کشتار کارگران معادن طبس در ایران ناشی از بی توجهی کارفرمایان و دولت است!  / کمیتە همبستگی با جنبش کارگران ایران

کشتار کارگران معادن طبس در ایران ناشی از بی توجهی کارفرمایان و دولت است!  

عصر روز شنبه ۳۱ شهریور ماه، ٥٢ کارگر در معدن زغال سنگ طبس جان باختند و٢٢ نفر مجروح شدند. این یک حادثه طبیعی و غیر منتظره نبود! این یک قتل دستجمعی و جنایت علیه طبقه کارگر است؛ طبقه ای کهزندگی و جانش برای کارفرماها و دولت بورژوازی ارزشی ندارد. آمار بالای کشته شدن کارگران در حوادث معدنی، ساختمانی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و کارگران کوره های ذوب فلزات نشان از تداوم این کشتار دسته جمعی دارد.

پزشک قانونی اعلام کرده است که تنها در سال ٢٠٢٢بیش از ١٩٠٠ کارگر بر اثر حوادث کار، جان خود را از دست دادند. دو روز قبل از فاجعه اخیر، کارگران متوجه نشت گاز متان به دلیل «سوزش چشم، سوزش گلو و حالت تهوع» شده بودند، اما هیچکس این علایم کهکارگران به آن اشاره کرده بودند را جدی نگرفت و فاجعه رخ داد. کارگران به نمایندگان پیمانکاران معدن گفته بودند که محل کار خطرناک است و ایمنی کار وجود ندارد. اما پاسخ نمایند گان پیمانکاران این بود که اگر نمی توانید کار کنید، دستمزد تان را بگیرید و به خانهتان بر گردید. کارگران اما از ترس بیکاری، ماندند و کار کردند. سپس، بعد از انفجار، پیمانکاران به معدن آمدند و دستور دادند که اجساد کارگران را از آنجا خارج کنند!

در هفته گذشته هزاران نفرهمبستگی خود را با خانوادههای کارگران کشته شده اعلام کردند؛ از جمله پرستاران و بازنشستگان در اعتراضات روزانه خود خواستار اجرای عدالت برای کارگران طبس شدند. کارگران معدن زغال سنگ سمنان به مدت دو روز اعتصاب کردند و خواستار رعایت استاندارد های ایمنی محل کارو عدالت برای کارگران معدن زغال سنگ طبس شدند.

ما در “کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران” به خانواده‌ های کارگران کشته شده در معدن طبس تسلیت می‌ گوییم.

ما بی توجهی به جان کارگران و عدم رعایت استانداردهای ایمنی در محل کار را محکوم می کنیم. ما از دولت ایران و سیستم قضایی ایران می ‌خواهیم که پاسخ گو باشند و به خانواده های کارگران جان باخته غرامت بپردازند، و از وزارت کار ایران می‌ خواهیم  کهاستاندارد های ایمنی در محیط کار را اجرایی کند.

کمیتە همبستگی با جنبش کارگران ایران

سوم اکتبر ٢٠٢٤


Google Translate