اخباروگزارش های کارگری ۶ مهرماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۶ مهرماه ۱۴۰۳ 

ده ها کارگر معدن زغال سنگ معدنجو طبس و خانواده هایشان قربانی طمع ورزی و سوداندوزی کارفرمایان و دستگاه رهبری

کارگران و مدافعان حقوق انسان تسلیئت تسلیئت

گرامیداشت یاد کارگران جان باخته معدن زغال سنگ معدنجو طبس توسط اعضای گروه کوهنوردی چل چه‌ مه سنندج و همدردی و همبستگی  با خانواده هایشان بر قله کوه آبیدر

– ۵۰ کارگر قربانی سودجویی کارفرما

– اعتراض در زاهدان در آستانه  دومین سالگرد جمعه خونین(۸ مهر) زاهدان با برافراشتن پلاکاردها،تصاویر جان باختگان ، سر دادن شعارها و آتش زدن لاستیک خودرودر چند نقطه از شهر زاهدان علیرغم حضور گسترده نیروهای سرکوب دستگاه رهبری 

– جمعه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی وپشتیبانی برای ایجاد تفرقه،تعیین سقف حقوق ،اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام،عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی،تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات،اخذ مالیات غیر قانونی وعدم اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران درمناطق عملیاتی بهرگان، سیری وسکوی نصردرسیری وکارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب منطقه عملیاتی تنگ بیجار

– چهارمین روزاعتصاب  کارگران پروژه ای پتروشیمی دالاهو عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

– اخراج صدها دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در دو سال اخیر

– پیام تبریک انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان و سروآباد – سنندج) بە مناسبت آزادی کاک سلیمان عبدی

– جان باختن یک کارگر در همدان براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر در ارومیه براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر در گناوه بر اثر سقوط تابلوی راهنمایی و رانندگی

*******

*گرامیداشت یاد کارگران جان باخته معدن زغال سنگ معدنجو طبس توسط اعضای گروه کوهنوردی چل چه‌ مه سنندج و همدردی و همبستگی  با خانواده هایشان بر قله کوه آبیدر

جمعه ۶ مهر

*۵۰ کارگر قربانی سودجویی کارفرما

نوشته ای از کارگر زندانی ریحانه انصاری نژاد

۵۰ کارگر معدن ذغال سنگ معدنجوی طبس در ۳۱ شهریور بر اثر انفجار گاز متان کشته شدند. این‌ گونه فجایع بارها و بارها اتفاق افتاده است:

معدن باب نیروی کرمان، ۱۳۸۸/۱/۳۱ – ۱۲ کارگر کشته

معدن زمستان یورت ۱۳۹۶/۲/۱۱ – ۴۳ کارگر کشته

معدن ذغال سنگ معدنجو، ۱۴۴/۶/۲ – ۱ کارگر کشته

معدن ذغال سنگ طزره،۱۴۰۲/۲/۱۱- ۲ کارگر کشته

معدن ذغال سنگ طزره، ۱۴۰۲/۶/۱۲- ۶‌کارگر کشته

معدن شازند اراک، ۱۴۰۳/۳/۲۷- ۴ کارگر کشته

معدن ذغال سنگ معدنجو، ۱۴۰۳/۶/۳۱- ۵۰ کارگر

این کشتارها تمامی ندارند …

در این موارد دستورهای قضایی با شور و حرارت برای پیگیری صادر میشود؛ عده ای از مسئولین تسلیت می گویند؛ احتمالا چند تن از وزرا به محل حادثه می روند؛ عزای عمومی اعلام میشود؛ بعضی از مسئولین به ملاقات خانواده های کارگران جانباخته میروند و دستی بر سر فرزندان آنان میکشند و عکس یادگاری میگیرند. اما نتیجه؟ هیچ!

باز هم این حوادث تکرار میشود چرا که سود کارفرمایان مهم تر از جان‌کارگران است. ولع آنان تمامی ندارد. باز هم‌کارگران را بدون اینکه استانداردهای ایمنی رعایت شوند برای استخراج به معدن می فرستند. 

کارگرانی که بدون امنیت شغلی و با حداقل دستمزد در معادن مشغول به کار هستند چگونه میتوانند به نبود ایمنی در محیط کار اعتراض نمایند؟

هنوز فاجعه معدن زمستان یورت را فراموش نکرده ایم. در آن زمان، شاهد صدور دستورات پیگیری قضایی، تسلیت ها و … بودیم. اما همه اش تبلیغات بود و هیچ مانعی برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین فجایع دلخراشی نشد.

واقعیت این است که بر روی کاغذ قوانین ایمنی و آئین نامه های بسیاری داریم اما فقط روی کاغذ!!

آنچه در عمل وجود دارد عدم رعایت استانداردهای ایمنی در محیطهای کار به خصوص معادن است. هیچوقت مسببین اصلی چنین فجایعی بازخواست و‌ مجازات‌ نمیشوند. نهایتا مسئولین می گویند «حادثه بود و غیر قابل پیش بینی».

پیامهای تسلیت و‌ عکس های یادگاری مسئولین باعث حفظ جان و‌ امنیت همکاران ما نمی شود.  تجربه نشان داده است هر زمان که ما کارگران متحد و‌ متشکل بر سر مطالباتمان از جمله ایمنی محیط کار مبارزه کرده ایم، توانسته ایم گامی صاحبان سرمایه را به عقب برانیم.

چاره پیشگیری از وقوع چنین فجایع دلخراشی در محیطهای کار، نظارت تشکل های مستقل کارگری بر لزوم رعایت قوانین و آیین‌نامه‌های ایمنی ممانعت از کار در محیطهای ناایمن می باشد.

سندیکاها و دیگر تشکل های مستقل کارگری را به نیروی خود ایجاد‌کنیم! 

ریحانه انصاری نژاد،کارگر زندانی،بند زنان اوین،

۲ مهر ۱۴۰۳

منبع:کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*اعتراض در زاهدان در آستانه  دومین سالگرد جمعه خونین(۸ مهر) زاهدان با برافراشتن پلاکاردها،تصاویر جان باختگان ، سر دادن شعارها و آتش زدن لاستیک خودرودر چند نقطه از شهر زاهدان علیرغم حضور گسترده نیروهای سرکوب دستگاه رهبری 

جمعه ۶ مهر

*جمعه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی وپشتیبانی برای ایجاد تفرقه،تعیین سقف حقوق ،اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام،عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی،تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات،اخذ مالیات غیر قانونی وعدم اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران درمناطق عملیاتی بهرگان، سیری وسکوی نصردرسیری وکارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب منطقه عملیاتی تنگ بیجار

*چهارمین روزاعتصاب  کارگران پروژه ای پتروشیمی دالاهو عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

برپایه خبرمنتشره درشبکه های اجتماعی،روزجمعه ۶ مهر برای چهارمین روز متوالی، کارگران پروژه ای  پتروشیمی دالاهو عسلویه برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق به اعتصابشان ادامه دادند و اعلام کردند تا پرداخت کامل حقوق به سرکار باز نخواهند گشت.

*اخراج صدها دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در دو سال اخیر

 صدها دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و همچنین نو معلم (فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان) در دو سال اخیر از تحصیل و شغل خود محروم شده‌اند. دلایل بسیاری این احکام اخراج، مسائل شگفت‌انگیزی مانند لایک پست اینستاگرام ، لاک ناخن، مانتوی بالای زانو و خواندن کتاب‌های فلسفی! بوده است. همچنین ده‌ها نفر به دلیل اظهار کوچکترین انتقاد از وضعیت کشور اخراج شده‌اند. چنین رویه وحشیانه و پادگانی در تربیت معلمان آینده، در دولت پزشکیان نیز تغییری نکرده است و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و همینطور معلمان استخدامی، با سنگین‌ترین فشارها مواجهند. برخلاف برخی پرونده‌های مشهور دانشجویی، این فشارها و رفتارهای قرون وسطایی هیچ بازتابی در رسانه‌های اصلاح‌طلب ندارد و دولت پزشکیان نیز نه تنها هیچ کاری برای بازگشت آنان صورت نداده، بلکه حتی وعده بازگشت آنان یا اصلاح این رویه را هم نداده است. شاید دلیل بی‌توجهی مضاعف به چنین فاجعه‌ای این است که اغلب این دانشجویان از خانواده‌های کم درآمد و ساکن روستاها و شهرهای کوچکند و در رسانه‌ها صدایی ندارند.

برگرفته از کانال های دانشجویی

*پیام تبریک انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان و سروآباد – سنندج) بە مناسبت آزادی کاک سلیمان عبدی

آب زنيد راه را هين که نگار می‌رسد

مژده دهيد باغ را بوي بهار می‌رسد

راه دهيد يار را آن مه ده چهار را

کز رخ نوربخش او نور نثار می‌رسد

   در میانە خبر تلخ جان باختن کارگران مظلوم معدن طبس، محکومیت و اخراج فعالان صنفی و… خبر آزادی معلم نستوە سقزی کاک سلیمان عبدی حقیقتا روحیەبخش و جان‌افزا بود.

نگەداشتن معلمی خوشنام و الهام‌بخش برای مدت ٨ ماە پشت میلەهای زندان آنهم بە جرم حق‌طلبی و مطالبەی حقوق مشروع خود و شاگردانش از یک سو نشان از حرمان معلمان این مملکت دارد و از سوی دیگر نشانگر مهجور بودن عدالت و برابری‌ست. اما ارادە‌ی پولادین کاک سلیمان عبدی بار دیگر ثابت کرد کە جامعە معلمان و فعالان صنفی نە از مطالبەی حقوق مشروع خود و دانش‌آموزانشان کوتاە می‌آیند و نە با اجحاف و بی‌عدالتی سازش و مماشات می‌کنند.

   انجمن صنفی معلمان کوردستان اتمام دوران محکومیت و آزادی کاک سلیمان عبدی را بە این معلم باشرافت، انجمن صنفی و جامعە معلمان سقز، فعالان صنفی سراسر کشور و خانوادە صبور و سربلند جناب عبدی تبریک و شادباش عرض می‌کند و آرزومند است بە زودی شاهد گشایش در پروندە همە معلمان و فعالان صنفی سراسر کشور باشیم.

*جان باختن یک کارگر در همدان براثر سقوط از ارتفاع

روزپنج شنبه ۵ مهر،یک کارگربنام عمر ابراهیمی اهل روستای بیساران از توابع شهرستان سروآباد حین کار در ساختمانی واقع در همدان بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت.

*جان باختن یک کارگر در ارومیه براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۳۱ ساله حین کار در ساختمانی واقع در کوی پنجم خیابان فارابی ارومیه براثر سقوط از ارتفاع جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در گناوه بر اثر سقوط تابلوی راهنمایی و رانندگی

روزجمعه ۶ مهر،یک کارگر حین کار در محور ساحلی گناوه،استان بوشهر بر اثر سقوط تابلوی راهنمایی و رانندگی بر رویش جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate