اخباروگزارش های کارگری ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۳ 

– سالگرد تجمع تاریخی «۲۸ شهریور» پلی تکنیک، گرامی باد!

– فراخوان تجمع معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست

– بازداشت یک دانشجو دانشگاه کردستان

– هیاهوی بسیار برای هیچ؟

گزارش تحلیلی خبرنامه امیرکبیر از اخبار منتشر شده درباره بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها

– تهدید معلم بلاگرها؛ سوءاستفاده از دانش‌آموزان یا روش امنیتی جدید سرکوب معلمان!

– جان باختن یک کارگرجوان درتهران براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر مقنی در کاشمربراثر برق گرفتگی

*******

*سالگرد تجمع تاریخی «۲۸ شهریور» پلی تکنیک، گرامی باد!

سه روز پس از کشته شدن «مهسا امینی» (در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱)، دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) (http://aut.ac.ir/) در اعتراض به «قتل حکومتی مهسا امینی » از عموم دانشجویان درخواست کردند تا در ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در صحن دانشگاه دست به تحصن بزنند!

به گفته یکی از نیروهای حراست، در این تجمع «دست‌کم ۹۰۰ دانشجو» شرکت داشته‌اند که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است!

 گفته می‌شود این تصویر که از اعتراض تاریخی همان روز گرفته شده است؛ یکی از تاثیرگذارترین و پربازدیدترین تصاویر جنبش «زن، زندگی، آزادی» (به حساب می آید!

برگرفته ازکانال خبرنامه امیرکبیر

*فراخوان تجمع معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست

نظر به سال‌ها بی‌توجهی دولت/ دولت‌ها به حقوق افراد دارای معلولیت و با توجه به قطع مداوم مستمری معلولان، پشت‌نوبتی ۱۰۰ هزار نفری حق پرستاری، عدم اجرای مصوبه افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری و پرداخت مابه‌التفاوت آن، ناکافی بودن و پشت نوبتی کمک معیشتی و عدم اجرای درست و ‌کامل ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان و… اقدام به انتشار فراخوان می‌نماییم.

لذا بدین‌وسیله از افراد دارای معلولیت، خانواده‌های آنان و همچنین فعالان این حوزه درخواست می‌شود در تجمع سراسری معلولان مشارکت حداکثری نموده و حق پایمال‌‌شده معلولان را از حاکمیت مطالبه کنند.

یا به تجمع تهران بپیوندید و یا در شهرهای خود مقابل، استانداری، فرمانداری و بهزیستی تجمع برگزار کنید. (ارسال عکس و فیلم از تجمعات @dscampaignBot))

زمان تجمع؛ یکشنبه ۱ مهر ساعت ۹

مکان‌ تجمع؛ تهران، میدان بهارستان خیابان دانشسرا، ضلع شمالی پارک بهارستان، مقابل سازمان برنامه و بودجه

همراه شو عزیز، همراه شو، کین درد مشترک، هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود

*بازداشت یک دانشجو دانشگاه کردستان

سینا محمدی دانشجوی ۲۴ ساله، رشته جامعه شناسی دانشگاه کردستان، بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳) پس حمله نیروهای اداره اطلاعات کردستان به منزل خانوادگی‌اش در شهر بلبان آباد با توسل به خشونت و ضرب و شتم فیزیکی وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

 این درحالی است که براساس گزارش های رسیده، دولت پزشکیان در یک پروژه مشترک امنیتی با مدیریت بیت رهبری و وزارت_اطلاعات می‌کوشد که نشان دهد، فضا در دانشگاه های ایران امنیتی نیست؛‌ اما گذر زمان حقایق را آشکار خواهد کرد!

*هیاهوی بسیار برای هیچ؟

گزارش تحلیلی خبرنامه امیرکبیر از اخبار منتشر شده درباره بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها

در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اینگونه القا می‌شود که گویی تمام دانشجویان محروم از تحصیل به سر کلاس بازگشته‌اند. این در حالی است که طبق بررسی‌های خبرنامه امیرکبیر، این اخبار بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد و در عمل فایده چندانی برای گروه بزرگی از دانشجویان محروم از تحصیل، نداشته است.

وزارت علوم: بخش عمده احکام محرومیت از تحصیل، در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم صادر شده است. سیمایی صراف وزیر علوم دولت پزشکیان درباره لغو این احکام از خود سلب مسئولیت کرده و گفته «اگر دانشجویان شکایت کنند» شکایت آن‌ها در دانشگاه‌ها و اگر به نتیجه نرسید در وزارت علوم بررسی خواهد شد. در واقع وزیر علوم، هیچ قولی برای بازگشت دانشجویان نداده و فقط بررسی پرونده را پذیرفته و آن را به یک فرآیند طولانی اداری محول کرده است. این بررسی نیز ابتدا قرار است در همان دانشگاه‌ها و توسط همان افرادی صورت گیرد که دانشجویان را از تحصیل محروم کرده‌اند. در شرایطی که فضای خفقان همچنان بر بسیاری از دانشگاه‌ها حاکم است، چنین رویه‌ای در نهایت چه حاصلی برای هزاران دانشجوی تعلیق شده و ده‌ها دانشجوی اخراج شده در چند سال اخیر خواهد داشت؟ چند نفر از آنان شکایت خواهند کرد؟ کدام دانشگاه‌ها با دانشجویان همکاری خواهند کرد؟

این فرآیند فرسایشی، عملاً تا پایان زمان تعلیق بسیاری از دانشجویان طول خواهد کشید و شکایت را بی‌اثر خواهد کرد. ضمن اینکه بسیاری از دانشجویان، در سال‌های اخیر حکم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات دریافت کرده و محرومیت را تحمل کرده‌اند. آیا سنوات تحصیلی آنان بازخواهد گشت؟ با این دستور مبهم و با این شکل از مسئولیت‌گریزی وزیر علوم، چقدر به این فرآیند و آن کمیته می‌توان امید بست؟

از میان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تنها مقیمی رئیس مخلوع دانشگاه تهران، اندکی قبل از برکناری خود و احتمالاً در آخرین تلاش برای بقا، احکام انضباطی را لغو کرد. مقیمی فردی است که قطعاً برای رفتار خود با دانشجویان و نقش مستقیمش در بازداشت و ضرب و شتم دانشجویان باید محاکمه شود. خسارت‌های وارده به دانشجویان با چنین دستوری جبران نخواهد شد!

وزارت بهداشت: طبق اعلام وزارت بهداشت، احکام انضباطی صادره برای دانشجویان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ لغو خواهند شد. در این میان چند نکته قابل ذکر است:

۱- مدت محکومیت اکثر احکامی که در این دو سال صادر شده‌اند، هم اکنون پایان یافته و این دستور درباره آنان بی‌اثر است.

۲- برای احکام سال ۱۴۰۳ هیچ دستوری صادر نشده است در حالی که در سال جاری احکام سیاسی و همین‌طور احکام تعلیق به بهانه رعایت نکردن پوشش تحمیلی حکومت، صادر شده است.

در عمل این حکم وزیر بهداشت حداکثر فقط برای جمع کوچکی از دانشجویان آسیب دیده فایده‌ای خواهد داشت.

 گذشته از تمام این موارد، بیم آن می‌رود که رویه دولت روحانی تکرار شود: در دولت روحانی سرکوب دانشجویان پایان نیافت، بلکه در ازای کم‌کار شدن کمیته‌های انضباطی، برخورد با دانشجویان به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه محول شد! با توجه به اینکه اسماعیل خطیب وزیر بدنام اطلاعات دولت رئیسی و مسئول اصلی بازداشت و شکنجه دانشجویان در انقلاب مهسا، در دولت پزشکیان نیز در کرسی وزارت باقی مانده است، این احتمال اصلاً دور از ذهن نیست!

*تهدید معلم بلاگرها؛ سوءاستفاده از دانش‌آموزان یا روش امنیتی جدید سرکوب معلمان!

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، به نمایندگی از این وزارت اعلام کرده است: “با معلمانی که از دانش‌آموزان برای افزایش فالوئر استفاده می‌کنند، برخورد شده است. در حالی که ورود موبایل برای دانش‌آموزان به کلاس درس ممنوع است، معلمان از این ممنوعیت مستثنی هستند.“

لازم به تاکید است که هرگونه استفاده ابزاری از دانش‌آموزان، از جمله برای جذب فالوئر، به شدت محکوم است و هیچ توجیهی ندارد. اما این مسئله نباید به ابزاری برای سرکوب و کنترل معلمان تبدیل شود. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی حق معلمان است و نباید به بهانه جلوگیری از تخلف، فضای امنیتی و سرکوبگر در مدارس ایجاد شود. سوءاستفاده از دانش‌آموزان در هر شکلی محکوم است، اما ایجاد فضای تهدیدآمیز نه تنها به بهبود شرایط آموزشی کمکی نمی‌کند، بلکه حقوق معلمان را نقض کرده و تعامل و نوآوری در فضای آموزشی را محدود می‌کند.

آنچه که بر کسی پوشیده نیست نگاه امنیتی حاکم بر وزارت آموزش و پرورش است. این نهاد گمان می‌کند که با محدود کردن حضور معلمان در فضای مجازی و اعمال محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت استفاده از گوشی‌تلفن، می‌توانند جنبش سراسری معلمان را سرکوب کنند. اما واقعیت این است که این روش‌ها تنها به استحکام اراده معلمان برای دستیابی به حقوق و مطالبات خود می‌افزاید.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران با صراحت اعلام می‌کند از آنجا که تهدید، اخراج، تبعید و زندان، فعالین صنفی معلمان را از پیگیری مطالبات صنفی بازنداشته است، پس چنین تهدیدات و محدودیت‌ها، مقاومت معلمان برای عدالت آموزشی را بیشتر تقویت خواهد کرد. این شورا همزمان که بر حقوق دانش‌آموزان  پافشاری می‌کند، در برابر هرگونه فشار و تهدیدی ایستادگی کرده و یادآوری می‌کند که مبارزه برای حق آزادی‌بیان، عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی، حقوق دانش‌آموزان و معلمان، متوقف‌نشدنی است.

*جان باختن یک کارگرجوان درتهران براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر جوان حین کار نصب سنگ در یک ساختمان نیمه‌کاره واقع در جنوب تهران براثر سقوط از ارتفاع جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر مقنی در کاشمربراثر برق گرفتگی

یک کارگرمقنی ۴۶ ساله حین کار حفر چاه  دریک ساختمان واقع در خیابان آزادگان شهر کاشمر،استان خراسان رضوی بر اثر اتصالی سیم برق دستگاه بالابر دچار برق گرفتگی شد ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate