فاجعه مرگ کارگران معدن، در طبس!

فاجعه مرگ کارگران معدن، در طبس!

 بر اساس گزارش‌های رسانه‌های حکومتی در روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، در اثر انفجار گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال سنگ شرکت معدنجو در طبس واقع در استان خراسان جنوبی تاکنون ۵۲ کارگر رنجدیده معدنچی کشته شده‌اند و تعداد ۲۰ تن نیز مصدوم شده و در بیمارستان بستری هستند.

فاجعه اخیر یکبار دیگر خشم و نفرت کارگران و فعالین کارگری و تمام مردم آزادیخواه را علیه سرمایه داران سود جو و رژیم حامی آنان یعنی جمهوری اسلامی برانگیخته است. این فاجعه بیش از پیش توجه‌ها را به وضعیت وخیم کار و  معاش کارگران ستمدیده ایران که کارگران معدن از زمره محرومترین آنان هستند جلب کرده و خشم و نفرت آنان نسبت به صاحبان سرمایه و جمهوری اسلامی را بر انگیخته است. به خصوص که مردم می بینند دولت حتی به دنبال چنین حادثه مرگباری باز هم تمام قد از سرمایه‌داران حمایت می‌کند. برای نمونه در حالیکه انفحار معدن طبس امر تازه ای بود که هنوز قربانیان حادثه هم کاملا از زیر آوار خارج نشده بودند، در شرایطی که عدم کنترل ایمنی از طرف سرمایه داران چنان فاجعه‌ای را باعث شده بود،  احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز یکشنبه اول مهر مدعی شد که “حادثه غیر قابل پیش‌بینی بود”. این اظهارات دروغین در شرایطی ادا شدند که همه می دانند در واقعیت امر، تصاعد و انفجار گاز متان باعث مرگ دهها نفر در معدن طبس شد و این خود نشان داد که معدن مزبور فاقد دستگاه سنسور گاز متان و دیگر ابزارهائی که حجم گاز را مشخص می کنند بوده است.

واقعیت این است و تجربه نشان داده که برای سرمایه‌داران جان کارگر در مقابل سودی که از استثمار کارگران به دست می‌آورند از هیچ ارزشی برخوردار نیست. در نظام سرمایه‌داری وابسته به امپریالیسم حاکم بر کشور ما  وضعیت حیات و کار صد‌ها هزار تن از کارگران در زیر چرخ استثمار و غارت سرمایه داران داخلی و خارجی هر روز بیشتر به سوی فقر و فلاکت و نابودی تدریجی به پیش می‌رود. اوضاع نابسامان و غیر استاندار ایمنی در محیط های کار  و جان دادن و نقص عضو روزمره کارگران در محیط های کار تنها یکی از تجلیات فاجعه بار حاکمیت چنین نظامی ست. فاجعه کشته شدن بیش از ۵۲ تن از کارگران معدن در طبس یک‌بار دیگر ماهیت استثمارگرانه و ضد خلقی نظام سرمایه داری و چهره سیاه رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی به مثابه مدافع این نظام استثمارگرانه و غارتگرانه و حامی سرمایه‌داران خون آشام را به نمایش می‌گذارد.

مسلماً در ایران تحت سلطۀ رژیم مدافع سرمایه‌داران و کارگر ستیز جمهوری اسلامی وقوع فاجعه اخیر در معدن طبس پدیده تازه ای نیست. وقوع حادثه در معدن و از بین رفتن جان صدها نفر از کارگران معدن که همواره در شرایط نا امن با عدم امکانات کافی و وسایل ایمنی در سخت ترین شرایط مشغول به کار هستند به دلیل سودجوئی سیری ناپذیر سرمایه‌داران بارها اتفاق افتاده است. با نگاهی به حوادث کارگری در ایران می توان فهمید که در حالی که این وظیفه کارفرماست که محیط کار امنی برای کارگر فراهم سازد اما در رژیم  وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی  که از بالا تا پائین در فساد غوطه ور است تنها چیزی که در نظر گرفته نمی‌شود، تامین وسایل و ابزار مناسب کار و بالا بردن ایمنی محیط کار برای کارگران می باشد. به همین دلیل در سال‌های اخیر فقدان وسایل ایمنی به‌ویژه در معادن بارها خسارات جانی جبران ناپذیری بر جای گذاشته است، به طوری که در سه ماه نخست سال جاری، هشت حادثه مرگ‌بار کارگری رخ داده که چهار مورد از آنها به حوادث معادن زغال سنگ مربوط می‌شود. در جریان این حوادث تعدادی از کارگران ستمدیده معدن جان باخته و یا دچار آسیب‌های مادام العمر و دردناکی گشته‌اند. 

چریک‌های فدایی خلق ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های کارگران کشته شده در حادثه‌ی معدن شرکت معدنجو طبس و تسلیت به بازماندگان این حادثه و همکاران آنها، صاحبان معدن و جمهوری اسلامی را مسبب اصلی چنین فجایعی دانسته و بر این ضرورت پافشاری می‌کنند که در شرایط سلطه نظام سرمایه داری وابسته و دیکتاتوری عریان ذاتی آن بر کشور، کارگران تنها با تداوم مبارزات خود می‌توانند راه رهائی از زیر یوغ ستم و استثمار را هموار نمایند. 

همانطور که تجربه سالها مبارزات خونین کارگران ما و پیشروان این طبقه در حاکمیت دو رژیم وابسته و کارگر ستیز شاه و جمهوری اسلامی ثابت کرده است تا زمانی که سیستم سرمایه‌داری بر جامعه ایران حاکم است، هر رژیمی بر سر کار آید ظلم و ستم و استثمار و فجایعی نظیر فاجعه معدن طبس همچنان وجود خواهد داشت. از این رو مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی که امری حتمی است باید با مبارزه برای نابودی نظام سرمایه داری حاکم توأم شود و این امر مهم نیز به طور اساسی با توسل به مبارزه قهر آمیز راه به موفقیت و پیروزی خواهد برد. بیاییم با فریاد شعار های “چاره رنجبران وحدت و تشکیلات است” و «تشکل، تسلیح، اتحاد، مبارزه، پیروزی!» پژواک گر این پیام انقلابی و رهایی بخش در جامعه و در میان طبقه کارگر باشیم.

جمهوری اسلامی دشمن زحمتکشان نوکر غارتگران نابود باید گردد!

ایمنی محیط کار در ایران وابسته است به نابودی نظام سرمایه‌داری حاکم!

چریکهای فدائی خلق ایران

دوم مهر ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴


Google Translate