جنایت هولناک ماموران مرزی جمهوری جهل و جنایت و ترور اسلامی ایران!

روایات دو تن از مهاجرین افغان:

«۲۶۰ تبعه افغان در تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مرز سراوان کشته شدند.»

به گزارش حال وش/ دو تن از مهاجرین افغان و که شاهد عینی کشتار ده‌ها هموطن افغان خود در شامگاه یک‌شنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳، توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مرز کلگان سراوان بودند می‌گویند: «۲۶۰ تن از آن‌ها‌(مهاجر تبعه افغان) در تیراندازی نیروهای نظامی در مرز کلگان کشته شدند.»

گفتنی است شامگاه یک‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه مرزی کلگان سراوان به یک گروه مهاجر تبعه افغانستان را که قصد ورود به داخل کشور را داشتند کمین زده و اقدام به تیراندازی کردند که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از آنان شده است.

منابع حال وش، پیش‌تر گفته بودند: «شامگاه یک‌شنبه ده‌ها تن از اتباع افغانستان در مرز کلگان سراوان که قصد ورود به داخل کشور را داشتند توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی که از پیش کمین کرده بودند مورد هدف تیراندازی مستقیم و آر پی جی قرار گرفته که در نتیجه آن ده‌ها تن از این مهاجرین کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.»

بر پایه تصاویر رسیده به حال وش نیز افرادی که از این تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی جان سالم به در بردند می‌گویند: «تعداد مهاجرین افغان حدود ۳۰۰ نفر بوده‌اند که از این تعداد فقط حدود ۶۰ الی ۷۰ نفر زنده مانده‌اند و بقیه افراد کشته یا بشدت جروح شده‌اند.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، سیاست فاشیستی افغان‌ستیزی خود را تشدید کرده است و روزی نیست که مقامات جمهوری اسلامی علیه پناهندگان و مهاجران افغان تبلیغ سوء نکنند و مردم را علیه آنان تحریک ننمایند!

در سال‌های اخیر، در چند شهر به سکونت‌گاه افغانستانی‌ها هجوم برده شد و خانه‌های آن‌ها به آتش کشیده شد. در میبد استان یزد، پس از کشته‌شدن یک نوجوان در درگیری و نسبت دادن آن به مهاجران افغانستانی، اردوگاه مهاجران با هجوم گروهی از شهروندان تخریب شد. دولت نیز در ورود و خروج این اردوگاه را مسدود و مهاجران را به رفت‌و‌آمد از در دیگری که به شهر راه ندارد مجبور کرد.

در اقبالیه قزوین هم گروهی از ساکنان به خانه‌های مهاجران هجوم بردند، وسايل خانه را تخریب کردند و برخی از خانه‌ها را به آتش کشیدند. همین واقعه در چند نقطه تهران رخ داد و نیروی انتظامی با هجوم به این محلات، افغانستانی‌ها را بازداشت کرد.

رسانه‌های عمومی، از جمله روزنامه‌ها، صدا و سیما به صورت هدفمند خبر و گزارش‌هایی را برای تحریک مهاجرستیزی منتشر می‌کنند.

مجلس شورای اسلامی هم در امتداد سیاست‌های مهاجرستیزانه طرح تازه‌ای برای افزایش اخراج مهاجران افغانستانی تدوین کرده است.

پیش از تصویب این طرح، در ۱۶ استان ایران اقامت و اشتغال افغانستانی‌ها به‌صورت کامل ممنوع اعلام شده است.
پیش‌تر نیز استاندار اصفهان حضور دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس را «باعث ایجاد حاشیه و نگرانی برای خانواده‌ها» دانسته و گفته بود: «تلاش کردیم با کاهش سهم ثبت‌ نام اتباع این مسئله را حل کنیم.L

کودکان افغانستانی پیش از این نیز برای ثبت‌نام در مدارس با محدودیت و موانع بسیاری روبرو بودند. جمهوری اسلامی ایران، طی سال‌های گذشته کودکان افغانستانی را بدون والدین به افغانستان بازگردانده است و مقام‌های مسئول تاکید کرده‌اند به این رفتار ادامه خواهند داد.

جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر ایجاد محدودیت بیش‌تر برای سکونت و اشتغال مهاجران افغانستانی و اخراج گسترده آن‌ها قصد دارد مرزهای شرقی را با دیوارکشی مسدود کند تا مانع ورود افغانستانی‌های گریخته از طالبان شود.

دفاع از پناهندگان و مهاجرین افغان در ایران و در مقابل سیاست‌های فاشیستی جمهوری اسلامی، وظیفه داوطلبانه هر شهروند آگاه و آزادی‌خواه و برابری‌طلب جامعه ایران است. اجازه ندهیم این انسان‌های رنج‌دیده و جنگ‌زده، قربانی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان حاکم اسلامی افغانستان شوند!

پنج‌شنبه بیست و ششم مهر ۱۴۰۳-هفدهم اکتبر ۲۰۲۴

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 


Google Translate