اخباروگزارشات کارگری ١٢ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ١٢ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

– سندیکای کارگران شرکت واحد از فراخوان تجمع  روز یکشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۰:۳۰ در مقابل وزارت کار حمایت می‌کند

– زنده باد همبستگی کارگران: اعتصاب وتجمع کارگران پالایشگاه پنجم پارس جنوبی نسبت به ممنوع الورود کردن تعدادی از همکاران حق طلب 

– نهمین روز اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازعلیرغم ترفندها وتهدیدهای کارفرما

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات

– نامه سرگشاده کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران دراعتراض به تغییر آیین نامه انضباطی کارگاه

– سازمان عفو بين الملل:قتل سوخت‌بران محروم باید تحت تحقیقات مستقل کیفری قرار گیرد

– کارگران بازیافت زباله شهرداری تهران قربانی درگیری های مسلحانه  پیمانکاران

– تجمع اعتراضی خریداران کامیون یک شرکت خودرو ساز نسبت به عدم شماره گذاری انان در مرکز تعویض پلاک کرمان

– جان باختن یک کارگر درایرانشهر درحادثه ریزش آوار

*سندیکای کارگران شرکت واحد از فراخوان تجمع  روز یکشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۰:۳۰ در مقابل وزارت کار حمایت می‌کند

از آنجا که نرخ تعیین  دستمزد کارگران همه ساله درکشور ما توسط کارفرما، دولت و تشکل های فرمایشی و انتصابی دولت  تعیین میشود ، دستمزد کارگران فاصله بسیار زیادی با یک زندگی شایسته دارد و سفره کارگران و بازنشستگان همه ساله کوچک و کوچکتر میشود بطوری که اکثریت کارگران همین  دستمزد ناچیز را برای زنده مانی گاها با تاخیر چند ماهه دریافت میکنند .

بنابر این دستمزد شایسته باید متناسب با هزینه های خوراک و پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان و آموزش که از پایه ترین زندگی شرافتمندانه برای کارگران است، باشد.

با توجه به شرایط اسفبار و افسار گسیخته معیشیت ،   همکاران و کارگران را به حضور در تجمع یکشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۰/۳۰ مقابل وزارت کار دعوت می کنیم .

*زنده باد همبستگی کارگران: اعتصاب وتجمع کارگران پالایشگاه پنجم پارس جنوبی نسبت به ممنوع الورود کردن تعدادی از همکاران حق طلب 

روز شنبه ۹ اسفند،جمعی ازکارگران پیمانی پالایشگاه پنجم پارس جنوبی(شرکت تکاب صنعت)برای اعتراض به ممنوع الورود کردن تعدادی از همکاران حق طلبشان دست از کارکشیدند ومقابل ورودی این پالایشگاه تجمع کردند.

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،روز شنبه ۹ اسفند حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای بخش پیمانکاری تعمیرات طرف قرارداد شرکت تکاب صنعت در پالایشگاه پنجم پارس جنوبی مقابل درب ورودی پالایشگاه تجمع برپا کردند.

این تجمع در اعتراض به اقدام پیمانکار در جلوگیری از ورود تعدادی از کارگران و حمایت از همکاران شان صورت گرفت.

پیمانکار در پاسخ به پیگیری مطالبات جمعی از کارگران این شرکت مانع از ورود آنها به شرکت شده بود.

کارگران پیمانکاری شاغل در صنایع نفت و پالایشگاهی مطالبات انباشته شده گسترده‌ای دارند که با وجود فرارسیدن پایان سال تحقق نیافته است.

*نهمین روز اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازعلیرغم ترفندها وتهدیدهای کارفرما

روزسه شنبه ۱۲ اسفند برای نهمین روز، اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازعلیرغم ترفندها وتهدیدهای کارفرما ادامه پیدا کرد.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، با توجه به ورود اداره کار به موضوع اعتصاب و ترتیب دادن جلسه ای با حضور آقای حق پرست رییس اداره کار ساوه و خانم فرزاد نیا کارفرما و شورای کارگری کارخانه، متاسفانه تاکنون توافقی حاصل نشده و کارگران کماکان به اعتصاب خود تا رسیدن به خواسته هایشان ادامه خواهند داد.

کارفرما در این جلسه قول داده است بسته های غذایی را از ٣٠٠ هزار تومان به ٧٠٠ هزار تومان خواهند رساند و صد هزار تومان هم بابت عید کارگری اول ماه مه به کارگران پرداخت خواهد شد. حقوق و عیدی را هم پرداخت کرده فقط کارگران باید کار را شروع کنند تا بتوانیم بعد از عید و تا آخر اردیبهشت تصمیماتی راجع به صندوق تعاون کارگران بگیریم. البته ‌‌با افزایش حقوق مخالفت کرده اند. کارفرما می گوید:« ما زمان جنگ هم موشک تو سرمون میریختن ولی عقب ننشستیم» یعنی تهدید کارگران به آوردن کارگر از کارخانه کیان تایر.

این اظهارت بی خردانه از سوی کارگران رد شده و کارگران معتقدند ایشان برای خود وقت می خرد. کارگران در مورد خواسته های اصلیشان ١- شفاف شدن وضعیت موجودی صندوق تعاون کارگران ٢- اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پا فشاری می کنند. کارگران به کارفرما گفته اند:« روزی که برای تملک این کارخانه آمدید با شما خواسته های خودمان را مطرح کردیم و شما هم قول دادید آنها را اجرایی کنید و الان پیمان شکنی کرده اید و ما را هم با آوردن اعتصاب شکن تهدید می کنید. الان ٣ سال از زمان واگذاری گذشته است و هیچ اقدامی در مورد خواسته های ما از سوی کارفرما صورت نگرفته است»

در زمان خصوصی سازی یک از بندهای مفاد قرارداد این است که: ١- باید خریدار اهلیت داشته باشد ٢- حداقل تا ۵سال آینده حق اخراج کارگری را ندارد.

درهمین رابطه: ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازبرای هشتمین روز

روز دوشنبه ۱۱ اسفند برای هشتمین روز، کارگران کارخانه لاستیک پارس برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازبه اعتصابشان ادامه دادند ودراین واحدتولیدی در شهرستان ساوه اجتماع کردند.

درهمین رابطه مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه استان مرکزی به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:در رابطه با این شرکت اختلافاتی وجود دارد که از قبل بوده و کارگران توقعاتی دارند که یکی از آن‌ها افزایش حقوق و دیگری مسائلی بر سر صندوق پس‌انداز کارکنان این واحد است.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در رابطه با افزایش دستمزدها شورای عالی کار معمولاً یک‌بار در انتهای هرسال تصمیم می‌گیرد که البته سال جاری استثنایی وجود داشت و در خردادماه برای کمک‌هزینه مسکن تغییراتی اعمال شد.

وی افزود:یکی از مشکلات که گریبان گیر همه هست افزایش نرخ تورم است که قدرت خرید مردم را پایین آورده و به طبع کارگران هم ازاین ناحیه تحت‌فشارهستند لذا درخواست افزایش حقوق دارند .

اوادامه داد: موضوع دیگر این است که کارگران این شرکت از دیرباز صندوق پس‌اندازی را داشته‌اند که مجموعاً با کسر بخشی از حقوق کارگر و پرداخت سهمی توسط کارفرما بر اساس آن وامی به کارگران پرداخت می‌شده که حالا با توجه به اینکه کارفرمای جدید از سال ۹۶ این شرکت را خریداری کرده است روی آن اختلاف‌نظراتی دارند.

یکی از کارگران درباره صندوق پس انداز به خبرنگاررسانه ای گفت: از سال نود و هفت که مجتمع به بخش خصوصی واگذار شد، دیگر ریالی وام به کارکنان ندادند؛ ما خواستار این هستیم که صندوق کاملاً برچیده شده و پول‌های کارگران به اضافه سهم پنج درصدی که هر ماه کارفرما قبلاً برای هر کارگر واریز کرده، بازگردانده شود.

وی اضافه کرد: کارفرما حاضر به پذیرش خواسته‌های کارگران نیست و مسئولیتی در قبال دیون شرکت قبل از واگذاری برعهده نمی‌گیرد.

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات

روز سه شنبه ۱۲ اسفند، کارگران بازنشسته هتل لاله تهران درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل ساختمان این هتل در خیابان دکتر فاطمی پایتخت زدند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: کارگرانی که از این واحد بازنشسته می‌شوند امکان دریافت آنی مطالبات سنوات پایان کار خود را ندارند. در عین حال ما کارگرانی که از سال۹۵ به مرور بازنشسته شده‌ایم هنوز موفق به دریافت کامل سنوات خود نشده‌ایم.

او با بیان اینکه درحال حاضر همه کارگران بازنشسته جدا از طلب سنواتی، برخی مزایای عرفی خود را نیز طلبکارند، افزود: کارگرانی که از مجموعه هتل لاله بازنشسته می‌شوند دستکم ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بر اساس سابقه کار سنوات دریافت می‌کنند.

کارگران بازنشسته معترض هتل لاله تهران همچنین گفتند: بعد از ۳۰ سال تلاش و خدمات توانستیم به صورت عادی و با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از این مجموعه بزرگ بین المللی بازنشسته شویم اما ظاهرا کارفرما نبود منابع مالی را دلیل پرداخت نشدن سنوات ما عنوان می‌کند.

*نامه سرگشاده کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران دراعتراض به تغییر آیین نامه انضباطی کارگاه

روز سه شنبه ۱۲ اسفند، کارگران کارخانه تولید آلومینیوم ایران(ایرالکو)با ارسال نامه ای سرگشاده به دفتر بهارستان نشین اراکی اعتراضشان را نسبت به تغییر آیین نامه انضباطی کارگاه رسانه ای کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران اعلام کردند که تغییر آیین نامه انضباطی کار به ویژه بند (ز) ماده ۳۹آن که در تبصره ۱۹ این آیین نامه برخلاف مواد ۱۷ و ۱۸ قانون کار هست، موجب نگرانی کارگران شده است. 

کارگران شرکت ایرالکو یادآور شده‌اند که این اتفاق موجب می‌شود که دست شرکت برای انفصال کارگران باز شود که این امر تهدیدی بر علیه امنیت شغلی آن‌هاست؛ در صورتی که به گفته آن‌ها انفضال از خدمت مربوط به کارگران دولت و برخلاف قانون کار است. 

در این نامه یادآوری شده است که طبق استعلام نامه شماره۴۱۸۸۲ مورخ ۹ دی ماه سال ۹۹،مدیر حقوقی شرکت، نیز تاکید شده است که انفصال از از خدمت نمی‌تواند برای مشمولان قانون کار صورت گیرد.

*سازمان عفو بين الملل:قتل سوخت‌بران محروم باید تحت تحقیقات مستقل کیفری قرار گیرد

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به شکل غیرقانونی از قوای قهریه مرگبار علیه جمعی از سوخت‌بران غیرمسلح در روز ۴ اسفند در نزدیکی شهر سراوان، در استان سیستان و بلوچستان، استفاده کرده است و بدین ترتیب، اصل «ممنوعیت سلب بی‌ضابطه حق حیات» در حقوق بین‌الملل را به طرزی فاحش نقض کرده است. 

شهادت شاهدان عینی و خانواده‌های قربانیان، همراه با فیلم های ویدئویی که توسط «آزمایشگاه شواهد بحران» سازمان عفو بین‌الملل مکان‌یابی و تایید شده‌اند، نشان می‌دهند که در آن روز، ماموران سپاه پاسداران، مستقر در پاسگاه نظامی شمسر، با سلاح گرم به سمت سوخت‌بران غیرمسلح، متعلق به اقلیت ستمدیده بلوچ، شلیک کرده‌اند و باعث کشته و زخمی شدن چندین نفر شده‌اند.

دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: «نیروهای امنیتی ایران با آتش گشودن به سوی گروهی از افراد غیرمسلح، بی‌اعتنایی بی‌رحمانه‌ایی را نسبت به جان انسان‌ها روا داشته‌اند. ضرورت دارد که در خصوص قتل‌های صورت گرفته، تحقیقات فوری و مستقل کیفری، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، انجام شود. کسانی که علیه‌شان مدارک و شواهد قابل قبول وجود دارد باید به صورت عادلانه و بدون توسل به مجازات اعدام محاکمه شوند.» 

«توجیهات ارائه شده از سوی مقامات ایران برای استفاده مرگ‌بار‌شان از سلاح گرم نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل آن‌ها به موازین بین‌المللی در خصوص استفاده از سلاح گرم است. اظهارات ‌آن‌ها همچنین نشان‌دهنده نقض بی‌شرمانه‌ی وظایف‌شان در خصوص احترام‌گذاری و حفاظت از جان‌ها انسان‌ها و تضمین این امر که نیروهای امنیتی با استفاده غیرقانونی از سلاح گرم دست به اعدام‌های فراقضایی نمی‌زنند، است.»

طبق قوانین بین‌المللی، استفاده از سلاح گرم تنها برای دفاع در مقابل خطر قریب الوقوع مرگ یا جراحت جدی مجاز است و استفاده عمدی و کشنده از سلاح گرم تنها در صورتی قابل توجیه است که این عمل برای محافظت از جان انسان‌ها‌ کاملاً اجتناب‌ناپذیر باشد.

دیانا الطحاوی گفت: «وقتی نیروهای امنیتی با اراده و بر خلاف قانون از سلاح گرم علیه افراد غیرمسلح استفاده می‌كنند، آنها یا قصد كشتن دارند یا اهمیتی نمی‌دهند كه اقدامات آنها به احتمال قوی موجب مرگ انسان‌ها می‌شود. در هر صورت، طبق قوانین بین‌المللی، قتل‌های حاصل از چنین اقدامات غیرقانونی نه تصادفی بلکه عمدی محسوب می‌شوند و بنابراین باید تحت عنوان اعدام‌های فراقضایی مورد تحقیق قرار گیرند.»

*کارگران بازیافت زباله شهرداری تهران قربانی درگیری های مسلحانه  پیمانکاران

یک کارگر مجروح این درگیری ها: ما زباله ها را در ساعات پایانی شب جمع آوری می کردیم که در همین حین یک گروه به ما حمله کردند و ما را با قمه و چوب مورد ضرب و شتم قرار دادند و این اتفاق چندین بار رقم خورده است و عملا ما امنیت خود را از دست داده بودیم. 

روزسه شنبه ۱۲ اسفند،رئیس مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در این خصوص به خبرنگاررسانه ای گفت:یکی از پیمانکاران عده ای از اراذل و اوباش را اجیر می کند و با سلاح سرد و شبه سلاح گرم به کارگران یک پیمانکار دیگر حمله ور می شوند و آن ها را شبانه مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

وی ادامه داد: بازیافت زباله در تهران به وضعیت مافیایی درآمده است و در منطقه ۳ شهرداری تهران درگیری هایی ایجاد شده است.

او ادامه داد: پیمانکاران فراوانی در حوزه زباله در تهران فعالیت می کنند، اتفاقی که رقم خورده است، درگیری میان دو پیمانکار جمع آوری و بازیافت زباله بوده است. یکی از این شرکت ها این اراذل و اوباش را اجیر کرده بود .

*تجمع اعتراضی خریداران کامیون یک شرکت خودرو ساز نسبت به عدم شماره گذاری انان در مرکز تعویض پلاک کرمان

روز سه شنبه ۱۲ اسفند،جمعی از خریداران کامیون  شرکت خودرو ساز برای اعتراض به عدم شماره گذاری وسیله نقلیه خود در مرکز تعویض پلاک کرمان اجتماع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،تاخیر در شماره گذاری کامیون‌های تحویلی به مشتریان باعث تجمع آنان در مرکز تعویض پلاک کرمان و ابراز نارضایتی این عده شده است.

به گفته این رانندگان شرکت خودرو ساز پس از گذشت یکسال از ثبت نام ودریافت بیش از یک میلیارد تومان اکنون کامیون‌هایی تحویل داده که راهنمایی رانندگی آن‌ها را شماره گذاری نمی‌کند.

*جان باختن یک کارگر درایرانشهر درحادثه ریزش آوار

یک کارگر ۴۵ ساله حین کارخاکبرداری در ساختمانی واقع در مرکز شهر ایرانشهردر استان سیستان و بلوچستان زیرتلی از آواربراثر ریزش گرفتاروجانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

    

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate