تسلیت به کارگران و بازماندگان جانباختگان معادن زغال سنگ معدن جو

تسلیت به کارگران و بازماندگان جانباختگان معادن زغال سنگ معدن جو

روز شنبه ۳۱ شهریور ، در نتیجه فقدان ایمنی محیط کار در معادن زغال سنگ معدن جو در استان خراسان بیش از ۵۰ نفر از کارگران  جانباخته  و از سرنوشت شمار دیگری از آنها  اطلاعی در دست نیست.

این اولین بار نیست که چنین فاجعه دلخراشی برای کارگران معادن زغال سنگ در ایران رخ میدهد . سالانه ده ها هزار کارگر در نتیجه نبود بهداشت و ایمنی محیط کار کشته و یا مصدوم میشوند که شمار زیادی از این کارگران شاغل در معادن زغال سنگ هستند که در نتیجه بروز حوادثی نظیر آتش سوزی ، نشت گار متان ، انفجار و فرو ریزی تونلها در أعماق زمین  کشته و یا زخمی میشوند.

در نظام سرمایه داری صاحبان ثروت چه در قالب بخش خصوصی وچه دولتی در وحله اول به سود و افزایش آن میاندیشند و از تشدید استثمار کارگران، هزینه نکردن برای ایمنی و بهداشت محیط کار ، زدن از هزینه ایاب و ذهاب ، مسکن و خوراک و بیمه کارگران سود میبرند.  

انتظار اینکه دولت و سرمایه داران از بروز چنین حوادثی دلشان به رحم آمده و به تعهدات شان مبنی بر تامین ایمنی و بهداشت محیط کار حتی در حد قوانین مصوبه وزارت کار عمل بکنند و در برابر چنین حوادث فاجعه باری خود را مسئول بدانند ، انتظاری بیهوده و دور از واقعیت است. اینها مسئول همه فجایعی هستند که در معادن ، کارخانجات و سایر محیط های کار رخ میدهند و منجر به کشته و زخمی شدن کارگران واز هم پاشی شیرازه زندگی بسیار از آنها میشوند.

حادثه فاجعه بار اخیر در معدن زغال سنگ معدن جو و حوادث مشابه در سایر محیط های کارگری نشان میدهد که مبارزه متحد کارگران برای تامین بهداشت و ایمنی محیط کار و نیز بیمه های اجتماعی همه شمول میباید از اولویت های مبارزات جاری کارگران علیه سرمایه داران و دولت باشد . 

ما ضمن تسلیت و همدردی با خانواده های کارگران جانباخته و کارگران ایران ، کارفرما ها ودولت را در وقوع این حادثه دردناک مسئول و پاسخگو میدانیم.

 

سازمان اتحاد فدائیان کمونیست- دوم مهر ماه ۱۴۰۳


Google Translate