جمعه خونین زاهدان

جمعه خونین زاهدان

٨ مهر ١٤٠١ به دنبال قتل حکومتی ژینا/مهسا امینی و تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به دختر ١٥ ساله، تظاهرات و راهپیمایی مردم زاهدان بعد از نماز جمعه، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی که در نقاط مرکزی شهر، بالای اماکن مسکونی مصلی زاهدان مستقر شده بودند بطرف مردم تیراندازی میکنند. نیروهای سرکوبگر در کمتر از یک ساعت ده ها نفر از مردم را با تفنگ های خودکار و تک تیراندازی قتل میرسانند.

در کشورهای اروپا، کانادا و امریکا ده ها تظاهرات زن زندگی آزادی با شرکت هزاران نفر در محکومیت سرکوب خونین مردم زاهدان در جمعه خونین ٨مهر ١٤٠١ و در حمایت از مبارزات مردم در ایران برگزار شد.

همزمان با چهلم جانباختگان جمعه خونین زاهدان، چهارشنبه ١٨ آبان ١٤٠١ در زاهدان و کردستان؛ شهرهای مهاباد، سنندج، سقز، کرمانشاه، ایلام، بوکان، مریوان، دیواندره، جوانرود و بانه و … به فراخوان احزاب سیاسی و فعالین اجتماعی اعتصابی فراگیر برگزار شد. در همین روز کسبه بازار مبل شهرک ولیعصر تهران، همزمان با چهلم جانباختگان “جمعه خونین زاهدان”، با بستن مغازه های خود به اعتصابات سراسری پیوستند.

بعداز ظهر چهارشنبه ١٨ آبان ١٤٠١ در شهرهای اصفهان، مهاباد، تهران، رشت، مشهد، شهرکرد تجمعات اعتراضی برگزار شد.

در مشهد تظاهرکنندگان شعار «سنندج ـ زاهدان چشم و چراغ ایران» سر دادند.

در دانشگاه ها از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبر، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم بهزیستی، دانشگاه هنر تبریز و… تحصن و  اعتصاب و راهپیمایی های گسترده همزمان با چهلم جمعه خونین زاهدان چهارشنبه ١٨ آبان ١٤٠١ برگزار شدند.

دو سال بعد از سالروز قتل حکومتی ژینا/مهسا امینی وسیع ترین مراسم های گرامیداشت از جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی در ده ها شهر در اروپا، مانادا، امریکا و استرالیا برگزار شد.

در کردستان اعتصاب عمومی به فراخوان نهادهای مدنی، فعالین اجتماعی و احزاب سیاسی با موفقیت برگزار شد.

در آستانه گرامیداشت باد عزیز جان باختگان جمعه خونین زاهدان ٨ مهر ١٤٠١ گرامی میداریم یاد عزیز ده ها نفر از رزمندگان انقلاب زن زندگی آزادی را که در شهر زاهدان به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی و به فرمان خامنه ای تبهکار، جان باخته اند.

نسان نودینیان


Google Translate