فریاد جمعی “اعدام نکنید!” در مقابل مجلس اسلامی

فریاد جمعی “اعدام نکنید!” در مقابل مجلس اسلامی

امروز سه‌شنبه، اول آبان ماه ۱۴۰۳  شمار وسیعی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و اعتراض خود را علیه اعدام  و  روند صدور و اجرای این حکم شنیع و ضد انسانی با صدای رسا ابراز کردند. در این تجمع اعتراضی بسیاری از مردم خانواده ها را همراهی می کردند. جمعیت یک صدا شعار میدادند: “اعدام نکنید”.

اعدام توحش و درنده خویی است. هر روز شماری از عزیزان مردم توسط جلادان حاکم به قتل می رسند. اعتراض خانواده های محکوم به  اعدام  در کف خیابان همزمان با سی و نهمین هفته کارزار “سه شنبه های نه به اعدام” در زندانها گام مهمی در مبارزه برای خارج کردن ابزار اعدام و سرکوب از دست حکومت و برای تداوم انقلاب است.

در این هفته زندانیان شیبان اهواز نیز به “سه شنبه های نه به اعدام” پیوستند و بدین ترتیب امروز یکم آبانماه اعضای کارزار نه به اعدام در ۲۳ زندان مختلف در اعتصاب غذا هستند . زندانهایی که در آنها این کارزار جریان دارد عبارتند از: زندان اوین (بند زنان، بند ۴ و ۸)، قزلحصار (واحد ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم آباد، اراک، اسد آباد اصفهان، نظام شیراز، بم، مشهد، لاکان رشت (بند زنان و مردان)، قائمشهر، اردبیل، تبریز، ارومیه، سلماس، خوی، نقده، سقز، بانه، مریوان، کامیاران و زندان شیبان اهواز.

 در سر سخن بیانیه کارزار سه شنبه های نه به اعدام در این هفته  چنین آمده است: “همزمان با سالگرد “اعتراضات ۱۴۰۱” و سالگرد جانباختگان این جنبش و گستردگی بحران‌های داخلی و خارجی حکومت، شاهد شتاب فزاینده و گسترده اعدام‌ها بوده و هستیم ؛ که تنها در مهرماه امسال بیش از ۱۴۰ تن به دار آویخته شده‌اند.(از این تعداد ۵ تن زن بوده اند.)

بنا بر اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته قریب به ۳۵ تن اعدام شده‌اند که تنها در روز ۲۵ مهر  ۱۷ تن اعدام شدند. در اقدام سرکوبگرانه دیگر، ۴ زندانی سیاسی محکوم به اعدام از هموطنان عرب در زندان شیبان اهواز  برای اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل شده‌اند که جانشان در خطر جدی قرار دارد. در پی این احکام ضد انسانی، جمعی از زندانیان سیاسی زندان شیبان اهواز طی بیانیه‌ای پیوستن خود به کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” را اعلام کردند.

بنابراین کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام ضمن محکوم کردن این اعدام‌های سیستماتیک، به تمام فعالان و نهادهای سیاسی، مدنی، صنفی و حقوق بشری و تمام وجدان‌های بیدار داخل و بین‌المللی برای مقابله با این سرکوب‌ها فراخوان می‌دهد امروز ایستادن در برابر صدور و اجرای احکام اعدام باید بخشی از مطالبه اجتماعی باشد. این محقق نخواهد شد مگر با مقاومت، همبستگی و اراده جمعی. ما می‌توانیم  این ماشین کشتار و اعدام را متوقف کنیم  و بنیان چنین احکام غیر انسانی را در میهنمان براندازیم”.

اعتراض علیه اعدامها، یعنی دفاع از حق زندگی و فریادی است در ادامه انقلاب زن زندگی آزادی. حزب کمونیست کارگری از اعتراضات خانواده های محکومین به اعدام علیه اعدامها و  کارزار سه شنبه های نه به اعدام قاطعانه حمایت کرده و بر لغو مجازات اعدام این مجازات شنیع و ضد انسانی، و لغو تمام احکام اعدام تاکید دارد. حزب همچنین مبارزه برای پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی بدون و قید و شرط زندانیان سیاسی را امر فوری خود می داند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ آبان۱۴۰۳، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴

سه شنبه ۱ آبان: تجمعات  و اعتصاب گسترده کارگران رسمی نفت و کارگران ارکان ثالث در پالایشگاههای متعدد پارس جنوبی

امروز یکم آبانماه یکی از روز های مهم و تاریخی در اعتراضات کارگران نفت در دهه های اخیر بود.  در این روز کارگران رسمی عملیاتی‌های جنوب و منطقه ویژه اقتصادی بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده اعتصاب و تجمع کردند. همچنین در این روز کارگران ارکان ثالث در پالایشگاه های مختلف نفت و گاز پارس جنوبی در ادامه سه شنبه های اعتراضی خود و در همبستگی با همکاران رسمی شان دست از کار کشیده و تجمعات اعتراضی برپا کردند.

طبق گزارشات منتشر شده مناطقی که در آن کارگران دست به این تجمعات و اعتصاب اعتراضی زدند عبارتند از:  کارکنان صنعت نفت- عسلویه، کارکنان رسمی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز ماهشهر، کارکنان شرکت‌های POGC , SPGC , پالایشگاه فجر ، شرکت‌های POGC , SPGC , پالایشگاه فجر، کارکنان نفت و گاز پارس-ارکان_ثالث در سکوی‌های ۴۰گانه‌ی POGC، مناطق نفتخیز #اهواز، کارکنان شرکت نفت فلات قاره منطقه در خارک،  سیری و… . در این اعتصاب و حرکت اعتراضی بخش وسیعی از کارگران و کارکنان نفت شرکت دارند و برخواستهای خود پای می فشارند.

در حرکت اعتراضی این روز کارگران رسمی در منطقه ویژه پارس جنوبی نیز تجمع داشتند و جمعیت  قابل توجهی از کارگران در آنها  شرکت داشتند. تجمع این کارگران  ابتدا با  سد نیروهای امنیتی و اطلاعاتی که ماسک زده بودند روبرو شد و تعدادی هم دستگیر و به ماشین های مستقر یگان ویزه منتقل شدند. اما با پافشاری کارگران  تجمع برگزار شد.

در فراخوانهای اعتراضی این روز کارگران رسمی شاغل در ۳۷ سکوی دریایی پارس جنوبی و پالایشگاه های سیزده گانه پارس جنوبی شرح برنامه های اعتراضی خود برای این روز را اعلام کرده بودند.  در فراخوان کارگران رسمی شاغل در ۳۷ سکوی دریایی پارس جنوبی تاکید شده بود:  هیچگونه گزارشی از وضعیت کلی سکوها در سامانه PRCC ثبت نخواهد شد، وضعیت تولید روزانه و لحظه‌ای گاز و میعانات گازی به اطلاع واحد مانیتورینگ و پالایشگاه‌های متناظر اعلام نخواهد شد.، هیچ گونه گزارشی از وضعیت تعمیرات سکوها به مراجع مربوطه ارسال نخواهد شد، هیچ گونه مکاتبه‌ای در سامانه اتوماسیون اداری (برید) پاسخ داده نخواهد شد.

کارگران پالایشگاه های سیزده گانه پارس جنوبی نیز اعلام کرده بودند که از صدور هر گونه پرمیت (مجوز کار) به استثنای مواردی که ضرورتا تولید و ایمنی را تحت تاثیر قرار میدهند خودداری خواهند کرد و هیچگونه مکاتبه‌ای در سامانه اتوماسیون اداری (برید) پاسخ داده نخواهد شد.

در تجمعات اعتراضی این روز کارگران رسمی در شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان نیز شرکت داشته و در تجمعی که روز گذشته سی ام مهرماه  مقابل واحد HSE منطقه برگزار کرده بودند،  ضمن اعلام همبستگی با فراخوان تجمعات سراسری امروز یکم آبان ماه و دعوت از همه کارکنان شرکتهای زیر مجموعه صنعت نفت به شرکت در این حرکت اعتراضی، در مجمع عمومی ای که در سالن اجتماعات داشتند اعلام کردند که   از این پس روزهای شنبه و دوشنبه تجمعات اعتراضی خواهند داشت.

اهم مطالبات کارگران رسمی عبارتند از: حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت، تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، و استرداد مازاد مالیات.

کارگران رسمی در تجمعاتشان با شعارهای حقوق عادلانه حق مسلم ماست، “تولید میخوای پایدار سقف حقوق را بر دار” اعتراض خود را اعلام کرده و بر پیگیری اعتراض خود در اشکال گسترده تر تاکید داشتند.

 امروز یکم آبانماه همچنین کارگران ارکان ثالث در پالایشگاه های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه سه شنبه ههای اعتراضی و در همراهی با همکاران رسمی خود دست از کار کشیدند و با برگزاری تجمعات گسترده اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

اهم مطالبات کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری در مجتمع گاز پارس جنوبی عبارتند از: حق تشکل، تجمع و اعتراض،حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، بازگشت به کار حجت رضایی، نماینده اخراجی کارگران، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی.

بدینگونه امروز یکم آبانماه یک روز بزرگ اعتراض و اعتصابات را ثبت کرد و گام بزرگی در جهت رفتن به سوی اعتصابات سراسری در نفت این مرکز کلیدی کارگری برداشته شد.  اتفاق بزرگی که تاثیر مستقیمی بر فضای اعتراضی در میان بخش های مختلف کارگری و کل جامعه خواهد داشت. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از اعتراضات و خواستهای کارگران نفت همگان را به حمایت از این مبارزات فرا میخواند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ آبان ۱۴۰۳، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴

تجمع بازنشستگان ۱۴۰۰ در تهران و بازنشستگان کشوری در کرمانشاه

“با اهل قلم هر که درافتاد ور افتاد”

امروز یکم آبانماه بار دیگر جمع قابل توجهی از معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ در ادامه اعتراضات تا کنونی خود مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. تجمع قبلی آنها در یکشنبه گذشته با جمعیتی ۵ هزار نفره برگزار شد. حضور زنان در این تجمع چشمگیر بود. اعتراض این بازنشستگان به سطح نازل حقوقها و وخیم تر شدن هر روز بیشتر وضع معیشتی خود و محرومیت از بیمه درمان و بی پاسخ ماندن خواستهایشان است. اعتراض آنها به تعرضات معیشتی از جمله  عدم اجرای صحیح دستورالعمل متناسب سازی حقوق بازنشستگان و عدم اعمال ۹۰ درصد از فوق‌العاده رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگی است که انجام آنها میتواند بهبودی در وضع حقوقی آنها ایجاد کند. این بازنشستگان چهار سال است که پیگیر این مطالبات هستند و جوابی نگرفته اند. در این تجمع بازنشستگان ۱۴۰۰ شعار میدادند: “با اهل قلم هر که درافتاد ور افتاد”، “ما منتظر حکممون هستیم، هیچ جا نمیریم همین جا هستیم”، و “کشور پر درآمد چه بر سر تو آمد”.

در این روز همچنین بازنشستگان کشوری از جمله معلمان بازنشسته در کرمانشاه بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده و همچون سه شنبه های هر هفته علیه فقر و تبعیض  و وعده های پوشالی حکومت تجمع کردند.  بازنشستگان صدای اعتراض کل جامعه هستند. تجمعات بازنشستگان در این روز در کرمانشاه با استقبال پر شور مردم و با  دست زدن و بوق های ممتد  اتومبیلها مورد حمایت قرار گرفت.  بازنشستگان شعار میدادند: “بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن”.

بدین ترتیب امروز یکم آبانماه یک روز بزرگ اعتراضی در سطح سراسری در سطح جامعه بود. تجمع خانواده های محکوم به اعدام در تهران با فریاد اعدام نکنید، اعتصاب و تجمعات گسترده کارگران رسمی و ارکان ثالث در مراکز مختلف نفت و گاز و سکوهای نفتی و تجمعات بازنشستگان معلم ۱۴۰۰ در تهران و بازنشستگان کشوری در کرمانشاه سر تیترهای مهم اخبار اعتراضات امروز هستند  که فضای پر جنب و جوش جامعه در متن شرایطی که حکومت به فضای جنگی دامن میزند تا مردم را عقب بزند، را تشکیل میدهد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ آبان  ۱۴۰۳، ۲۲  اکتبر ۲۰۲۴


Google Translate