اخباروگزارشات کارگری ٩ اسفند ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٩ اسفند ماه ١٣٩٩

فراخوان تجمع سراسری کارگران  بازنشسته سازمان تامین اجتماعی

زمان:یکشنبه ۱۰ اسفند ماه ۹۹ – ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه

اماکن :

+ تهران: مقابل سازمان تامین اجتماعی درخیابان آزادی

+ مراکز استان ها وشهرستان‌ها: مقابل اداره تامین اجتماعی

– تجمع اعتراضی بازنشستگان بانک‌ها نسبت به سطح نازل حقوق وعدم اجرای کامل همسان سازی حقوق مقابل صندوق بازنشستگی بانک‌ها در تهران

– اعتراض کارگران پیمانی پالایشگاه تهران نسبت به سطح نازل حقوق، تبعیض درپرداخت ها وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

– ادامه اعتصاب و تجمعات کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه دراعتراض به عدم تعیین تکلیف با صندوق

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ماهشهرنسبت به اجرای ناقص طرح طبقه بندی مقابل فرمانداری

– ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل فرمانداری و دفترتعطیل بهارستان نشین این شهرستان

– آخرین اخبار از سیستان وبلوچستان بنقل ازیک منبع خبری محلی

– بازگشت محمد رضا رمضان زاده به زندان بجنورد پس از مرخصی ۱۰روزه

– فراخوان تجمع اعتراضی  معلولان تهران

*تجمع اعتراضی بازنشستگان بانک‌ها نسبت به سطح نازل حقوق وعدم اجرای کامل همسان سازی حقوق مقابل صندوق بازنشستگی بانک‌ها در تهران

روز شنبه ۹ اسفند،بازنشستگان بانک‌ها برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم اجرای کامل همسان سازی حقوق دست به تجمع مقابل صندوق بازنشستگی بانک‌ها در تهران زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشستگان بانک‌ها به درستی و کامل اجرا نمی‌شود و همین امر موجب شده که این بازنشستگان از بسیاری از مزایای مزدی محروم باشند.

آنها افزودند: یکی دیگر از خواسته‌های ما اجرای همسان‌سازی کامل و نود درصدی، مانند بازنشستگان دولت است؛ دولت حقوق بازنشستگان خود را به پایه نود درصد دریافتی شاغلانِ هم‌تراز رسانده است اما در صندوق بانک‌ها، این امر اجرایی نشده است. چرا باید میان بازنشستگان، تبعیض و نابرابری باشد؟!

یک بازنشسته در این رابطه بیشتر توضیح داد: مثلاً یک کارشناس شاغل، فوق‌العاده مدیریتی می‌گیرد ولی این مولفه مزدی را به بازنشسته نمی‌دهند؛ از صندوق‌ بانک‌ها درخواست داریم این موضوع را از اداره امور استخدامی کشور پیگیری کرده و بودجه مناسب برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دریافت کند تا بازنشستگان بانک‌ها نیز مانند بازنشستگان دولت از همسان‌سازی مناسب و درخور بهره‌مند شوند.

*اعتراض کارگران پیمانی پالایشگاه تهران نسبت به سطح نازل حقوق، تبعیض درپرداخت ها وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

کارگران پیمانی پالایشگاه تهران:ما خواستار دریافت حقوق برابر با کارگران رسمی وقررادادمستقیم هستیم.

روز شنبه ۹ اسفند،کارگران پیمانی شاغل در پالایشگاه نفت تهران اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق، تبعیض درپرداخت ها وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اعلام داشتند وخواهان حقوق برابر با همکاران رسمی وقررادادمستقیمشان شدند.

آنهابه خبرنگاررسانه ای گفتند: اختلاف زیادی در حقوق کارگران پیمانی مجموعه پالایشگاه نفت تهران که زیرمجموعه شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی وجود دارد.

آنها ادامه دادند: ما خواستار دریافت حقوق قانونی  هستیم که کارکنان رسمی دریافت می‌کنند.

آنها افزودند: تعداد کارگران پیمانی پالایشگاه نفت تهران، دست‌کم به ۱۷۰۰ نفر می‌رسد. این کارگران برخلاف نیروی کار رسمی که حدود ۶۰۰ نفر هستند، از  برخی مزایایی قانونی و خدمات عرفی و رفاهی محروم هستند.

این کارگران گفتند: ما پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی و رفاهی بسیاری بهره‌مند هستند ولی ما هیچ کدام از این مزایا را نمی‌گیریم، با وجود این همه تبعیض چه انگیزه‌ای برای کار کردن داریم؟

به گفته یکی از کارگران پالایشگاه نفت تهران که تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کار است، فاصله دریافتی یک کارگر پیمانی با یک کارگر رسمی پالایشگاه تهران که در یک کارگاه کار می‌کنند حداقل حدود سه تا چهارمیلیون تومان است. این درحالیست که سایر کارگران پیمانی با عناوین شغلی مختلف در پالایشگاه با میانگین ۱۰تا۱۵ سال سابقه کاری کمترین دریافتی را در بین دیگر کارگران دارند.

 این کارگر گفت: سالهاست به همراه همکارانم تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستم. در این بین برخی شرکت‌ها که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارند چرا باید به واسطه کار کارگران (با کسر هر ماه صدها هزار تومان) به سودهای کلان دست پیدا کنند؟

او با بیان اینکه ما خواهان حذف پیمانکاران در بخش‌های مختلف پالایشگاه نفت تهران هستیم، در خاتمه تصریح کرد: چندین سال است به دنبال اجرای طرح طبقه بندی مشاغل همانند کارگران رسمی هستیم اما اهمیتی به ما داده نمی‌شود به همین دلیل حقوقی که از شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد در عین حال با وجود نزدیکی که میان حرفه ما با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی رسمی وجود دارد، دستمزدهایی که به آن‌ها پرداخت می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ما نیست.

*ادامه اعتصاب و تجمعات کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه دراعتراض به عدم تعیین تکلیف با صندوق

اعتصاب وتجمعات صدها کارگر کارخانه لاستیک پارس ساوه دراعتراض به عدم تعیین تکلیف با صندوق پس اندازپنجمین روز را پشت سرگذاشت.

روز شنبه ۹ اسفند، جمعی از کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه طی گفتگو با خبرنگاررسانه ای ، از اعتراض چند روزه خود خبر دادند واضافه کردند: بیش از پنج روز است که در اعتراض به مساله صندوق پس‌انداز، دست از کار کشیده و تجمع کرده‌ایم.

این کارگران مطالبات خود را اینگونه بیان کردند: داستان از اینجا شروع شد که طبق اساسنامه شرکت صندوقی شکل گرفته بود که هرماه ۳ درصد از حقوق کارگر کسر می‌شد و کارفرما نیز به همان مقدار به صندوق اضافه می‌کرد تا به اعضا وام دهد. با واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سال ۹۷،  وام‌ها قطع شد ولی هر ماه باز از حقوق کارگران کم می‌شد تا اینکه به درخواست شورای کارگری مبنی بر تسویه صندوق، جواب واضح و شفافی داده نشد. ما به این نتیجه رسیدیم صندوقی که وام نمی‌دهد دیگر چرا باید هر ماه از ما پول کم کند. لذا درخواست کردیم که صندوق را برچیده و با اعضا تسویه کنند که کارفرما این کار را به زمان اتمام کار و بازنشستگی عودت می‌دهد و در نهایت، بعد از اختلاف بوجود آمده می‌گوید من از وقتی که شرکت را تحویل گرفته‌‌ام، صندوق را تسویه می‌کنم و ماقبل از آن به من ارتباطی ندارد.

یک کارگرمعترض کارخانه لاستیک پارس ساوه نیزگفت : یعنی بنده که ۱۵ سال سابقه دارم، فقط برای حدود سه سالی که ایشان شرکت را خریده، سهم کارگر را پس خواهد داد و ۱۲ سال قبل به ایشان مربوط نیست! حال آنکه در واگذاری شرکت همه چیز قید شده است و باید پاسخگو باشند؛ چطور سرمایه و سود شرکت را می‌خواهند ولی نسبت به بدهی و دیون شرکت مسئولیتی ندارند! حساب کنید از سال ۸۳ یا ۸۵از ما پول کسر می‌شده و به صندوق ریخته شده و با در نظر گرفتن تورم این سال‌ها، اگر این پول  را در جایی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کردیم، امروز چقدر سرمایه داشتیم؛ حالا حاضر نیستند حتی پول خودمان را پس بدهند، سهم کارفرما پیشکش!

درهمین رابط:سومین روزاعتصاب صدها کارگر کارخانه لاستیک پارس ساوه دراعتراض به عدم تعیین تکلیف با صندوق پس انداز

کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه از سومین روز اعتصاب صده کارگر این واحد تولیدی دراعتراض به عدم تعیین تکلیف با صندوق پس اندازپس از خصوصی سازی خبردادند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، اعتصاب ۶۵۰ کارگر شرکت لاستیک پارس ساوه بر علیه اجحافات کارفرمای خصوصی شده این شرکت، شکل گرفته است. متن زیر را کارگران اعتصابی برایمان فرستاده اند.

۳روز هست که شرکت لاستیک پارس در اعتصاب است و کارگران دست از کار کشیده اند .حدود ۲سالی هست که این شرکت خصوصی شده و کارفرما از تعیین وضعیت صندوق پس انداز کارگران سر باز می زند .

داستان از اینجا شروع شد که طبق اساسنامه شرکت صندوقی شکل گرفته بود که هرماه ۳ درصد از حقوق کارگر کسر میکرد و خودش نیز به همان مقدار به صندوق اضافه میکرد تا به کارگر وام دهد .با فروش شرکت به بخش خصوصی وام ها قطع شد ولی هر ماه باز از حقوق کارگران  ۳ درصد کم میشد تا اینکه به درخواست شورای کارگری مبنی بر تسویه صندوق و پس دادن موجودی بین کارگران جواب واضح و شفافی داده نشد. کارگران به این نتیجه رسیدند صندوقی که وام نمیدهد چرا باید هر ماه از ما پول کم کند. پس کارگران به کارفرما میترا فروزنده نیا اعلام کردند که صندوق را برچیده و با اعضا تسویه کند.  کارفرما این کار را به زمان اتمام کار و باز نشستگی عودت داد. اختلاف از آنجا بوجود آمده که کارفرما میگوید من از وقتی که شرکت را تحویل گرفته ام  صندوق را تسویه میکنم و ماقبل از آن به من ارتباطی ندارد. یعنی کارگری که ۱۵ سال سابقه دارد را فقط ۲ تا۳ سالی که ایشان شرکت را خریده ، فقط سهم کارگر را پس خواهد داد و ۱۲ سال قبل به ایشان مربوط نیست. یعنی ۱۲ سال اندوخته کارگران را به جیب بزند. حال آنکه در واگذاری شرکت همه چیز قید شده. چطور سرمایه و سود شرکت را میخواهد ولی نسبت به بدهی و دیون شرکت مسئولیتی ندارد؟

افراد بازنشسته ای را به عنوان مشاور و مدیر وارد شرکت کرده که تخصصی ندارند و برخی از قسمت های شرکت را به پیمانکار سپردند و پیمانکار نیز نارضایتی ایجاد کرده . سالی دوبار در روز کارگر و ۲۲بهمن ارزاق میداده که اکنون وی از پرداخت آنها خودداری می کند . 

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ماهشهرنسبت به اجرای ناقص طرح طبقه بندی مقابل فرمانداری

روز شنبه ۹ اسفند، کارگران شهرداری ماهشهربرای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به اجرای ناقص طرح طبقه بندی دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

یکی ازکارگران حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: طرح طبقه بندی به صورت کامل اجرا نشده و این امر مطلوب ما نیست و خواهان اجرای کامل آن هستیم.

 *ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل فرمانداری و دفترتعطیل بهارستان نشین این شهرستان

روز شنبه ۹ اسفند، مربیان پیش‌دبستانی ایذه درادامه سریال اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل فرمانداری و دفترتعطیل بهارستان نشین این شهرستان اجتماع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: تا حصول نتیجه‌ی نهایی به تجمعات خود ادامه خواهند داد. 

قابل یادآوری است که دفتر نماینده‌ی شهرستان‌های ایذه و باغملک به مدت دو هفته دفتر خود را در شهرستان ایذه تعطیل نموده  است.

درهمین رابطه:سومین روز تجمع مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی وتعطیلی دفتر بهارستان نشین این شهرستان

روز سه شنبه ۵ اسفند برای سومین روز متوالی، مربیان پیش‌دبستانی ایذه  درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل دفتربهارستان نشین این شهرستان دراستان خوزستان زدند که منجر به تعطیلی این دفترشد.

*آخرین اخبار از سیستان وبلوچستان بنقل ازیک منبع خبری محلی:

–  روز جمعه ۸ اسفند،اعتراضات در سیستان وبلوچستان وارد چهارمین روز خود شده و اینترنت در استان همچنان قطع است و با تیراندازی ماموران امنیتی به سمت معترضان، شماری کشته و زخمی شدند.

– روز جمعه ۸ اسفند،اعتراضات پراکنده ای در شهرهای سراوان، سوران، زاهدان، خاش و ایرانشهرصورت گرفته است .

– جمعه شب (۸اسفند)،معترضان به قتل سوختبران در منطقه پنجشیر میرجاوه اقدام با برپایی آتش اقدام به بستن جاده نمودند.

– جمعه شب (۸اسفند)،معترضان به قتل سوختبران، در منطقه آشار سربازدست به تجمع مقابل بخشداری زدند ودرب این مزکز قدرت را به آتش کشیدند.

– گزارش های دریافتی تایید شده حاکی از آن است که حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات، از استان های همجوار نیروهای ضد شورش و یگان ویژه را در شهرهای مختلف بلوچستان مستقر کرده است.

– ویدیوهایی که توسط شاهدان عینی گرفته شده حرکت ده ها دستگاه خودروهای زرهی و نیروهای یگان ویژه به سه شهر زاهدان ، ایرانشهر و سراوان را نشان میدهد. 

– روز پنج شنبه ۷ اسفند،در ادامه و گسترش اعتراضات، نیروهای امنیتی به سمت شهروندان در روستای پمپ از توابع جازموریان شهرستان رودبارجنوب تیراندازی کرده که شماری زخمی شده اند.

– اینترنت در شهرهای مختلف بلوچستان با اختلال جدی مواجه شده و در شهرهای بزرگتر ‌به طور  کامل قطع شده است. 

در مواردی برای چند ساعت درشهرهای جنوبی بلوچستان اینترنت های خانگی وصل شده و دوباره قطع شده اند. 

– یگان های ضد شورش نیروی انتظامی، موتورهای نظامی، نیروهای سپاه پاسداران، و خودروهای وابسته به ارگان های امنیتی در سرتاسر شهرزاهدان ، تقاطع ها و اماکن مرکزی و حاشیه شهر را گرفته اند.

– وضعیت منطقه قلعه بید، شورو، کورین «بسیار امنیتی» توصیف شده است.

– همچنین دستگاه های امنیتی، ریش سفیدان و معتمدان منطقه شورو، کورین و قلعه بید را تحت فشار قرار داده تا اعتراضات را خاموش و معترضان را تحویل دهند. 

– تعداد زیادی از اهالی زاهدان و خصوصا معترضان در منطقه شورو و‌کورین بازداشت شده اند.

 برخی از زخمی ها نیز بازداشت  شده اند ازجمله پنج شنبه شب(۷ اسفند)،ماموران امنیتی شماری از 

معترضان زخمی شده در شورو را از داخل بیمارستان همراه با ضرب و شتم بازداشت کردند.

هویت برخی از معترضان که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده به نام های “عبدالجلیل شه بخش” فرزند ملاحسین، “زکریا از طایفه شه بخش” فرزند یارمحمد، “سعید از طایفه شه بخش” فرزند یارمحمد، “عمر شه بخش” فرزند ملا حسین که دو ‌گلوله ‌به دست و یک گلوله دیگر به پایش اصابت کرده عنوان شده است.

ابتدا عمر که زخمی بوده به بیمارستان منتقل شده و سپس نیروهای امنیتی با شناسایی او و کسانی که او را به بیمارستان منتقل کرده تا منزل در شورو تعقیبشان کرده و بازداشت نمودند.

این افراد لحظه بازداشت، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

*بازگشت محمد رضا رمضان زاده به زندان بجنورد پس از مرخصی ۱۰روزه

روز شنبه ۹ اسفندماه ۹۹ محمد رضا رمضان زاده دبیر انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی پس از پایان ۱۰ روز مرخصی ، در میان بدرقه ی گرم خانواده و همکاران فرهنگی به زندان بجنورد بازگشت.

خاطرنشان میشود که محمد رضا رمضان زاده که توسط دادگاه شهرستان بجنورد به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود ، پس از رسیدگی پرونده ی در مرحله ی تجدید نظر حکم اش به ۵ سال کاهش یافت .

وی در مرحله ی بدوی به همراه ۶ تن دیگر از فعالان صنفی استان خراسان شمالی  به ۴۱ سال زندان محکوم شده بودند.

منبع خبر: کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*فراخوان تجمع اعتراضی  معلولان تهران

همزمان با چهارمین سالروز مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر خرید ۶۰ دستگاه ون با هدف تجهیز سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان و استنکاف شهرداری تهران از اجرای آن و ناتوانی شورای شهر تهران در ملزم نمودن شهرداری به اجرای قانون و مصوبات و رعایت ضوابط و مقررات مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری در پروژه‌های شهری و به نتیجه نرسیدن مکاتبات و جلسات متعدد با مدیران شهری، کمپین معلولان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی می‌نماید. 

زمان: چهارشنبه ۱۷ اسفند ازساعت ۹ تا ۱۵

مکان: تهران پارک شهر خیابان بهشت مقابل شورای شهر تهران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate