دموکراسی از بالا !

 تاریخ انتشار :۱۹.۰۹.۲۰۲۴

دموکراسی از بالا !

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

روز هفتصدو سی و دو جنبش مردم ایران…

رئیس جمهور حکومت اسلامی در ایران در مواجهه با گلایه خبرنگار زن ایرانی که گفت برای رسیدن به نشست خبری ناچار شده از کوچه و پس کوچه‌ها عبور کند تا گرفتار گشت ارشاد نشود، پرسید: باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود برخورد کنند، پیگیری می‌کنیم که شما را اذیت نکنند…ولی بقیه رو باهاس به وظیفه بکنن ! تو هم برو به همه بوگو من و نظام ما خیلی دموکراتیکیم !

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری سپاه پاسداران روز دوشنبه ۲۶ شهریوردرباره پیشنهاد خود برای بازگرداندن استادان و دانشجویان اخراج شده و بازنگری در پرونده آنها گفت : آدم خائن و جاسوس را ما نگفتیم برگردانید به دانشگاه…اون چند درصد کمونیست و مجاهد باقی مونده هم قتل عام کنیم تا تموم بشن و دور هم صد سال دیگه خوش بگذره . ما که با آمریکا برادریم !

حکومت اسلامی درایران ولی خبرنگار منتقد گشت ارشاد را تهدید به برخورد کرد و گفت : به نظام دینی فاشیستی ما انتقاد داری ؟ همین که هنوز نفس میکشی باید شکر گذار باشی ضعیفه!

خبرنگار : پس این حرفهای پزشکیان یعنی کشک ؟

حکومت : کشک که چی بگیم ؟ اگه خدا بخواد داریم یه بار دیگه شیره اصلاحات میمالیم !

خبرنگار : یعنی نمیهمن دارید نقش بازی میکنید ؟

حکومت : از همون زمان خاتمی میدونستن در این ساختار فاشیستی اصلاحات معنی ندارد و شدنی نیست . ولی به نفعشونه نفهمن . حکومت ما براشون پر سُوته ! ماهم خیالمون راحته که خطری نیست .

در مورد دموکراسی از بالا تا جایی که من میفهمم :غرب دموکراسی برای هیچ مردمی به ارمغان نمیاورد دموکراسی از بالا یعنی فقط خواست عامل بیرونی مطرح است .

عامل بیرونی یعنی غرب هم تاریخا ثابت شده به فکر منافع هیچکس نیست جز خودش . در دموکراسی از پائین پای شعور مردم هم وسط است . مثل ترکیه که هیچ دولتی باشد نمیتواند ریشه سکولاریسم را بزند حداکثر مثل اردوغان مساجد را رنگ میزند .

در دموکراسی از پائین هیچ بی سوادی با شعار مرگ بر این و آن شروع نمیکند اصلا نیازی نیست حتی اگر فقط یک درصد کل جامعه را این وآن شکل بدهند.  همه جریانات و افراد وزن سیاسی خودشان را میفهمند و در جای خودشان هستند . در دموکراسی از بالا خطای محاسباتی زیاد است به خصوص اگر شعور سیاسی هم نباشد .

عامل خارجی یعنی غرب در دوران‌ جنگ سرد قرن ۲۰ ، جایگاه مهمی در شکل گیری وعدم آن ، نقش مستقیم داشت . در ترکیه و کره جنوبی به شکلی استثنایی نهاد دموکراسی مثبت عمل کرد و خیلی موارد هم مثل کودتای ۲۸ مرداد در ایران نقشی کاملا منفی داشت .

حالا شکل و شیوه کار غرب مثل قبل نیست ولی همیشه هستند . از بالا و در بالا هیچ زمانی منتظر دموکراسی و آزادی نباشید .

اسماعیل هوشیار

۱۹.۰۹.۲۰۲۴


Google Translate