۱۰ اکتبر، روز جهانی نه به اعدام

نهادهای چپ و دمکراتیک

۱۰ اکتبر، روز جهانی نه به اعدام

اعدام سلب حق حیات انسان است، ایران یکی از کشورهای ناقض حق حیات انسانی می باشد!  

طبقه حاکم درایران از روز نخست روی کار آمدن خود با زندان، شکنجه و اعدام، در جامعه ترس و وحشت ایجاد کرده و به زور سر نیزه و طناب دار به حکومت ننگین و ارتجاعی خود دوام بخشیده است. اما هیچگاه موفق نشد که اعتراضات و مبارزات مردم را به سکوت بکشاند.

با این که بیش تر کشورهای جهان حکم اعدام را از قوانین قضایی خود لغو کرده اند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود،‌اما ایران از معدود کشورهایی است که نه تنها هنوز حکم اعدام را اجرا می کند، بلکه بارها کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال را نیز به قتل دولتی رسانده است. متاسفانه در میان همه کشورهایی که همچنان به اعدام انسان ها ادامه می دهند، ایران به تناسب جمعیت، نخستین کشور در دنیا است که بالاترین رقم اعدامیان را دارد. 

 بر طبق گزارشات تعداد اعدام ها در سال جاری، بیش از دو برابر سال گذشته است. اکنون هم تعداد زیادی از مبارزان جنبش های کارگری، مدنی، هنرمندان و دیگر زندانیان در انتظار اجرای عمل وحشیانه و ضد انسانی، همانا اعدام هستند.

این حق طبیعی و اولیه ادامه زندگی و کرامت انسانی پایمال شده در ایران، تنها و تنها در مبارزه با کلیت نظام حاکم به دست خواهد آمد. بدیهی است که هیچ حقی، در هیچ کجای جهان، بدون تلاش و مبارزه بدست نمی آید. بر یکایک همه مبارزان و آزادی خواهان، سازمان ها، احزاب ، کانونها و نهادهای دمکراتیک و ضد اعدام است تا با همکاری و یکپارچگی، علیه رژیم آدمکش و قوانین ضد انسانی آن به پا خیزند. تا زمانی که جمهوری اسلامی هست، چوبه های دار درسراسر کشور برقرار خواهند بود. 

ما نهادهای امضا کننده این بیانیه، قاطعانه خواهان لغو فوری قانون اعدام در سراسر جهان هستیم!

ما خواهان لغو احکام اعدام صادره و توقف بلادرنگ اجرای این احکام غیر انسانی هستیم!

ما خواهان منع احضار و زندانی، بازجوئی توام با شکنجه، پرونده سازی و اعدام کسانی هستیم که اغلب به آنان اتهامات واهی تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، عضویت در تشکل های مستقل، اقدام علیه امنیت ملی، جاسوسی و محاربه با خدا… زده می شود. 

تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران فوری و بدون قید و شرط باید آزاد شوند! 

کلیه افرادی که در لیست سیاه جمهوری اسلامی برای اعدام قرار دارند به حمایت فعال و گسترده تمامی نیروهای آزادیخواه، آگاه و مردمی جهان نیاز دارند. باید کمیته های سراسری و کارزارهای جهانی برای لغو اعدام  فعالتر و متحدتر به جنبش لغو اقدام بپوندند.

نهادهای چپ و دمکراتیک از آکسیونها و اعتراضات علیه اعدام و گردهمائی ها در کشورهای مختلف پشتیبانی و همراهی کرده و همگان را به شرکت فعال علیه اعدام دعوت می کند!

اعدام در ایران و در سراسر جهان باید ممنوع گردد!

نهادهای چپ و دمکراتیک

اکتبر ۲۰۲۴

امضاها

انجمن پناهندگان ایرانی – گوتنبرگ – سوئد

انجمن سوسیالیستها در سوئد 

شورای همبستگی با مبارزات مردم ایران – لندن 

کارزار بین المللی علیه اعدام – لندن 

فدراسیون اروپرس – بلژیک

شورای همراهی با آلترناتیو کارگری  در ایران

کانون پشتیبانی از مبارزات مردم ایران – وین

کانون همبستگی با کارگران ایران – گوتنبرگ

کانون همبستگی با مبارزات کارگران در ایران – فرانکفورت 

کمیته همبستکی کارگران ایران و سوئد

کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران – استرالیا

نهاد همبستگی با جنبش کارگری در ایران (غرب آلمان)

همبستگی با مبارزات مردم ایران در لندن

همبستگی با مبارزات مردم ایران – سوئیس


Google Translate