اطلاعیه پایانی پلنوم ٤٩ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

اطلاعیه پایانی پلنوم ٤٩ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران حکمتیست

در روزهای  شنبه و یکشنبه ١٢ و ١٣ اکتبر ٢٠٢٤ برابر با ٢١ و ٢٢  مهرماه ١٤٠٣ پلنوم ٤٩ کمیته مرکزی حزب حکمتیست با حضور اکثریت اعضای کمیته مرکزی حزب برگزارشد و بعد از دو روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیریهای لازم به کار خود پایان داد.

پلنوم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم ‌ و یاد رفقا حسین مرادبیگی (حمه سور) و مظفر صالح نیا  که در فاصله دو پلنوم جان باختند آغازشد. دستورهای پیشنهادی پلنوم  عبارت بودند از: 

١- گزارش سیاسی و تشکیلاتی، رئیس دفتر سیاسی، دبیر اجرائی، دبیران کمیته های حزب، گزارش مستقل دبیر کمیته مرکزی و ارزیابی از فعالیت ارگانهای حزب.

٢- اوضاع سیاسی ایران به کجا میرود؟ حمله نظامی قریب الوقوع اسرائیل، سیاست حزب حکمتیست در قبال جنگ. معرف: سیاوش دانشور  

٣- کنگره یازدهم حزب طرح برگزاری، اقدامات سیاسی و اجرائی.  

٤- کردستان در بطن تحولات منطقه. معرف: صالح سرداری 

٥- قرار و قطعنامه.

٦- انتخابات. 

بعد از تصویب آیین نامه و دستور جلسه، نشست کمیته مرکزی بطور رسمی آغاز شد.

در نشست کمیته مرکزی ابتدا گزارشات توسط رئیس دفترسیاسی، دبیر اجرایی و دبیران کمیته های اصلی و ارگانهای ستادی، همچنین گزارش مستقل دبیر کمیته مرکزی به پلنوم ارائه شد. رئوس گزارش تشکیلاتهای مختلف از قبل به صورت کتبی در اختیار اعضا قرار گرفته بود. در بخش گزارش، مسئولین عرصه های مختلف ارگانهای حزبی، در مورد فعالیت و دخالت حزب در رابطه با عرصه های اصلی سیاست در جامعه، فعالیت و تلاش حزب در تحرکات و اعتراضات  کارگری، اعتراضات پرستاران، فرهنگیان، بازنشستگان، جنبش آزادی زن، واکنش سیاسی منظم به مسائل ایران و جهان و منطقه در شکل اطلاعیه و بیانیه و تبلیغات کتبی و شفاهی، فعالیت در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست، فعالیت در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان، بررسی و کارکرد حزب مورد ارزیابی پلنوم قرار گرفت و برای رفع کمبودها و راههای پیشروی، پیشنهاداتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در دستور اوضاع سیاسی ایران که توسط سیاوش دانشور معرفی شد، با اشاره به نکات اصلی سیر تحولات ایران و منطقه، تشدید بحرانهای فزاینده اقتصادی و سیاسی رژیم اسلامی و عملکرد نیروهای سرکوب برای مقابله با روند انقلابی مبارزات مردم علیه فقر و بیحقوقی بویژه رودررویی با جنبش آزادی زن و جنبش طبقه کارگر و جدال اصلی و تقابل این طبقه با حاکمیت بطور مفصل بررسی شد. همینطور تحولات در منطقه و نسل کشی دولت اسرائیل در فلسطین، گسترش جنگ اسرائیل و حزب الله در لبنان، ترور رهبران و مهره های اصلی حزب الله و حماس، موشک پراکنی جمهوری اسلامی و تنش نظامی دولتهای اسرائیل و رژیم اسلامی و ایجاد فضای جنگی به نفع سرکوب جنبش های اعتراضی موجود در جامعه و سیاست تاکنونی حزب مورد بررسی قرار گرفت. پلنوم به دخالتگری فعال در بطن این اوضاع علیه تبلیغات جنگ طلبانه تروریستها و هواداران طرفین جنگ و دفاع از مبارزه مردم ایران برای سرنگونی رژیم اسلامی تاکید کرد.

پلنوم اعلام کرد که ما همراه میلیونها مردم آزادیخواه دنیا علیه آپارتاید و کشتار و نسل کشی دولت اسرائیل و رژیم تروریست نتانیاهو هستیم. پلنوم تاکید کرد در اوضاع جاری موجود طبقه کارگر و مردم آزادیخواه جهان و منطقه خاورمیانه لازم است علیه تروریسم کور، ویرانی شهرها و بیمارستان ها و تاسیسات زیربنایی در غزه و لبنان بپاخیزند. پلنوم بر تقابل مردم آزادیخواه جهان علیه تروریسم اسلامی و تروریسم دولتی و کشتار غیر نظامیان و تروریسم هوائی و نسل کشی مردم عادی غزه و لبنان بمثابه جنایت جنگی تاکید کرد. پلنوم همچنان تاکید کرد جنایت مستمر دولت اسرائیل با حمایت دولت آمریکا و موئتلفین صورت میگیرد و کارگران و مردم آزادیخواه جهان با اعمال فشار به آمریکا و دول غربی باید ماشین جنگی اسرائیل را وادار به توقف فوری نسل کشی و خاتمه دادن به بمباران در غزه و لبنان کنند. پلنوم  یکبار دیگر بر حل عادلانه مسئله فلسطین از طریق تشکیل و اعلام دولت یکپارچه فلسطین تاکید نمود. نشست کمیته مرکزی، دفتر سیاسی منتخب را مامور کرد که بر اساس بحث ها و جهت گیریهای پلنوم در این رابطه بیانیه ای را تدوین و منتشر کند.

در دستور کردستان در بطن تحولات منطقه که توسط صالح سرداری به پلنوم ارائه شد؛ اهم رویدادهای منطقه، خطر تشدید تنش های نظامی و عواقب ناشی از فضای جنگی در خاورمیانه و کردستان، مناسبات میان اقلیم کردستان و دولت عراق، توطئه دولتهای منطقه علیه احزاب اپوزیسیون کردستان ایران مستقر در کردستان عراق و خلع سلاح این احزاب و کوچاندن نیروهای این احزاب به کمپ های پناهندگی و تلاش برای نجات اعضای اپوزیسیون برای خروج از این کمپها و انتقال به کشورهای پناهنده پذیرمورد بحث قرار گرفت.

دستور دیگر پلنوم طرح برگزاری کنگره یازدهم حزب و اقدامات سیاسی و اجرایی کنگره حزب بود که پلنوم بر اساس بحث ها نحوه برگزاری کنگره و اقدامات لازم برای برگزاری آن را به دفتر سیاسی منتخب پلنوم واگذار کرد.

آخرین دستور پلنوم انتخابات بود که  ابتدا ناصر مرادی به اتفاق آراء بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد. بدنبال آن از میان کاندیداها ١٥ نفر به عنوان اعضای دفتر سیاسی انتخاب شدند که عبارتند از رفقا: سیاوش دانشور، رحمان حسین زاده، عبداله دارابی، صالح سرداری، جلال محمودزاده، سعید یگانه، ملکه عزتی، اسماعیل ویسی، سعید آرمان، مختار محمدی، کریم نوری، هلاله طاهری، محسن حسینی، ابراهیم باتمانی و سیوان کریمی. 

پلنوم بعد از دو روز بحث و همفکری اعضای کمیته مرکزی با سخنرانی اختتامیه دبیر کمیته مرکزی به کار خود پایان داد. 

همچنین در جلسه دفتر سیاسی منتخب پلنوم ٤٩ که به منظور انتخابات برگزار شد، رفیق سیاوش دانشور به اتفاق آرا به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب و سپس رفقا: جلال محمودزاده، صالح سرداری، عبداله دارابی، سعید یگانه، رحمان حسین زاده و سعید آرمان بعنوان اعضای هیئت اجرائی حزب انتخاب شدند. هیئت اجرایی در اولین جلسه رفیق سعید یگانه را به سمت دبیر اجرایی انتخاب کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

١٤ اکتبر ٢٠٢٤- ٢٣ مهر ١٤٠٣


Google Translate