اعتراض خانواده های جانباختگان معدن همبستگی ها ادامه دارد

اعتراض خانواده های جانباختگان معدن همبستگی ها ادامه دارد

امروز پایان عملیات “نجات معدنچیان” از اعماق صد متری زمین از سوی حکومت اعلام شد. این درحالیست که بعد از خبر جان باختن ۵۲ معدنچی حکومتیان گفته بودند که هنوز تعدادی در اعماق زمین حبس هستند.

انفجار در تونل معدن معدنجو کارگران معادن در این منطقه و دیگر مناطق را دچار خشم فراوان کرده است. بنابر گزارشات کارگر سه معدن دیگر در طبس حاضر به کار نشده و در اعتصابند. روز گذشته نیز همانطور که گزارش کردیم کارگران معدن در طزره دست به اعتصاب زدند و اکنون زمزمه های اعتراض در تمام معادن بلند است. در عین حال خانواده های معدنچیان جان باخته صدای دادخواهی شان بلند است.  گوشه های از اظهارات و اعتراضات خانواده ها را اینجا بخوانید:

یکی از خانواده ها می گوید: کارگران معدن صبح اطلاع  میدهند که بوی گاز در تونل پیچیده و در پاسخ به آنها میگن  “اگر دوست داری کار کن  نمی‌خواهی  برو”

 – خانواده یکی دیگر از کشته شدگان معدن طبس با خشم و اعتراض به روزنامه «شرق» میگوید: “بنویسید با ما چه کردند، حتی پول حمل جنازه عزیزمان را هم خودمان باید بدهیم. از ۱۵ تا ۲۰ میلیون دادیم تا تن بی‌جانشان را به خانه ببریم. آن‌هم بدون سردخانه، فقط چند تکه یخ به ما می‌دهند تا روی آن‌ها بگذاریم.”

یکی دیگر از اعضای خانواده کارگران کشته شده میگوید: “گفتند کیسه بخرید و برای تحویل جنازه‌های‌تان بیاورید”.

همسر علیرضا کدئی، یکی از کارگران معدن که هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است، می گوید: “همسرم در بخش مراقبت‌های ویژه است. ماه اولِ کارش بود، اصلا نمی‌دانیم حقوقش را می‌دهند یا نه. بیمارستان گفته او را بیمه درمانی نکرده بودند، از طرفی دکتر‌ها می‌گویند شاید نیاز باشد تا مدت‌ها تحت نظر باشد. نمی‌دانم بابت همه این هزینه‌ها چه کنم”.

مادر یکی از جانباختگان می گوید: “جوانان ما بدون ایمنی کار کردند”.  و پدرش میگوید: “همه کت و شلواری می آیند عکس بگیرند و با یک دست اشاره میکنند که بله ما  داریم کاری میکنیم.  برو دنبال  کارت. آمده اند و هه هه هه خنده میکنند. جوان مردم دارد در کار تلف میشود . آمده آنجا  نوشابه اش را بخورد. ساندیسش را بخورد. و فقط قدم بزند.  از مسئولین معدن هم کسی سراغ ما نیامده”.

از سوی دیگر همبستگی با خانواده های معدنچیان طبس گسترش می یابد و ابعادی اجتماعی و توده ای بخود می گیرد. در ادامه گزارش روز گذشته و علاوه بر تشکلهایی که قبلا اعلام همبستگی و اعتراض کرده بودند، امروز نیز همبستگی ها ادامه یافت. نهاد ندای زنان ایران با معدنچیان طبس اعلام همبستگی کرده و می نویسد: “ همدردی و دادخواهی برای جان‌باختگان معدن طبس: ما همه دادخواهیم و با خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه معدن طبس همدردیم. عزیزان ما نه تنها به واسطه گلوله و طناب دار، بلکه به دست حکومت سرمایه‌دارانی که در سایه مافیاهای مفت‌خور عمل می‌کنند، به قتل رسیده‌اند. این حکومتی است که برای حفظ قدرت، چپاول و انباشت ثروت، جان انسان‌ها را قربانی می‌کند.ما با تمام خانواده‌هایی که در این فاجعه دردناک عزیزان و نان‌آوران خود را از دست داده‌اند، همراه و همدل هستیم.

گروهی از معلمان در لنگرود نیز تجمع کردند و با سخنرانی هایشان با معدنچیان طبس اعلام همبستگی کردند.

همچنین سه فعال کارگری زن از بند زنان اوین به اسامی ناهید خداجو، ریحانه انصاری‌نژاد و  نسرین خضر جوادی» طی بیانیه ای پیرامون  “فاجعه معدن معدنجو”  با خانواده های جانباختگان در این فاجعه تکان دهنده اعلام همبستگی کردند.

هم اکنون هشتگ #ایرانم اعتصاب که اسماعیل بخشی فراخوان داده بود، داغ است.  جامعه یکپارچه خشم و نفرت است. وسیعا به این کارزار بپیوندیم. اعتصابات سراسری پاسخ درخور جنایات حکومت است.

در کنار خانواده های جانباختگان باشیم و اجازه ندهیم که زیر فشار حکومت قرار گیرند. و همصدا با آنها بر محاکمه عاملین این جنایت و حامیان آنها در حکومت تاکید کنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۴ مهر ۱۴۰۳، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴


Google Translate