اخباروگزارشات کارگری ١٠ اسفند ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ١٠ اسفند ماه ١٣٩٩

– شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی تجمع اعتراضی  سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته  صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش وخدمات نامنسب بیمه مقابل استانداری اصفهان همزمان با تجمع اعتراضی  سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی

– تجمع اعتراضی کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت

– کانون نویسندگان ایران:دادگاه تجدید نظر حکم ۱۱ سال زندان آرش گنجی را عیناً تأیید کرد

– انتقال اسماعیل عبدی ازبند ۸ به بند ۶ (۳۵۰ سابق)زندان اوین

– صدور حکم غیابی زندان برای پروین محمدی

– بیانیه عمومی در اعتراض به پرونده سازی علیه جوانمیر مرادی و محاکمه وی 

– آخرین خبرها آخرین از سیستان وبلوچستان بنقل ازیک منبع خبری محلی

– تجمعات اعتراضی دامنه دار اهالی  راوه نسبت به احداث معدن مس در نزدیکی روستا در منطقه و مقابل ساختمان قوه قضائیه درتهران

بازداشت تعدادی از فعالین محیط زیست واهالی معترض روستا به دستور دادستان دلیجان

– تجمع اعتراضی اعضای مالباخته تعاونی مسکن کارگران برق منطقه ای تهران مقابل فرمانداری هشتگرد

– تجمع اعتراضی کارگران شیر پگاه تهران نسبت به عدم بازگردندان زمین هایشان و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان قوه قضائیه

– تجمع اعتراضی اهالی روستای اسلام‌آباد نسبت به نحوه واگذاری اراضی ملی درفرمانداری شهرستان اشکذر

– تجمع اعتراضی اهالی شهر شاوور نسبت به آلودگی هوای منطقه توسط کوره‌ آجرِ توکل

– تجمع اعتراضی فارغ‌التحصیلان مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد بروجرد نسبت به عدم تعیین تکلیف گرایش در مدرک تحصیلی مقابل دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان

– جان باختن کارگراداره برق سقز پس از قریب یک ماه دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی تجمع اعتراضی  سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق

روزیکشنبه ۱۰ اسفند، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در ادامه سریال اعتراضاتشان نسبت به سطح نازل حقوق دست به تجمع مقابل سازمان تامین اجتماعی در شهرهای اراک،اصفهان،اهواز،ایلام،  بجنورد،تبریز،تهران،خرم آباد،خرمشهر(باشرکت بازنشستگان آبادان وخرمشهر)رشت، زنجان ،دزفول، ساری،سنندج،شاهرود، شوش وهفت تپه،شوشتر،شیراز،کرج، کرمان،کرمانشاه،مشهد، یزد و…..زدند و دربرخی از شهرها ازجمله تهران بطرف وزارت کار وشوش در خیابانی از شهرراهپیمایی کردند.

+شعارها:

– همسانسازی کجا بود  دروغ بود و ریا بود

– فقط کف خیابان  بدست میاد حقمون

– کار پر از مشقت سخت و زیان‌آوره

– اینهمه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی

– وعده وعید کافیه سفره هامون خالیه

– کشتی بازنشسته  دیگه به گل نشسته

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته  صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش وخدمات نامنسب بیمه مقابل استانداری اصفهان همزمان با تجمع اعتراضی  سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی

روز یکشنبه ۱۰ اسفند همزمان با تجمع اعتراضی  سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق،کارگران بازنشسته صنعت فولاد استان اصفهان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش وخدمات نامنسب بیمه مقابل استانداری اجتماع کردند.

یکی از کارگران بازنشسته ذوب آهن حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۰ به صندوق بازنشستگان اختصاص داده شده دارای اشکالات و معایب ساختاری است در آیین‌نامه سال آینده آمده که حقوق بازنشستگان فولاد‌ در ردیف هفتم جدول به مدت پنج یا شش ماه است و ماه‌های بعدی آن در ردیف نهم قرار دارد.

او در خصوص مشکلات درمان بازنشستگان  صنایع فولاد و معادن گفت: با وجود این که درصد بازنشستگی بیشتری داشته ایم و مبلغ درمانی که پرداخت کرده‌ایم بیشتر بوده متاسفانه از خدمات درمانی کمتری برخوردار هستیم.صندوق‌های بازنشستگی قرارداد‌های خود با خدمات درمانی را به صورت ناقص انجام داده با این وجود که پرداختی بازنشستگان به صورت کامل و تکمیلی بوده.

بازنشسته ذوب آهن در خواست خود را اینگونه بیان کرد: می خواهیم همانند دیگر بازنشستگان کشوری و لشکری حقوق مستمر و مطابق قانون داشته باشیم و همچنین در مورد درمان از خرید دارو‌هایی که قبلاً زیر نظر بیمه بوده و اخیرا از پوشش بیمه خارج شده هم معترض هستیم.

+گزارش رسانه ای شده:

تجمع بازنشستگان کارگری مقابل تامین اجتماعی/ دور جدید همسان‌سازی همین امسال اجرایی شود

امروز بازنشستگان کارگری در تهران و برخی شهرستانها تجمع کردند.

امروز (دهم اسفند)، بازنشستگان کارگری در اعتراض به سیاست‌های مزدی دولت در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند؛ همزمان در برخی شهرستانها، بازنشستگان کارگری مقابل ادارات تامین اجتماعی جمع شدند.

این تجمع از ساعت ۱۰:۳۰ تا حدود ظهر ادامه یافت؛ بازنشستگان حاضر در تجمع، خواسته‌های خود را به این ترتیب بیان می‌کنند: افزایش مستمری‌ها به اندازه خط فقر و سبد معاش؛ اجرای دور جدید همسان‌سازی در همین سال جاری؛ ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان؛ برخورداری از حق مشارکت مستقل و پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی.

یکی از حاضران در تجمع امروز، در این رابطه گفت: چرا باید مدیران دولتی، حقوق نجومی بگیرند اما دستمزد بازنشسته زیر سه میلیون تومان باشد؛ هزینه‌ها دلاری است اما دستمزد ما ریالی و ناچیز است!

*تجمع اعتراضی کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت

روز یکشنبه ۱۰ اسفند، کارگران مدت موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مدیریت این سازمان تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع با اشاره به اینکه طرح طبقه بندی مشاغل باید از سال ۹۰ در این سازمان اجرا می شد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: طرح طبقه بندی مشاغل تاکنون از سوی مسئولان مسکوت مانده و اجرا نشده است.

وی افزود: طرح طبقه بندی مشاغل سال ۱۳۷۰ تهیه و تدوین شد و در سال ۱۳۸۳ برای اجرا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد و همچنین سال ۸۵ برای کل این مناطق لازم الاجرا شده است.

 اوادامه داد:در هنگامی که ما نیرو پیمانکار بودیم و با وجود پیگیری های متعدد، متاسفانه این طرح در منطقه ویژه اجرا نشده است.

 وی اضافه کرد: در هنگام تبدیل وضعیت ما از پیمانکار به مدت موقت خبری از اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل نشد؛ اما در سال ۹۵ وزارت نفت طبق ماده ۴۸ و ۴۹ اجرا کردن این طرح را سازمان ابلاغ کرده است، ما با انتخاب وکیل و شکایت از سازمان مراتب را به وزارت کار رساندیم.

وی ادامه داد: پس از آن و در روزهای اسفند ۹۹ رای به اداره کار بندرامام ابلاغ شده و دفترچه و شناسنامه شغلی و میزان افزایشات و ضرایب این طرح به سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه از زمان ابلاغ این رای تا کنون هیچ بازخورد مثبتی برای اجرا این طرح دیده نشده و این موضوع همچنان از طرف مسئولین مسکوت مانده است یاد آور شد: این طرح تاکنون در بسیاری از شرکت های مسقر در این منطقه اجرا و پیاده سازی شده است.

*کانون نویسندگان ایران:دادگاه تجدید نظر حکم ۱۱ سال زندان آرش گنجی را عیناً تأیید کرد

امروز نهم اسفند ماه، حکم دادگاه تجدید نظر آرش گنجی، منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به وکلای او، ناصر زرافشان و راضیه زیدی ابلاغ شد.

آرش گنجی در دادگاه بدوی که حکم آن دهم دی ماه سال جاری ابلاغ شده بود، با اتهام‌های بی‌اساسی چون «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال، «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به ۵ سال و جمعاً به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود. مصداق این اتهام‌ها “ترجمه”ی کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه (کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ) بود. 

حکم دادگاه بدوی که دو روز پس از آخرین جلسه‌ی دادگاه گنجی در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عموزاد صادر شده بود، در دادگاه تجدید نظر عیناً تأیید شد. 

آرش گنجی روز یکم دی ماه ۱۳۹۸ بازداشت و پس از چهار هفته با تأمین قرار وثیقه‌ی ۴۵۰ میلیون تومانی تا برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شد. نخستین جلسه‌ی دادگاه او ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد که به دلیل مبهم بودن برخی موارد، دادگاه زمان دیگری را برای رسیدگی به پرونده تعیین کرد. با این همه محمد مقیسه وثیقه‌ی گنجی را به ۳ میلیارد تومان افزایش داد که منجر به بازداشت مجدد او شد. گنجی پس از تأمین وثیقه روز ۳۱ خرداد موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اوین آزاد شد.

*انتقال اسماعیل عبدی ازبند ۸ به بند ۶ (۳۵۰ سابق)زندان اوین

به دستور دادستان تهران و با نامه دایره نظارت بر زندانیان سیاسی اوین اسماعیل عبدی فعال سرشناس کانون صنفی معلمان از بند ۸ به بند ۶ (۳۵۰ سابق) انتقال یافت.شایان ذکر هست که با تغییرات اعمال شده در سال گذشته،همه  زندانیان سیاسی و امنیتی از این بند به زندان های دیگر منتقل شده اند و هم اکنون به غیر از اسماعیل عبدی، محمد نوری زاد نیز در بند ۶ (۳۵۰ سابق) نگه داری می شود.

*صدور حکم غیابی زندان برای پروین محمدی

روز ۲۹ آذر ابلاغیه‌ای در سامانه ثنای پروین محمدی قرار گرفت که طبق آن به پروین محمدی ۵ روز فرصت داده شده بود تا جهت اجرای حکم، خود را به شعبه ۱ اجرای احکام شهید مقدس تهران معرفی نماید.

اجرای حکمی که پروین محمدی نه تنها از آن اطلاعی نداشت بلکه حتی یک ابلاغیه یا اطلاعی برای او هیچگاه صادر نشده بود.

سپس وکیل پروین محمدی به شعبه ۱ اجرای احکام شهید مقدس مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود پروین برای پرونده‌ای که سال ۹۶ برای او گشوده شده است به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس محکوم شده است و در این راستا هم قرار جلب و هم قرار ممنوع‌الخروجی نیز برایش صادر شده است.

مصداق این عنوان اتهامی نیز ایراد سخنرانی در جمع کارگران بازنشسته حول مطالبات بازنشستگان و نیز مصاحبه درباره آتش سوزی پلاسکو است.

اما اگر چنین پرونده‌ای از سال ۹۶ مفتوح بوده است چرا هیچگاه ابلاغیه و یا احضاری برای پروین صادر نشده است که خودِ او از وجود چنین شکوائیه‌ای مطلع گردد؟ پروین محمدی که مخفی و یا فراری نبوده است که پرونده‌سازی و صدور حکم غیابی برای او صورت گیرد!

جالب اینجاست که از سال ۹۶ تاکنون دو بار و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ پروین محمدی دستگیر و زندانی شده و کاملاً در اختیار سیستم امنیتی و قضایی بوده است پس چرا درباره چنین پرونده‌ای مورد بازجویی و یا محاکمه قرار نگرفته است؟

چیزی که مشخص است بازی دادن و بی قانونی مفرط نهادهای امنیتی با کارگران و فعالین کارگری است که هر زمان بخواهند آنان را دستگیر و زندانی کنند بدون هیچ دلیل و سندی و ظرف چند روز پرونده‌ای قضایی را شکل می‌دهند و برای توجیه، تاریخ چند ساله‌ای را نیز بر آن میزنند تا فعالین و کارگران را به زندان افکنند.

پروین محمدی نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران و نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و همچنین عضو هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی(بستا) است. 

آنچه که عیان است عزم راسخ نهادهای امنیتی برای سرکوب و زندانی کردن کارگران و فعالین کارگری و مشخصاً پیشبرد تهاجم همه‌جانبه به اتحادیه آزاد کارگران ایران است که به هر طریق ممکن میخواهند آن را به تعطیلی بکشاند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن صدور حکم غیابی زندان برای پروین محمدی خواهان ابطال فوری این حکم و رفع تعقیب قضایی از اوست.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- دهم اسفند نود و نه

*بیانیه عمومی در اعتراض به پرونده سازی علیه جوانمیر مرادی و محاکمه وی 

جوانمیر مرادی از فعالین کارگری شناخته شده، روز  ۱۴ دی ۹۹ توسط اطلاعات سپاه نبی اکرم کرمانشاه به خاطر فعالیت‌هایش در دفاع از کارگران، کودکان کار و دفاع از حقوق عموم مردم جامعه که زیر بار فقر و گرسنگی زندگیشان تباه شده و همواره اعتراضاتشان با سرکوب و خشونت پاسخ می گیرد بازداشت شد و به مدت ۸ روز در سلولهای انفرادی مورد بازجویی قرار گرفت.

جوانمیر مرادی توسط شعبه ۴  بازپرسی کرمانشاه ابتدا به تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های معاند نظام تفهیم اتهام گردید که بعدا از اتهام عضویت در گروه های معاند نظام تبرئه گردید.

طبق آخرین ابلاغیه الکترونیکی که برای جوانمیر مرادی در تاریخ  ۵ اسفند ۹۹ ارسال گردیده است، وی باید روز ۱۱ اسفند ۹۹ در شعبه یک دادگاه انقلاب کرمانشاه حاضر شود تا به اتهامش رسیدگی شود و به جرم دفاع از کارگران، جمع آوری کمک های خوراکی و بهداشتی و توزیع آنها میان کودکان کار و همچنین دفاع از حقوق انسانیشان، به جرم دفاع از زندانیان سیاسی و اعتراض به شکنجه‌های روحی و جسمی آنان، به جرم دفاع از حقوق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اکثریت مردم محروم جامعه و به جرم اعتراض به کشتار معترضان آبان ۹۸ و اعدام زندانیان محاکمه شود.

مصادیق اتهام تبلیغ علیه نظام که با استناد به آن علیه جوانمیر مرادی پرونده سازی شده است، همین مواردی هستند که فوقا به آنها اشاره شده است!

این نوع فعالیت‌های کاملا انسانی و انسان‌دوستانه که امروز در قرن ۲۱ از نظر سیستم قضایی ایران جرم به حساب می آیند و به فعالین آنها دست بند و پابند می زنند و آنان را محاکمه و مجازات می کنند، نزدیک به یک قرن است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان جزو  ابتدایی ترین حقوق شهروندان به حساب می آیند و محترم شمرده می شوند.

این گونه فعالیت ها باید در ایران نیز آزاد گردند و به فعالین در عرصه های دفاع از حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم با احترام رفتار گردد. 

وجهه امنیتی دادن به این فعالیتها و سرکوب و زندان و اذیت آزار فعالین باید فورا پایان داده شود.

ما امضاء کنندگان این بیانیه ضمن اعتراض شدید به پرونده سازی علیه جوانمیر مرادی با اتهام واهی تبلیغ علیه نظام به خاطر فعالیتهای انسانیش، خواهان مختومه شدن فوری پرونده و منع هر گونه تعقیب علیه او هستیم.

همچنین از همه تشکلها، نهاده و سازمانهای کارگری و اجتماعی و همه مردم انساندوست می خواهیم در کنار ما قرار گرفته و از جوانمیر مرادی قاطعانه حمایت کنند.

۱-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

۲-گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه

۳-گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه

۴-سندیکای نقاشان البرز

۵-گروهی از فعالین کارگری سقز

۶-گروهی از کارگران لوله کش ساختمانی سقز

۷-گروهی از کارگران برق کار ساختمانی سقز

۸-گروهی از کارگران نقاش ساختمانی سقز

۹-گروهی از کارگران بیکار محله تپه شافعی سقز

۱۰-گروهی از کارگران بیکار محله   بردبران سقز

۱۱-گروهی از کارگران بیکار محله  تپه مالان سقز

۱۲-گروهی از کارگران بیکار محله  

کریم اباد سقز

۱۳-گروهی از فعالین کارگری سنندج

۱۴-گروهی از کارگران نانوایی سنندج

۱۵-گروهی از کارگران کمربندی ۱۸ شهریور سنندج

۱۶-گروهی از کارگران بیکار خیابان فرح سنندج. 

۱۷-گروهی از کارگران دستفروش سنندج

۱۸-گروهی از کارگران شهرک صنعتی سنندج

۱۹-گروهی از جوانان بیکار روستای نوره سنندج

۲۰-گروه کوهنوردی زنان خانه‌دار سندج

۲۱-گروهی از کولبران مریوان

۲۲-گروهی از کارگران مرغداری مریوان ۲۳-گروهی از معلمان مریوان

۲۴-گروهی از کارگران فصلی نقده

۲۵-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

۹اسفند۹۹

*آخرین خبرها آخرین از سیستان وبلوچستان بنقل ازیک منبع خبری محلی:

-اعتراضات همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد معترضان بلوچ مسیر ترانزیتی افغانستان زهک – زابل را مسدود کردند.

–  شنبه شب(۹ اسفند)،معترضان به قتل سوختبران توسط سپاه، مسیر ورودی شهرچابهاررا بستند.

– اعتراضات مشابه در زهک، و مسیر ترانزیتی جاسک – چابهار  و‌چابهار – ایرانشهر صورت گرفته است. 

– معترضان به قتل سوختبران مسیر باهوکلات دشتیاری به سمت چابهار را هم بستند.

– ضرب و شتم و بازداشت گسترده معترضان به کشتار سوخت بران

– نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف استان، معترضان را مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار دادند:

/روزجمعه ۸ اسفند ، مأموران آگاهی ایرانشهر با تیراندازی به سمت معترضان، دست کم ۴ نفر را پس از ضرب و شتم بازداشت کردند. 

همچنین در این روز دستکم سه معترض در “شورو” از توابع شهرستان زاهدان توسط نیروهای ضد شورش بازداشت شدند. 

هویت یکی از بازداشت شدگان ایرانشهر “یحیی شکل زهی” عنوان شده است. 

هویت بازداشت شدگان شورو “زکریا” و “سعید” فرزند یار محمد و “عبدالجلیل” فرزند ملاحسین عنوان شده است. این سه نفر از طایفه شه بخش هستند. 

/نیروهای آگاهی ایرانشهر به سمت معترضان شلیک کرده اند که بر اثر آن یحیی از ناحیه پا مجروح شده و به مسجدی در خیابان فردوسی پناه برده است. مأموران آگاهی با کشف مکان اختفای یحیی، او را بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم انتقال داده اند. با وجود مراجعه خانواده و نزدیکان یحیی به مراکز درمانی، تاکنون خبری از وضعیت او در دسترس نیست. 

/روز چهارشنبه ۶اسفند ،نیروهای انتظامی با شلیک گلوله پلاستیکی به یک دانش آموز موتور سوار۱۴ ساله بنام دانیال سعیدی فرزند غلام جان ساکن اسپیچ سراوان ، سبب جراحت او از ناحیه پا شدند.

/روز دوشنبه ۴ اسفند، پس از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سوخت ‌بران مرزی، شماری از سوخت بران بازداشت شدند.

هویت یکی از بازداشت شدگان حسین ناروئی فرزند گل محمد اهل روستای سرتختی شهرستان بمپور عنوان شده است. 

*تجمعات اعتراضی دامنه دار اهالی  راوه نسبت به احداث معدن مس در نزدیکی روستا در منطقه و مقابل ساختمان قوه قضائیه درتهران

بازداشت تعدادی از فعالین محیط زیست واهالی معترض روستا به دستور دادستان دلیجان

از هفته آخر بهمن ماه ،اهالی روستای راوه از توابع شهرستان دلیجان دراستان مرکزی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به احداث معدن مس در نزدیکی روستا تجمعاتی را  درمنطقه و مقابل ساختمان قوه قضائیه درتهران برپاداشتند.

روزیکشنبه ۱۰ اسفند،یکی از اهالی این روستا در باره اعتراضات چند روز گذشته  اهالی این روستا جهت جلوگیری از احداث معدن مس، به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: این معدن در سال ۱۳۸۳مجوز اکتشاف گرفته است ولی با توجه به فاصله بسیار کم(۲۰۰-۳۰۰متر) با مزارع مردم روستا و فاصله حدودا  ۵ کیلومتری با روستا و تخریب های زیست محیطی که به بار می آورد، اعتراض اهالی منطقه را به همراه داشته است.

وی علت اصلی اعتراضات اهالی روستا را آلودگی زیست محیطی معدن دانست و گفت: بنا بر شنیده ها در جداسازی مس از ناخالصی ها، از اورانیوم استفاده می شود و همین باعث می شود تا هوای منطقه تا چند ده کیلومتر آلوده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه راوه زیر مجموعه محیط زیست استان قم محسوب می شود، در سال ۱۳۹۲ محیط زیست قم منطقه ما (منطقه پلنگ دره) را حفاظت شده اعلام کرده است و همین باعث شده تا محیط زیست هم نسبت به احداث این معدن معترض باشد چرا که احداث آن را مغایر با قوانین منطقه محافظت شده می داند.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان در نزدیکی روستا قرار دارد و در زمان تاسیس آن توافق شد که یک درصد فروش آن به منطقه تعلق بگیرد، گفت: ولی پس از تاسیس و فروش محصول کارخانه، این اتفاق نیفتاد و مردمی که برای تاسیس کارخانه سیمان مشتاق بودند با این عدم پایبندی به توافق صورت گرفته، بدبین شدند و الان هم با توجه به تغییر نام معدن مس، نسبت به احداث این معدن هم بدبین شده و معترضند. در حال حاضر هم عدم پایبندی به توافق صورت گرفته و  تجربه بدی که اهالی منطقه نسبت به کارخانه سیمان دارند باعث شده تا اعتراضات نسبت به احداث معدن مس بیشتر شود.

وی افزود: اعتراضات مردمی حدود یک هفته قبل (اواخر بهمن ماه) با ورود ماشین های حفاری معدن به منطقه به اوج خود رسید و مردم با تجمع در نزدیکی معدن خواستار توقف حفاری شدند. پس از آن نیز برای پیگیری مطالبات خود، با در دست داشتن پلاکارد هایی به تهران رفته و در مقابل ساختمان قوه قضائیه خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. پس از این اعتراض قرار شد کارشناس قوه قضائیه به همراه کارشناس محیط زیست به راوه آمده و موضوع را از نزدیک پیگیری کنند که فعلا این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به بازداشت شدن نیروهای محیط زیست و تعدادی از اهالی منطقه در جریان اعتراضات اهالی، گفت: این بازداشت ها که به دستور دادستان دلیجان انجام شد، باعث شد تا تشنج در میان اهالی منطقه بیشتر شود.

وی با اشاره به توافقی که سال ۱۳۸۶با مالک معدن انجام شد، گفت: مالک این معدن موافقت کرد اسم معدن به نام “راوه” باشد ولی در حال حاضر این معدن “دالی دلیجان” نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار این معدن در توافقات اولیه این قول را داد که برای احداث این معدن نظر اهالی منطقه را جلب کند، تشریح کرد: متاسفانه این اتفاق رخ نداده و این عدم توافق با اهالی منطقه در کنار خطراتی که احداث معدن برای منطقه و روستای راوه ایجاد می کند باعث شده تا روستاییان به این موضوع معترض باشند.

وی با اشاره به مشکل مشابهی که در معادن مس وجود دارد، گفت: در بازدیدی که از معادن مس کرمان داشتم متوجه شدم که در آن جا هم مردم منطقه اعتراضاتی داشتند. با توجه به اینکه تعداد ۳۰پروانه چرای دام در منطقه راوه داریم، زمانی که معدن احداث شود یک سری از مراتع از بین می روند؛ همچنین به علت حفاری ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری زمین، آب های زیر زمینی و سطحی منطقه نیز تاثیر قرار می گیرد. در واقع با توجه به اینکه احداث این معدن مشکلات زیادی را برای اهالی منطقه به وجود می آورد ولی متاسفانه هیچ پیش بینی خاصی نشده که چه نفعی به اهال منطقه می رساند.

وی با بیان اینکه مسئولین نباید بخاطر اشتغال اهالی منطقه در کارخانه سیمان، منتی بر سر مردم روستا بگذارند، گفت: این حداقلی ترین حق اهالی منطقه است که از کارخانه ای که در نزدیکی آنان فعالیت می کند، نفعی هم به آنان برسد و این منت گذاشتن ها مردم را آزرده خاطر می کند.

وی با بیان اینکه فعلا احداث این معدن متوقف شده است تا رسیدگی ها صورت پذیرد، گفت: پس از اعتراضات اهالی به احداث این معدن، دستور توقف ساخت و ساز آن صادر شده تا بازرسی ها انجام شود و مجوز های لازم اخذ گردد. قرار است جلسه ای بین اهالی و سرمایه گذار در فرمانداری دلیجان برگزار شود تا به نتیجه ای برسیم.

*تجمع اعتراضی اعضای مالباخته تعاونی مسکن کارگران برق منطقه ای تهران مقابل فرمانداری هشتگرد

روزشنبه ۹ اسفندبرای باری دیگر، اعضای مالباخته تعاونی مسکن کارگران برق منطقه ای تهران دست به تجمع مقابل فرمانداری هشتگرد زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،ماجرا از این قرار است که بین سال های ۷۰ الی ۷۱، تعاونی مسکن کارگران برق تهران اقدام به عضوگیری می کند تا برای این افراد زمین تهیه کند، زمین های هشتگرد آن زمان جزء شهرک های اقماری بوده و هم ردیف با چند شهرک تهران بوده است. سیاست دولت بر این بود که مردم در این شهرک ها اسکان پیدا کنند.

مدیران تعاونی اقدام به خرید اراضی کرده و با تبلیغاتی که دولت روی هشتگرد انجام داده بود، مردم عادی هم به تعاونی مراجعه می کنند و درخواست کننده زمین از تعاونی بیشتر شد، تعاونی پس از عضوگیری مبلغی را از انها دریافت می کرد، تعاونی زمین های ۱۰۰هکتاری و ۲۰۰هکتاری را در قالب های مختلف خریداری کرده و درصدد پیگیری روال قانونی می شود.  

با تغییر مدیران و تغییر سیاست ها، تعاونی با شکست هایی مواجه می شود، به گونه ای که پرونده با ۲۰ هزار مالباخته به دادگاه می رود و ۲۸ سال است که در مراجع قضایی پیگیری می شود ومردم هم به تنگ آمده اند، اما مشکلی که باعث شد اعضای تعاونی روز شنبه مقابل فرمانداری هشتگرد تجمع کنند تصمیم اعضای هیات مدیره تعاونی بود.

اخیرا اداره ثبت هشتگرد به درخواست تعاونی برق تهران در نلاش برای تغییر حد غربی پلاک فرعی ۱۴۴۷ است که با چراغ سبز فرمانداری این شهرستان همراه شده است، مالباختگان معتقدند با توجه به افزایش قیمت زمین، نهادها و عده ای از افراد درصدد خارج کردن زمین از دست مردم هستند.

با توجه به اینکه تصمیم مذکور قریب به ۹ هزار نفر از اعضای تعاونی برق کارگران را تحت شعاع قرار داده و آنها را در عمل مالباخته می کند، تجمع کنندگان در حاشیه اعتراض خود بیانیه ای را هم با مضمون مطالبات  اعضا منتشر کردند.

*تجمع اعتراضی کارگران شیر پگاه تهران نسبت به عدم بازگردندان زمین هایشان و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان قوه قضائیه

روز یکشنبه ۱۰ اسفند، کارگران شیر پگاه تهران درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم بازگردندان زمین هایشان در منطقه تهران پارس و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان قوه قضائیه زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این چندمین بار در یک الی دو سال اخیر است که این کارگران در اعتراض به خلف وعده‌ها در دریافت زمین‌های خود که ازسوی یکی از نهادها تصرف شده، تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند. آن‌ها فروردین ماه سال ۹۶، شهریور ماه سال ۹۷ و چندین روز متوالی در اسفند ماه سال ۹۸به نشانه اعتراض تجمع کرده بودند.

تجمع کنندگان گفتند: چندین سال است ۷۰۰ نفر از کارگران خانواده شیر پگاه تهران منتظر دریافت ۱۵۰ هزار متر از زمین‌های مسکونی خود (علارغم گرفتن حکم تخلیه از دستگاه قضایی) هستند ولی هیچ پاسخ روشنی به ما داده نمی‌شود و معلوم نیست پس از سال‌ها انتظار چه زمانی قرار است با این زمین‌ها صاحبِ یک سرپناه شویم.

از قرار معلوم از حدود ۲۰سال پیش صنایع شیر پگاه برای خانه‌دار کردن بیش از ۷۰۰ کارگر این واحد صنعتی، قطعه زمینی به وسعت حدود ۱۵۰ هزار متر را در محدوده شهرک حکیمیه تهران پارس تهیه و واگذار می‌کند. ظاهرا این زمین‌ها بعدا توسط یکی از نهادها تصرف شده و کارگران پگاه علارغم گرفتن حکم تخلیه از دستگاه قضایی هنوز نتوانسته‌اند به زمین‌های خود برسند.

یکی از معرضین افزود: در آخرین اقدام که با حمایت مدیریت سابق مجموعه پگاه تهران همراه بود قرار شد دو ماه پیش زمین‌های مسکونی تحویل کارگران داده شود اما همچنان معطل هستیم و هیچ اقدامی از سوی مسئولان این نهاد صورت نمی‌گیرد.

*تجمع اعتراضی اهالی روستای اسلام‌آباد نسبت به نحوه واگذاری اراضی ملی درفرمانداری شهرستان اشکذر

روز شنبه ۹ اسفند،جمعی از اهالی روستای اسلام‌آباد برای اعتراض به نحوه واگذاری اراضی ملی در محدوده این روستا در فرمانداری شهرستان اشکذردراستان یزداجتماع کردند وخواستار پاسخ صریح مسئولان ذیربط استان و شهرستان در خصوص اتخاذ این تصمیم شدند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت:اخیراً بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی در محدوده روستای اسلام‌آباد به یک سرمایه گذاربرای احداث و راه اندازی یک کارگاه تولیدی تصویب و واگذار شده که مورد اعتراض مردم منطقه قرار گرفت.

او افزود: ما مخالف واگذاری اراضی به این سرمایه گذار نیستیم، اما اگر مسئولان می‌خواهند از سرمایه گذاران حمایت کنند چرا باید تلاش‌های چند ساله یک جوان بومی روستا برای دریافت یک هکتار زمین برای راه‌اندازی و توسعه یک کارگاه تولید تجهیزات مبلمان شهری بی نتیجه بماند.

*تجمع اعتراضی اهالی شهر شاوور نسبت به آلودگی هوای منطقه توسط کوره‌ آجرِ توکل

عصر روز شنبه ۹ اسفند،جمعی از اهالی شهر شاووردراستان خوزستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به آلودگی هوای منطقه توسط کوره‌ آجرِ توکل تجمع کردند. 

تجمع کنندگان دست نوشته های زیر رادرتجمع اعتراضیشان بنمایش گذاشتند:ریه‌های ما بدونِ کرونا نابود شد، لطفا کوره آجر توکل را ببندید، هوای پاک حق ماست، کوره آجر توکل نفس یک شهر را گرفته.

 

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: نزدیک به یک ماه است که این کوره دودزا شده و باعث آلودگیِ شهر شده است. 

وی افزود: علت آلایندگی شاوور این است که اصول اولیه محیط زیست را در استقرار صنایع یا کارخانجات رعایت نکرده‌اند و تمام آلایندگی‌ها وارد شهر می‌شود و ما مجبور به هزینه‌های گزاف برای رفع آلایندگی هستیم.

*تجمع اعتراضی فارغ‌التحصیلان مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد بروجرد نسبت به عدم تعیین تکلیف گرایش در مدرک تحصیلی مقابل دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان

روزیکشنبه ۱۰ اسفند،فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد بروجرد برای اعتراض به عدم تعیین تکلیف گرایش در مدرک تحصیلیشان، مقابل دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی به مطالبه‌گری از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان و آزاد بروجرد برای لحاظ شدن گرایش در مدرک تحصیلی صادره پرداختند و درخواست شرکت در طرح نیروی انسانی و آزمون‌های استخدامی مهندسی پزشکی با گرایش بیوالکتریک را داشتند.

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد بروجرد معتقدند که بعد از ثبت‌نام در این رشته و با گذشت سه ترم، بنا به نظر مدیر گروه قبلی و شرایط دانشکده، گرایش بیوالکتریک برای این رشته انتخاب شد و دانشجویان هم راهی جز قبول این گرایش نداشتند. اما بعد از چهار سال و گذراندن تمام دروس تخصصی گرایش بیوالکتریک، هنگام فارغ‌التحصیلی و گرفتن گواهی موقت متوجه شدند که گرایش بیوالکتریک برای آنان ثبت نشده که در نتیجه آن، بدون ثبت گرایش نتوانستند در طرح شرکت کنند. این در حالی است که طبق نامه مدیر گروه فعلی و دروس پاس شده، آنان فارغ‌التحصیل گرایش بیوالکتریک هستند و این گرایش مشمول طرح است.

*جان باختن کارگراداره برق سقز پس از قریب یک ماه دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان

کارگر سیم بان واحد اتفاقات اداره برق شهرستان سقزبنام احمد اردلان که در تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال جاری در حین عملیات بر روی تیر برق در نزدیکی پادگان ارتش دچار حادثه شده بود، روزیکشنبه ۱۰ اسفند بعلت شدت جراحات وارده دربیمارستان سنندج جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate