فاجعه مرگ‏بار معدن زغال سنگ طبس، ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت

فاجعه مرگ‏بار معدن زغال سنگ طبس،

ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت

انفجاری بزرگ در معدن زغال سنگ معدنجوی طبس، ده ها کشته و مصدوم برجای گذاشت و عموم کارگران را در سوگ فروبرد. سود پرستی سرمایه داران و امتناع از تأمین لوازم و وسایل ضروری ایمنی و حفاظت در معدن، بار دیگر منجر به فاجعه ای مرگبار و دهشتناک شد.

مطابق خبرهای انتشاریافته، ساعت ۲۱ شنبه شب، ۶۹ کارگر معدن زغال سنگ طبس در بلوک بی و سی این معدن مشغول کار بودند که به دلیل نشت گاز متان و انفجار ناشی از آن، همه‏ی این کارگران زیر خروارها سنگ و خاک در اعماق زمین محبوس شدند. در اثر این انفجار ده ها کارگر جان خود را از دست دادند که تا کنون پیکر ۵۱ کارگر فوتی از زیر آوار بیرون کشیده شده و ده ها کارگر دیگر نیز به سختی مصدوم شده اند که اسامی ۱۴ تن از آنان اعلام شده است. در عین حال این احتمال وجود دارد که تعداد کشته ها و مصدومین بیشتر شود.

این نخستین بار نیست که کارگران معدن قربانی مطامع سرمایه داران می‏شوند. یک روز معدن باب نیزوی کرمان، روز دیگر معدن زمستان یورت آزادشهر، روز بعد معدن طزره دامغان و امروز معدن زغال سنگ معدنجوی طبس. فاجعه پشت فاجعه در معادن پیوسته تکرار می‏شوند.

معادن کشور خصوصاً معادن زغال سنگ، نا ایمن ترین معادن جهان و قتلگاه کارگران‏اند. در این معادن که بطور عمده به بخش خصوصی واگذار شده اند، نه فقط استانداردهای بین المللی که حتی ابتدایی ترین شرایط ایمنی و حفاظت محیط کار نیز رعایت نمی شود. سرمایه داران طمّاع و حریص، از هرگونه صرف هزینه برای تأمین وسایل و لوازم ایمنی و حفاظت محیط کار خود داری می‏کنند. آن‏ها با امتناع از تأمین لوازم ایمنی و حفاظت محیط کار، عملاً کارگران را به کام مرگ می‏فرستند و بدین سان هربار شماری از کارگران قربانی سود پرستی سرمایه داران می ‏شوند که رژیم جمهوری اسلامی نیز همه جانبه از آنها حمایت می‏کند.

تا این رژِیم ارتجاعی بر سر کار و این نظم پابرجا باشد، طبقه سرمایه دار نیز با خشن ترین شکل ممکن کارگر را استثمار می‏کند، مطلقاً در فکر جان و سلامت کارگر نیست و هیچ ابایی ندارد از اینکه آگاهانه کارگران را به کام مرگ بفرستد.

سازمان فدائیان(اقلیت) مرگ جانگداز کارگران معدنجوی زغال سنگ طبس را به خانواده‏ها و دوستان کارگران و به همه‏ی کارگران ایران تسلیت می‏گوید و خود را در غم آن‏ها شریک می‏داند.

سازمان فدائیان(اقلیت) کارگران معادن زغال سنگ و دیگر معادن و همه کارگران کشور را به تشدید مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی و تمام نظم موجود فرا می‏خواند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه داری

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت(

اول مهر ۱۴۰۳


Google Translate