اخباروگزارش های کارگری ۵ مهرماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۵ مهرماه ۱۴۰۳ 

ده ها کارگر معدن زغال سنگ معدنجو طبس و خانواده هایشان قربانی طمع ورزی و سوداندوزی کارفرمایان و دستگاه رهبری

کارگران و مدافعان حقوق انسان تسلیئت تسلیئت

– پیام تسلیت کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در سوگ جان‌باختگان معدن‌جوی طبس

– اطلاعیه شماره ۱۰ گروه مطالبه گری پارس جنوبی(دوشنبه های اعتراضی)

– اعتراض والدین دانش‌آموزان یک مدرسه غیر انتفاعی در اصفهان نسبت به استفاده از کانکس برای کلاس درس دانش آموزان

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی زابل نسبت به قطعی های مکرر برق مقابل شرکت توزیع نیروی برق

– اعتصاب و تجمع مینی بوس داران کرمان مقابل فرمانداری و استانداری  در اعتراض به  مسدود کردن کارت‌های سوخت و کاهش سهمیه سوخت 

– دو سال از بازداشت و‌ حبس ناعادلانه داود رضوی گذشت! 

– بازگشت رسول بداقی به زندان با پایان مرخصی

– پیام تشکر رسول بداقی پیش از بازگشت به زندان

زنده باد آزادی

– پیام تبریک انجمن صنفی معلمان کوردستان (سقز و زیویه) به مناسبت آزادی همکار تلاشگر و فعال صنفی خوشنام آقای سلیمان عبدی

– سلیمان عبدی :صبح آزادی

*******

*پیام تسلیت کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در سوگ جان‌باختگان معدن‌جوی طبس

از سوختن جان و تن دختران شین‌آباد تا جان باختن ده‌ها تن از معدن‌چیان کرمان، طبس، یزد، دامغان و گلستان، از کشته شدن ده‌ها کولبر و سوخت‌بر در غرب و شرق کشور، فروریختن پلاسکو و متروپل تا فاجعه معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس، از شلاقی که بر پشت معدنچیان آق‌قلا فرود آمد تا پرونده‌سازی‌هایی که صدها معلم را به اخراج، زندان و… کشاند، درد مشترکی است که فریاد می‌طلبد: قربانی شدن انسان و زیست انسانی در پای سودجویی اقلیتی که تاراج را اصلی‌ترین مسئله‌ی خود می‌دانند و تمامی ابزارهای تقنینی و اجرایی و قضایی و رسانه‌ای را نیز به خدمت گرفته‌اند.

با موقتی‌سازی قراردادهای کار، شرایطی بر کارگران تحمیل شده که جرئت پیگیری ساده‌ترین و بنیادی‌ترین حقوق‌شان را از دست داده‌اند، با امنیتی کردن تشکل‌یابی، حق متشکل‌شدن آزادانه‌ی کارگران، حق تجمع و هرگونه اعتراض فردی و جمعی که از بدیهی‌ترین و پایه‌ای‌ترین حقوق انسانی است و می‌تواند وسیله بیان و تحقق خواسته‌های‌شان باشد، از آنان سلب گردیده است.

رسانه حکومتی با رویکردی مبتنی بر طبیعی‌نمایی و «حادثه» و «سانحه» جلوه دادن چنین وقایع مکرری که جان باختن دست‌کم ۵۰۰ معدنچی در دهه‌ی منتهی به ۱۴۰۱ و سالانه دست‌کم ۱۴۰۰ نفر در حین کار را عادی می‌نماید؛ تا تاثیر گذاری عوامل ساختاری، ناکارآمدی‌های مدیریتی و رهاشدگی فرودستان در راستای حفظ سلطه فرادستان را پنهان کند. 

به‌ویژه که رپرتاژ پوپولیستی همیشگی مسئولین امر! با صحبت داغداران و آسیب دیدگان این حوادث دیگر حتی رنگ و بوی تسلی هم ندارد چه برسد باور به پیگیری!!!

فریاد خانواده‌های داغدار که از نحوه تحویل جنازه عزیران‌شان و بیان این جملات کریه و غیرانسانی خبر می‌دهند. تا جایی که حتی در میان داغ و خشم به آنان گفته می‌شود:

“خودتون پلاستیک بیارید، جنازه  تحویل بگیرید ” !!!

این فاصله بیش ار حدّ نگاه سودجویان با کارگران تا حدی بوی تعفن می‌دهد که دیگر حتی نیازی به همدردی صوری چند روزه هم نمی‌بینند! چه رسد امید به همدردی و پیگیری.

کانون صنفی معلمان جان باختن مظلومانه معدنچیان طبس را به خانواده آن‌ها و به ملت ایران تسلیت گفته و مراتب همدردی خود با بازماندگان داغدار آنان را اعلام می‌نماید. 

ما، کانون صنفی معلمان؛ همراه با خانواده‌های داغدار و مردم بهت‌زده از واقعه، #ما_مردم

باور داریم باید پیگیر پاسخگویی صریح مسئولین باشیم تا نتیجه نهایی. و در کنار همه این خانواده ها برای #دادخواهی بمانیم.

ما بر این باوریم تنها با اتکا به تشکل‌‌های مستقل، آزاد و قدرتمند می‌توان به تغییرات بنیادی در قوانین به نفع همه #مردم به‌ویژه فرودستان و پیشگیری از تکرار چنین فاجعه‌هایی امیدوار بود.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)   ۱۴۰۳/۷/۵

*اطلاعیه شماره ۱۰ گروه مطالبه گری پارس جنوبی(دوشنبه های اعتراضی)

به اطلاع کلیه‌ی همکاران محترم می رساند، با توجه به عدم برآورده شدن  مطالبات بحق کارکنان مناطق عملیاتی و بی توجهی مسئولین به اعتراضات گسترده همکاران، مطابق با برنامه‌ و همزمان با شرکت های : 

– شرکت نفت و گاز پارس

– شرکت پالایش گاز فجر جم

– سکوهای دریایی POGC

– شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی

– شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

– سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

– شرکت نفت فلات قاره منطقه سیری

– شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان

تجمعات اعتراضی خود را تا رسیدن به خواسته های قانونی و بحق خود بصورت هماهنگ و همزمان در :روزهای دوشنبه هر هفته در مقابل ساختمان های ستاد مرکزی شرکت ها تا حصول نتیجه مطلوب، برگزار می نمایند.

خواهشمندیم اطلاعیه شماره ۱۰ را در همه گروه های نفتی و گروه های شرکت های تابعه وزرات نفت جهت اطلاع رسانی گسترده، ارسال نمایید.

سایر شرکت هایی که آمادگی پیوستن به دوشنبه های اعتراضی کارکنان صنعت نفت را دارند، می توانند آمادگی خود را در گروه مطالبه گری پارس جنوبی اعلام نمایند.

خاطر نشان می گردد در صورت ادامه‌ی  بی توجهی مسئولین به تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز و عدم اقدامات مقتضی جهت حل مشکلات معیشتی ایجاد شده، برنامه هایی از جمله:

تعیین روزهای بدون رستوران

– تعیین روزهای بدون امضاء

– تعیین روزهای بدون گزارش

 و … تا حصول نتیجه مطلوب بصورت هماهنگ در همه مناطق عملیاتی دنبال خواهد شد.

با تشکر

گروه مطالبه گری پارس جنوبی

*اعتراض والدین دانش‌آموزان یک مدرسه غیر انتفاعی در اصفهان نسبت به استفاده از کانکس برای کلاس درس دانش آموزان

خانواده‌های دانش آموزان مدرسه‌ای غیر انتفاعی در اعتراض به استفاده از کانکس برای کلاس درس دانش آموزان در این مدرسه اعتراض کردند.

این مدرسه زیر مؤسسه‌ای موسوم به مجموعه آموزشی راه نوین نوید است که مالک مدارس غیرانتفاعی زیادی در اصفهان می‌باشد. و با وجود اخذ شهریه گران از دانش‌آموزان اکنون خبر رسیده در حیاط شعبه‌ی خیابان آذر این شهر یک  کانکس را به عنوان کلاس درس برای تحصیل دانش‌آموزان دختر پایه دوم در نظر گرفته‌اند که موجب اعتراض والدین این دانش‌اموزان و تجمع مقابل این مدرسه غیر انتفاعی شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی زابل نسبت به قطعی های مکرر برق مقابل شرکت توزیع نیروی برق

روزپنج شنبه ۵ مهر، جمعی از اهالی زابل برای اعتراض به قطعی های مکرر برق مقابل شرکت توزیع نیروی برق این شهرستان دراستان سیستان وبلوچستان تجمع کردند و خواستار رفع مشکل قطعی های مکرر برق شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از زنان معترض به قطعی برقگفت: با قطعی برق بسیاری از وسایل برقی ما از کار افتاده است؛ چه کسی پاسخگوی این ضرر و زیان ما است؟

وی افزود: برق به پاکستان و افغانستان صادر می شود اما برای ما که می رسد بهانه های مختلف می آورند و برق را روزانه چندین مرتبه و به مدت چند ساعت قطع می کنند.

این زن معترض در خاتمه گفت:علاوه بر قطعی های مکرر برق ما از تنش آبی نیز رنج میبریم که حق مردم سیستان این نیست.

*اعتصاب و تجمع مینی بوس داران کرمان مقابل فرمانداری و استانداری  در اعتراض به  مسدود کردن کارت‌های سوخت و کاهش سهمیه سوخت 

فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی از اعتصاب و تجمع روز چهارشنبه ۴ مهرمینی بوس داران کرمان مقابل فرمانداری و استانداری  در اعتراض به  مسدود کردن کارت‌های سوخت و کاهش سهمیه سوخت،خبرمی دهد. 

*دو سال از بازداشت و‌ حبس ناعادلانه داود رضوی گذشت! 

داود رضوی، عضو هیئت مدیره‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، ۵ مهر ماه ۱۴۰۱، با هجوم ماموران امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. کمی قبل‌تر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و در آستانه‌ی روز جهانی کارگر ماموران امنیتی به منزل ایشان هجوم برده و با شکستن درب منزل و رفتار خشونت‌بار شروع به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی از جمله تلفن همراه دختر ایشان می‌کنند. این در حالی بود که خود شخص داود رضوی در منزل حضور نداشت. 

پس از گذارندن ۲۱ روز انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین، داود رضوی به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد‌. در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۱ به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به اندرزگاه ۶  زندان تهران بزرگ منتقل شد. در طی این مدت به صورت بلاتکلیف و با تمدید قرار بازداشت موقت زندانی بود. دادگاه وی در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ و از پس گذراندن ۵ ماه بلاتکلیفی در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزارشد. اتهام داود رضوی اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ایشان اعلام شد. 

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ داود رضوی از زندان تهران بزرگ به بند ۶ زندان اوین و سپس به بند ۴ منتقل شد و در حال گذراندن دوران حبس خود در همین بند می باشد. ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب حکم ایشان توسط دفتر قاضی صلواتی به وی اعلام شد. بر اساس حکم اعلامی، داود رضوی به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و فعالیت در گروه‌های سیاسی و احزاب محکوم گردیده است. به دنبال اعتراض به حکم و ارائه لایحه به دادگاه تجدید نظر در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ حکم ۵ سال حبس تعزیری وی عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تایید شد. از آنزمان تاکنون، دو بار اعاده دادرسی داود رضوی رد شده است و اخیرا درخواست مرخصی اش برای دومین بار از سوی بازجو نیز مورد مخالفت قرار گرفته است. 

داود رضوی شصت وچهار ساله با وجود بیماری گوارش و مشکلات جسمی متعدد و علیرغم تاکید پزشکان برای ادامه درمان، حتی از مرخصی درمانی در طی این دوسال بازداشت بی بهره بوده است.

داود رضوی کارگر سندیکایی تنها پیگیر مطالبات خود و همکارانش بوده است. مطالباتی که طبق قوانین رسمی کشور و مقاوله‌ نامه‌های سازمان جهانی کار، که ایران عضو رسمی آن است، از ایتدایی‌ترین حقوق همه‌ی کارگران می‌باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط داود رضوی، و‌ همچنین آقای ابراهیم مددی از اعضای هیئت مؤسس سندیکا، و نیز سایر کارگران، معلمان، زنان و فعالین مدنی زندانی می‌باشد.

کارگر زندانی آزاد باید گردد!

به امید برقراری عدالت در ایران و سراسر جهان. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۵ مهر ۱۴۰۳

*بازگشت رسول بداقی به زندان با پایان مرخصی

عصر امروز ۵ مهرماه ۱۴۰۳ رسول بداقی بعد از اتمام مرخصی با بدرقه معلمان به زندان بازگشت.

این فعال صنفی با پیگیری خانواده و وکیل محترم پرونده آقای #رامین_صفرنیا و حمایت معلمان برای شرکت در مراسم عقد و عروسی دخترش به مرخصی آمده‌بود. 

رسول بداقی بدون هیچ مدرک مستند و تنها با پرونده‌سازی ضابطان به ۵ سال حبس ظالمانه محکوم شده و نیمی از آن را گذرانده است اما با مرخصی وی که باید ماهانه باشد و آزادی مشروط ایشان مخالفت می‌گردد. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط رسول بداقی است و از تمام توان خود برای اجرای عدالت و رفع این ظلم آشکار استفاده خواهد کرد.

*پیام تشکر رسول بداقی پیش از بازگشت به زندان

زنده باد آزادی

بدینوسیله از همه‌ی همکاران فرهنگی، دوستان و بستگانی که در برگزاری آیین عروسی دخترم، ما را همراهی کردند و به شیوه‌های گوناگون زمینه‌های دلگرمی و شادی من و خانواده‌ام را فراهم کردند، و ما را تنها نگذاشتند بسیار سپاسگزارم.

در روند مبارزات آزادیخواهانه ای که در پیش دارم، خود را وامدار معلمان دانسته و از توهم خودبزرگ‌بینی به عقلانیت، منطق و تجربه پناه می‌برم.

بر این باورم که در راه مبارزه برای رهایی مردم از یوغ ستمگران آنچه مهم است. 

عشق به مبارزه است.

به گمانم همه‌ی کسانی که برای رسیدن به شهرت و مقام یا ثروت راه مبارزه را برگزیده‌اند، نه خود به آرزویشان خواهند رسید و نه یک گام مردم را به رهایی نزدیک خواهند کرد.

مبارزه برای رهایی فقط عشق می‌خواهد و ایستادگی.

بدرود 

به امید رهایی مردم ایران 

رسول بداقی ۴ مهر ۱۴۰۳

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*پیام تبریک انجمن صنفی معلمان کوردستان (سقز و زیویه) به مناسبت آزادی همکار تلاشگر و فعال صنفی خوشنام آقای سلیمان عبدی

حکم ناروایی را که به آقای سلیمان عبدی معلم دلسوز و خوشنام به مدت ٨ ماه تحمیل شده بود، با گذراندن دوران یادشده به پایان رسید.

انجمن صنفی معلمان کوردستان(سقز و زیویه)  ضمن تبریک و شادباش آزادی این همکار نستوه و فرهیخته به خانواده‌ی ایشان، جامعه معلمان ایران و خصوصا معلمان کوردستان، مراتب سپاس و قدردانی به محضر خانواده‌ی نامبرده، همکاران ارجمند و کلیه عزیزانی که یاور و همراهمان بودند اعلام می‌دارد. و از مسولان می‌خواهد زمینه‌ی آزادی همه معلمان زندانی را فراهم نماید.

٥ مهرماه ١٤٠٣

*سلیمان عبدی :صبح آزادی

امروز پنجشنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۳،  حکم ناروایی که به بنده تحمیل شده بود، بعد از هشت ماه پایان یافت و صبح آزادی فرا رسید.

بر خود واجب می‌دانم از همه مردم ایران، کردستان بخصوص مردم باشرف سقز و همه‌ی اقوام و دوستان، علی‌الخصوص معلمان دادپروری که از نقاط دور و نزدیک همراه و یاور من و خانواده‌ام بودند و زحمت زیادی برایمان کشیدند سپاس و قدردانی نمایم.

به یقین زندگی زمانی معنا پیدا می‌کند و ارزشمند خواهد بود که در‌ خدمت مردم و  مام میهن و تحقق عدالت و آزادی باشد، همراه با فرود آوردن سر تعظیم در پیشگاه هم وطنان اعلام می‌دارم تا دم آخر خدمتگزار آنها و سرزمینم خواهم بود و می‌گویم:

کەندوکۆسپ هەنگاوم پێ ناکا شل

بێتە سەر ڕێم هەزاران گابەردی زل

بەزۆری شان وباهۆی من دەدەم تل

دەڕۆم بەرەو ئاسۆ  بەرەو ئاسۆی ڕوون

دەڕۆم دەڕۆم تا ترۆپکی ڕزگار بوون

سلیمان عبدی 

صبح آزادی

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate