اخباروگزارش های کارگری ۷ مهرماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۷ مهرماه ۱۴۰۳ 

ده ها کارگر معدن زغال سنگ معدنجو طبس و خانواده هایشان قربانی طمع ورزی و سوداندوزی کارفرمایان و دستگاه رهبری

کارگران و مدافعان حقوق انسان تسلیئت تسلیئت

– تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت مطالبات مقابل نهاد ریاست جمهوری

 گرامیداشت یاد کارگران جان باخته معدن زغال سنگ معدنجوی طبس با اعلام سکوت

– تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری لرستان همزمان باتجمع سراسری مقابل نهاد ریاست جمهوری مقابل استانداری در خرم آباد

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به سطح نازل حقوق و عدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان مرکزی وزارت نفت

– ادامه اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به عدم اجرای مقررات مشاغل سخت و زیان‌آورمنجمله برخورداری از حق بازنشستگی پیش از موعد وعدم تبدیل وضعیت بابرپایی تجمع مقابل استانداری سمنان

– پنجمین  اعتراض کارگران رسمی شرکت مخابرات تبریزبا تجمع در محوطه ساختمان مرکزی مدیریت استان آذربایجان شرقی

–  تجمع اعتراضی کارگران شرکت فولاد زرند ایرانیان کرمان نسبت به کاهش پاداش تولید مقابل وردی کارمجتمع

– تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی کوثر اراک نسبت به تاخیر به تحویل واحدها مقابل اداره راه و شهرسازی استان مرکزی با شعار «مسئول بی کفایت خسارت خسارت»

– گزارشی از اعتصاب ما کارگران پروژه ای پیمانی نفت و گاز

– بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران؛اینبار مرگ ومصدومیت ۱۴ کارگر معدن کوه گچ حسن‌آباد – وخامت حال کارگران مصدوم

*******

*تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت مطالبات مقابل نهاد ریاست جمهوری

 گرامیداشت یاد کارگران جان باخته معدن زغال سنگ معدنجوی طبس با اعلام سکوت 

روز شنبه ۷ مهر،جمعی از بازنشستگان کشوری از سراسر کشوردرپی فراخوان ازپیش داده شده خودرا به تهران رساندند و با برپایی تجمع زیر باران مقابل نهاد ریاست جمهوری اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت مطالبات بنمایش گذاشتند.

شعارها:

« لشکری کشوری تأمین اجتماعی اتحاد اتحاد»

«اتحاداتحاد علیه ظلم وفساد»

«تاحق خود نگیریم ازپانمی نشینیم»

« بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن»

« فریاد فریاد از این همه بیداد»

«این همه بی عدالتی هرگزندیده ملتی»

« ۴۸ سال گذشته عدالت کجا رفته»

« نیاز ما این زمان معیشت است و درمان»

«یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه»

«گرانی تورم شکسته پشت مردم»

«ایران پردرآمد درآمدت کجا رفت»

« کشور پر در آمد چه بر سر تو آمد»

«قالیباف دروغگو حاصل وعده هات کو»

«وعده های توخالی پزشکیان کجایی»

« دزدی های نجومی  فلاکت عمومی»

« سرمایه های ملی دست انگل زاده هاست»

« رسول بداقی آزاد باید گردد»

تصاویر:

*تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری لرستان همزمان باتجمع سراسری مقابل نهاد ریاست جمهوری مقابل استانداری در خرم آباد

گزارش تجمع:

روزشنبه ۱۴۰۳/۷/۷همزمان باتجمع سراسری مقابل نهاد ریاست جمهوری ،تجمعی هم در شهرستان خرم آبادمقابل استانداری لرستان باحضورجمعی از بازنشستگان برگزارگردید.

درپایان بیانیه ای دررابطه بامطالبات بازنشستگان توسط یکی از همکاران به شرح زیر قرائت گردید؛

۱-اجرای قانون مصوب شده(۴۰درصدی) ،همسان‌سازی،

ازابتدای فروردین ۱۴۰۳که پس از گذشت ۷ماه ازسال تاحال توسط دولتهای سیزدهم و چهاردهم اجرانشده 

۲-اجرای ماده ۸۸قانون مدیریت خدمات کشوری

۳-تسریع در تعیین تکلیف ،اجرا وپرداخت، ۱۴هزارمیلیاردتومان بابت متناسب سازی قانون بودجه۱۴۰۰به صندوق های بازنشستگی.

۴-تهیه وتنظیم آیین نامه اجرائی ماده ۸۵قانون مدیریت خدمات کشوری درموردبیمه تکمیلی بازنشستگان.

۵-پرداخت رفاهیات قانونی نقدی و غیرنقدی همچون شاغلین هر دستگاه به بازنشستگان

۶-پرداخت مطالبات و پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ورتبه بندی بازنشستگان ۱۴۰۰به بعد.

درپایان بیانیه ذکرگردیده؛درصورت عدم تحقق مطالبات قانونی،تجمعات بعدی باقدرت بیشتری درآینده وبصورت مستمرادامه خواهد داشت.

حضور بازنشستگان عزیزدراین تجمع قابل تقدیراست.

 مطالبه گران لرستان.

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به سطح نازل حقوق و عدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان مرکزی وزارت نفت

روزشنبه ۷ مهر، کارگران بازنشسته صنعت نفت کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق و عدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان مرکزی وزارت نفت در تهران تجمع کردند.

*ادامه اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به عدم اجرای مقررات مشاغل سخت و زیان‌آورمنجمله برخورداری از حق بازنشستگی پیش از موعد وعدم تبدیل وضعیت بابرپایی تجمع مقابل استانداری سمنان

روز شنبه ۷ مهر، جمعی ازکارگران معدن زغال سنگ طزره درادامه اعتراضات روزهای گذشته نسبت به عدم اجرای مقررات مشاغل سخت و زیان‌آورمنجمله برخورداری از حق بازنشستگی پیش از موعد وعدم تبدیل وضعیت در محل کار دست به تجمع مقابل استانداری سمنان زدند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: طی روزهای گذشته کارگران شرکتی معدن زغال سنگ طزره برای مشخص شدن وضعیت شغلی خود در محوطه معدن دست به اعتراض زده بودند که در نتیجه بی‌تفاوتی مسئولان، کارگران تصمیم گرفتند برای انتقال مشکلاتشان به مسئولان بالادستی مقابل ساختمان استانداری تجمع کنند.

او با بیان اینکه در اجتماع امروز کارگران موفق شدند مشکلات خود را با برخی مسئولان استانداری در میان بگذارند، اضافه کرد: حدودا هزار نفریم که به صورت شرکتی در معادن طزره مشغول هستیم، می‌خواهیم با حذف پیمانکار وضعیت شغلی ومعیشتی ما کارگران بهبود پیدا کند.

یکی دیگر از کارگران با انتقاد از اینکه در نتیجه حضور پیمانکاران، هر ماه بخشی از مطالباتمان پرداخت نمی‌شود و این موضوع ما را در شرایط بد مالی قرار داده است، گفت: در مجموعه معادن زغال سنگ طزره سالهاست شمار زیادی کارگر تحت مسئولیت چند شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستند، شرکت‌هایی که نظارت چندانی بر کار آن‌ها در معادن نیست و امنیت شغلی، جانی و معیشتی کارگران را تامین نمی‌کنند.

او گفت: میزان دریافتی و ساعات کار کارگرانی که در کارگاه‌های دولتی کار می‌کنند به نسبت کارگران بخش خصوصی و نیروهایی که زیر نظر پیمانکاران هستند، بسیار متفاوت است.

وی افزود: کارگران خواهان حذف پیمانکاران و بستن قرارداد مستقیم هستند؛ چراکه پیمانکاران دستمزد آن‌ها را متناسب با قراردادهای خود با کارفرمایان معادن، پرداخت نمی‌کنند و سر و ته آن را می‌زنند.

یادآوری:ادامه تجمع اعتراضی صدها کارگر معدن زغال سنگ طزره نسبت به عدم اجرای مقررات مشاغل سخت و زیان‌آورمنجمله برخورداری از حق بازنشستگی پیش از موعد وعدم تبدیل وضعیت  

روزچهارشنبه ۴ مهر،صدها کارگر معدن زغالسنگ طزره به تجمعشان در اعتراض به عدم اجرای مقررات مشاغل سخت و زیان‌آورمنجمله برخورداری از حق بازنشستگی پیش از موعد وعدم تبدیل وضعیت درمحل کارشان ادامه دادند وخواهان حذف پیمانکاران شدند.

این کارگران که تعداد آن‌ها تا حدود ۱۴۰۰نفر برآورد شده است،به خبرنگاررسانه ای گفتند: امروز اعتراض کارگران پیمانکاری و قراردادی با همراهی سایر کارگران و کارکنان شاغل در معدن طزره گسترده‌تر شده است.

یکی از کارگران نیزگفت: اعتراضات کارگری در حالی از روز دوشنبه (دوم مهر) ادامه دارد که پیش از این کارگران قراردادی و پیمانکاری برای وصول مطالبات خود دست به اعتراض زده بودند اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.

کارگران معترض در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کارگران در اجتماع امروز خود بر حذف پیمانکاران تاکید کردند، افزودند: در معدن زغالسنگ طزره تاحدود هزار کارگر به صورت قراردادی مشغول کارند که از شرایط کار با پیمانکاران رضایت ندارند.

کارگران معدن زغالسنگ طزره در ادامه درباره سایر مطالبات خود گفتند: از دیگر خواسته‌های اصلی ما «افزایش حقوق حداقلی برای بهبود وضعیت معیشتی‌کارگران»، «عقد قرارداد مستمر و دائم»، «رفع مشکلات بازنشستگی با درج عناوین شغلی غیر واقعی در لیست»، «تامین امنیت شغلی کارگران» و «دادن حق اعتراض و بیان مشکلات صنفی از سوی کارگران» است که تاکنون اهمیتی از سوی مسئولان به این حقوق قانونی داده نشده است.

کارگران گفتند: بیشتر نارضایتی ما به این جهت است که شرکت البرز شرقی سالهاست با پیمانکارانی تمدید قرارداد می‌کند که سابقه خوبی در لحاظ کردن ایمنی کار کارگران و مهیا کردن مطالبات کارگران ندارند.

*پنجمین  اعتراض کارگران رسمی شرکت مخابرات تبریزبا تجمع در محوطه ساختمان مرکزی مدیریت استان آذربایجان شرقی

روزشنبه ۷ مهر برای پنجمین بار طی دوهفته اخیر،کارگران رسمی شرکت مخابرات تبریزبه اعتراضشان با تجمع در محوطه ساختمان مرکزی مدیریت استان آذربایجان شرقی در کلانشهر تبریز،ادامه دادند.

خروج کمک هزینه های رفاهی از فریز ، پرداخت مابه التفاوت کمک هزینه های رفاهی سالهای ۹۵ و۹۶ ، پرداخت پاداشهای بهره وری از سال ۹۹، اجرای کامل و بدون تنازل آیین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال۸۹  شرکت مخابرات و تعین تکلیف صندوق پس انداز کارکنان و احیای فعالیت آن ، پرداخت مطالبات معوق از شرکت‌های بیمه از جمله خواسته های کارگران تجمع کننده است.

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات کارگران رسمی شرکت مخابرات تبریزبا برپایی تجمع در تبریزبرای چهارمین روز متوالی

روزچهارشنبه ۴ مهر برای چهارمین روز متوالی، کارگران رسمی شرکت مخابرات تبریزدست به تجمع  مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز زدند.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت فولاد زرند ایرانیان کرمان نسبت به کاهش پاداش تولید مقابل وردی کارمجتمع

روزشنبه ۷ مهر، کارگران شرکت فولاد زرند ایرانیان(زیسکو) برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به کاهش پاداش تولید مقابل وردی کارمجتمع واقع در کیلومتر۷ جاده زرند – کرمان زدند.

یکی از کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفت:طی چند ماه گذشته به بهانه کاهش میزان تولید به شدت از میزان کارانه‌ها کاسته شده که این مسئله منجر به اعتراض کارگران فولاد زرند شده است.

او گفت: به نظر می رسد چالش‌های ارزی بخش خصوصی برای صادرات از جمله مشکلات مطرح شده از سوی این شرکت با دولت است که در نتیجه آن کارگران دچار خسارت شده‌اند.

خاطرنشان می شود که شرکت فولاد زرند ایرانیان (ZISCO) با بیش از ۱۰ کارخانه بزرگ صنعتی به عنوان بزرگترین مجموعه شرکت های هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (MIDHCO) می باشد.

*تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی کوثر اراک نسبت به تاخیر به تحویل واحدها مقابل اداره راه و شهرسازی استان مرکزی با شعار «مسئول بی کفایت خسارت خسارت»

روزشنبه ۷ مهر، جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی کوثر اراک برای اعتراض به تاخیر به تحویل واحدها مقابل اداره راه و شهرسازی استان مرکزی با شعار «مسئول بی کفایت خسارت خسارت»تجمع کردند.

*گزارشی از اعتصاب ما کارگران پروژه ای پیمانی نفت و گاز

تهیه شده بر اساس گزارشات میدانی

در جریان هستید که در سی و یکم خرداد ماه اعتصاب سراسری امسال خود را آغاز کردیم و همراهی خوبی هم از سوی همکاران با این اعتصاب شد. در این اعتصاب  ۲۴ هزار همکار پروژه ای پیمانی در  ۱۲۳  شرکت نفت و گاز شرکت داشتند. 

همنطور که قبل اعلام داشتیم افزایش حقوق ها مطابق خواست اعلام شده ما کارگران،  ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران مطالبات فوری ما کارگران پروژه ای است. بعلاوه اینکه دیگر مطالبات ما در رابطه با شرایط معیشتی و کاری مان همچنان بی پاسخ مانده و پیگیر آنها نیز هستیم. پیمانکاران تلاش کردند که اعتصاب را عقب بزنند. نیروی کار جدید وارد کنند، تهدید به اخراج و تهدیدات امنیتی کردند . اما موفق نشدند  و اعتصاب گسترده ما نشانگر اتحاد و همبستگی مبارزاتی ما کارگران شاغل در نفت بود. 

در برخی از  مراکز نفتی پیمانکاران به ناگزیر  ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت را   پذیرفتند و   همانطور که در نیمه مرداد ماه  گزارش کردیم  تاکید همکاران این بوده است که باید حقوق کامل ماه به آنها پرداخت شود. ۳۵ درصد افزایش حقوق نیز منظور شده باشد ، بعلاوه دستمزدها به موقع پرداخت شود. در عین حال باید دیگر مطالبات ما کارگران پروژه  از جمله   بهبود لازم کیفیت غذا و شرایط زیستی در کمپها و ایمنی محیط کار  تامین گردد.  همچنین حذف پیکاران یک خواست سراسری ما کارگران در نفت و جزو مطالبات اعلام شده ما کارگران پروژه ای است

اما بدلیل اینکه در بخش بزرگی از مراکز نفتی پیمانکاران مفتخور  به خواستهای ما کارگران تن ندادند اعتراض در آن بخش ها ادامه یافت.  و کارگران اعلام کردند که  تا پاسخ نگیرند سر کار باز نمیگردند

آخرین گزارشات دریافتی ما از همکاری که از مراکز مختلف جمع آوری کرده است حاکی است:

 اعتراضات و اعتصابات هنوز کم و بیش در بعضی از پالایشگاهها برقرار است ولی در پتروشیمی ها تقریباً خبری نیست . البته در بعضی از پتروشیمی ها و پروژه های پتروشیمی در منطقه ویژه بعضی از نفرات به صورت گروهی و اعتراضی تسویه حساب کردند . که اهم خواسته آنان افزایش حقوق طبق تورم  آن هم تورمی که در بازار باشد نه تورم اعلامی از سوی دولت . چون تورمی که در بازار هست و تورمی که دولت اعلام میکند به قول معروف از زمین تا آسمان میباشد.

اعتراض دیگر این همکاران نوع برخورد پیمانکاران و کارفرما با نیروهای اجرایی میباشد که در شآن کارگر نیست و نخواهد بود و همچنین بحث ایمنی و بهداشت محیط کار و کمپ ها و غذا و آب آشامیدنی غیر بهداشتی و غیر استاندار  موضوعات اعتراض آنان بوده که باعث اعتصاب و تسویه حساب دسته جمعی در بعضی از پروژه ها شده است.

در برخی از  پروژه ها ی دیگر هم نفراتی که اعتصاب  کرده بودند به نشانه اعتراض تسویه حساب کردند. گفته میشود که دستور رسیده است که این کارگران در پروژه های دیگر استخدام نشوند. اما این کارگران قاطعانه اعلام کرده اند که در برابر این ابعاد از تحقیقر و بی حقوقی کوتاه نمی ایند.

 همکاری گزارش کرده است که گویا کارفرمایان بخاطر پس گرفتن پیشروی های این اعتصاب که در جاهایی  ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت را پذیرفته اند، میکوشند بخاطر تسویه حسابهایی که شده و کمبود نیرویی که پیش آمده میخواهند همان طرح قدیمی ۲۳ روز کار و هفت روز استراحت را دوباره اجرایی کنند. اما  این اقدام بدون شک با واکنش اعتراضی کارگران روبرو 

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت بر حفظ اتحاد و همبستگی همکاران و متحد ماندن حول خواستهای اعلام شده خود  تاکید دارد. شورا اعتراضات همکاران در دیگر بخش های نفت را تقویت کننده شرایط ادامه اعتراضات همکاران پروژه ای پیمانی داده و از آنها قاطعانه حمایت میکند و  در عین حال بر  حمایت و پشتیبانی آنها از مبارزات ما کارگرن پروژه ای تاکید دارد. متحد بمانیم..زنده باد اتحاد کارگری

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران؛اینبار مرگ ومصدومیت ۱۴ کارگر معدن کوه گچ حسن‌آباد – وخامت حال کارگران مصدوم

صبح روزشنبه ۷ مهر،مینی بوس حامل کارگران معدن کوه گچ حسن‌آباد در محور روستای قلعه بلند به امامزاده عبد الله شهرستان پیشوا در استان تهران واژگون شد و ۲ کارگر در دم جان باختند و۱۲ کارگرمصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.حال کارگران مصدوم وخیم گزارش شده است.

براساس گزارش های رسانه ای شده کارگران قربانی تبعه افغانستان هستند.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate