اعلاميه در مورد تهاجم ارتش اسرائیل به لبنان

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان

در مورد تهاجم ارتش اسرائیل به لبنان

موج جدید حملات و بمباردمان مناطق مسکونی لبنان توسط ارتش اسرائیل در روزهای اخیر، جان انسان‌های بی‌گناه زیادی که به هیچ طرف این جنگ ارتجاعی پیوندی ندارند، از جمله زنان و کودکان را ستانده است؛ مقدم بر بمباران های بی‌وقفه و دهشتناک جاری، ارتش اسرائیل و سازمان مخوف موساد با اقدام آشکار تروریستی، (انفجار پیجرها و دستگاه‌های بیسیم مورد استفاده نیروهای حزب‌الله از راه دور)، در ضمن ضربۀ مُهلک به ساختار فرماندهی نیروهای آن و قربانی گرفتن از مردمان عادی باعث ایجاد فضای رعب و وحشت در میان شهروندان لبنان و منطقه شده است. کشتار و توحش کنونی به راه افتاده از جانب ارتش دولت فاشیستی اسرائیل که از حمایت آشکار دول غربی به رهبری آمریکا برخوردار است، خطر گسترش جنگ و کشتار در خاورمیانه را بیشتر از هر زمانی افزایش داده است.

تهاجم ارتش دولت فاشیستی اسرائیل به لبنان و سلاخی مردمان بی‌گناه آن، ادامۀ تراژیدی کشتار مردم فلسطین در غزه و کرانۀ باختری و ویرانی و تباهی آن طی این یک‌سال است. ارتش اسرائیل هم‌مانند غزه دست به بمباران‌ هولناک و وسیع شهرها و روستاهای لبنان زده و سرمست از کشتار رهبران حزب‌الله از جمله حسن نصرالله، یکی از جناح های مقتدر و شرور اسلام سیاسی، تا اکنون بیشتر از ۱۰۳۰ نفر از شهروندان لبنان را کشته و هزاران نفر دیگر از آن‌ها را مصدوم و ده‌ها هزار را آواره و خانه‌به‌دوش نموده است.

 این جنگ در کنار تنش‌های دیگر جهانی از جمله جنگ در اوکراین در متن تقابل بلوک های جهانی و بازتعریف نظم نوین امپریالیستی معنی پیدا می‌کند و مخاطرات آن از قُلدری و یکه‌تازی قدرت‌های محلی از جمله دولت ارتجاعی جمهوری اسلامی ایران و دولت اُلترا راست و فاشیستی اسرائیل و تقابل میان آن‌ها فراتر خواهد رفت؛ از این منظر این جنگ از هر دو سو سرتاپا ارتجاعی و ضدانسانی است و قبل از همه قربانیان اصلی آن را مردم محروم در أعماق و طبقۀ کارگر تشکیل می‌دهد. بناءأ بشریت آزادی‌خواه و طبقۀ کارگر جهانی نباید اجازه دهند که این بربریت و توحش تحت عنوان مبارزه با حزب‌الله و حماس و حامیان آن‌ها، از انسان ها بیشتر از این قربانی بگیرد و هستی و زنده‌گی مردم به تباهی و نیستی کشانیده شود. آمریکا و متحدانش با حمایت سیاسی، نظامی و مالی یی که از دولت اسرائیل می‌کنند، بخشی از معضل و شریک جنایات قدرت حاکمه و ارتش اسرائیل استند و نقش مستقیمی در تراژیدی جاری و تداوم و گسترش آن به یک جنگ تمام عیار منطقه‌یی دارند.

سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان معتقد است که لجام زدن به ماشین کشتار، توحش و ویرانگری دولت اُلترا مذهبی و فاشیستی اسرائیل و پایان دادن به جنگ ویرانگر و هولناک کنونی، كار طبقۀ كارگر و مردم متمدن و آزادی‌خواه جهان است. اگر نیروی طبقۀ کارگر و بشریت آزادی‌خواه در گسترۀ جهان به میدان آید و جنبش عظیم اعتراض جهانی علیه جنگ افروزی قدرت‌ها و دولت‌های سرمایه‌داری را باخواست صلح و پایان دادن به نسل‌کُشی و به رسمیت شناختن حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت شان، سازمان دهد و آن را با اتکاء به قدرت اجتماعی خود قاطعانه طلب نموده و به حامیان رژیم اپارتاید مذهبی و فاشیستی اسرائیل تحمیل نماید، می‌تواند به این غایلۀ کشتار و توحش که سال‌ها است تخم نفرت کاشته، زور گفته و تحقیر نموده است، خاتمه دهد و همچنان ارتجاع اسلامی و دولت‌های ارتجاعی منطقه را ،که سنگ دروغین دفاع از مردم فلسطین را به سینه می‌کوبند و از محرومیت و رنج آن‌ها برای پیش‌برد منافع اقتصادی و مقاصد سیاسی خود استفاده ابزاری می‌نمایند، برای همیش خلع سلاح نماید.

ما به‌عنوان بخش کوچکی از این حرکت عظیم جهانی و با توجه به تجارب زیسته و اندوخته های مردم افغانستان در بیشتر از چهار دهه و بربریتی که کاپیتالیسم جهانی به رهبری آمریکا و متحدانش بر مردم افغانستان أعم از زن و مرد مسلط ساخت، برای پایان دادن به میلیتاریسم، جنگ، جنایت، نسل‌کُشی و توحش قدرت‌های سرمایه‌داری و ایادی منطقه‌یی و محلی آن‌ها، که برای تأمین منافع، سود و انباشت سرمایه بشریت را دارند به ورطۀ نابودی و تباهی سوق می‌دهند، به سهم خود تلاش می‌نماییم و خود را در کنار هم طبقه یی های مان در این سنگر و رزم‌گاه می‌یابیم.

نابود باد سرمایه‌داری!

نه به جنگ و نسل‌ُکشی!

زنده باد سوسیالیسم!

شورای مرکزی سازمان سوسیالیست‌های کارگری أفغانستان

۷میزان ۱۴۰۳؛ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴


Google Translate