اعدام دست‌کم ۱۴ زندانی طی هفته گذشته در زندان عادل‌آباد شیراز؛ ۱۹ زندانی طی دو هفته در این زندان اعدام شدند

اعدام دست‌کم ۱۴ زندانی طی هفته گذشته در زندان عادل‌آباد شیراز؛ ۱۹ زندانی طی دو هفته در این زندان اعدام شدند

حکم اعدام دست‌کم ۱۴ زندانی ازجمله دو تبعه افغانستان که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و یا «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، طی روزهای دوشنبه ۲۶ شهریور، چهارشنبه ۲۸ شهریور، دوشنبه ۲ مهر، چهارشنبه ۴ مهر در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به اجرا درآمد. با این حساب طی دو هفته گذشته، دست‌کم ۱۹ زندانی در این زندان اعدام شده‌اند (برخی گزارش‌ها حکایت از اعدام ۳۶ زندانی در این مدت زمانی در زندان عادل‌آباد دارند، اما سازمان حقوق بشر ایران تاکنون موفق به تایید ۱۷ اعدام دیگر نشده است).

سازمان حقوق بشر ایران اجرای احکام اعدام گروهی در زندان مرکزی شیراز را با نگرانی دنبال می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد که در قبال چنین استفاده گسترده‌ای از مجازات مرگ، سکوت نکنند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «جامعه جهانی نباید نسبت به اعدام‌های روزانه در ایران سکوت کند.» او با اشاره به دیدارهای مقامات کشورهای جهان با جمهوری‌اسلامی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «استفاده از مجازات مرگ توسط جمهوری‌اسلامی باید در راس هرگونه گفتگو بین مقامات جمهوری‌اسلامی و رهبران کشورهای پایبند به حقوق‌بشر قرار گیرد.»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، در روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه حکم اعدام ۵ مرد ازجمله دو تبعه کشور افغانستان در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد. هویت سه تن از این زندانیان که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، امیر نادرزاده، سجاد فدایی و عبدالله عبدالصمد (تبعه افغانستان) احراز شده است. هویت دو زندانی دیگر که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند نیز بهزاد باقری و فردی با نام کوچک مبشر (تبعه افغانستان) احراز شده است.

همچنین روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه، حکم اعدام چهار مرد دیگر در این زندان به اجرا درآمد. هویت یکی از این زندانیان که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، شاهین سلامی احراز شده است. هویت سه زندانی دیگر نیز که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند سپهر نورانی، طاهر آرزومند و کامران حیدری احراز شده است.

علاوه بر این، روز دوشنبه ۲ مهر ماه نیز حکم اعدام سه مرد دیگر در این زندان به اجرا درآمد. هویت این سه زندانی حسن نجاتی، محمدرضا نجاتی و فردین احمدی احراز شده که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

همچنین روز چهارشنبه ۴ مهر ماه نیز، حکم اعدام دو مرد دیگر در این زندان به اجرا درآمد. یکی از این دو زندانی که هویتش رسول شنبدی احراز شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود. دیگر زندانی که در این روز اعدام شد، ایوب (اکبر) سعدی‌خانی نام داشت که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این زندانیان به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «اکبر سعدی متهم بود که در یک نزاع خیابانی دو تن را به قتل رسانده است. رسول شنبدی نیز از سه سال پیش با اتهامات مربوط به مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شد. او از زندان پیربنو جهت اجرای حکم به زندان عادل‌آباد منتقل شده بود. حسن نجاتی و محمدرضا نجاتی با یک‌دیگر نسبت فامیلی داشتند و در یک پرونده مشترک از حدود سه سال پیش بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بودند.»

این منبع در ادامه گفت: «فردین احمدی از بند ۴ زندان عادل‌آباد به پای چوبه دار رفت. او از ۴ سال پیش به اتهام قتل عمد در یک نزاع خیابانی در شیراز بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود. حدود دو سال پیش نیز در زندان مرتکب قتل دیگری شد.»

اعدام این ۱۴ زندانی تا لحظه تنظیم این خبر در رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

پیشتر خبر اعدام پنج زندانی دیگر طی روزهای یک‌شنبه ۲۵ شهریور ماه و دوشنبه ۲۶ شهریور ماه از سوی سازمان حقوق بشر ایران اعلام شده بود که یکی از این زندانیان به‌نام مهدی جهانپور، در زمان ارتکاب جرم انتسابی، زیر ۱۸ سال سن داشته است. با این حساب شمار اعدام‌های ثبت شده طی دو هفته گذشته، در زندان مرکزی شیراز به ۱۹ تن میرسد. برخی منابع خبر از اعدام ۳۶ زندانی طی دو هفته گذشته دادند که از زندان‌های دیگر به زندان مرکزی شیراز منتقل شده بودند. سازمان حقوق بشر ایران تا لحظه تنظیم این خبر موفق به تایید اعدام ۱۷ زندانی دیگر نشده است. تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.


Google Translate