کارگران سمنان راه را نشان داده اند!

اعلامیه حزب حکمتیست – ٢

کارگران سمنان راه را نشان داده اند!

اعتصاب تا تحقق استانداردهای ایمنی کار و افزایش دستمزدها

امروز سه شنبه ٣ مهرماه، کارگران معدن طزره در استان سمنان در اعتراض به نداشتن امنیت در محیط کار، دست به اعتصاب زدند. درود بر کارگران معدن طزره! هیچ اقدامی برحق تر از دفاع از جان در محیط ناامن کار نیست. کارفرمایان محیط کار را به قتلگاه کارگران تبدیل کردند و حاضر نیستند مقدار ناچیزی از سودی که کارگر تولید میکند را صرف ایجاد سیستم ایمنی محیط کار کنند. به نظر آنها کارگر هنوز “برده” عهد باستان است و سرمایه داران مفتخور مشتی برده دار که هر طور دلشان بخواهد میتوانند با کارگر و زندگی و خانواده اش رفتار کنند. کارگران سمنان با اعتصاب علیه محیط ناامن کار راه را نشان داده اند.

امروز بخشهای مختلف طبقه کارگر ایران با فقر و دستمزد ناچیز، شرایط سخت کار و قراردادهای موقت، ناامنی شغلی و طیف وسیع پیمانکاران زالو روبروست. محیطهای ناامن کار هر روز و هر ساعت از کارگران به عناوین مختلف قربانی میگیرد. تنها در یک دهه در معادن ایران دستکم بیش از ٣٠٠٠ انفجار و ریزش، آسیب‌دیدگی حدود ١٣٠٠٠ نفر و کشته شدن ٤٨٠ معدنچی، کارنامه قاتلین سریال مالک معادن و دولت اسلامی شان است. 

اظهارات وزیر کار و مقامات مربوطه مبنی بر اینکه “تخلفی صورت نگرفته و انفجار معدن طبس واقعا یک حادثه بوده است”، باندازه کافی گویاست که قرار نیست کاری برای بهبود این اوضاع وخیم صورت گیرد. راه چاره مثل همیشه در دست خود ما کارگران است: در محل ناامن و خطرناک کار نمی کنیم! هیئتهای نمایندگی کارگران باید بر ایمنی محیط کار نظارت داشته باشند! امروز وقت آنست در معادن ایران که وضعیت شان بسیار بدتر از معدن طبس است، دست به اعتصاب سراسری بزنیم. خواستهای سراسری روشن اند؛ تامین ایمنی محیط کار، افزایش دستمزدها، اجرای طبقه بندی مشاغل و کوتاه کردن دست زالوهای پیمانکار که شریک جنایت علیه کارگران هستند.

رهبران عملی کارگری، کارگران مبارز!

حضور قدرتمند طبقه کارگر در صحنه سیاست همواره از دریچه خواستهای مشروع و سراسری رفاهی و اعتراض به وضع موجود تامین شده است. وقت آنست در رشته های گوناگون با ابتکارات مختلف یک گام جنبش کارگری را بجلو راند و روی خواستهائی سراسری و فوری متمرکز شد. افزایش دستمزدها و ایمنی محیط کار دو خواست اساسی سراسری در میان لیستی از خواستهای کارگرانند. در حمایت از کارگران طبس اعتصاب و اعتراض کنید. دولت و کارفرمایان میدانند که مسئولیت مستقیم  قتل عام کارگران طبس برعهده آنهاست. لذا وعده “پرداخت دیه”، “پرداخت دستمزدها”، “تامین هزینه تدفین” و غیره میدهند تا اوضاع را آرام کنند. این وعده های پوچ و عزای عمومی، ٥٢ کارگر را زنده نمیکند و دردی از غم بزرگ خانواده های کارگری کم نمیکند. خانواده های جانباختگان معدن به همبستگی گسترده کارگری و مردمی، محاکمه و مجازات فوری عاملین این قتل عام و تامین ایمنی محیطهای کار نیاز دارند. 

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به بخشهای مختلف طبقه کارگر فراخوان میدهد که این فرصت مهم را دریابید، وقت آنست که ابتکار عمل سیاسی را بدست گیرید. با اعتراض و اعتصاب و طرح خواستهای همه شمول و واقعی از جمله افزایش دستمزدها، تامین ایمنی محیط کار، نظارت مستقیم کارگری بر اجرای آن بمیدان بیائیم. امروز دانشجویان تهران این فرزندان کارگران اولین ندای شان را در حمایت از کارگران طبس سر دادند و بدرست گفتند مسئول این قتل عمد سرمایه داران و دولت شان هستند. همه جا در دانشگاه ها و هر گوشه جامعه و هر صف اعتراض در دفاع از کارگران طبس بپاخیزید!

 

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

٣ مهر ١٤٠٣ – ٢٤ سپتامبر ٢٠٢٤


Google Translate