏هدی عمید، ‏نجمه واحدی، نیلوفر بیانی،  آتنا دائمی، گلرخ ایرایی، سهیلا حجاب، شویم. 

هر سال در سطح بین المللی کارزارهای روز جهانی زن را با هشتک های مبارزاتی شروع میکنند. که نشانه ای از رشد و فعالیتهای بین المللی در ارتباط با روز جهانی زن است. 

‏ در ماه اکتبر ۲۰۱۷، میلیون‌ها زن در جهان با هشتگ MeToo در شبکه‌های اجتماعی آشکارا از تجربه‌های آزار و اذیت‌های جنسی گفتند و رواج گستردهٔ آن را در جهان افشا و محکوم کردند.

در سال ۲۰۱۸، هشتگ MeToo در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و کشورهایی مثل هند، فرانسه، چین و کرهٔ جنوبی با درخواست تغییر رویه در جهان، به این کارزار پیوستند. 

١١ اسفند ۱۳۹۹

 ١ مارس ٢٠٢١

ایسکرا  ۱۰۸۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate