اخباروگزارش های کارگری ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ 

– سی و هشتمین هفته کارزار #سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام در ۲۲ زندان مختلف ادامه دارد

همزمان با روز جهانی علیه اعدام حکومت اعدامی در ایران، ۷ تن را در زندان‌های مختلف اعدام کرد.

– ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی وپشتیبانی برای ایجاد تفرقه،تعیین سقف حقوق ،اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام،عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی،تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات،اخذ مالیات غیر قانونی وعدم اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع  کارگران شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان

– یازدهمین سه شنبه اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی با شعارهای

«بازگشت به کار حجت رضایی همکار حق طلب اخراجی»،

«نظام عادلانه دستمزد»،

«اجرای طرح طبقه بندی مشاغل حق مسلم ماست»،

«طرح اقماری دو دو اداره پشتیبانی»

«ساماندهی وضعیت رانندگان»

و…..

– دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشورنسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان در زنجان هم با شعارهای«بازنشسته بیداراست از وعده ها بیزاراست»،«تاحق خودنگیریم هردوشنبه می آئیم»،«تاحق خودنگیریم هردوشنبه همینه»،«مخابرات ایران افتاده دست دزدان»،«مخابرات ایران قانئن نمی پذیرد»و…تجمع برگزارشد

– تجمع اعتراضی مال باختگان خودرویی بوشهر

– تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد نسبت به افزایش ۲۰۰درصدی شهریه مقابل ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه

– تجمعات اعتراضی داوطلبان آزمون کیفیت بخشی آموزش و پرورش نسبت به نمرات غیر واقعی آزمون دراداره کل آموزش وپرورش لرستان و دفتر بهارستان نشین شهرستان

– فاجعه امروز ، پروپاگاندا دولت روحانی و بیگاری مادری برای ثبت نام فرزندش 

– انتقال به بیمارستان به دنبال وضعیت جسمی بحرانی زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج

– ادامه سیاست ارعاب هیئت‌های تخلفات اداری آموزش و پرورش و امتداد سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی دولت رئیسی علیه معلمان

– احمد حیدری نصرت با رأی قطعی هیأت تخلفات اداری به بازنشستگی اجباری محکوم شد

– افزایش  ۶۰ درصدی کارگران جان باخته براثر حوادث کاری دراستان بوشهردرسال ۱۴۰۲

جان باختن ۲۷ کارگر براثر حوادث کاری دراین استان طی ۶ ماهه اول سال جاری

– جان باختن یک کارگرجوان درهمدان براثر سقوط از ارتفاع

*******

*سی و هشتمین هفته کارزار #سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام در ۲۲ زندان مختلف ادامه دارد

همزمان با روز جهانی علیه اعدام حکومت اعدامی در ایران، ۷ تن را در زندان‌های مختلف اعدام کرد.

در هفته گذشته نیز بیش از ۳۶ تن اعدام شدند به طوری که تنها در روز ۱۸ مهر، ۱۹ تن حلق‌آویز گردیدند. در میان این اعدام‌شدگان دو کودک مجرم به اسم #مهدی_براهویی و #علی_شیروانی وجود داشتند، که در زمان بازداشت به ترتیب ۱۷ و ۱۵ سال سن داشتند.

در ادامه این سرکوب‌ها و خشونت‌ها، قضائیه حکومتی در ۲۲ مهر ماه پرونده قطع دست ۸ متهم به سرقت را در تهران به دادگاه ارجاع داد. این میزان خشونت علیه مردم ایران همزمان با #روز_جهانی_علیه_اعدام توسط حکومت ایران نشان از به سخره گرفتن و لگدمال کردن قوانین حقوق‌بشر بین‌المللی است؛ تا در برابر اعتراضات و قیام احتمالی سد ببندد.

اعضای “کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام” اکنون بیش از ۸ ماه است که سه‌شنبه هر هفته دست به اعتصاب غذا می‌زنند و در مقابل احکام غیرانسانی اعدام مقاومت می‌کنند.

این کارزار که از بهمن ۱۴۰۲ از زندان قزلحصار شروع شده، با مقاومت و پایداری زندانیان اعتصاب‌کننده تا به امروز، به ۲۲ زندان مختلف گسترش یافته است.

هدف این کارزار مقابله با احکام غیرانسانی اعدام و لغو آن در ایران است و در این مدت تلاش کرده است صدای زندانیان زیر حکم اعدام فارغ از هر نوع اتهامی باشد. همانطور که خانم مای ساتو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، در آخرین اظهاراتش کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام را مورد اشاره قرار دادند، از شخص ایشان، شورای حقوق‌بشر و همه نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشر انتظار اقدامات عاجل‌تر و جدی‌تری در متوقف کردن این ماشین کشتار داریم، اقداماتی موثرتر که جان بسیاری از زندانیان بی‌پناه در گرو آن است. 

فلذا از همه وجدان‌های بیدار و رسانه‌های مستقل و مردمی انتظار می‌رود که در راستای لغو اعدام و مقابله با آن قدم بردارند. تا این مبارزه در جامعه نهادینه شود تا کشوری آزاد، برابر و به دور از خشونت و اعدام به همراه صلح و دموکراسی با قوه‌ی قضاییه مستقل را بسازیم.

در همین راستا این سه‌شنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۳، اعضای این کارزار در هفته سی‌و‌هشتم در ۲۲ زندان مختلف در اعتصاب غذا خواهند بود.

زندانیان اعتصابی شامل زندان‌های زیر می‌باشند:

زندان اوین (بند زنان، بند ۴ و ۸)، زندان قزلحصار (واحد ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم‌آباد، زندان اراک، زندان اسدآباد اصفهان، زندان نظام شیراز، زندان بم، زندان مشهد، زندان لاکان رشت (بندزنان و مردان)، زندان قائم‌شهر، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان سلماس، زندان خوی، زندان نقده، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران.

#کارزار_سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام

۲۴ مهر ۱۴۰۳

*ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی وپشتیبانی برای ایجاد تفرقه،تعیین سقف حقوق ،اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام،عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی،تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات،اخذ مالیات غیر قانونی وعدم اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع  کارگران شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان

سه شنبه ۲۴ مهر

تصمیمات جدید پس از تجمع اعتراضی امروز:

۱- اعتراضات در روزهای دوشنبه همگام با سایر شرکت های نفتی  و مناطق عملیاتی برگزار شود.

۲- اگر این ماه هم  کسورات ظالمانه برداشته نشود و یا اصلاحی صورت نگیرد اعتراضات به ۲ روز در هفته افزایش داده شود.

۳- در روز های اعتراض (دوشنبه) همگام با دیگر مناطق عملیاتی از جواب دادن به تلفن های ستاد و امضا و ارسال هرگونه نامه به ستاد امتناع خواهد شد.

*یازدهمین سه شنبه اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی با شعارهای

«بازگشت به کار حجت رضایی همکار حق طلب اخراجی»،

«نظام عادلانه دستمزد»،

«اجرای طرح طبقه بندی مشاغل حق مسلم ماست»،

«طرح اقماری دو دو اداره پشتیبانی»

«ساماندهی وضعیت رانندگان»

و…..

سه شنبه ۲۴ مهر

تداوم اعتراضات کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری در یازدهمین

#سه_شنبه_های_اعتراضی کارگران در پالایشگاه های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی دست از کار کشیده و با برگزاری تجمعات گسترده اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳

با وجود کارشکنی عوامل حراست و مدیرانی که در برابر اعتراضات ما قرار دارند و از پیمانکاران مفتخور و چپاول در نفت حمایت می‌کنند، کماکان در #سه_شنبه_های_اعتراضی در اعتصاب هستیم.

از روز گذشته با اعتصاب همکاران رسمی که از صدور پرمیت (مجوز کار در مناطق عملیاتی پالایشگاه ها) بصورت اعتراضی امتناع کردند در هماهنگی و اتحاد دست از کار کشیده ایم و حتی در پالایشگاه هایی که از تجمعات ما جلوگیری به عمل آوردند، کار بصورت تعطیلی کامل درآمده است.

این همان هشداری بود که ما کارگران معترض نسبت به برخورد امنیتی حراست و مدیران نفت داده بودیم و اعلام کردیم تا رسیدگی به شرایط معیشتی مان، حذف کامل پیمانکاران و تقسیم عادلانه سود حاصل از درآمدهای نفت و گاز، نسبت به گسترش اعتراضات با اشکال مختلف ادامه خواهیم داد و قطعاً تا تعطیلی کامل نفت پیش خواهیم رفت.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) ضمن حمایت از اعتراضات همکاران رسمی و غیر رسمی در مجتمع گاز پارس جنوبی، همه کارگران نفت را در بخشهای مختلف به گسترش اعتراضات فرامیخواند.

مطالبات فوری کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری در مجتمع گاز پارس جنوبی عبارتند از؛

-حق تشکل، تجمع و اعتراض،

-حذف کامل شرکتهای پیمانکاری،

-بازگشت به کار فوری و بی قید و شرط کارگران اخراجی، حجت رضایی از پارس جنوبی، یاسر احمدی نژاد و هرمزی از ملی حفاری و پایان دادن به برخورد امنیتی با کارگران معترض،

-عمل به توافقات قبلی علی الخصوص موضوع مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ(هزینه قطع امکانات رفاهی) که به صورت یکجانبه توسط برخی از مسئولان مجتمع گاز تغییراتی در آن صورت گرفته است.

-اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و  نظام پرداخت عادلانه و همتراز با کارگران رسمی و قراردادی پیرو توافقات قبلی با وزارت نفت،

-اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای رانندگان غیرمالک خودروهای استیجاری، ساماندهی تردد و ایجاد امنیت شغلی برای آنان

-اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی

*دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشورنسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان در زنجان هم با شعارهای«بازنشسته بیداراست از وعده ها بیزاراست»،«تاحق خودنگیریم هردوشنبه می آئیم»،«تاحق خودنگیریم هردوشنبه همینه»،«مخابرات ایران افتاده دست دزدان»،«مخابرات ایران قانئن نمی پذیرد»و…تجمع برگزارشد

دوشنبه ۲۳ مهر

*تجمع اعتراضی مال باختگان خودرویی بوشهر

روزسه شنبه ۲۴ مهر، جمعی از مال باختگان بوشهرکه از طریق فضای مجازی در دام کلاهبرداران پیش فروش خودرو افتاده اند تجمع کردند .

*تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد نسبت به افزایش ۲۰۰درصدی شهریه مقابل ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه

روزسه شنبه ۲۴ مهر، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد برای اعراض به افزایش  شهریه از ۳۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه زدند.

*تجمعات اعتراضی داوطلبان آزمون کیفیت بخشی آموزش و پرورش نسبت به نمرات غیر واقعی آزمون دراداره کل آموزش وپرورش لرستان و دفتر بهارستان نشین شهرستان

روزسه شنبه ۲۴ مهر، داوطلبان آزمون کیفیت بخشی آموزش و پرورش برای اعتراض به نمرات غیر واقعی آزمون دراداره کل آموزش وپرورش لرستان و دفتر بهارستان نشین شهرستان تجمع کردند

وخواهان اعلام نمرات واقعی و تعیین تکلیف وضعیت‌شان شدند.

*فاجعه امروز ، پروپاگاندا دولت روحانی و بیگاری مادری برای ثبت نام فرزندش 

محمد حبیبی/ کنشگرفرهنگی

عملا ما در ایران چیزی به نام آموزش رایگان نداریم .

در جاییکه مادری را مجبور می کنند برای ثبت نام فرزندش بیگاری کند ، آموزش رایگان دروغی بیش نیست .دروغی که پروپاگاندا رسانه ای دولت ها سعی در ترویج آن دارند.

هیچ دولتی در ایران  به اندازه دولت روحانی در ترویج برون سپاری آموزش عمومی و تخریب مدارس دولتی نقش نداشت .

آنها که در نقش پروپاگاندا ی رسانه ای ودر مقام روابط عمومی آپ آن‌زمان انجام ماموریت کردند ، یکی در خارج کشور مشاور اپوزیسیون هست و دیگری ژست منتقد از موضع اصلاح طلبی دارد.

بخشی از فاجعه امروز  و بحران  طبقاتی شدن آموزش در ایران  ، نتیجه عملکرد این افراد در آن سالهاست ، موظفند که اخلاقا نقش خود را در این فاجعه بپذیرند و به نقد عملکرد خود در آن سالها بپردازند .

تمام مسئولین آن مدرسه نیز باید تعلیق و مورد محاکمه قرار قرارگیرند .

برگرفته ازکانال صنفی معلمان ایران

*انتقال به بیمارستان به دنبال وضعیت جسمی بحرانی زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج

زرتشت احمدی راغب، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج، از ۹ مهرماه به دلیل احکام ناعادلانه‌ای که در دوران حبس علیه او صادر شده، به اعتصاب غذا دست زده است. او با وجود رنج ناشی از فتق، آرتروز و مشکلات چشمی، در بیش از هفت ماه گذشته از دسترسی به درمان و رسیدگی پزشکی محروم مانده و روز یکشنبه به دلیل وخامت وضعیت جسمانی و نیاز سریع به عمل جراحی به بیمارستان هزار تختخوابی منتقل شده‌است.

احمدی راغب در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ به هنگام تلاش برای شرکت در تجمع اعتراضی معلمان در واکنش به #مسمومیت‌های_سریالی_دانش‌آموزان بازداشت شد. به گفته نزدیکان او، با پذیرش اعاده دادرسی زرتشت در آستانه آزادی قرار داشت، اما احکام جدید و ظالمانه‌ای که در زندان علیه او صادر شده، مانع از آزادی‌اش شده است.

وی از روز دوشنبه ۹ مهرماه، تصمیم به اعتصاب غذا گرفته تا به ظلم و بی‌عدالتی موجود اعتراض کند. وضعیت جسمانی‌اش در حال حاضر بحرانی و نگران‌کننده است و نگرانی‌های جدی نسبت به عواقب این اعتصاب و شرایط جسمانی‌اش وجود دارد‌. همچنین احمدی راغب یکی از زندانیان شرکت‌کننده در کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» از آغاز این حرکت اعتراضی بوده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواهان رسیدگی پزشکی سریع و آزادی این کنش‌گر مدنی است. در حالی معترضان به مسمومیت محاکمه و زندانی می‌شوند که عاملان و آمران اصلی این فاجعه هرگز به پای میز محاکمه کشانده نشدند.

*ادامه سیاست ارعاب هیئت‌های تخلفات اداری آموزش و پرورش و امتداد سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی دولت رئیسی علیه معلمان

بر اساس اخبار دریافتی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران  هیئت‌های تخلفات اداری آموزش و پرورش در استان‌های مختلف همچنان به تداوم سیاست سرکوب علیه معلمان مشغول هستند.

در این میان #هیأت_تخلفات_اداری استان #گیلان که بیشترین احکام اخراج و بازنشستگی پیش از موعد و انفصال از خدمت معلمان در بین دیگر هیئت‌های کشور را صادر کرده، همچنان به پرونده سازی و احضار معلمان گیلانی ادامه می‌دهد. این هیئت در اقدامی پیش دستانه در هفته‌های اخیر، حتی معلمانی را که فعالیت صنفی نداشته و در تجمعات شرکت نمی‌کنند را با اتهامات واهی که خارج از چارچوب تعیین شده وظایف این نهاد است، فراخوانده است. 

مسعود پزشکیان که در ایام ریاست جمهوری در شعارهای تبلیغاتی خود به برخورد با معلمان معترض بود، اینک در دولت جدید سکان آموزش و پرورش و هیئت‌های تخلفات را به همان افراد سپرده است. بسیاری از اعضای هیئت‌های تخلفات که در دولت پیشین نسبت به معلمان رأی‌های شدیدی صادر کرده بودند، در دولت جدید همچنان بر سر کارند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اسناد و مدارک بسیاری از این احکام را در دست دارد که هیئت‌های تخلف برای پرونده سازی علیه معلمان، به شیوه‌های منسوخ روی آورده‌اند. طوری که عمق کینه و عناد آنها  با جامعه معلمان را  به مراتب بیشتر از دستگاه قضایی نشان می‌دهد. 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن تداوم و استمرار سیاست سرکوب علیه کنشگران صنفی، خواهان متوقف کردن این روند است. دولت مستقر علی رغم اینکه با عدم حضور اکثریت مردم بر سرکار آمده است، موظف است بر اساس قانون اساسی به وعده‌های داده شده عمل کند. بازگشت معلمان اخراجی و ابطال احکام انفصال و تبعید معلمانی که اتهام اصلی و کانونی همه‌ی آن‌ها دفاع از اصل ۳۰ (آموزش رایگان) است، کمترین وظایف محوله دولت کنونی است که باید در پیگیری آن کوشا باشد.

*احمد حیدری نصرت با رأی قطعی هیأت تخلفات اداری به بازنشستگی اجباری محکوم شد

احمد حیدری نصرت با رأی قطعی هیأت تخلفات اداری کارمندان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به «بازنشستگی بر اساس سنوات خدمات دولتی با تقلیل گروه» محکوم شد.

این حکم به دلیل «تحصن و تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی» و «شرکت در سایر تجمعات و تحصنات غیرقانونی صنفی کانون معلمان» به زعم آن هیأت که آن‌ را موجب «ضرر مادی و معنوی به دستگاه تعليم و تربیت و سوء آثار اداری و اجتماعی و خدشه به نظام مقدس اسلامی و تضعیف امنیت داخلی و کشور…» بر شمرده است و با توجه به سابقه‌ی خدمت بالای ایشان و خانواده‌ی وی با در نظر گرفتن «رأفت اسلامی» و با در نظر گرفتن تخفیف صادر شده است!

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به تشدید و استمرار پرونده‌سازی‌‌هاى #هیأت_تخلفات_اداری علیه معلمان، خواهان پایان این روند غیرقانونی و مختومه کردن همه‌ی پرونده‌ها و لغو احکام این هیأت می‌باشد.

*افزایش  ۶۰ درصدی کارگران جان باخته براثر حوادث کاری دراستان بوشهردرسال ۱۴۰۲

جان باختن ۲۷ کارگر براثر حوادث کاری دراین استان طی ۶ ماهه اول سال جاری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث در محیط‌های کارگری استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۶۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: این تعداد فوتی نسبت به سال ماقبل آن افزایش ۶۰ درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال ۲۷ نفر در  استان بوشهر بر اثر حوادث گوناگون کارگری فوت کرده‌اند،اضافه کرد: در شش ماه نخست امسال بیش از ۳۰۰نفر هم صدمه دیده‌اند.

*جان باختن یک کارگرجوان درهمدان براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۳۲ حین کار نصب داربست فلزی در بلوار کولاب شهر همدان بدنبال سقوط از طبقه سوم ساختمان جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate