اجرای حکم اعدام دو زندانی در ملاء عام در خمین

اجرای حکم اعدام دو زندانی در ملاء عام در خمین

به گزارش رسانه‌های رسمی، حکم دو زندانی که هویتشان اعلام نشده و با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بودند، در شهر خمین در ملاء عام به اجرا درآمد.

سازمان حقوق بشر ایران بازگشت مجدد اعدام به خیابان‌های ایران را محکوم می‌کند و خواستار برخورد جدی جامعه بین‌المللی با اعدام‌های جمهوری اسلامی در ایران است. نخستین اعدام در ملاء عام طی سال جاری میلادی روز ۵ شهریور امسال در شاهرود اجرا شده بود.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، با محکوم کردن اعدام‌های ملاء عام گفته بود: «اعدام در ملاء عام عملی غیرانسانی، بی‌رحمانه، و تحقیرآمیز است که علاوه بر فرد اعدام شده، عموم مردم قربانیان آن هستند. این مجازات وحشیانه باید توسط جامعه‌جهانی شدیدا محکوم شود». او در ادامه گفت: «در صورت عدم واکنش مناسب از سوی جامعه‌جهانی، ما شاهد اعدام‌های بیشتری در ملاء عام خواهیم بود».

بنا به گزارش خبرگزاری میزان، وبسایت نزدیک به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، صبح روز دوشنبه ۹ مهر ماه، حکم دو مرد در ملاء عام در شهرستان خمین به اجرا درآمد. این دو زندانی که هویتشان اعلام نشده، با اتهام «مشارکت در محاربه از طریق تیراندازی و از بین بردن امنیت راه‌ها» به اعدام محکوم شده بودند.

به گفته ابراهیم گمیزی، دادستان شهرستان خمین این دو زندانی متهم بودند که ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۹ درحین فرار یک مامور پلیس را به قتل رسانده‌اند.

این دومین و سومین اعدام در ملاءعام است که در سال ۲۰۲۴ در ایران به ثبت می‌رسند. سال ۲۰۲۱ تنها سال در بیش از یک دهه بود که هیچ گونه اعدام در ملاء عام توسط جمهوری اسلامی انجام نشد که البته دلیل آن به همه‌گیری ویروس کرونا در آن سال بازمی‌گردد. اعدام‌های ملاء عام در سال ۲۰۲۲ با به دارآویختن دو نفر در این سال از سر گرفته شد و در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدام‌های ملاء عام با صعودی دوباره به هفت نفر رسید.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که در آن احکام اعدام در ملاء عام اجرا می‌شود.


Google Translate