اشاراتی کوتاه به نوشته ر. ناصر پایدار،  بحران، آرایش قوای روز و رخساره تحولات محتمل

اشاراتی کوتاه به نوشته ر. ناصر پایدار،  بحران، آرایش قوای روز و رخساره تحولات محتمل

شما بدهی کل آمریکا را تماما پای بدهی خارجی گذاشته اید، که تصحیح آن در توضیح پایین و وب سایتها می آید.

اشاره یکم national debt بدهی کل کشور یا ملی، تشکیل شده از بدهی عمومی و بدهی دولتی مثلا آمریکا. بدهی عمومی(مردم و صنایع) از قبیل بدهی خونه و ماشین و کارتهای اعتباری برابر با ۲۸ تریلیون، این بدهی در بخش بدهی خارجی شامل ماشین ها و ابزار آلات و غیره  مثلا از آلمان و ژاپن یا چین به آمریکا و چیزهای تجارتی دیگر که هنوز به فروش نرفته هم می شود. 

اشاره دوم بدهی دولت که حدود ۷.۵ تریلیون می شود که شامل ۲۵ بیلیون قروض خارجیست (رقم اعداد انگلیسی ست یعنی بیلیون مساوی میلیارد فارسی ست.) و این بدهی شامل برداشتهای کسری بودجه سلانه هم می باشد. تولید ناخالص آمریکا ۲۸ تریلیون دلار. 

اشاره سوم، با اشاره به این مترادف کردن شما “ارزش های آفریده توسط توده کارگر (تولید ناخالص داخلی)” آما تولید ناخالص داخلی  ترکیبی ست از بدهی ها و درآمدها و سود بانکی پرداخت سود بانکی و بورس بازی و تجارت های داخلی و خارجی و تحقیقات و آموزش و پرورش و تولید و مصرف از بمب و سلاح و درآمد قمارخانه ها و جنگ و خرابی زلزله و توفان و .پلیس و ارتش و پایگاهای نظامی و غیره یعنی همه پولهای دست به دست شده یعنی چرخش بانکی پول هم می شود پولی که از حساب بر می دارید و دوباره به حساب می گذارید هم در درآمد جی دیی پی یا تولید ناخالص داخلی دخالت دارد یعنی میزان و معیار دقیقی نیست. و تنها تولید ارزش توسط کارگران نیست که شاید به یقین بهترین مهیار باید همین اندازه گیری باشد که نیست.  

اشاره چهارم، در توضیح این گفته شماست، ” در ریشه کاوترین کالبدشکافی بحران سرمایه داری که توسط مارکس انجام گرفته، بالا رفتن متوسط ترکیب آلی سرمایه در قلمروهای معین، کل اجتماعی یا سرمایه جهانی، پیشی گرفتن نرخ انباشت از نرخ تولید اضافه ارزش سرچشمه بحران معرفی شده است.” سوال این است انباشت و نرخش کاملا در معادله مستقیم با ارزش اضافی ست. یعنی اصل انباشت تنها به میسر بودن ارزش اضافی اتفاق می افتد، کاهش ارزش اضافی کاهش انباشت را منطقا در بر دارد، حالا چگونه است انباشت پیش می افتد و آن هم به دلیل کاهش ارزش اضافی؟ و بعد هم آنرا به مارکس نسبت می دهید؟ و عجیب است این گفته می شود سرچشمه بحران؟

راستش رفیق بر هر پاراگراف این نوشته شما می شد یک نظری گذاشت اما کو وقت؟ آما ممنون از شما که یک مویتان می ارزد به آنهاییکه اصلا یک روزشان را هم در راهی که شما عمری گذاشته اید را سپری نکردند.

ـ

جوینده 

هفده اکتبر ۲۴ – بیست و ششم مهر ماه ۱۴۰۳

https://www.ceicdata.com/en/indicator/united-states/external-debt

United States External Debt reached 26,467.0 USD bn in Mar 2024, compared with 25,984.6 USD bn in the previous quarter.

https://fiscaldata.treasury.gov/datasets/debt-to-the-penny/debt-to-the-penny

Debt Held by the Public Intragovernmental Holdings Total Public Debt Outstanding

10/16/2024 $28,386,150,164,608.48 $7,357,363,382,856.39 $35,743,513,547,464.87


Google Translate