اخباروگزارش های کارگری ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ 

– بیانیه انجمن صنفی معلمان کوردستان در رابطه با آغاز سال تحصیلی جدید

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی باروق نسبت به تاثیرات مخرب  فعالیت معادن سنگ دلفین در جاده

– حذف یارانه غذای دانشجویان دانشگاه الزهرا

– گزارشی درباره جان باختن یک کارگر پیمانکاری پژوهشگاه نفت تهران به دلیل خودداری مسئولان درمانگاه از اعزام سریع آمبولانس

«آمبولانس‌های موجود تنها برای استفاده کارکنان رسمی پژوهشگاه است»

– انفجار در معدن زعال سنگ معدنجوی طبس؛خارج کردن پیکربی جان یک کارگر و ۱۱ کارگرمصدوم و مسموم؛بی اطلاعی از سرنوشت تعدادی دیگر از کارگران

*******

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کوردستان در رابطه با آغاز سال تحصیلی جدید

فرهنگیان ارجمند، دانش‌آموزان فهیم و مردم شریف ایران‌؛

درود و احترام

   مهر سرآغازی‌ست دوباره برای کسب معرفت بیشتر و فرصتی‌‌ست ارزشمند تا به دانش و بینش بیشتری مجهز شویم و بیش از پیش در راه رشد و توسعە خود و جامعەمان قدم برداریم. مهر تجدید بیعت با قلم و کتاب و سنگر آزادی و دوری جستن از انقیاد، نادانی و حقارت است. بی‌شک قرار گرفتن دانش‌آموزان مصمم‌ و معلمان باانگیزە و توانمند در کنار هم می‌تواند منشاء تحولات مهمی بشود و بە خلق اندیشه‌هایی مترقی‌تر و شناختی عمیق‌تر از انسان، زندگی و کائنات بینجامد.

  چنانچه مستحضرید طی سالیان متمادی معلمان کشور در بدترین شرایط اجتماعی و اقتصادی، علی‌رغم بی‌مهری دولت‌های مختلف و بی‌توجهی به خواسته‌های برحق‌شان هرگز نسبت به آموزش و تحصیل آینده‌سازان کشور کوتاهی نکردە و علیرغم شرایط بد اجتماعی و اقتصادی از بسیاری از آرزوهای خود چشم‌پوشی کرده و در نهایت دلسوزی، همدلی و همفکری با خانوادەها تلاش نمودەاند زمینه رشد و پیشرفت فرزندان آنها را فراهم سازند. معلمان فارغ از هر نوع وابستگی حزبی، سیاسی و طبقاتی خطر کالایی شدن آموزش را هشدار داده و آن را در راستای انحطاط هویت اجتماعی دانش‌آموزان و طبقاتی شدن جامعە دیده و با دادن هزینەهای فراوان علیه این بی‌عدالتی و ستم آشکار طغیان کردە و کوشیده‌اند دست سودجویان کالایی‌سازی آموزش را از این امر حیاتی کوتاه نمایند. آنها همچنین هموارە با تمام وجود در برابر سیاست‌زدگی آموزش موضع گرفتە و نسبت بە پیامدهای آن هشدار دادەاند. در سنوات اخیر هم بە دنبال گسترش فضای امنیتی و پلیسی در مدارس، معلمان و فعالان صنفی از کیان مدرسە و جان و روان دانش‌آموزان دفاع کردند. اما متاسفانە نهادهای امنیتی و مسولان آموزش و پرورش بە جای تکریم آنها کمر همت بە حذف و سرکوب این معلمان دلسوز و شرافتمند بستەاند. بە طوری کە هر روز از گوشەای و شهری خبر انفصال و اخراج معلمی محبوب و حق‌طلب بە گوش می‌رسد. این اتفاقات در حالی تکرار می‌شود کە معلمان همواره بیان داشتەاند بهترین راه نجات آموزش و پرورش “استفاده از نظرات، انتقادات و راهکارهای سازندە معلمان منتقد” می‌باشد که بر اساس تعهد انسانی و اخلاقی در صدد توسعە آموزش‌های مطلوب و کارآمد بر اساس اصول انسانی هستند و با نقدهای سازنده‌ی خود در تلاشند آموزش را از انحرافات ساختاری و محتوایی که عامل عقب‌ماندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی‌ست است برهانند. اگر اندک تدبیری در اندیشە دولت‌مردان و متولیان امر می‌بود می‌بایست به جای لجبازی، تهدید و تعرض به این معلمان منتقد و خوش‌ذوق، از ایده‌ها و افکار آنان در جهت بهبود حال آموزش و پرورش بیمار کشور و اصلاح امور استفادە نمود.

    همواره آرزوی این انجمن داشتن مدارسی سرشار از خلاقیت، سلامت روان و امنیت‌خاطر برای دانش‌آموزان و معلمان بوده و تمام تلاش و مبارزات انجمن معطوف به تحقق این هدف مقدس می‌باشد. اما “در اولویت نبودن آموزش و پرورش برای حاکمیت” و “بی‌تدبیری‌های متولیان نظام آموزش و پرورش در سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی” دمار از روزگار تعلیم و تربیت در آورده و بهارش را به خزانی غم‌انگیز تبدیل کرده است.

 انجمن صنفی معلمان کوردستان ضمن شادباش بازگشایی مدارس به تمامی دانش‌آموزان عزیز، معلمان فرهیخته و والدین گرامی از همه‌ی این بزرگواران و نیز فعالان عرصه آموزش و رسانه‌ می‌خواهد با مسولیت‌پذیری بیشتری اوضاع مدارس را رصد نموده و با تقویت رویکرد انتقادی و مطالبه‌گرانه یاریگر انجمن در راستای تحقق یک نظام آموزشی عادلانه و پویا باشند. همچنین در آستانه بازگشایی مدارس از حاکمیت و بەویژە دولت جدید انتظار دارد بە وعدەهای خود پایبند بودە و ضمن ایجاد گشایش جدی در بودجە آموزش و پرورش و گسیل سرانە دانش‌آموزی و امکانات آموزشی و آزمایشگاهی کافی بە مدارس، بە رویەی سخیف و نامیمون لجبازی و کینه‌توزی با معلمان و فعالان صنفی پایان دادە و مقدمات امنیت شغلی و بازگشت بە کار معلمانی که بر اثر فشار نیروهای امنیتی و حراستی و با رای دادگاەها و هیأتهای تخلفات اداری با احکام اخراج، انفصال، تبعید، بازنشستگی اجباری، محرومیت و… روبرو شده‌اند فراهم نماید تا حلاوت و شادمانی شروع سال تحصیلی بە تلخی نگراید و معلمان بدون دغدغه‌ی روحی و اندوە همکاران خود به کلاس‌های درس بازگردند. چنانچە به هر دلیلی این خواسته‌ی برحق پاسخ داده نشود برای دفاع از حق و حقوق پایمال شده‌ی خود از همه‌ی ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده خواهیم کرد.

انجمن صنفی معلمان کوردستان (سقز و زیویه – سنندج – مریوان و سروآباد)

 ٣١ شهریورماه ١٤٠٣

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی باروق نسبت به تاثیرات مخرب  فعالیت معادن سنگ دلفین در جاده

روزجمعه ۳۰ شهریور، جمعی از اهالی شهرباروق دراستان آذربایجان غربی برای اعتراض به تاثیرات مخرب  فعالیت معادن سنگ دلفین ازجمله تخریب مراتع و منابع آبی روستاها و کور شدن برخی از چشمه های آب شیرین وبیماری های تنفسی ناشی از گرد وغبار دست به تجمع در جاده زدند.

*حذف یارانه غذای دانشجویان دانشگاه الزهرا

براساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه الزهرا، صندوق رفاه دانشجویان در اقدامی بی‌سابقه یارانه غذای سلف دانشجویان شبانه دانشگاه الزهرا را قطع نموده و دست دانشگاه را برای فروش هر پرس غذا به قیمت آزاد صد و بیست هزار تومانی باز گذاشته است.

 لازم به ذکر است که هم‌اکنون هر پرس غذای سلف برای دانشجویان شبانه این دانشگاه سه برابر قیمت مصوب دانشجویان روزانه شده و به چهل و پنج هزار تومان افزایش یافته، در حالی که تا پیش از این، قیمت غذا برای هر دو گروه شبانه و روزانه یکسان و به قیمت مصوب بوده‌ است.

منبع:کانال خبرنامه امیرکبیر

*گزارشی درباره جان باختن یک کارگر پیمانکاری پژوهشگاه نفت تهران به دلیل خودداری مسئولان درمانگاه از اعزام سریع آمبولانس

«آمبولانس‌های موجود تنها برای استفاده کارکنان رسمی پژوهشگاه است»

صبح روز چهارشنبه ۲۸ شهریور،حسن جاوید، کارگر پیمانکاری پژوهشگاه نفت تهران، در پی درد شدید در قفسه سینه و به دلیل خودداری مسئولان درمانگاه از اعزام سریع آمبولانس جان خود را از دست داد.

تاخیر مرگبار؛ خودداری از اعزام آمبولانس، جان کارگر پژوهشگاه نفت را گرفت

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳۱ شهریور،در حادثه‌ای تأسف‌بار، محسن جاوید، یکی از کارگران پیمانکاری پژوهشگاه نفت تهران، به دلیل عدم دسترسی به خدمات درمانی مناسب، جان خود را از دست داد. این کارگر که از درد شدید در قفسه سینه رنج می‌برد، در ساعت ۱۱:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۲۸ شهریور به درمانگاه پژوهشگاه مراجعه کرد.

گفته می شود با وجود درخواست کمک و نیاز فوری به امدادرسانی، مسئولان درمانگاه با این ادعا که آمبولانس‌های موجود تنها برای استفاده کارکنان رسمی پژوهشگاه است، از اعزام سریع آمبولانس برای این کارگر خودداری کردند. پس از گذشت مدتی طولانی و تماس با اورژانس، آمبولانس در ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به محل حادثه رسید و کارگر را به بیمارستان فیاض‌بخش تهران منتقل کرد. اما متأسفانه به دلیل تاخیر در امدادرسانی، اقدامات احیاء نتیجه بخش نبود و این کارگر جان خود را از دست داد.

ابهامات مرگبار؛ چرا آمبولانس به داد کارگر پژوهشگاه نفت نرسید؟

حادثه تلخ درگذشت محسن جاوید، کارگر پیمانکاری پژوهشگاه نفت، همچنان با ابهامات زیادی همراه است. با گذشت چند روز از این حادثه، دلایل قطعی فوت این کارگر و جزئیات دقیق درمان‌های انجام شده در درمانگاه پژوهشگاه همچنان مشخص نشده است. عدم شفافیت در این زمینه، جای سوالات بسیاری را در مورد نحوه رسیدگی به این حادثه باز گذاشته است.

از سوی دیگر، ادعای انتقال کارگر با آمبولانس‌های درمانگاه پژوهشگاه نیز تاکنون تأیید نشده و توضیحی در این باره ارائه نشده است. این در حالی است که پیش از این نیز شاهد حادثه‌ای مشابه در ورزشگاه شهر قدس بودیم که در آن، آمبولانس‌های مستقر در ورزشگاه از انتقال مصدومین کارگری خودداری کردند.

تکرار چنین حوادثی، نشان از وجود مشکلاتی جدی در سیستم امدادرسانی کشور دارد. بی‌توجهی به جان انسان‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های قانونی، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد و به اعتبار تلاش‌های ماموران اورژانس لطمه بزند.

به نظر می‌رسد که پروتکل‌های موجود در خصوص استفاده از آمبولانس‌های اورژانس نیازمند بازنگری جدی هستند. نجات جان انسان‌ها باید اولویت اصلی پرسنل اورژانس باشد و این موضوع باید همواره مورد تأکید قرار گیرد. انتظار می‌رود مسئولان مربوطه با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کرده و پاسخگوی سوالات افکار عمومی باشند.

*انفجار در معدن زعال سنگ معدنجوی طبس؛خارج کردن پیکربی جان یک کارگر و ۱۱ کارگرمصدوم و مسموم؛بی اطلاعی از سرنوشت تعدادی دیگر از کارگران

شنبه شب(۳۱شهریور)، در یکی از کارگاه های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس دراستان خراسان جنوبی براثر نشت گازانفجار رخ داد.

براساس آخرین گزارش ها،تاکنون پیکربی جان یک کارگر و ۱۱ کارگرمصدوم و مسموم این حادثه از معدن خارج شده است.

از سرنوشت تعدادی از کارگران هم اطلاعی در دست نیست.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate