اخباروگزارش های کارگری ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ 

– بیانیه  کانون صنفی معلمان ایران(تهران) به مناسبت روز جهانی معلم

– تجمع اعتراضی کارگران معدن سرب و روی راورکرمان نسبت به به سطح نازل حقوق وقطع پرداخت مطالبات ، عدم پرداخت ۲ ماه حقوق،قطع بیمه و مشکل سرویس رفت و آمد مقابل اداره کار

– چندمین روز اعتصاب کارکنان بیمارستان خمینی ایلام دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

– تجمع اعتراضی جمعی از مالکان خودرو‌های سنگین زابل نسبت به مسدود شدن کارت‌های سوخت خودروهایشان مقابل شرکت نفت

– ادامه اعتراضات مال باختگان شرکت نیوسایدگستر ایرانیان(گلباران) دزفول بابرپایی تجمع مقابل ساختمان شورای شهربابنر«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

– تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی و بهداشت نسبت به بخشنامه ممنوعیت فروش تعهدات مقابل وزارت بهداشت

– محکومیت ژینا مدرس گرجی به ۲ سال و ۴ ماه حبس تعزیری 

– هیأت تجدیدنظر وزارت آموزش و پرورش، سمیه اخترشمار، فعال صنفی معلمان مریوان را از کار اخراج کرد.

– همزمان با روز جهانی معلم اسماعیل عبدی با حکم هیأت تخلفات اداری آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران از کار اخراج شد

– جان باختن ۵ نفر و مصدومیت ۱۳۵ نفرحین کار گردوچینی در استان همدان طی یک ماه گذشته

– جابجایی کارگران با تراکتور در اقلید و مرگ ومصدومیت ۱۳ کارگر 

– جان باختن ۲ کارگر مقنی در تفرش بر اثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر درتهران بر اثر سقوط از ارتفاع

*******

*بیانیه  کانون صنفی معلمان ایران(تهران) به مناسبت روز جهانی معلم

 پنجم اکتبر، مصادف با چهاردهم مهر، روز جهانی معلم را گرامی می‌داریم.

این روز به مناسبت تصویب توصیه‌نامه‌ای در سال ۱۹۶۶ در سازمان ملل، به اهمیت و جایگاه معلمان در نظام‌های آموزشی جهان اختصاص دارد. شعار امسال

 “بها دادن به صدای معلمان،‌ به سوی یک قرارداد اجتماعی تازه برای آموزش”

 بیانگر ضرورت شنیدن و احترام به صدای معلمان است که در دهه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای نادیده گرفته شده است.

این صدا که می‌تواند منشاء تحولات بزرگ آموزشی، اجتماعی و فرهنگی باشد، در برخی کشورها، شنیده می‌شود و تأثیرات عمیق آن در سیاست و فرهنگ مشهود است؛ اما در کشور ما، ایران، این صدا نه تنها شنیده نمی‌شود بلکه با محدودیت‌ها و فشارهای مختلف، خاموش و سرکوب می‌گردد.

 معلمان در سطح کلان در زمینه‌های آموزشی تحقیق کرده و فرآیندهای آموزشی را مدیریت می‌کنند، اما در ایران با نادیده گرفتن خواسته‌ها و نظراتشان، فرصتی برای بهبود نظام آموزشی فراهم نمی‌شود.

با این همه و با وجود همه نامهربانی‌ها و بی توجهی‌هایی که حاکمیت در طول بیش از ۴۰ سال گذشته نسبت به ذینفعان آموزش یعنی  معلمان و دانش‌آموزان و به‌صورت کلی آموزش عمومی کشور داشته، بنابر وظیفه مبنایی که بر عهده کانون صنفی معلمان به عنوان یک نهاد صنفی مطالبه گر قرار دارد، رئوس کلی مطالبات حداقلی را خطاب به حاکمیت و بویژه دولت جدید اعلام می‌کنیم.

الف.مطالبات حقوقی و مدنی

۱.لغو احکام ناعادلانه: تمامی احکامی که توسط حراست و تخلفات اداری علیه معلمان به دلیل فعالیت‌های صنفی صادر شده‌اند، باید لغو شود. به‌ویژه نومعلمان و دانشجویان دانشگاههای فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که بنابر اظهارات نمایندگان مجلس بدلایل واهی و تنگ‌نظری‌های بی‌مورد و به صورت غیر قانونی از ادامه تحصیل و کار باز مانده‌اند، باید به سرعت به دانشگاه و محل کار بازگردند. دولت جدید بنابر وعده‌های انتخاباتی باید شرایط بازگشت به کار صدها معلم اخراجی را فراهم کند.

۲. به‌رسمیت شناختن تشکل‌های صنفی: لازم است که تشکل‌های صنفی مستقل، طبق اصل ۲۶ قانون اساسی به رسمیت شناخته شوند و نهادهای امنیتی از پرونده‌های فعالان صنفی خارج شوند. در این زمینه دولت جدید بنابر وعده های انتخاباتی موظف است شرایط برگزاری آزادانه و عادلانه مجامع عمومی این تشکل‌ها را فراهم کند.

۳. ارتقای جایگاه مشاوران: پست مشاور وزیر در امور تشکل‌ها باید بازگردانده شده و به معاونت وزیر ارتقا یابد. همچنین افزودن پست  “مشاور در امور نهادهای مدنی” در میان مشاوران رئیس‌جمهور ضروری است.

ب. مطالبات آموزشی

آموزش در ایران درحال حاضر با چالش‌های جدی مواجه است، از جمله کالایی‌سازی و تجاری‌سازی آموزش. برای اصلاح این روند و بهبود وضعیت، اقداماتی فوری لازم است:

۱. بازگشت به اصل ۳۰: بازگشت به اصل ۳۰ قانون اساسی و تأمین آموزش رایگان و با کیفیت برای همه، یکی از اهداف اصلی باید باشد.

۲. افزایش بودجه آموزش و پرورش: سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور باید به حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد و به ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی برسد.این خواسته‌ای حداقلی و کاملا واقع بینانه است؛ چرا که بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی همین همسایگان ما در منطقه از جهت اهمیت به بودجه آموزش و پرورش نسبت به کشور ما وضعیت به مراتب بهتری را دارند.

۳. برابرسازی فرصت‌های آموزشی: قطع حمایت‌های مالی دولت از مدارس غیردولتی و مبارزه با تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش، گامی اساسی در راستای برابرسازی فرصت‌های آموزشی است.

۴. ایجاد سازوکارهای نظارتی: ضرورت دارد که ساختارهای پایدار برای پاسخگویی و نظارت بر بودجه‌های آموزشی از مدرسه تا سطوح محلی و ملی ایجاد شود.

۵. کاهش نسبت دانش‌آموز به معلم: اصلاح نسبت دانش‌آموز به معلم و کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها باید در اولویت قرار گیرد.به‌ویژه در سال جاری با توجه به کمبود نیروی آموزشی، کلاس‌های با تراکم بالای جمعیت یکی از مشکلات عمده مدارس دولتی است 

۶. کاهش بازماندگی از تحصیل: با توجه به آمار نگران‌کننده بازماندگان از تحصیل، اقدامات فوری برای جذب و حمایت از این دانش‌آموزان ضروری است.

۷. ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان: یکی‌ از‌ مطالبات‌ مهم‌، سامان‌ یافتن‌ صندوق‌ ذخیره فرهنگیان و مدیریت آن بر‌مبنای تخصص، بورسی شدن آن و اختصاص سهام ارزش مالکانه به بیش از ۱,۶۰۰,۰۰۰ عضو آن و خروج‌ این‌ موسسه‌ عظیم‌ اقتصادی‌ از‌ انتصابات‌  جناحی‌ و فامیلی‌ است که‌ نارضایتی‌ عمومی اعضا را بر انگیخته، است.

۸. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان: از فوری‌ترین مطالبات، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که با وجود تصویب قانون و تامین اعتبار لازم در بودجه سال جاری، با گذشت ۶ ماه از سال، همچنان از طرف دولت بلاتکلیف مانده و اجرای آن به بهانه‌های مختلف به تاخیر افتاده است.

۹. تغییر ساختار هرمی نظام آموزشی: به منظور بهتر شنیده شدن صدای معلمان و تامین خواسته‌های آنان، ما به‌طور جدی خواهان کاهش تمرکز تصمیم‌گیری‌ها در ستاد و انتقال قدرت تصمیم‌گیری به استان‌ها، مناطق و مدارس هستیم. 

در شرایط کنونی، ایجاد فضایی برای شنیدن صدای معلمان و توجه به مطالبات آن‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. به عنوان نمایندگان بخشی از معلمان، از دولت جدید می‌خواهیم که با توجه به شعار امسال روز جهانی معلم، به واقعیت‌های اجتماعی توجه کرده و شرایط را برای برقراری گفت‌وگوهای موثر با معلمان و نهادهای صنفی حامی منافع آنان، فراهم کند.

ما خواهان آن هستیم که دولت به‌طور جدی به خواسته‌ها و مطالبات معلمان پاسخگو باشد و در راستای بهبود نظام آموزشی کشور اقدامات لازم را انجام دهد. این تنها راه تضمین کیفیت و دسترسی به آموزش برابر و باکیفیت برای همه دانش‌آموزان خواهد بود.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

                                 ۱۴۰۳/۷/۱۴

*تجمع اعتراضی کارگران معدن سرب و روی راورکرمان نسبت به به سطح نازل حقوق وقطع پرداخت مطالبات ، عدم پرداخت ۲ ماه حقوق،قطع بیمه و مشکل سرویس رفت و آمد مقابل اداره کار

روزشنبه ۱۴ مهر، کارگران معدن سرب و روی راورکرمان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به به سطح نازل حقوق وقطع پرداخت مطالبات ، عدم پرداخت ۲ ماه حقوق،قطع بیمه و مشکل سرویس رفت و آمد دست به تجمع مقابل اداره کارزدند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:نسبت به سال گذشته تولید ما ۲برابر شده اما مدیرعامل جدید این معدن برخلاف مدیر قبلی نه به ما سبد کالا کارت هدیه داده است و نه هیچ مزایایی، حقوق ما را یک تا ۲ میلیون کاهش داده است مگر می‌شود با ۱۴میلیون حقوق استخراج زندگی را اداره کرد. تحمل کردیم و اکنون نه‌تنها وضع بهتر نشده بلکه ۲ ماه است که ایشان حقوق ما را پرداخت نکرده و بیمه‌مان را هم قطع کرده است.

یکی دیگر از کارگران از مراجعه برای دختر مریضش به بیمارستان و قطع بیمه‌اش می‌گوید، موضوعی که تا قبل از مراجعه اطلاعی از آن نداشته است: پنج سال بیشتر است که در این معدن زیر کوه با هزار بدبختی کار کردیم، با حقوق ۱۴ تا نهایتاً ۱۶ میلیون تومان، ما به همه چیز معترض هستیم. حقوق ۱۴ میلیونی به کجا می‌رسد که حالا بیمه‌مان را هم قطع کردند، همین هفته قبل دخترم را دکتر بردم که متوجه شدم بیمه نیستم و اجباراً باحال مریض برش گرداندم.

*چندمین روز اعتصاب کارکنان بیمارستان خمینی ایلام دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

روزشنبه ۱۴ مهر،گزارش وتصویری مبنی بر چندمین روز اعتصاب کارکنان بیمارستان خمینی ایلام دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات رسانه ای شد.

*تجمع اعتراضی جمعی از مالکان خودرو‌های سنگین زابل نسبت به مسدود شدن کارت‌های سوخت خودروهایشان مقابل شرکت نفت

روزشنبه ۱۴مهر،جمعی از از مالکان خودرو‌های سنگین زابل برای اعتراض به مسدود شدن کارت‌های سوخت خودروهایشان مقابل شرکت نفت این شهرستان دراستان سیستان وبلوچستان تجمع کردند.

*ادامه اعتراضات مال باختگان شرکت نیوسایدگستر ایرانیان(گلباران) دزفول بابرپایی تجمع مقابل ساختمان شورای شهربابنر«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

روزشنبه ۱۴ مهر، مال باختگان شرکت نیوسایدگستر ایرانیان(گلباران)دزفول درادامه اعتراضات دامنه دارشان دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهربابنر«وعدع وعید کافیه سفره ما خالیه»زدند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی و بهداشت نسبت به بخشنامه ممنوعیت فروش تعهدات مقابل وزارت بهداشت

روزشنبه ۱۴ مهر، دانشجویان علوم پزشکی و بهداشت برای اعتراض به بخشنامه ممنوعیت فروش تعهدات مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این فارغ‌التحصیلان به ابلاغ  بخش‌نامه ای مبنی بر ممنوعیت آزادسازی و تبدیل تعهدات خدمت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی معترض هستند.

*محکومیت ژینا مدرس گرجی به ۲ سال و ۴ ماه حبس تعزیری 

حکم ۲۱ سال حبس و تبعید ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان اهل سنندج که پیشتر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج صادر شده بود، در شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۲ سال و ۴ ماه حبس تعزیری تبدیل شده است.

این حکم قطعی است و در صورت اجرا ، این فعال حقوق زنان باید روانه زندان شود .

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*هیأت تجدیدنظر وزارت آموزش و پرورش، سمیه اخترشمار، فعال صنفی معلمان مریوان را از کار اخراج کرد.

سمیه اخترشمار، معلم توانمند و آگاه مریوانی، در روزهای آغازین مدارس و در آستانه روز جهانی معلم با رأی هیأت تجدیدنظر وزارت آموزش و پرورش از کار اخراج شد.

حکم این فعال صنفی به دلیل عضویت در انجمن صنفی معلمان، انتشار مطالب در فضای مجازی و نام بردن از فعالان صنفی در سوالات امتحانی صادر شده است.

آموزش و پرورش کردستان، به همراه نیروهای امنیتی و دستگاه سرکوب، در ماه‌های اخیر با پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی اقدام به اخراج، کسر رتبه و تعلیق شغلی معلمان این استان کرده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از خانم اخترشمار و پیگیری‌های حقوقی برای اعاده حقوق ایشان، تداوم پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی را محکوم می‌کند.

*همزمان با روز جهانی معلم اسماعیل عبدی با حکم هیأت تخلفات اداری آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران از کار اخراج شد

اسماعیل عبدی عضو هيأت مديره كانون صنفی معلمان تهران همزمان با روز جهانی معلم با رأی هیأت تخلفات اداری آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران با ۲۴ سال سابقه، بازخرید و از کار اخراج شد.

این حکم به اتهام «شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی، تحریک به برپایی تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی و اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل به مقاصد غیرقانونی از طریق عضویت در کانون صنفی معلمان و سرپرستی اعتراضات کشوری معلمان و… منجر به بازداشت و محکومیت» صادر شده است.

این هیأت پیش از این نیز رسول بداقی را اخراج و حکم بازخرید و اخراج محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی را نیز صادر کرده است. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت پرونده سازی و تسویه معلمان فعال توسط هیات‌های تخلفات اداری خواهان لغو محکومیت‌، مختومه شدن پرونده‌ها و بازگشت به کار همه‌ی همکاران اخراجی می‌باشد.

*جان باختن ۵ نفر و مصدومیت ۱۳۵ نفرحین کار گردوچینی در استان همدان طی یک ماه گذشته

همزمان با آغاز فصل برداشت گردو از باغ های استان همدان از بیستم شهریور تا چهاردهم مهرماه، پنج نفر به علت سقوط از درخت گردو جان باختند و ۱۳۵ نفر مصدوم شدند.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ استان همدان به خبرنگاران  گفت: شهرستان تویسرکان قطب گردوی کشور با ۵۹ نفر مصدوم و سه فوتی بیشترین تعداد مصدوم و فوتی را در استان به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: پس از شهرستان تویسرکان، بیشترین مصدومان سقوط مربوط به شهرستان همدان با ۳۱ نفر است.

وی ادامه داد: همچنین شمار مصدومان ناشی از سقوط از درخت گردو در ملایر ۲۲ نفر، رزن۷ نفر، شهرستان بهار ۲ نفر و کبودرآهنگ ۱نفر است.

وی افزود: ۱۳ نفر بر اثر سقوط از درخت گردو در نهاوند مصدوم شدند و ۲ نفر به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.

وی گفت: بیشترین نوع صدمات وارده، آسیب به ستون فقرات، دست و پا، لگن و سر و گردن است.

او توصیه کرد: به منظور پیشگیری از حادثه سقوط از درخت گردو به باغداران توصیه می شود از افراد توانمند و باتجربه برای گردو تکانی استفاده کرده و از بکارگیری افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، سالخورده و معتاد به موادمخدر پرهیز کنند.

*جابجایی کارگران با تراکتور در اقلید و مرگ ومصدومیت ۱۳ کارگر 

بدنبال واژگونی تراکتورکشنده تریلر حامل کارگران کشاورزی در محور روستای مورپهن، بخش سده شهرستان اقلید در استان فارس ، ۲ کارگرجان باختند و ۱۱ کارگر دیگرمصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

*جان باختن ۲ کارگر مقنی در تفرش بر اثر سقوط از ارتفاع

۲ کارگر مقنی ۲۴ و ۵۰ ساله حین کار حفر چاه در شهرستان تفرش،استان مرکزی ، بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند.

*جان باختن یک کارگر درتهران بر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۵۲ ساله حین کار در ساختمانی در حال ساخت واقع دربلوار تهرانی مقدم تهرانبر اثر سقوط از طبقه سوم به طبقات پایین‌تر جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate