اخباروگزارشات کارگری ١١ اسفند ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ١١ اسفند ماه ١٣٩٩

– ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازبرای هشتمین روز

– تجمع اعتراضی کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت برای دومین روزمتوالی

– ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی استان زنجان نسبت به سطح نازل حقوق با برپایی تجمع مقابل ساختمان این اداره

– دزدی ایلنا خبرگزاری خانه کارگراز جیب خبرنگارانش

– آخرین اطلاعات درباره سوخت بران جان باخته،زخمی وبازداشتی وهمچنین معترضان جان باخته،زخمی وبازداشتی به قتل سوختبران بدست سپاه پاسداران ونیروهای امنیتی بنقل ازیک منبع خبری محلی:

– تجمع اعتراضی مرغداران استان کرمانشاه مقابل استانداری

– سوختگی ۹ کارگر یک کارخانه شهرک صنعتی علی‌آباد زنجان درحادثه آتش سوزی و وخامت حال ۳ نفرشان

*ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازبرای هشتمین روز

روز دوشنبه ۱۱ اسفند برای هشتمین روز، کارگران کارخانه لاستیک پارس برای افزایش حقوق وتعیین تکلیف با صندوق پس اندازبه اعتصابشان ادامه دادند ودراین واحدتولیدی در شهرستان ساوه اجتماع کردند.

درهمین رابطه مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه استان مرکزی به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:در رابطه با این شرکت اختلافاتی وجود دارد که از قبل بوده و کارگران توقعاتی دارند که یکی از آن‌ها افزایش حقوق و دیگری مسائلی بر سر صندوق پس‌انداز کارکنان این واحد است.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در رابطه با افزایش دستمزدها شورای عالی کار معمولاً یک‌بار در انتهای هرسال تصمیم می‌گیرد که البته سال جاری استثنایی وجود داشت و در خردادماه برای کمک‌هزینه مسکن تغییراتی اعمال شد.

وی افزود:یکی از مشکلات که گریبان گیر همه هست افزایش نرخ تورم است که قدرت خرید مردم را پایین آورده و به طبع کارگران هم ازاین ناحیه تحت‌فشارهستند لذا درخواست افزایش حقوق دارند .

اوادامه داد: موضوع دیگر این است که کارگران این شرکت از دیرباز صندوق پس‌اندازی را داشته‌اند که مجموعاً با کسر بخشی از حقوق کارگر و پرداخت سهمی توسط کارفرما بر اساس آن وامی به کارگران پرداخت می‌شده که حالا با توجه به اینکه کارفرمای جدید از سال ۹۶ این شرکت را خریداری کرده است روی آن اختلاف‌نظراتی دارند.

یکی از کارگران درباره صندوق پس انداز به خبرنگاررسانه ای گفت: از سال نود و هفت که مجتمع به بخش خصوصی واگذار شد، دیگر ریالی وام به کارکنان ندادند؛ ما خواستار این هستیم که صندوق کاملاً برچیده شده و پول‌های کارگران به اضافه سهم پنج درصدی که هر ماه کارفرما قبلاً برای هر کارگر واریز کرده، بازگردانده شود.

وی اضافه کرد: کارفرما حاضر به پذیرش خواسته‌های کارگران نیست و مسئولیتی در قبال دیون شرکت قبل از واگذاری برعهده نمی‌گیرد.

*تجمع اعتراضی کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت برای دومین روزمتوالی

روز دوشنبه ۱۱ اسفند برای دومین روزمتوالی، کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: کارکنان مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای دومین روز پیاپی خواستار اجرای حکم قانونی طبقه بندی مشاغل در این سازمان شدند.

او افزود: علیرغم پوشش رسانه‌ای پایگاه‌های خبری و استعلام مکرر مدیران سازمان منطقه ویژه از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت، همچنان مجوز اجرای قانون از سوی وزارت نفت به این سازمان داده نمی‌شود.

وی همچنین گفت: این کارکنان از ۱۰ سال قبل تاکنون مشمول اجرای این قانون شده‌اند و مطالبات بیشمار و چند ساله آن‌ها از سوی وزارت نفت دیده نمی‌شود، به همین اقدام به برگزاری تجمع و اعتراض کردند و خواستار اجرای این حکم هستند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت

روز یکشنبه ۱۰ اسفند، کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت این سازمان تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع با اشاره به اینکه طرح طبقه بندی مشاغل باید از سال ۹۰ در این سازمان اجرا می شد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: طرح طبقه بندی مشاغل تاکنون از سوی مسئولان مسکوت مانده و اجرا نشده است.

وی افزود: طرح طبقه بندی مشاغل سال ۱۳۷۰ تهیه و تدوین شد و در سال ۱۳۸۳ برای اجرا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد و همچنین سال ۸۵ برای کل این مناطق لازم الاجرا شده است.

 اوادامه داد:در هنگامی که ما نیرو پیمانکار بودیم و با وجود پیگیری های متعدد، متاسفانه این طرح در منطقه ویژه اجرا نشده است.

 وی اضافه کرد: در هنگام تبدیل وضعیت ما از پیمانکار به مدت موقت خبری از اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل نشد؛ اما در سال ۹۵ وزارت نفت طبق ماده ۴۸ و ۴۹ اجرا کردن این طرح را سازمان ابلاغ کرده است، ما با انتخاب وکیل و شکایت از سازمان مراتب را به وزارت کار رساندیم.

وی ادامه داد: پس از آن و در روزهای اسفند ۹۹ رای به اداره کار بندرامام ابلاغ شده و دفترچه و شناسنامه شغلی و میزان افزایشات و ضرایب این طرح به سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه از زمان ابلاغ این رای تا کنون هیچ بازخورد مثبتی برای اجرا این طرح دیده نشده و این موضوع همچنان از طرف مسئولین مسکوت مانده است یاد آور شد: این طرح تاکنون در بسیاری از شرکت های مسقر در این منطقه اجرا و پیاده سازی شده است.

*ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی استان زنجان نسبت به سطح نازل حقوق با برپایی تجمع مقابل ساختمان این اداره

روز دوشنبه ۱۱ اسفند، کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی استان زنجان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرای سرودم بریده همسان سازی حقوق مقابل ساختمان این اداره درشهر زنجان زدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته زنجان نسبت به سطح نازل حقوق مقابل استاندار

خط فقر ۹ میلیون تومان – حقوق ۳ میلیون تومان

جمعی از کارگران بازشسته استان زنجان با برپایی تجمع مقابل استانداری اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق بنمایش گذاشتند.

روز شنبه ۲ اسفند،حاضران در تجمع با بیان اینکه براساس آخرین برآوردها، خط فقر حداقل نُه میلیون تومان است،به خبرنگار رسانه ای گفتند: چطور باید با حقوق سه میلیون تومانی زندگی کنیم؟

*دزدی ایلنا خبرگزاری خانه کارگراز جیب خبرنگارانش

خبرگزاری ایلنا عیدی خبرنگاران را معادل دو برابر پایه دستمزد پرداخت کرده است. تخلف کارفرمای این خبرگزاری درحالی است که متن مصرح قانون کار «به نسبت یکسال کار معادل شصت روز آخرین مزد کارگر» را رقم عیدی در نظر گرفته است. متن قانون در صورت لزوم «پایه مزدی» را مطرح می‌کرد اما در متن قانون به آخرین مزد اشاره شده است. ضمن اینکه براساس قانون کار مولفه‌های دیگر مزدی همچون حق مسکن،حق خوار و بار و بن کارگری از جمله مزایای اجباری مزد به حساب آمده و در نتیجه در تعریف مزد قرار می‌گیرد. 

این خبرگزاری خانه کارگر درحال در اقدامی ضدکارگری حقوق کارگران شاغلش را پایمال کرده که اعضای خانه کارگر خود را حامیان کارگران نامیده‌اند. اخیراً نیز مسئولان خانه کارگر برای انشقاق و تحدید اعتراض و تجمع بازنشستگان، یک روز قبل از روز اعلام تجمع فعالان مستقل بازنشستگان اعلام تجمع کرده و در بی‌حقوق‌سازی کارگران و بازنشستگان نقش داشته‌اند. 

خبرگزاری ایلنا تنها رسانه‌ای نیست که در پرداخت عیدی به خبرنگاران تخلف می‌کند. این روند درحالی است که وزارت کار بر پرداخت عیدی نظارتی ندارد.

منبع:کانال روزنامه‌نگاران مستقل ایران

*آخرین اطلاعات درباره سوخت بران جان باخته،زخمی وبازداشتی وهمچنین معترضان جان باخته،زخمی وبازداشتی به قتل سوختبران بدست سپاه پاسداران ونیروهای امنیتی بنقل ازیک منبع خبری محلی:

+اسامی سوختبران جان باخته براثر شلیک مستقیم سپاه پاسداران:

۱- یحیی گنگوزهی فرزند علی خان

۲- عبدالرحمان شهرسان زهی 

۳- عبدی شهرسان زهی فرزند بهارشاه 

۴- سلمان شهرستان زهی اهل مهرستان

۵- رحمان بخش دهواری فرزند بهارشاه اهل سوران

۶- عبدالوهاب دامنی اهل تابدیم

۷- انس صاحب زاده ساکن شمسر سیدآباد

۸- عبدالغفور توتازهی 

۹- محمد میربلوچ زهی

۱۰- محمد نصرت زهی۱۷ ساله فرزند بشیر اهل سراوان

+اسامی سوختبران زخمی شده توسط سپاه پاسداران:

۱- بهزاد آزادی فرزند رسول بخش اهل مهرستان

۲- ادریس بلوچ زهی فرزند حسن اهل روستای بلبل

۳- محمد مندازهی اهل سرجنگل کورین 

۴- سلمان فرزند جنگهان اهل پرکن سوران 

۵- عبدالستار دهواری فرزند خیرمحمد اهل روستای کلپورگان

+اسم سوختبر بازداشتی:

حسن ناروئی فرزند گل محمد اهل روستای سرتختی شهرستان بمپور

+اسامی معترضان جان باخته به قتل سوختبران براثر تیراندازی سپاه پاسداران ونیروهای امنیتی:

۱- حسن محمد زهی کودک ۱۳ ساله

۲- حاج محمدصالح معتقدی

+اسامی  معترضان زخمی به قتل سوختبران:

۱- عمر شه بخش فرزند ملاحسین

۲- یحیی شکل زهی

 ۳- دانیال سعیدی دانش آموز ۱۴ ساله فرزند غلام جان

 ۴- مهدی شه بخش

+اسامی معترضان بازداشتی به قتل سوختبران:

۱- محمد شهرسان زهی فرزند کاهم داد اهل مهرستان 

۲- عزیز شهرسان زهی ۱۶ ساله فرزند لهداد اهل مهرستان 

۳- محمد درزاده فرزند عبدالغفور ساکن روستای دزک

۴- عبدالجلیل شه بخش فرزند ملاحسین 

۵- عمر شه بخش فرزند ملاحسین 

۶- زکریا از طایفه شه بخش فرزند یارمحمد 

۷- سعید از طایفه شه بخش فرزند یارمحمد 

۸- یحیی شکل زهی

۹- ایرج دهواری اهل سراوان

۱۰- عبدالطیف ملک زاده اهل سراوان

به گزارش ۱۱ اسفند همین منبع،تعداد سوختبران و معترضان کشته، زخمی و بازداشت شده بیشتر از آمار فعلی است اما به دلیل عدم دسترسی، اختلال در اینترنت و جو شدید امنیتی تاکنون آمار دقیق و هویت آنان در دست نیست.

*تجمع اعتراضی مرغداران استان کرمانشاه مقابل استانداری

روز دوشنبه ۱۱ اسفند،جمعی از مرغداران شهرستان های استان کرمانشاه دست به تجمع مقابل استانداری زدند وبا برافراشتن پلاکاردها وسردادن شعارهایی اعتراضشان را نسبت به اصلاح قیمت ها واعمال تبعیض نسبت به استان های دیگر اعلام کردند.

*سوختگی ۹ کارگر یک کارخانه شهرک صنعتی علی‌آباد زنجان درحادثه آتش سوزی و وخامت حال ۳ نفرشان

عصر روز دوشنبه ۱۱ اسفند،در حادثه آتش سوزی در یک کارخانه مواد دارویی و الکل واقع در شهرک صنعتی شماره یک زنجان براثر نشت گاز،۹ کارگر دچار سوختگی شدند که حال ۳ نفرشان وخیم گزارش شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate