اعتراضات کارگران نفت+ادامه جدال در نیشکر هفت تپه

اعتراضات کارگران نفت و مراکز وابسته به آن طی یک ماه اخیر

 

در حالیکه کارگران غیر رسمی نفت برای پیگیری خواستهایشان و در اعتراض به خلف وعده های داده شده در تدارک اعتراضی سراسری هستند، تحرکات و اعتراضات در مراکز نفتی موسسات وابسته به آن همچنان ادامه دارد و گسترده تر میشود. کارگران نفت یک بخش بسیار کلیدی در جامعه هستند و هماهنگی اعتراضات آنها و دست زدن به اعتصابات هماهنگ سراسری قطعا پیمانکاران مفتخور و حکومت اسلامی را به زانو در خواهد اورد. گوشه هایی از اعتراضات کارگران نفت در یک ماه گذشته را اشاره میکنیم:

– روز ٦ اسفند جمعی از نیروهای قرارداد موقت با خواست دائمی شدن قراردادها و لغو قراردادهای موقت و پیمانی و همسان سازی حقوقها مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند.

– روز ٦ اسفند حدود ۱۰۰ نفر از کارگران پیمانی شرکت آرمان ستاره شاغل در پالایشگاه هشتم پارس جنوبی در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مطالبات خود در محل دفاتر شرکت تجمع کردند. این کارگران جهت رفع پانچ باقی مانده فاز۲۰-۲۱ در پالایشگاه حضور دارند و دفاتر آنها بیرون از پالایشگاه هشتم بوده و زیر مجموعه شرکت نفت و گاز پارس هستند. یک معضل این کارگران همواره دیرکرد پرداخت دستمزدهایشان بوده است و زیر فشار کارگران هر بار بصورت علی الحساب یک ماه آن پرداخت میشود و با این ترفند پیمانکار تلاش میکند با بازگشت به سر کار بخشی از کارگران همواره بخشی از مزد کارگران را  بالا بکشد و به موقع پرداخت نکند.

 – طی هفته اخیر نزدیک به ۱۴۰ نفر از کارگران خدمات تعمیرات پالایشگاه پنجم و حدود ۱۰۰ نفر از کارگران خدمات مکانیک برق و ابزار دقیق پالایشگاه اول در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و خلف وعده های داده شده در‌مقابل پارکینگ و درب ورودی ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع کردند.

– روز ٨ اسفند کارگران غیر رسمی نفت طی بیانیه ای تحت عنوان “برای پیگیری خواستهایمان راهی جز اعتصاب دوباره نیست” از تدارک اعتصاب و اعتراضی سراسری خبر میدهند. این کارگران با مروری بر اعتصاب سراسری خود در مرداد ماه بار دیگر صدای اعتراض خود را به خلف وعده ها بلند کرده و در بیانیه خود بر خواستهای فوری شان تاکید کرده اند. در این بیانیه کارگران غیر رسمی نفت با اشاره  به تجربه نیشکر هفت تپه بر دخالتگری و تصمیم گیری شورایی  تاکید کرده و خواستهای فوری خود را به این شکل اعلام کرده اند:

 ١- حقوقهای ما همانطور که در مرداد ماه اعلام کرده ایم کفاف زندگی مان را نمیکند و باید به رقم بالای خط فقر اعلام شده دولت یعنی بالای ١٢ میلیون افزایش یابد. هیچ کارگری نباید کمتر از این رقم مزد دریافت کند.

٢- برای داشتن امنیت شغلی و سد کردن تعرضات پیمانکاران مفتخور به زندگی و معیشتمان باید قراردادهای موقت و پیمانی به قراردادهای دائم و مستقیم با نفت تبدیل شود و به پاسکاری ما کارگران مابین پیمانکاران مفتخور خاتمه داده شود.

٣-حقوقهای ما هر ماه بموقع پرداخت شود. و طلبهایمان در همه جا بفوریت پرداخت گردد.

٤-ما کارگران غیر رسمی باید از امکانات درمانی رایگان در نفت برخوردار شویم و همانطور که همکاران رسمی ما اعلام کرده اند سطح آن ارتقاء یابد. بویژه پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری مرگبار کرونا در همه مراکز اجرایی شود و امکانات لازم پیشگیری به رایگان در اختیار همه قرار گیرد. ما کارگران نفت نیز همصدا با همه کارگران، بازنشستگان ، معلمان و بخش های مختلف جامعه اعلام میکنیم واکسن استاندارد باید خریداری شود و واکسیناسیون رایگان بدور از هرگونه تبعیضی به رایگان و سراسری در اختیار همه قرار گیرد.

۵- به فضای امنیتی در نفت و مراکز وابسته به آن خاتمه داده شود. حق تشکل، حق تجمع، حق اعتراض، حقوق پایه ای همه کارگران است.

 این کارگران در خاتمه بر لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی که مراکز نفتی از جمله این مناطق هستند، تاکید کرده اند.

– دویست  کارگر شرکت آویژە در پالایشگاە نفت سنگین قشم از اول اسفند در اعتراض به تعویق پرداخت دو ماه مزد و دیگر طلبهایشان در اعتصاب بسر می برند و با جمع شدن در محوطه پالایشگاه خواستهای خود را طلب میکنند. نیروی انتظامی نیز مثل همیشه در محل حاضر است. کارگران شرکت آویژه خواستار پرداخت فوری طلبهای خود و افزایش حقوقها و دائمی شدن قراردادهای کاری شان هستند.

– روز ٢ اسفند ٤٠٠ کارگر پروژه ای پالایشگاه آبادان در شرکتهای اکسیر صنعت، سکاف و آبادراهان در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق و عیدی و مزایای آخر سال خود دست به اعتصاب زده و در محوطه پالایشگاه تجمع کردند. این اعتراضات ادامه دارد. در آستانه سال نو یک موضوع اعتراض وسیع در مراکز کارگری اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و عیدی و پاداش آخر سال است.

– روز ٢ اسفند کارگران اخراجی واحد شیرین سازی میعانات گازی پالایشگاه گاز  (شرکت آرین تجارت مانا) در ایلام نیز با خواست بازگشت به کار و در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها در مقابل استانداری ایلام تجمع کردند. از قرار معلوم، ۲۰۰ نفر از کارگران شاغل در این مجتمع به تازگی اخراج شده‌اند و در ماه‌های گذشته نیز ٣٠ نفر دیگر از این کارگران اخراج شده بودند. این هفتمین تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده شرکت آرین تجارت  در دو ماه اخیر است.

-بنا بر خبرهای دریافتی شرکت پتروشیمی بوشهر وضعیت دوره کاری “دوهفته کار دوهفته استراحت” را لغو کرده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که به تازگی چندین هشدار از وزارت بهداشت در مورد موج جدید کرونای جهش یافته که به مراتب فراگیرتر و کشنده تر از انواع قبل بوده به اطلاع همگان رسیده است. یک موضوع اعتراض کارگران نفت عدم اجرای پروتکل سازمان بهداشت جهانی در محیط های کار است.

– روز ۲۸ بهمن جمعی از کارگران پتروشیمی سربندر در اعتراض به مدیریت سلیقه‌ای و عدم اجرای پروتکل های سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بیماری مهلک کرونا از سوی مدیرعامل شرکت، در محوطه این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

– روز ٢٨ بهمن حدود ۱۵۰ نفر از کارگران شرکت احداث، شاغل در فاز ۱۴ پارس جنوبی به دلیل اعلام پایان کار از سوی کارفرما با تجمع در مقابل دفاتر اداری شرکت مذکور خواستار دریافت مطالبات خود و بازگشت به کارشان شند. بنا بر خبر شرکت های پیمانی در پایان سال اقدام به اخراج کارگران میکنند تا در شروع سال بعد و اتخاذ قرارداد جدید، دستمزدهای کمتری به آنها بپردازند. ضمن اینکه در این بیکارسازی ها مطالبات کارگران و عیدی و پاداش آخر سال آنها نیز بالاکشیده میشود. این موضوع به فضای اعتراضی در میان کارگران نفت علیه پیمانکاران دزد و مفتخور بیشتر دامن زده است. از سوی دیگر با  افزایش هر روزه قیمت ها و کاهش قدرت خرید کارگران اکنون فضای اعتراضی در بخش های مختلف نفتی بالاگرفته و کارگران قرارداد مستقیم نیز نسبت به تبعیض ها و سطح نازل حقوقها صدای اعتراضشان بلند شده است.

– روز ٢٠ بهمن  کارگران  ارکان ثالث سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماھشھر در اعتراض بە عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل که انجام آن مبلغ ناچیزی به مزد آنها اضافه میکند، و در اعتراض به تبعیض ها دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراض اصلی این کارگران به سطح نازل حقوقها و کاهش هر روز بیشتر قدرت خریدشان است. عدم اجرای کامل طرح طبقه مشاغل یک موضوع اعتراض بخش های مختلف کارگران در نفت است.

 صبح روز ١٩ بهمن علی اکبر احمدی دشتی مدیرعامل پتروشیمی رازی به اتهام اختلاس ۳۳۰ میلیون دلاری در حوزه صنعت پتروشیمی توسط دادسرای عمومی و انقلاب حکومت احضار و سپس روانه زندان شد. تحرکات اعتراضی در میان کارگران نفت بالاست.

– روز ١٩ بهمن  کارگران مهمان‌سراهای نفت و گاز گچساران در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و قراردادهای موقت کارگری مقابل ساختمان اداری این شرکت  تجمع کردند. بیش از ٧٠ درصد کارکنان بخش های مختلف نفت با قرارداد موقت و پیمانی به کار اشتغال دارند و لغو چنین قراردادهایی و کوتاه شدن دست پیمانکاران از مراکز کاری خواست مهم همه این کارگران است.

– روز هیجدهم بهمن شماری از کارگران پیمانکار شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی بندر ماهشهردر اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و سطح نازل حقوقها، قراردادهای برده وار موقت کاری، ساعت طولانی ده ساعته کار، پرداخت نشدن اضافه کاری هایشان و دزدی ها و  اختلاس ها مقابل حراست شهرک بعث تجمع کردند.

– روز ۱۸ بهمن حدود ۷۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری طرح توسعه لاوان در پارس جنوبی به علت عدم دریافت مطالبات مالی خود به مدت سه ماه، درب ورودی شرکت را مسدود کرده و تجمع کردند. زیر فشار این حرکت اعتراضی شاهدیان مسئول پروژه وعده پرداخت مطالبات کارگران را داد. کارگران نیز اعلام کرده اند که اگر این وعده انجام نگیرد، دوباره دست به تجمع خواهند زد.

– روز شنبه ۱۸ بهمن ماه شماری از کارگران پیمانکار شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر در اعتراض به وضعیت شغلی خود و قراردادهای برده وار موقت در مقابل حراست شهرک بعثت تجمع اعتراضی برپا کردند.

– روز ١٥ بهمن بیش از ۷۰ کارگر پتروشیمی شیمی بافت در اعتراض به تبعیض ها و عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و با خواست افزایش دستمزدهایشان  در دومین روز اعتصاب خود با در دست داشتن پلاکاردی  مقابل درب این پتروشیمی تجمع کردند.

– کارکنان شرکت ملی حفاری طی اطلاعیه ای خبری و رو به جامعه از عدم پرداخت حقوق دیماه کارکنان رسمی درنفت خبر داده اند و اعتراض خود را اعلام کرده اند.  دیرکرد پرداخت مزد در کنار افزایش سرسام آور قیمت ها و کاهش هر روزه قدرت خرید کارگران یک موضوع مهم اعتراضات کارگران و بخش های مختلف جامعه است.

– روز  دوشنبه ۱۳ بهمن کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه نیز در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه مزد  دست به اعتصاب زده و درب ورودی نیروگاه را بستند.

– روز چهارم بهمن ماه کارگران رسمی صنعت نفت در اعتراض به تعرضات هر روزه به زندگی ومعیشتشان مقابل وزارت نفت تجمع داشتند. این حرکت اعتراضی انعکاس خبری بسیاری داشت و کارگران پیمانی نفت که قبلا در مرداد ماه بخاطر شرایط اسفناک کاری و معیشتی خود در اعتراض بودند از اعتصاب کارگران رسمی نفت حمایت کرده و با اعلام خواستهایشان اعتراض خود را به عدم اجرای وعده های داده شده اعلام داشتند. اعتصاب ٢٥ هزار کارگر پیمانی نفت وموسسات وابسته به آن و نیروگاهها نقطه عطفی در مبارزات کارگران نفت و موسسات وابسته و نیروگاهها بود و سرآغازی برای ادامه تحرکات اعتراضی در میان این کارگران  نفت بود.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١١ اسفند ۱۳۹۹، ١ مارس ٢٠٢١

ادامه جدال در نیشکر هفت تپه

کارگران: در صورت اعلام رسمی اخراج ابراهیم عباسی، تجمع خواهیم کرد

– بنا بر خبرهای منتشر آمیلی مدیرعامل موقت نیشکر هفت تپه که خود مهره ای از باند اسدبیگی است، نامه اخراج ابراهیم عباسی را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است. در این نامه چنین آمده است:” مستند به بند  د  ماده  ٢١ قانون کار جمهوری اسلامی انقضا مدت قرارداد شما اعلام میگردد. مقتضی است جهت انجام امور تسویه حساب نهایی ایام کارکرد به امور مالی مراجعه نمایید”. این نامه با امضای مدیر امور اداری شرکت داده شده و رونوشت آن به “مدیریت حراست و انتظامات جهت استحضار و دستور مقتضی” داده شده است. در عکس العمل به این نامه کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که این تصمیم را به هیچ وجه نخواهند پذیرفت و در صورت ارسال نامه رسمی دال بر اجرای این حکم، در برابر آن  متحدانه خواهند ایستاد و اولتیماتوم به برپایی تجمع اعتراضی داده اند. کارگران نیشکر هفت تپه همواره با قدرت اتحاد شورایی خود در مقابل سرکوبگری های حکومت و باند فاسد اسدبیگی و دارو دسته هایش ایستاده اند و هر جا که نمایندگان منتخب آنان با احضار و زندان و اخراج روبرو شده اند، با دفاع جانانه خود مانع شده اند. این بار نیز اجازه نخواهند داد.

همچنین درحالیکه مرتب خبر از خلع ید از اسد بیگی داده میشود، او همچنان مشغول تاراج شرکت است و به گفته کارگران او شکر و ملاس و باگاس و خوراک دام را پیش فروش کرده و توطئه گری هایش برای عقب زدن اعتراضات کارگران ادامه دارد. این چنین است که جدال در نیشکر هفت تپه ادامه دارد و  کارگران همچنان پیگیر مطالبات خود هستند. خلع ید کامل از اسدبیگی و باند مافیایی او از جمله  مدیران فاسدی چون آمیلی در این شرکت و گسیل یک نفر از سوی دولت و اداره شرکت تحت نظارت شورایشان در راس مطالبات آنها قرار دارد. این کارگران همچنین خواستار بازگشت بکار همکاران اخراجی، توقف پرونده سازی های امنیتی و اخراجها و بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی فعالین کارگری در این شرکت هستند.

از سوی دیگر باز هم بیمه کارگران نیشکر هفت تپه بصورت کامل پرداخت نشده و بابت ماههای آبان، آذر و دی بیمه رد نشده است و کارگران با مشکل تمدید دفترچه های بیمه خود روبرویند. کارگران خواستار پرداخت بموقع بیمه و تمامی طلبهای مزدی و حق بیمه خود وپایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها هستند. بعلاوه درحالیکه کرونا در خوزستان به صورت جهشی گسترش یافته و وضعیت بسیار اضطراری است. کارگران نیشکر هفت تپه طی بیانیه ای بر خرید واکسن استاندارد و واکسیناسیون رایگان همه مردم و فراهم کردن تجهیزات لازم جهت مقابله با کرونا در تمامی محیط های کار منطقه با استانداردهای اعلام شده سازمان جهانی بهداشت تاکید دارند. از مطالبات و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١١ اسفند ۱۳۹۹، ١ مارس ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate